3 zelfde HD's vallen na verloop v tijd weg, iemand n idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonCorleone7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
Mijn vraag:

Ik heb pas 3 Seagate harde schijven (sata 1,5 TB ps) gekocht van een tweaker. en de schijven vallen na verloop v tijd gewoon weg.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

ik heb gister mn nieuwe voeding in mn pc geknald, omdat ik 460 watt had (nu 850) beide v goed merken.

maar die 3 schijven hoor ik steeds soort van aan gaan en uit gaan. en als ik dan films vanaf die schijf ga kijken, dan hapertie soms en opeens vind die de film niet meer (ik gebruik PLEX en krijg dan melding dat t bestand niet meer gevonden kan worden oid, heb ik nooit eerder last van gehad) en zijn de schijven weg gevallen als ik op mn pc check.

vandaar dat ik d8, dat kan aan de voeding liggen, dat die nu net niet genoeg stroom pakt oid
(i7 4770K, Geforce 970 GTX msi, MSI G87 g45 gaming moederbord, 8 gb intern)

Ook eerder met de 460 watt, dat als ik films lag te kijken dat ik een foutmelding kreeg na een uur en vervolgens vallen de schijven gewoon weg. Ook na reboot gebeurd er niets. in Bios ziet ie niets. Behalve als ik de 3 weg gevallen schijven afkoppel, pc start --> pc afsluit en alles weer aansluit, dan ziet hij de schijven weer (even).

maar na alles weer werkend te hebben na de switch vd voeding, denkend dat alles nu wel in orde zal zijn, lag ik gister 2e aflevering v e serie te kijken en bleef weer hangen en wederom zijn de schijven weg gevallen....

ik heb met 1 stroomkabel waar 4 sata stroomaansluitingen aan zitten, de 3 schijven (1,5 tb p/s) op aangesloten.

2x ssd en nog een 1 tb schijf bewust op een andere stroomkabel met ook weer sata stroom aansluitingen.

maar dit zou normaal geen probleem moeten zijn toch ?

heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand DE oplossing ? |:( :?

ik hoor t graag nog even.

gr Don

Beste antwoord (via DonCorleone7 op 09-08-2017 12:47)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Schijven 1 voor 1 aansluiten, en testen, dus steeds 1 testen, andere 2 loskoppelen.

Stroom verdelen over meer aansluitingen, of steeds 1 hd op een andere stroom kabel aansluiten.

Hd's 1 voor 1 op een andere poort testen, andere poort of andere controller.

Kabels uitwisselen, dus steeds 1 uitwisselen bij een hd die weigert. Dus data en stroom kabel.

Smart uitlezen.

Schijven 1 voor 1 in andere pc inbouwen.

Kan soms zijn dat 1 hd door storing alle 3 eruit gooit, daarom testen met steeds 1 hd.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 08-08-2017 09:59 ]

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

(jarig!)
Voeding lijkt me totaal geen verdachte, als hij een 970 GTX op volle stoom aankan, dan zijn 3 schijven als die 970 niks doet ook geen probleem .

Voor de rest denk ik niet dat iemand DE oplossing gaat weten,
maar wat iig van belang is voor diagnose :

-Vallen al de 3 de schijven in 1 keer uit, of is het 1 van de 3 ?
en zo ja , altijd dezelfde ?
-zit er iets van raid op ?
-wat zegt smart ?
-worden ze niet te warm ?
-al eens een andere sata poort (of controller indien mogelijk) geprobeerd ?

/off topic. een 4gb schijf kost net 100Em Waarom zou je nu nog 3 2e hands 1,5 tb schijven kopen ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Heb je al gekeken naar de SMART status van de harde schijven? Als de schijven van hetzelfde type zijn en dezelfde batch, dan kunnen ze ook redelijk rond dezelfde tijd stukgaan en als ik jouw omschrijving lees, dan hebben ze hun beste tijd gehad, vrees ik... Ik heb hetzelfde probleem gehad met een drietal Seagate schijven welke ook om de beurt stuk gingen, gelukkig lukte het nog net om elk keer de RAID array opnieuw op te bouwen voordat de volgende stuk ging.

De stroomvoorziening zou het probleem niet moeten zijn, maar je kunt altijd even controleren wat de spanningen volgens de sensors op jouw moederbord zijn...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:46
Seagate schijven zijn gewoon kut. Had mijn NAS er ook vol mee zitten en nu compleet overgestapt op WD Red's. Zelfs de refurbished schijven gingen kapot na enkele maanden.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Je hebt het over "3 schijven" en "nieuwe voeding in mijn PC".
Iets zegt mij dat je dus een PC met opslag hebt gebouwd.
Dan zijn zowel de PC-BIOS als het OS bepalend voor de Power instellingen.
Dus zou ik eerst in de BIOS je Powersave instellingen nakijken en daarna ook je OS. Vele OS'sen hebben daarvoor specifieke instellingen.

• DonCorleone7
nee wel heb ik Speccy waar alles nog op "Goed" staat ...

ja heb de schijven 2e hands gekocht van een tweaker, waar in de advertentie stond : 14 dagen oud :(

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Precies dat; bepaalde serie Seagate schijven zijn gewoon slecht. Welke type is het precies?.

Niet verklaarbare issues kunnen trouwens wel eens aan SATA kabels liggen; deze vervangen wil wel eens wat gekke stroringen oplossen.

Edit:
Je kunt met b.v. HDtune veel meer informatie uitlezen, en dus ook zien of ze echt 14 dagen oud zijn. Het lijkt me sterk want er is volgens mij weinig reden om 3x1.5TB te kopen inplaats van 1x 4 of 1x6.

[ Voor 31% gewijzigd door Tortelli op 08-08-2017 09:33 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

misschien is er wel een firmware updateje voor

Iperf

• DonCorleone7
hoi Renault, nee heb alles wel zo staan dat ze niet op slaapstand oid moeten gaan. en het is mn main pc, die ik tot nu toe nog gebruik om ook als "server" te fungeren :D beetje dure stroom verbruik, maar toch. tis mn game pc, heb nooit problemen gehad alleen nu met mn 3 nieuw aangekochte gebruikte schijven....

Bios ook nagekeken, maar ik heb niets gezien of veranderd dat ze in save mode moeten slaan oid. qua temperatuur met een fan erop zijn de seagate schijven rond 38 graden

• DonCorleone7
Tortelli, tja misschien ben ik te goed van vertrouwen geweest deze keer ? (hij had goede reacties als tweaker zijnde) ik ga er toch n beetje van uit dat niemand kapotte dingen verkoopt als tweaker zijnde zonder het te vermelden. en voor mij was t n goeie deal daar ik niet teveel geld wilde uitgeven en minimaal 2 tb wilde hebben.

(andere satakabel kan ik nog proberen) zijn wel nieuwe

• DonCorleone7
firmware updateje kan ik wel proberen. thnx Fish

• DonCorleone7
hoi,

ze vallen alle 3 in 1 x weg

geen raid ingesteld

smart nog niet gedaan (speccy geeft aan "goed")

tussen de 35 a 42 graden

sataports : heb ze nu alle 6 in gebruik. en geen controller, heb ik nog net niet nodig tot dusver.

en ja dacht dus een goede deal te hebben voor 3x 1,5 tb. had op dat moment niet het dubbele bedrag :D
heuveltje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:24:
Voeding lijkt me totaal geen verdachte, als hij een 970 GTX op volle stoom aankan, dan zijn 3 schijven als die 970 niks doet ook geen probleem .

