Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Discussie: Hoe servers in te stellen

Pagina: 1
Acties:

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 10:30
Hoi Tweakers :o ,

Ik ben bezig met een project, en daar wil ik graag de meningen van professionals (jullie uiteraard) hebben voor dit 'gedachtenexperiment'. Graag hoor ik de input van mensen die het leuk vinden om mee te denken.
De situatie:

Een aantal jaar geleden heb ik een NAS gebouwd (pentium, 4x 3tb). Hier heb ik Freenas op geknald. Plex doet het hier alleen niet echt lekker op. Omdat ik graag knutsel, heb ik vorige week een oude server gekocht (2 6-core xeon's, 64gb geheugen). Hier wil ik mee prutsen (geen idee wat, maar in ieder geval plex en counter-strike server). Nu het dilemma:

Ik wil opslag en rekenkracht graag van elkaar scheiden. Ik woon op een kamer waar ik last heb van het geluid van de draaiende hdd's van mijn NAS. Ik wil dus mijn 'ruwe' data op een andere locatie dan mijn server (die wel op mijn kamer komt ivm 'gratis' stroom)

Wat is een makkelijke oplossing? Mijn NAS met Freenas zit een beetje 'in between'. (voor de mensen die het Corral debacle hebben meegekregen, ik draai nu dus nog corral). Ik 'kan' dus nog niet echt een VPN server opstarten om bij mijn shares te kunnen. Of een SSH-tunnel met certificaat als beveiliging? Maar wat moet ik dan voor software op mijn server draaien? ESXi met windows? Of unRAID met VM's?

Het probleem is niet zozeer dat ik niet weet wat ik moet, het is meer dat er zoveel opties zijn dat ik niet weet welke het beste is en hoe die te implementeren.

Hopelijk vinden jullie het leuk om mee te brainstormen!

Dirk :)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FreakNL

Well do ya punk?

Wil je je storage ook echt op een andere fysieke locatie hebben? Als in, kilometers verderop? Of kan dat bijvoorbeeld prima in de meterkast of zolder in hetzelfde pand?

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-11 13:04

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Weet niet of dit mogelijk is icm met FreeNas, maar het werkt perfect in mijn situatie.

Een Raspberry pi met 2 HDD's (/External HD) eraan, altijd verbonden via het netwerk

"~~Linux is only free if your time has no value"

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 10:30
FreakNL schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:25:
Wil je je storage ook echt op een andere fysieke locatie hebben? Als in, kilometers verderop? Of kan dat bijvoorbeeld prima in de meterkast of zolder in hetzelfde pand?
Kilometers verderop is inderdaad wel het idee, ja.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

iSCSI en FCIP kan over een WAN-verbinding. Windows Server Storage Spaces kan ook over een WAN-verbinding. Je bent alleen 100% gebonden aan latency-vereisten en ik denk dat je nu al kan vertellen dat geen enkele consumenten-verbinding daaraan gaat voldoen.

Ik zie geen duidelijke vraagstelling vooralsnog; het enige wat ik lees is dat data kilometers verderop moet gaan staan maar qua requirements van beschikbaarheid, bandbreedte up/down, etc. ben ik bang dat je de plank misslaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Precies, latency en snelheid tot je storage zal waardeloos zijn.
Freenas (op iets nieuwere hardware) kan prima gebruikt worden als iSCSI target waar je server zijn LUN's op kan mounten.

Je kunt zelf weer een NAS bouwen met die 4x3TB zolang het werkt. Waarom nieuwe hardware? Die P4 trekt het slecht en kost een godsvermogen aan stroom in een jaar.

Leuke kast, goedkoop moederbordje+processor+geheugen erin (let op stroomverbruik), extra netwerkkaartje of multi nic, naast de onboard nic. Paar kabels trekken of glasvezeltje en glas naar UTP converters (of switches met ondersteuning voor glas) , je netwerkkaarten bundelen (teaming) en je hebt voldoende snelheid en performance naar je server toe.

http://nl.tp-link.com/products/details/cat-43_MC220L.html

Op je server kun je dan een hypervisor draaien als Hyper-V, Xen, Esxi, KVM (of unRAID met kvm)

Bij elkaar kan toch makkelijker zijn. Of je geeft het uit aan goede netwerkapparatuur en verbinding om de interface tussen server en storage zo performant mogelijk te maken of je houdt je opslag en server toch bij elkaar maar in aparte kasten. of inderdaad compleet unRAID (stop je schijven in een eSATA enclosure en knoop die aan je server.

Op zich zou je die server met zo'n enclosure prima in de kelder/meterkast kunnen plaatsen en je Plex/CS/whatever servers virtueel of met docker prima kunnen draaien.

Op je slaapkamer een leuke PC of net wat je wilt. Je verbindt met je Plex server (server kun je uiteraard headless bedienen) op afstand.

Dat zijn zo wat ideeën.

Zoals deze knaap heeft gemaakt:
YouTube: Dual Xeon 60TB Dedicated Plex Media Server - Meet Zeus

@MAX3400 Het mag duidelijk zijn dat dit hobby projectje is. Je opmerking van latency en dergelijke is terecht, de rest is misschien wat hoog gegrepen hoewel de principes nog steeds kunnen worden toegepast. ;)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Wat voor server heb je trouwens gekocht? Als dit een oude Dell of HP server is zou ik me denk ik niet zo druk maken over het geluid van de schijven ;)

Verder zou ik niet gaan denken aan "kilometers verderop", maar eerder in de meterkast oid.
Pagina: 1