Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
Ik ben al een tijdje in het bezit van een Apple Time capsule van 2 TB. Nu gebruik ik hem niet meer omdat ik een snelle draadloze modem van Ziggo heb en de backups op een los schijfje maak via Time machine. Als ik nu de Time capsule wil bereiken om hem te formatteren zodat ik hem kan verkopen lukt dat niet.

Als ik het configuratie programma opstart om de Time capsule te kunnen formatteren sluit mijn Mac automatisch af en dat iedere keer opnieuw. Mijn mac is net voorzien van een nieuwe SSD met daarop een schone installatie van de nieuwste IOS. Met de oude harde schijf in de mac had ik hetzelfde probleem. Iemand een idee ? Kan het zijn dat mijn Ziggo modem stoort met de Time Capsule ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:08

nelizmastr

Goed wies kapot

oadm schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:19:
Ik ben al een tijdje in het bezit van een Apple Time capsule van 2 TB. Nu gebruik ik hem niet meer omdat ik een snelle draadloze modem van Ziggo heb en de backups op een los schijfje maak via Time machine. Als ik nu de Time capsule wil bereiken om hem te formatteren zodat ik hem kan verkopen lukt dat niet.

Als ik het configuratie programma opstart om de Time capsule te kunnen formatteren sluit mijn Mac automatisch af en dat iedere keer opnieuw. Mijn mac is net voorzien van een nieuwe SSD met daarop een schone installatie van de nieuwste IOS. Met de oude harde schijf in de mac had ik hetzelfde probleem. Iemand een idee ? Kan het zijn dat mijn Ziggo modem stoort met de Time Capsule ?
Really, IOS? Dat is van Cisco, iOS is van iPhones en iPads. Mac=macOS

Ontopic:

Lijkt me dat er iets goed mis is met je Mac als hij daadwerkelijk afsluit bij het starten van een programma. Ik ben bang dat je dat eerst zal moeten troubleshooten, want dat is iets serieuzer. Over welke Mac en welk model time capsule hebben we het hier?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
De Mac is van 2011 en de Time capsule is van 2013. En ja ik bedoel natuurlijk OS, ik gooide het even door elkaar ;). Maar dit gebeurd dus ook na een clean Install dat is wat ik zo vreemd vind. Ik dacht dat het na de upgrade wel over was. En met de laatste updates dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

oadm schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:42:
De Mac is van 2011 en de Time capsule is van 2013. En ja ik bedoel natuurlijk OS, ik gooide het even door elkaar ;). Maar dit gebeurd dus ook na een clean Install dat is wat ik zo vreemd vind. Ik dacht dat het na de upgrade wel over was. En met de laatste updates dus.
"De Mac" uit 2011. Dat zijn maar een tiental verschillende modellen ofzo ;)

iMac? 21.5"? 27"? Mac Mini? MacBook Pro 13", MacBook Pro 15", MacBook Pro 17"?

Ik wil het even aanstippen omdat er binnen dit jaar van Macs hardwareproblemen voorkomen, die mogelijk het uitvallen verklaren.
Geen andere Macs in huis om de time capsule mee te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Het is een 21,5 inch en ik heb alleen nog een iPad en iPhone in huis. Ik denk niet dat het daarmee lukt. Kan het ook aan de Timecapsule zelf liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:27

SuBBaSS

-has Ryzen

Dus na het aansluiten van de timecapsule (via usb?) sluit de imac sofwarematig af?
Hij "knalt" niet uit ofzo, maar sluit af zonder verdere foutmelding?

Dat is wel een hele vreemde!

Ziggo modem en Timecapsule zouden best een conflict kunnen hebben maar dat zou nooit tot gevolg moeten hebben dat je imac zomaar afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
oadm schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:35:
Het is een 21,5 inch en ik heb alleen nog een iPad en iPhone in huis. Ik denk niet dat het daarmee lukt. Kan het ook aan de Timecapsule zelf liggen ?
Ik heb gewoon de Airport configuratie app op mijn iPad en daarmee kan het wel.
- Tik op de Airport Time Capsule
- Tik op Wijzig
- Tik op Geavanceerd
- Tik op Bestandsindeling en schijven
- Tik op Wis schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
SuBBaSS schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:45:
Dus na het aansluiten van de timecapsule (via usb?) sluit de imac sofwarematig af?
Hij "knalt" niet uit ofzo, maar sluit af zonder verdere foutmelding?

