Toon posts:

Hoog of laag actieve relais

Pagina: 1
Acties:

• peertje1010
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15-01 14:08
Goede middag,

Op dit moment ben ik een beetje aan het knutselen met de arduino en wat oude elektronica en zo af en toe stuit ik op iets wat ik zelf niet helemaal begrijp. Daarom hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen! Op dit moment ben ik bezig om mijn koffiezetpparaat (zelfde senseo) te koppelen aan de arduino met behulp van deze tuturial: https://create.arduino.cc...tic-coffee-machine-950544 . Nu is dit project ook bedoeld om een beetje meer ervaring op te doen met de arduino (heb al wat simpelere dingen gedaan) en nu had ik eerder al een topic aangemaakt over het aantal kanalen van de relais en nu ik op het punt sta een 3 kanaal aan te schaffen moet ik kiezen tussen een laag of een hoog actieve relais :?
en nu vraag ik me af of iemand mij kan uitleggen wat precies het verschil is en welke met oog op mijn project het best geschikt is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
:)

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

@peertje1010 Fix je URL even, dan kunnen wij je verder helpen :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:56
https://create.arduino.cc...tic-coffee-machine-950544
Die neem ik aan...

De relais modules die ze gebruiken zijn wisselcontacten. Dus met zowel een hoog als laag actieve uitgang.
Voorbeeldje van een 4 kanaals

Aan het plaatje te zien sluiten ze steeds de NO (hoog actief) uitgang aan.
Maar ze gebruiken dus speciale relais voor arduino aansturing. Als je de howto wilt volgen raad ik je dus aan om het relais uit mijn linkje te kopen (of een vergelijkbare).

TheS4ndm4n#1919

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:21
En even wat info m.b.t. relais.
- Hoog actieve en laag actieve relais bestaan niet. Een relais heeft een spoel welke elektromechanisch 1 of meerdere contacten schakeld. Een relais is per definitie dus alleen actief als je de spoel aanstuurd. Wat speciale relais buiten beschouwing gelaten.
- Een relais heeft geen kanalen. Een relais heeft wel 1 of meerdere contacten. Deze contacten kunnen maak, verbreek of wissel zijn.

De eigenschappen waar jij naar verwijst hebben te maken met de printplaat waarop de relais geplaatst zijn. De kanalen verwijst naar het aantal relais dat op de printplaat zijn gemonteerd. En hoog actief en laag actief verwijst naar een bepaalde manier van aansluiten op de printplaat die de werking van de relais "omdraait".

[Voor 4% gewijzigd door MewBie op 08-08-2017 13:32]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-01 15:40
Volgens mij is jouw vraag of je een active low of active high relay module moet kopen. Alle relay modules die ik voor Arduino ben tegengekomen zijn allemaal active low. Dat betekent dat de relay geschakeld kan worden door het signaal laag te maken. Voor de werking van jouw koffiezetter maakt dat niet uit.

code:
1
digitalWrite(Relay, LOW);

Zorgt ervoor dat het relay geschakeld wordt.

code:
1
digitalWrite(Relay, HIGH);

Zorgt ervoor dat het relay niet geschakeld wordt.

• Santford
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:53

Santford

FP PowerMod
Een relais kan een ‘normally open’ (NO) en / of een ‘normally closed’ (NC) contact hebben.

Een NC-contact is in rust (spoel van het relais niet bekrachtigt) gesloten. Er is een elektrische verbinding tussen het common contact en het NC-contact. Als de spoel bekrachtigd wordt, wordt de elektrische verbinding verbroken.

Het NO-contact werkt precies tegengesteld, deze is in rust toestand geopend.

De relay module die je beschrijft moet je zien als een interface-bord met een relais voor elk kanaal. Het type relais dat is gebruikt en hoe deze is aangesloten bepaald of het bord als hoog-actief of laag-actief wordt aangeduid. In het geval van laag-actief zijn de twee uitgangscontacten van een kanaal gemaakt (gesloten) wanneer er geen spanning op het ingangssignaal van het kanaal wordt aangeboden.

In de senseo zitten pushbuttons met maak-contacten (NO), zolang ze ingedrukt worden is het circuit gesloten.

Daarom zou ik voor een hoog-actief interface-board (met NO-relais) kiezen. Als de arduino-besturing spanningsloos is dan zijn alle uitgangscontacten van het interface board geopend. In het andere geval zouden bij spanningsloosheid alle drie de kanalen gesloten zijn en daarmee alle buttons van de senseo constant ‘ingedrukt’ worden.

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 09-01 20:39
Santford schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:16:

Daarom zou ik voor een hoog-actief interface-board (met NO-relais) kiezen. Als de arduino-besturing spanningsloos is dan zijn alle uitgangscontacten van het interface board geopend. In het andere geval zouden bij spanningsloosheid alle drie de kanalen gesloten zijn en daarmee alle buttons van de senseo constant ‘ingedrukt’ worden.
Ik heb hier een 8 relais blok icm met een Arduino voor domotica doeleinden liggen, en als er geen stroom op de Arduino staat, gaat geen van de relais "om". (Er branden dan ook geen ledjes op de relais) Naast de optocoupler wordt het relais zelf (de spoel) ook meestal (weet het, het hoeft niet maar iedereen doet het) gevoed door de zelfde stroom als de Arduino, (Zie ook het Senseo voorbeeld)

Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

• Santford
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:53

Santford

FP PowerMod
TomsDiner schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:47:
[...]

Ik heb hier een 8 relais blok icm met een Arduino voor domotica doeleinden liggen, en als er geen stroom op de Arduino staat, gaat geen van de relais "om". (Er branden dan ook geen ledjes op de relais) Naast de optocoupler wordt het relais zelf (de spoel) ook meestal (weet het, het hoeft niet maar iedereen doet het) gevoed door de zelfde stroom als de Arduino, (Zie ook het Senseo voorbeeld)

Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Dat hangt maar net van het relais op de kaart af, of deze een maak-, verbreek- of wisselcontact heeft.

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 09-01 20:39
Santford schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 00:44:
[...]

Dat hangt maar net van het relais op de kaart af, of deze een maak-, verbreek- of wisselcontact heeft.
Kijk eens op het project (zie post RocketKoen)? Het gaat om gewone relais, gewone maakcontacten. Ik ken overigens alleen maar relais die allebei hebben...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee