Tweedehands auto voor schoonvader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04-2025
Hallo Tweakers,

Mijn schoonvader is mindervalide en heeft momenteel een Mercedes Vito. De auto heeft relatief vaak kuren en slurpt diesel. Ze zijn dus op zoek naar wat anders.

Eisen

Fatsoenlijke instap (Als de auto te laag is kan mijn schoonvader moeilijk in/uitstappen)
Minimaal 5 volwaardige zitplaatsen
Minimaal 1350kg trekken.
Automaat
zuiniger dan 10L/100km
comfortabel
sportief

Brandstof:

Mijn schoonvader rijdt ca 1500-2000 km/maand. Nu zijn er inmiddels wat verschillende opties. Diesel, hybride/diesel, hybride/benzine. Wat is een verstandige keuze? Mijn gevoel zegt dat een hybride op dit moment nog geen verstandige keuze is, dit is echter nergens op gebaseerd.

Budget max 25k minder is beter, maar mag best een leuke, luxe auto zijn.

Als ik dit bij de grote autozoeksites invoer kom ik een beetje op het volgende lijstje:

Mazda CX-5
Mitsubishi Outlander (wel/geen PHEV)
Land Rover Freelander
Ford S-max
Volvo XC-60
Hyundai ix35
Renault kadjar/grand scenic etc.
Kia Niro

Wat zijn verstandige keuzes kostentechnisch? Zijn er auto's waar de verwachting van onderhoud erg hoog van zijn? Zijn er motoren die we moeten mijden? Zijn er auto's waar we zeker een proefrit mee moeten maken?

Mijn gevoel zegt dat de Volvo xc-60 en de Mazda CX-5 de meest betrouwbare keuzes zijn. Dit is echter op niets gebaseerd.

Alle reacties

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 13:58
Outlander (vorige model) op LPG. Zijn met CVT geleverd, verbruik is dan weliswaar iets hoger maar dat maak je goed door op gas te rijden.

• gerjaknut
Lpg, kan interessant zijn maar is de levensduur niet korter en dus de afschrijving hoger? Bovendien lees ik dat ze duurder zijn in onderhoud?

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Om de wegenbelasting laag te houden zou ik bij dit soort relatief zware wagens al snel aan LPG gaan denken. Wat is onbetrouwbaar? Mijn vader heeft een Mitsubishi van 0-350.000 kilometer gereden zonder enig onderhoud aan de LPG installatie :)

Als je eventueel op gas wilt rijden kom je eigenlijk niet om de Outlander heen. De TSI's van VW rijden ook op gas, maar of je blij wordt van een TSI uit de probleemjaren weet ik niet. Een Tiguan zou kunnen met een DSG automaat.

Verder is comfortabel en sportief wat lastig te combineren. Men roept vaak dat bijvoorbeeld zo'n S-Max zowel sportief als comfortabel is, maar als je dan in de Scenic stapt veert dat allemaal toch een stuk lekkerder.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Een 2014 - 2017 Kia Sorento zijn helemaal niet slecht.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 05:19
Mercedes B-klasse vanaf 2012 is misschien een optie. De 200CDI en 220CDI mogen met de 7-traps automaat 1400KG (B220 1500KG) trekken en het zijn comfortabele/sportieve auto's met een hoge instap. Verbruik is met 1 op 20 ook netjes.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20

Typhone

Who Dares Wins

Comfortabel en sportief in 1 lijstje zetten. Dat zou ik persoonlijk niet doen in het segment auto's waar je voor aan het kijken bent.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 15:07
gerjaknut schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:02:

Eisen

Fatsoenlijke instap (Als de auto te laag is kan mijn schoonvader moeilijk in/uitstappen)
Minimaal 5 volwaardige zitplaatsen
Minimaal 1350kg trekken.
Automaat
zuiniger dan 10L/100km
comfortabel
sportief
Klinkt als mijn 530d Touring.
Trekt 2000+ kg. Ruim interieur plus goede laadruimte. Automaat. 7 a 8 liter/100km (diesel). Comfortabel genoeg. Sportief, niet zoals een 4-serie met M-onderstel maar meer potentieel dan al die crossovers.

Instap: niet gek laag. De auto is met 1.49 dakhoogte vrij hoog.

• gerjaknut
daandegoeiste schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:52:
Om de wegenbelasting laag te houden zou ik bij dit soort relatief zware wagens al snel aan LPG gaan denken. Wat is onbetrouwbaar? Mijn vader heeft een Mitsubishi van 0-350.000 kilometer gereden zonder enig onderhoud aan de LPG installatie :)

Als je eventueel op gas wilt rijden kom je eigenlijk niet om de Outlander heen. De TSI's van VW rijden ook op gas, maar of je blij wordt van een TSI uit de probleemjaren weet ik niet. Een Tiguan zou kunnen met een DSG automaat.

Verder is comfortabel en sportief wat lastig te combineren. Men roept vaak dat bijvoorbeeld zo'n S-Max zowel sportief als comfortabel is, maar als je dan in de Scenic stapt veert dat allemaal toch een stuk lekkerder.
VAG's zijn normaliter vrij stug geveerd toch?
Typhone schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:24:
Comfortabel en sportief in 1 lijstje zetten. Dat zou ik persoonlijk niet doen in het segment auto's waar je voor aan het kijken bent.
Mijn schoonvader kan slecht tegen een stuggeveerde auto. Mag dus qua vering best soepel zijn. Wat betreft sportief mag het ding best wel wegstuiven als je het gas intrapt.
t_captain schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:38:
[...]

Klinkt als mijn 530d Touring.
Trekt 2000+ kg. Ruim interieur plus goede laadruimte. Automaat. 7 a 8 liter/100km (diesel). Comfortabel genoeg. Sportief, niet zoals een 4-serie met M-onderstel maar meer potentieel dan al die crossovers.

Instap: niet gek laag. De auto is met 1.49 dakhoogte vrij hoog.
7 a 8 liter op 100 km is een beetje waar mijn schoonvader vanaf wil. Liever naar 12-15/100km of zelfs hoger (waarvan ik vind dat het best te doen is in dit segment).
n0pe schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:32:
Mercedes B-klasse vanaf 2012 is misschien een optie. De 200CDI en 220CDI mogen met de 7-traps automaat 1400KG (B220 1500KG) trekken en het zijn comfortabele/sportieve auto's met een hoge instap. Verbruik is met 1 op 20 ook netjes.
Hoe betrouwbaar is de B klasse? De Vito die ze nu hebben heeft her en der allemaal problemen. Bovendien vind ik de automaat die in de Vito zit niet heel fantastisch

• t_captain
gerjaknut schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:48:
[...]

[...]

7 a 8 liter op 100 km is een beetje waar mijn schoonvader vanaf wil. Liever naar 12-15/100km of zelfs hoger (waarvan ik vind dat het best te doen is in dit segment).
Dus hij wil weg van een auto die 1:12 a 1:14 rijdt en naar een auto die 1:6 a 1:8 rijdt? :)

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Je, @gerjaknut , interpreteert die 7 à 8 liter op 100km verkeerd denk ik ;).
1 op 12.5km is dat (8L/100) of 1 op 14.3 (7L/100). Zo wordt dat vaak standaard bij BMW aangegeven.
12/100 is 1 op 8,33km & 15/100 is 1 op 6,6km, dus ik gok dat jouw schoonvader daar zeker niet op zit te wachten. De Bentayga is er nog niet onder de 100.000 :+

[ Voor 23% gewijzigd door Typhone op 10-08-2017 08:53 ]

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-01 21:17
BMW 5 serie Gran Turismo, een wat hogere instap dan een normale 5 serie en eigenlijk is het een verhoogde 7 serie

• gerjaknut
[quote]t_captain schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:50:
[...]
Typhone schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:51:
Je, @gerjaknut , interpreteert die 7 à 8 liter op 100km verkeerd denk ik ;).
1 op 12.5km is dat (8L/100) of 1 op 14.3 (7L/100). Zo wordt dat vaak standaard bij BMW aangegeven.
12/100 is 1 op 8,33km & 15/100 is 1 op 6,6km, dus ik gok dat jouw schoonvader daar zeker niet op zit te wachten. De Bentayga is er nog niet onder de 100.000 :+
Sorry ik haal de getallen door elkaar, je hebt gelijk.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

tomas123 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:55:
BMW 5 serie Gran Turismo, een wat hogere instap dan een normale 5 serie en eigenlijk is het een verhoogde 7 serie
Hear hear :D (die hebben wij zelf):

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20622116_1448635655215548_2881013348558854983_n.jpg?oh=312f540a2913f1dcd05689ca531ee14d&oe=5A36072D

Nadeel is het gewicht (bij diesel) 1925kg dus aan MRB ga je je blauw betalen. De benzinevariant is niet zuinig genoeg (ik zit nu in de bouwvak op 1 op 9 ongeveer)

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 05:19
[...]

Hoe betrouwbaar is de B klasse? De Vito die ze nu hebben heeft her en der allemaal problemen. Bovendien vind ik de automaat die in de Vito zit niet heel fantastisch
Het model vanaf 2012 is betrouwbaar en de automaat is compleet anders dan de oude 5-traps automaat, de 7G automaat wordt tot op heden nog steeds gebruikt in alle Mercedes modellen (van A-klasse tot S-klasse).

Voordeel is het "lage" gewicht van 1400kg (wegenbelasting) en het lage verbruik van 1 op 20.

[ Voor 8% gewijzigd door n0pe op 10-08-2017 09:14 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

VAG's zijn normaliter vrij stug geveerd toch?
Standaard VAG echt niet; iedereen die ik ken met een VAG-auto, neemt af fabriek meteen het sportonderstel. Zelf heb ik zelfs mijn A6 laten verlagen en stugger laten maken met Bilsteins omdat het net leek alsof je de Titanic de hoek om wilde sturen.
Wat betreft sportief mag het ding best wel wegstuiven als je het gas intrapt.
+
Indien ik het correct interpreteer, wil je minder dan 8 liter per 100km verbruiken en liever zelfs minder dan 6 liter. Dat wordt een uitdaging, zeker als je sportief wil en/of regelmatig een aanhanger erachter hangt.

Als ik op Autoweek alle auto's bekijk die volgens fabrieksopgave zuiniger rijden dan 7 liter per 100km op benzine, blijft er weinig over waar ik echt vrolijk van wordt. In de praktijk haal je deze waarden vaak alleen als je niet sportief rijdt/wegstuift, geen aanhanger hebt, netjes 100 rijdt op de cruisecontrol etc.

Op diesel is er veel meer te vinden maar met 35K per jaar, rij je dat er niet uit qua wegenbelasting. Tenzij je in noord-oost Groningen woont maar hier in Zuid-Holland is de wegenbelasting voor benzine vs. diesel (wederom mijn A6) het dubbele terwijl het verbruik maar 40% scheelt ipv 200%. Dat rij ik er niet uit qua kosten. Reken dat maar eens door voor elke andere auto samen met schoonvader.

Blijft over LPG. Die rijden vaak 8 tot 13 liter per 100km maar het kost allemaal veel minder waardoor "je brandstof per kilometer" best eens in de buurt kan komen van 5 tot 7 liter per 100km. Maar juist in het segment hoge instap, sportief, trekvermogen, etc. blijft er zeeer weinig over.

In alle gevallen lijkt een VW Touran mogelijk wel te voldoen; natuurlijk zal je voor bepaalde eisen iets water bij de wijn moeten doen maar over de gehele linie lijkt me dit een aardige wagen te zijn.

Een alternatief (en zeeeer dicht/over) het budget heen, is een Audi Q5. Lees je alleen wel even in omtrent de TFSI-motoren want sommige typen/bouwjaren hadden wat last van "lekkages".
Mazda CX-5
Mitsubishi Outlander (wel/geen PHEV)
Land Rover Freelander
Ford S-max
Volvo XC-60
Hyundai ix35
Renault kadjar/grand scenic etc.
CX-5 haalt het verbruik niet, zeker niet met aanhanger; niet sportief genoeg
Outlander (PHEV) rijdt 1 op 6 (!!!) met een flinke aanhanger en/of snelweg
S-Max zou ik dan nieuw kopen; beter verbruik, mooiere trekkracht, wel duur
XC-60; veel te zwaar, pas sportief met de T5 of T6 automaat
ix35; geen mening/ervaring mee
Renault; vast goede auto's maar uit principe rij ik geen Franse auto's ivm te wollige vering.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gerjaknut
MAX3400 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:14:
[...]

Standaard VAG echt niet; iedereen die ik ken met een VAG-auto, neemt af fabriek meteen het sportonderstel. Zelf heb ik zelfs mijn A6 laten verlagen en stugger laten maken met Bilsteins omdat het net leek alsof je de Titanic de hoek om wilde sturen.

[...]

Indien ik het correct interpreteer, wil je minder dan 8 liter per 100km verbruiken en liever zelfs minder dan 6 liter. Dat wordt een uitdaging, zeker als je sportief wil en/of regelmatig een aanhanger erachter hangt.

Als ik op Autoweek alle auto's bekijk die volgens fabrieksopgave zuiniger rijden dan 7 liter per 100km op benzine, blijft er weinig over waar ik echt vrolijk van wordt. In de praktijk haal je deze waarden vaak alleen als je niet sportief rijdt/wegstuift, geen aanhanger hebt, netjes 100 rijdt op de cruisecontrol etc.

Op diesel is er veel meer te vinden maar met 35K per jaar, rij je dat er niet uit qua wegenbelasting. Tenzij je in noord-oost Groningen woont maar hier in Zuid-Holland is de wegenbelasting voor benzine vs. diesel (wederom mijn A6) het dubbele terwijl het verbruik maar 40% scheelt ipv 200%. Dat rij ik er niet uit qua kosten. Reken dat maar eens door voor elke andere auto samen met schoonvader.

Blijft over LPG. Die rijden vaak 8 tot 13 liter per 100km maar het kost allemaal veel minder waardoor "je brandstof per kilometer" best eens in de buurt kan komen van 5 tot 7 liter per 100km. Maar juist in het segment hoge instap, sportief, trekvermogen, etc. blijft er zeeer weinig over.

In alle gevallen lijkt een VW Touran mogelijk wel te voldoen; natuurlijk zal je voor bepaalde eisen iets water bij de wijn moeten doen maar over de gehele linie lijkt me dit een aardige wagen te zijn.

Een alternatief (en zeeeer dicht/over) het budget heen, is een Audi Q5. Lees je alleen wel even in omtrent de TFSI-motoren want sommige typen/bouwjaren hadden wat last van "lekkages".

[...]