Dat is wel een hele vreemde!

Ziggo modem en Timecapsule zouden best een conflict kunnen hebben maar dat zou nooit tot gevolg moeten hebben dat je imac zomaar afsluit.
Nee. Als ik mijn timecapsule via Wifi benader ,zonder hem aan te sluiten op het internet, dus gewoon op het signaal van de TC dan sluit mijn mac af. De TC vraagt automatisch om een configuratie en sluit gelijk af. Volgens de mensen in de Apple store in Den Haag kan je een TC niet configureren via een usb kabel en ook niet formatteren.

[ Voor 8% gewijzigd door oadm op 08-08-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
RiDo78 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:54:
[...]

- Tik op Wijzig
- Tik op Geavanceerd
- Tik op Wis schijf
Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

RiDo78 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:54:
[...]

- Tik op Wijzig
- Tik op Geavanceerd
- Tik op Wis schijf
Dit is wel een handige optie voor TO in dit geval.
Kan hij precies mee bereiken wat hij wil.
App even downloaden uit de appstore, is geen standaard app in iOS.

En vervolgens hopen dat die iMac niet nog meer van dit soort bijzondere trucs voor TO in petto heeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Ik denk dat de TC zelf stuk is want nu kan ik er dan wel via mijn Mac bij maar bij het ingeven van mijn wachtwoord staat er dat er een systeem fout is. Ik kom er dus met geen mogelijkheid in, ook niet als ik hem aansluit met mijn ethernet kabel op mijn mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik snap niet helemaal hoe je constant de link legt met dat de TC stuk is als je Mac afsluit....
Wat voor systeemfout? Dat klinkt wederom als een Mac probleem, niet als een TC probleem.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:42:
Ik snap niet helemaal hoe je constant de link legt met dat de TC stuk is als je Mac afsluit....
Wat voor systeemfout? Dat klinkt wederom als een Mac probleem, niet als een TC probleem.
Maar ik kan hem nu wel benaderen via mijn Mac maar ik kom er niet meer in. En ik weet zeker dat ik het goeie wachtwoord heb. Is er niet een truc voor een harde reset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen hier is dat er gewoon een hard reset knopje op de Timecapsules zit. Even een pen pakken, power op de TC en dan met de pen het knopje achterop indrukken, ingedrukt houden tot het lampje voorop snel knippert en dan loslaten. Hij is nu factory reset.

Je bent wel alles kwijt op de schijf dan, maar dat is volgens mij de hele bedoeling right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
JannyWooWoo schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:34:
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen hier is dat er gewoon een hard reset knopje op de Timecapsules zit. Even een pen pakken, power op de TC en dan met de pen het knopje achterop indrukken, ingedrukt houden tot het lampje voorop snel knippert en dan loslaten. Hij is nu factory reset.

Je bent wel alles kwijt op de schijf dan, maar dat is volgens mij de hele bedoeling right?
Dat heb ik een paar keer gedaan maar ik kan niet controleren of ik echt alles gewist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
oadm schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:24:
[...]

Dat heb ik een paar keer gedaan maar ik kan niet controleren of ik echt alles gewist heb.
De interne encryptie keys worden bij een hard reset in elk geval gewist dus als er nog iets op de schijf staat kan in niemand daar bij.

Maar idd, als hij na een hard reset niet te benaderen is dan is hij waarschijnlijk dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

JannyWooWoo schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:34:

Was ik inderdaad aan voorbij gegaan. Aanname van me dat TO dat al geprobeerd had. TC's enzo willen graag een resetje hebben als er ook maar iets veranderd is aan de instellingen. :+

Overigens wordt de schijf zelf niet gewist bij een harde reset/factory reset!
Dat zal toch echt via de airport utility of handmatig via de finder verwijderd moeten worden.