CX-5 haalt het verbruik niet, zeker niet met aanhanger; niet sportief genoeg
Outlander (PHEV) rijdt 1 op 6 (!!!) met een flinke aanhanger en/of snelweg
S-Max zou ik dan nieuw kopen; beter verbruik, mooiere trekkracht, wel duur
XC-60; veel te zwaar, pas sportief met de T5 of T6 automaat
ix35; geen mening/ervaring mee
Renault; vast goede auto's maar uit principe rij ik geen Franse auto's ivm te wollige vering.
Ik rij zelf een seat ibiza 6j ST. Deze is te laag qua instap en eigenlijk te stug geveerd. Kun je toevallig zeggen of dit de standaardmate van stug is bij VAG? Mijn schoonvader rijdt vrij netjes en normaliter zonder aanhanger (richtverbruik is gebaseerd op normaal gebruik). Het zou fijn zijn als de auto op de snelweg @ 120 de 7 op 100 haalt. Dan is de auto al significant zuiniger dan de Vito die ze nu hebben met 12 op 100 als het al niet minder is. Ik zal benzine vs. diesel nog even een keer goed doorrekenen.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
n0pe schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:11:
[...]

Het model vanaf 2012 is betrouwbaar en de automaat is compleet anders dan de oude 5-traps automaat, de 7G automaat wordt tot op heden nog steeds gebruikt in alle Mercedes modellen (van A-klasse tot S-klasse).

Voordeel is het "lage" gewicht van 1400kg (wegenbelasting) en het lage verbruik van 1 op 20.
A en B rijden met de 7G-DCT. De rest met de 7G-Tronic Plus (en nu zijn ze voor een groot deel al over op de 9G-Tronic).

Een B is een prachtige reiswagen moet ik zeggen. Degelijk, ruim, best snel (zeker als je een 250 of 220d neemt) en comfortabel.

[ Voor 10% gewijzigd door S_Chief op 10-08-2017 09:40 ]

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-01 21:17
Typhone schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:10:
[...]

Hear hear :D (die hebben wij zelf):

[afbeelding]

Nadeel is het gewicht (bij diesel) 1925kg dus aan MRB ga je je blauw betalen. De benzinevariant is niet zuinig genoeg (ik zit nu in de bouwvak op 1 op 9 ongeveer)
Nice, familie van me het 2015 model, net wat mooier vooral de achterkant, als 530d moet 1 op 14 wel lukken

• MAX3400

MAX3400

gerjaknut schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:34:
[...]

Ik rij zelf een seat ibiza 6j ST. Deze is te laag qua instap en eigenlijk te stug geveerd. Kun je toevallig zeggen of dit de standaardmate van stug is bij VAG? Mijn schoonvader rijdt vrij netjes en normaliter zonder aanhanger (richtverbruik is gebaseerd op normaal gebruik). Het zou fijn zijn als de auto op de snelweg @ 120 de 7 op 100 haalt. Dan is de auto al significant zuiniger dan de Vito die ze nu hebben met 12 op 100 als het al niet minder is. Ik zal benzine vs. diesel nog even een keer goed doorrekenen.
Lastig te beoordelen wat "stug" is. Maar van jouw Ibiza is bekend dat de achtervering vrij hard is vanwege het mogelijke laadgewicht. Maar die is echt niet zo hard als wat ik tegenwoordig rij. Maar wel weer stugger dan andere VAG-auto's. Bedenk je wel even dat vering/dempers makkelijk vervangen kunnen worden (meerprijs zo rond de 1000 Euro indien niet computergestuurd) maar zoek dat even op als je een bepaald type auto op het oog hebt en hebt proefgereden.

Goed, als het verbruik dus rond de 7 tot 7.5 liter per 100km mag liggen zonder overige randvoorwaarden, kan je zelfs een Porsche Panamera rijden. Ik kijk nogmaals naar mezelf; mijn oude Evo X reed ongeveer 8.5 liter per 100km met een opgefokte turbomotor, mijn huidige A6 (3 liter benzine / 1800kg incl chauffeur) rijdt in jouw voorbeeld heel voorbeeldig 7.5 liter per 100km (ongeacht of ik 70 rij op een N-weg of 145 op de Autobahn). En beiden doen minder dan 5 seconden naar de 100, als je echt sportief wil rijden :) Maar ja, alles staat of valt met het rechtervoetje maar dat lijkt me logisch.

Even voor de beeldvorming; en ik snap dat jouw schoonvader minder mobiel kan zijn soms maar hoeveel proefritten of modellen zijn er al voorbij gekomen? Of is het topic de eerste aanzet voordat er gereden gaat worden? Bedenk met net dat een Volvo V70XC ook nog een optie kan zijn; iets hoger qua instap maar niet zo hoog als een MPV/SUV.

• gerjaknut
S_Chief schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:38:
[...]

A en B rijden met de 7G-DCT. De rest met de 7G-Tronic Plus (en nu zijn ze voor een groot deel al over op de 9G-Tronic).

Een B is een prachtige reiswagen moet ik zeggen. Degelijk, ruim, best snel (zeker als je een 250 of 220d neemt) en comfortabel.
De B klasse lijkt mij een leuke. Zijn met veel opties geleverd en qua verbruik niet heel prijzig. Net uitgerekend dat op 20k km (onderhoud even niet meegerekend) de diesel en de benzine even duur zijn. Helaas heeft mijn schoonvader nog een nare smaak van de huidige Mercedes in zijn mond. Maar misschien kunnen we dat wegnemen.
MAX3400 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:44:
[...]

Lastig te beoordelen wat "stug" is. Maar van jouw Ibiza is bekend dat de achtervering vrij hard is vanwege het mogelijke laadgewicht. Maar die is echt niet zo hard als wat ik tegenwoordig rij. Maar wel weer stugger dan andere VAG-auto's. Bedenk je wel even dat vering/dempers makkelijk vervangen kunnen worden (meerprijs zo rond de 1000 Euro indien niet computergestuurd) maar zoek dat even op als je een bepaald type auto op het oog hebt en hebt proefgereden.
Goed om mee te nemen.
Goed, als het verbruik dus rond de 7 tot 7.5 liter per 100km mag liggen zonder overige randvoorwaarden, kan je zelfs een Porsche Panamera rijden. Ik kijk nogmaals naar mezelf; mijn oude Evo X reed ongeveer 8.5 liter per 100km met een opgefokte turbomotor, mijn huidige A6 (3 liter benzine / 1800kg incl chauffeur) rijdt in jouw voorbeeld heel voorbeeldig 7.5 liter per 100km (ongeacht of ik 70 rij op een N-weg of 145 op de Autobahn). En beiden doen minder dan 5 seconden naar de 100, als je echt sportief wil rijden :) Maar ja, alles staat of valt met het rechtervoetje maar dat lijkt me logisch.
Daarom, er is keuze zat met de eisen qua verbruik in combinatie met trekkracht. Mijn schoonvader racet in ieder geval niet met 150 over de snelweg. Zag inderdaad de Panamera voorbij komen, maar mijn gevoel zegt dat het onderhoud duur is.
Even voor de beeldvorming; en ik snap dat jouw schoonvader minder mobiel kan zijn soms maar hoeveel proefritten of modellen zijn er al voorbij gekomen? Of is het topic de eerste aanzet voordat er gereden gaat worden? Bedenk met net dat een Volvo V70XC ook nog een optie kan zijn; iets hoger qua instap maar niet zo hoog als een MPV/SUV.
We hebben nog geen auto's gereden en zijn echt nog in de oriënterende fase. We zijn echt op zoek naar de must-drives. Wat zijn nou echt fijne auto's/motoren. Wil je in de huidige markt wel of geen hybride etc.

Verwijderd

Houd je in de gaten dat niet iedere hybride een aanhanger mag trekken?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Heeft je schoonvader nog dingen nodig in de auto omdat hij minder valide is? Ruimte voor rolstoel is niet nodig?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:23:
Nog afgezien daarvan; een aantal (non-)hybrides maakt ook gebruik van CVT en dat is echt een pain in the bum als je rap wil rijden en/of iets een heuveltje op moet trekken. Nou zullen veel autoverkopers de woorden automaat & CVT op 1 hoop gooien maar dat is hoogst onterecht.

@S_Chief Misschien inventarische vraag maar hoe meer versnellingen in een automaat, dan snap ik dat de auto beslist wat de beste versnelling is op bepaalde momenten. Maar hoe kieskeurig zijn ze met onnodig op/terugschakelen? Kan me herinneren dat de 2011 automaat in de Aston Martin ontzettend vervelend was en vaak te laat/langzaam reageerde wat afdoet aan het rijplezier. Nou zal dat voor een Vito vast minder erg zijn maar kan me wel voorstellen dat een 9-bak vaker zichzelf bezig wil houden dan een 6 of 7 bak?

• !null
CVT kan wel als irritant ervaren worden (niet als je normaal rijdt, zonder aanhanger) maar het vermogen is er in ieder geval wel, ook door de elektromotor.

Mercedes had met de Sprinter automaat bakken ook zeer vaak problemen, wellicht dat dit met de Vito ook zo was. Ik had wel van een Vito eigenaar gehoord dat die alleen maar problemen had, bij een nieuwe Vito onder garantie, maar toch werd ie er gestoord van.