Even voor de volledigheid: 3 resets op een tc: soft, hard en factory settings

https://support.apple.com/nl-nl/HT201945
Zachte reset

Zorg dat het basisstation is aangesloten op het lichtnet.
Houd de resetknop één seconde ingedrukt en laat dan los. Het statuslampje op het basisstation knippert oranje.
Selecteer in het wifistatusmenu op de werkbalk het wifinetwerk dat het basisstation heeft aangemaakt.
Open het AirPort-configuratieprogramma. U vindt dit in de map 'Hulpprogramma's' in de map 'Programma's'.
Klik in het AirPort-configuratieprogramma op het symbool van uw basisstation en klikt vervolgens op 'Wijzig' in het venstermenu. U kunt nu het wachtwoord wijzigen of andere wijzigingen aanbrengen in de configuratie van het basisstation. Als u klaar bent, klikt u op 'Werk bij'.

Harde reset

Zorg dat het basisstation is aangesloten op het lichtnet.
Houd de resetknop vijf seconden ingedrukt, tot u het oranje statuslampje op het basisstation snel ziet knipperen. Laat de resetknop nu los.
Wacht ongeveer een minuut tot het basisstation opnieuw is opgestart.
Open het AirPort-configuratieprogramma. U vindt dit in de map 'Hulpprogramma's' in de map 'Programma's'.
Klik op de knop 'Andere wifiapparaten' en selecteer het basisstation uit de lijst. Klik op 'Wijzig'.
Klik op de knop 'Overige opties'.
Klik op 'Zet vorige instellingen terug' en klik dan op 'Volgende' tot u bij het laatste venster komt.
Wanneer het AirPort-configuratieprogramma aangeeft dat de configuratie is voltooid, klikt u op 'Gereed'.

Reset naar fabrieksinstellingen

Koppel het basisstation los van het lichtnet.
Houd de resetknop ingedrukt terwijl u het basisstation aansluit op het lichtnet en houd de resetknop nog ongeveer zes seconden ingedrukt, tot u het oranje statuslampje op het basisstation snel ziet knipperen.
Wacht ongeveer een minuut tot het basisstation opnieuw is opgestart. Vervolgens kunt u het basisstation opnieuw configureren met behulp van het AirPort-configuratieprogramma.
Die laatste is zeker nog de moeite waard. Daarvoor dus stroom eraf, reset indrukken en ingedrukt houden en dan stroom er weer op.

[ Voor 56% gewijzigd door SuBBaSS op 08-08-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:30
Of download de AirPort utility op je iPhone of iPad en config hem daarmee. Sluiten we meteen het 'afsluitprobleem' uit van je laptop/desktop

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
SpoekGTi schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:37:
Of download de AirPort utility op je iPhone of iPad en config hem daarmee. Sluiten we meteen het 'afsluitprobleem' uit van je laptop/desktop
Dat had ik al geprobeerd maar ik kan geen contact maken via mijn iPad of iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:30
oadm schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Dat had ik al geprobeerd maar ik kan geen contact maken via mijn iPad of iPhone.
Zou wel Moeten als je hem factory default hebt gemaakt met de reset knop procedure, dan moet hij hem zien als een AirPort huppepup WiFi netwerk waarmee je connectie moet maken

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt alsof die time machine gewoon kaduuk is. Zelfs de nieuwere modellen hebben nog mid 2000's elco rot door oververhitting.

Als er echt met geen macht bij te komen is, is alles toch al verloren. Ik zou hem dan gewoon openmaken. Schijf eruit (die eventueel nog wissen met een andere pc of de schijf moet deaud zijn) en in de kliko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
Tot mijn eigen verbazing is het dan toch gelukt allemaal *O* . De TC terug geheel resetten door het reset knopje op de achterkant in te drukken en dan pas de stroom er op te zetten. De TC had ik met een ethernet kabel aangesloten op mijn Mac.

Vervolgens een nieuw ww aanmaken en ik kan bij de harde schijf want daar was het om te doen. De harde schijf heb ik zo kunnen wissen. Dank allen voor het meedenken Ik ga hem vandaag nog op Ebay zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door oadm op 09-08-2017 09:47 ]

Pagina: 1