• gerjaknut
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:23:
Zeker, nu zijn er gelukkig wel een paar die mogen trekken. Belangrijker eigenlijk vind ik de basisvraag of het verstandig is qua onderhoudskosten om hybride te rijden.
!null schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:24:
Heeft je schoonvader nog dingen nodig in de auto omdat hij minder valide is? Ruimte voor rolstoel is niet nodig?
Hij heeft een scootmobiel besteld die volledig inklapbaar is en relatief licht. (max 20 kg per onderdeel als ik mij niet vergis) ook is deze compact en past deze in een 'normale' kofferbak.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
gerjaknut schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

De B klasse lijkt mij een leuke. Zijn met veel opties geleverd en qua verbruik niet heel prijzig. Net uitgerekend dat op 20k km (onderhoud even niet meegerekend) de diesel en de benzine even duur zijn. Helaas heeft mijn schoonvader nog een nare smaak van de huidige Mercedes in zijn mond. Maar misschien kunnen we dat wegnemen.
Begrijp ik helemaal, maar een Vito is totaal niet te vergelijken met een personenwagen van Mercedes.
MAX3400 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

@S_Chief Misschien inventarische vraag maar hoe meer versnellingen in een automaat, dan snap ik dat de auto beslist wat de beste versnelling is op bepaalde momenten. Maar hoe kieskeurig zijn ze met onnodig op/terugschakelen? Kan me herinneren dat de 2011 automaat in de Aston Martin ontzettend vervelend was en vaak te laat/langzaam reageerde wat afdoet aan het rijplezier. Nou zal dat voor een Vito vast minder erg zijn maar kan me wel voorstellen dat een 9-bak vaker zichzelf bezig wil houden dan een 6 of 7 bak?
offtopic:
De 9 zal zeker vaker schakelen, maar van wat ik heb gelezen schakelt het soepel door. Zeker in S verwacht ik dat het geen tegenvaller zal zijn (als het minstens even goed als 7G-Tronic Plus schakelt). Heb zelf overigens niet gereden met de 9.

Verwijderd

De nieuwe modellen Sportage? Helaas nog geen hybride, maar wel hele mooie auto's die ook een beetje lijken op wat je schoonvader zoekt.

• evjatar
  • Laatst online: 23-01 13:35
Een XC60 met 5-cilinder D5 diesel & Geartronic is een zeer fijne auto om mee te rijden. Zeer comfortabel door de beroemde Volvo stoelen, en tegelijkertijd een stuk sportiever dan een Vito. Inclusief automaat 2000 kg trekgewicht, en een dikke diesel met 205 pk & 420 nm koppel. Misschien wat duurder in houderschapsbelasting, maar deze blokken staan bekend als zeer betrouwbaar, ook na 3 -6 ton. En zo'n D5 klinkt heerlijk, en heeft zijn maximale koppel al bij 1500 toeren _/-\o_

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01 15:03
Goeie Toyota? Zou je ook wat leuks in moeten kunnen vinden.

Rav4 oid

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Ciwi
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10-2025
Ben je er al uit? Want volgens is zijn de wensen verbruikcijfers/sportief/trekkracht, lastig te combineren.
Something's gotta give…. :)

Mijn advies, gezien de wensen zou een VW Golf Plus of een Touran zijn en gezien de km per maand kom je toch op een diesel uit. Mocht je iets sportiever willen dan misschien een Tiguan, al blijven de motoren hetzelfde...

Ben benieuwd hoe t afloopt…. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Ciwi op 10-08-2017 10:48 ]

• MAX3400

MAX3400

evjatar schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:41:
Een XC60 met 5-cilinder D5 diesel & Geartronic is een zeer fijne auto om mee te rijden. Zeer comfortabel door de beroemde Volvo stoelen, en tegelijkertijd een stuk sportiever dan een Vito. Inclusief automaat 2000 kg trekgewicht, en een dikke diesel met 205 pk & 420 nm koppel. Misschien wat duurder in houderschapsbelasting, maar deze blokken staan bekend als zeer betrouwbaar, ook na 3 -6 ton. En zo'n D5 klinkt heerlijk, en heeft zijn maximale koppel al bij 1500 toeren _/-\o_
Goed punt; heb hier een XC60 T6 (benzine) uit 2013 staan. Ik vind ze wel wat hoog om in te stappen. Wat me wel aan die wagen opvalt is dat de stoelen relatief snel "inzakken"; langer dan een uur wil ik er niet in zitten want je zakt gewoon weg. Dat is bij de Duitsers wel anders maar ook dat is een gevoel/wens van de eigenaar van een auto natuurlijk.
corset schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:42:
Goeie Toyota? Zou je ook wat leuks in moeten kunnen vinden.

Rav4 oid
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ef/Chadian_soldiers_in_Toyota_pickup_truck.jpg
Voldoende laadgewicht en zeer betrouwbaar (ook volgens Top Gear) voor de LandCruisers ;)

On-topic; de nieuwere RAV4 heeft ook CVT aan boord. Persoonlijk vind ik dat heel slecht rijden/klinken, zeker als je een beetje prestatie (snelheid of trekkracht) vraagt van de auto.

• !null
De RAV4 Hybrid 4WD is een ruimte auto en mag 1650kg trekken. (de 2WD mag minder trekken).
Zo zuinig als een diesel (diesel SUV dan he), maar wel de lagere wegenbelasting.

@MAX3400 Misschien moet hij daar zelf in gaan rijden om dat te bepalen. Je hebt op zich een 2,5 liter blok met elektromotor, dus bij normaal gebruik hoeft hij echt niet vol in de toeren in te vliegen (zo doen de autojournalisten het lijken, omdat ze alleen maar standje vol gas rijden)
Het is toch een auto met 200pk!

Ik zou hem zeker op het lijstje zetten en proef gaan rijden. Ik had zelf eigenlijk de Toyota hybrids afgeschreven vanwege de eis voor het trek gewicht maar de RAV4 4wd kan het dus wel.

Lijkt me ook het goedkoopst op lange termijn.

• MAX3400

MAX3400

@!null Eens; proefrijden is zeker aan te raden. En de kosten goed doorrekenen, zowel in aanschaf, maandelijkse kosten en onderhoud.

1 van de dingen die ik wel in mijn hoofd heb (want ik rij ook prive en niet zakelijk) is afschrijving/inruil. Geen idee of dat voor schoonvader ook geldt. Maar dan is merk-keuze ook weer een afweging en/of luxe/uitvoering.

• evjatar
  • Laatst online: 23-01 13:35
MAX3400 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:49:
[...]

Goed punt; heb hier een XC60 T6 (benzine) uit 2013 staan. Ik vind ze wel wat hoog om in te stappen. Wat me wel aan die wagen opvalt is dat de stoelen relatief snel "inzakken"; langer dan een uur wil ik er niet in zitten want je zakt gewoon weg. Dat is bij de Duitsers wel anders maar ook dat is een gevoel/wens van de eigenaar van een auto natuurlijk.
[...]
Dat is inderdaad een veelgehoorde klacht bij XC60's, en vooral bepaalde soort bekleding heeft hier veel last van. Onder garantie is een hoop vervangen, maar niet alle auto's zijn hiervoor natuurlijk teruggekomen.

• !null
Wat betreft de RAV4 gaat het wel om het nieuwe model, vanaf 2016 leverbaar.

@gerjaknut Wat is eigenlijk het budget? Want we kunnen wel nieuwe auto's aandragen, maarja, misschien is het zinloos als we het budget niet weten.
MAX3400 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:56:
@!null Eens; proefrijden is zeker aan te raden. En de kosten goed doorrekenen, zowel in aanschaf, maandelijkse kosten en onderhoud.
De afschrijving is wel een goede. Dat zit bij Toyota in ieder geval wel goed met lage afschrijving.

Maar dat breder getrokken, er lijkt toch een tendens te zijn dat diesel minder populair wordt, en dat mensen (meer iets voor leasemaatschappijen enzo) ook vrezen voor hogere afschrijving. Wellicht iets om mee te nemen, al zal het wellicht niet zo'n vaart lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 10-08-2017 11:09 ]

• MAX3400

MAX3400

!null schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:07:
@gerjaknut Wat is eigenlijk het budget? Want we kunnen wel nieuwe auto's aandragen, maarja, misschien is het zinloos als we het budget niet weten.
Rond de 25K (startpost) ;)
Maar dat breder getrokken, er lijkt toch een tendens te zijn dat diesel minder populair wordt, en dat mensen (meer iets voor leasemaatschappijen enzo) ook vrezen voor hogere afschrijving.
Tja, brandstofprijzen en bijtelling nivelleren die verschillen. En diesel is gewoon duur bij latere doorverkoop (onderhoud & wegenbelasting) alsmede die zogenaamde milieu-zones in Utrecht en Rotterdam waar men toch een beetje van schrikt.

• !null
Ha, volledig overheen gelezen :o

In dat geval valt de RAV4 af, dan moet er 10K meer meegebracht worden.

De Outlander PHEV is nog steeds relevant, afhankelijk van het autogebruik. Als er echt veel geladen wordt, is het wel goedkoop rijden. En hij mag het gewicht trekken.

TS kan het ook over een andere boeg gooien, namelijk een busje. Als je een Hiace busje koopt met achterbank, dan heb je zeer ruime zitplaatsen en een hoge instap. En dan kan er zo een scootmobiel achterin gereden worden.

• swoek
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:37
Kia Niro, is een hybride en kan tot 1300kg trekken, hoge instap, zuinig (gemiddeld 1 op 18-20 in de praktijk), comfortabel (en nog behoorlijk sportief in de sportstand als ik de reviews mag geloven). Zit je wel aan de bovenkant (en erboven afhankelijk van de uitvoering en aanbieder) van het budget.

http://www.autoweek.nl/autoreviews/kia/niro/

Edit:
Wat onderhoudskosten betreft heb ik geen ervaring met Kia hybrides, maar ik rijd zelf in een Auris 2011 hybride en ik heb geen noemenswaardige onderhouds- of reparatiekosten gehad behalve reguliere beurten, nieuwe set banden etc. die je normaal hebt. Hybridesysteem nooit wat aan gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door swoek op 10-08-2017 11:49 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:22
gerjaknut schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:32:Hij heeft een scootmobiel besteld die volledig inklapbaar is en relatief licht. (max 20 kg per onderdeel als ik mij niet vergis) ook is deze compact en past deze in een 'normale' kofferbak.
20 kilo is voor ons niks, dat kunnen we nog een paar meter weggooien als het moet, maar voor iemand met rugklachten kan 20 kilo natuurlijk veel zijn. Vergeet dus niet dat hoe hoger de auto, hoe hoger hij die 20 kilo moet tillen om deze in de kofferbak te krijgen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Nog afgezien daarvan; een aantal (non-)hybrides maakt ook gebruik van CVT en dat is echt een pain in the bum als je rap wil rijden en/of iets een heuveltje op moet trekken.
Nu heb ik recent in een CVT (Toyota) huurauto in de bergen gereden, wel zonder iets te trekken verder. Maar ik merkte eigenlijk geen enkel probleem. Trap het gas verder in, en je maakt meer toeren. Ik heb dus absoluut niet 1 op 1 kunnen vergelijken met een vergelijkbare reguliere automaat, maar ook niet direct had ik het idee dat het problemen gaf.

Moet ik ook zeggen dat ik sowieso niet echt de 'haat' begrijp tegen de CVT (ja, ik weet dat het niet echt haat is). Is dat nu puur omdat je niet meer het geluid hebt als hij toeren veranderd door te schakelen? Want CVT maakt ook nog genoeg geluid als je het gas gewoon ver indrukt, enkel is het een redelijk constant geluid.

• t_captain
Remt een CVT een beetje op de motor als je afdaalt?

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
t_captain schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:38:
Een CVT vertraagd bij gas los net zoals een gewone schakelbak. Als je meer wil vertragen kan de CVT nog in de B stand waardoor er meer vertraagd wordt.

En heuvels/bergen gaat met een hybride prima.
De CVT past de vertraging aan en de motor gaat meer toeren maken maar je gaat met voldoende snelheid naar de top. Naar beneden gaan ook prima waarbij het remmen op de motor (eventueel in B stand) ook prima gaat.
Voordeel is dat je geen/minder gebruik maakt van je schijfremmen en de energie weer opslaat voor de volgende helling.

[ Voor 40% gewijzigd door Leader98 op 10-08-2017 16:53 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Huurauto die ik had, had net als andere automaten inderdaad gewoon stand om te remmen op de motor. Itt mijn automaat ging die ook als hij op cruise control stond netjes op de motor remmen om de juiste snelheid te behouden. De grote beperking daarbij was echter dat zodra dat onvoldoende was, en ik bij ging remmen, direct cruise control eraf ging, en hij dus niet meer op de motor remde. (Dan stond de automaat gewoon in zijn default stand, omdat tot dan toe de cruise control gewoon netjes zorgde voor motor remmen).

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 15:24
Ga echt eens bij kia kijken.

Kia Niro (misschien iets de kop eraf van vorig jaar, intro editie was geloof ik 30k) wellicht tweedehands te krijgen maar ik zie er eigenlijk weinig beschikbaar. Zullen wel vooral particulier gekocht worden en die kopen vaak niet elk jaar een nieuwe wagen.
Hybride waar je zeker 1:20 mee kunt rijden, automaat en een hybrid die een aanhanger mag trekken!
Comfortabel, goed weg en bochten gedrag dus eigenlijk worden al je vinkjes aangetikt.

Mijn schoonvader zat net met hetzelfde alleen met de shortlist Merc B, Qasq, na een bezoek en proefrit bij Kia heeft deze nu de voorkeur.

[ Voor 15% gewijzigd door thefox154 op 10-08-2017 17:27 ]

• !null
Ja lekker energie terug winnen. Hierdoor zijn ze zuiniger dan andere auto's in de bergen.

• gerjaknut
thefox154 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:25:
Ga echt eens bij kia kijken.

Kia Niro (misschien iets de kop eraf van vorig jaar, intro editie was geloof ik 30k) wellicht tweedehands te krijgen maar ik zie er eigenlijk weinig beschikbaar. Zullen wel vooral particulier gekocht worden en die kopen vaak niet elk jaar een nieuwe wagen.
Hybride waar je zeker 1:20 mee kunt rijden, automaat en een hybrid die een aanhanger mag trekken!
Comfortabel, goed weg en bochten gedrag dus eigenlijk worden al je vinkjes aangetikt.

Mijn schoonvader zat net met hetzelfde alleen met de shortlist Merc B, Qasq, na een bezoek en proefrit bij Kia heeft deze nu de voorkeur.
Zag 'm gisteren en vandaag rijden. Toegevoegd aan het lijstje.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De Kia Nero is alleen niet echt een sportieve auto te noemen, al zoekt je schoonvader meer een snelle auto, maar dat is de Nero ook niet met 11s naar de 100 en een top van ~160. De elektromotor geeft wel een bepaalde "kick" waardoor het vlot aanvoelt.

Een snelle auto hoeft niet sportief te zijn (bijv: S-klasse) en een sportieve auto hoeft niet snel te zijn (bijv: Seat Ibiza 1.2 TDI).
Pagina: 1