Voor de rest denk ik niet dat iemand DE oplossing gaat weten,
maar wat iig van belang is voor diagnose :

-Vallen al de 3 de schijven in 1 keer uit, of is het 1 van de 3 ?
en zo ja , altijd dezelfde ?
-zit er iets van raid op ?
-wat zegt smart ?
-worden ze niet te warm ?
-al eens een andere sata poort (of controller indien mogelijk) geprobeerd ?

/off topic. een 4gb schijf kost net 100Em Waarom zou je nu nog 3 2e hands 1,5 tb schijven kopen ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Schijven 1 voor 1 aansluiten, en testen, dus steeds 1 testen, andere 2 loskoppelen.

Stroom verdelen over meer aansluitingen, of steeds 1 hd op een andere stroom kabel aansluiten.

Kabels uitwisselen, dus steeds 1 uitwisselen bij een hd die weigert. Dus data en stroom kabel.

Smart uitlezen.

Kan soms zijn dat 1 hd door storing alle 3 eruit gooit, daarom testen met steeds 1 hd.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 08-08-2017 09:59 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
Welke type HDD gaat het om... Seagate heeft een aantal notoir slechte schijven uitgebracht in de afgelopen jaren die bekend staan om het uitvallen, ik ben er zelf helaas ook slachtoffer van geworden. Heb het type/modelnummer zo even niet bij de hand, maar als je erop googled dan zal je het snel genoeg lezen.

PS... ik wil best wel eens 2e hands hardware aanschaffen, behalve HDD's vanwege de kwetsbaarheid.

• DonCorleone7
ja had al wat gelezen idd over bepaalde series, ga ik na werk even checken of ik ook die serie heb. maar zal wel hetzelfde zijn.

ja heb al 2 x eerder harde schijven gekocht 2e hands en die doen t nog steeds prima :D

maar Lesson Learned ! .........
MicGlou schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:01:
Welke type HDD gaat het om... Seagate heeft een aantal notoir slechte schijven uitgebracht in de afgelopen jaren die bekend staan om het uitvallen, ik ben er zelf helaas ook slachtoffer van geworden. Heb het type/modelnummer zo even niet bij de hand, maar als je erop googled dan zal je het snel genoeg lezen.

PS... ik wil best wel eens 2e hands hardware aanschaffen, behalve HDD's vanwege de kwetsbaarheid.

• DonCorleone7
thnx,

dat is idd de beste manier om te gaan testen, wel tijdrovend hehe, maar kan t allicht proberen. 8)7
jan99999 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:57:

Smart uitlezen.

• DonCorleone7
thanks guys tot nu toe!

ik heb weer wat mogelijke oplossingen, tijdrovend, maar hopelijk effectief.

• DonCorleone7
Ja je had gelijk, 2 schijven aardig wat ruen gedraaid, las gister nog even de advertentie en stond bij : 3 x schijven uit pc's gehaald en begreep dat hij ze daarna 14 dagen had laten draaien (om te testen denk ik)

CrystalDiskInfo (SMART)

Schijf 1: 2231 inschakelingen / 598 bedrijfsuren / Status : Waarschuwing
Schijf 2: 2595 inschakelingen / 600 bedrijfsuren / Status : Goed
Schijf 3: 360 inschakelingen / 1094 bedrijfsuren / Status : Goed
Elijan9 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:25:
Heb je al gekeken naar de SMART status van de harde schijven? Als de schijven van hetzelfde type zijn en dezelfde batch, dan kunnen ze ook redelijk rond dezelfde tijd stukgaan en als ik jouw omschrijving lees, dan hebben ze hun beste tijd gehad, vrees ik... Ik heb hetzelfde probleem gehad met een drietal Seagate schijven welke ook om de beurt stuk gingen, gelukkig lukte het nog net om elk keer de RAID array opnieuw op te bouwen voordat de volgende stuk ging.

De stroomvoorziening zou het probleem niet moeten zijn, maar je kunt altijd even controleren wat de spanningen volgens de sensors op jouw moederbord zijn...

• DonCorleone7
Uitgevoerd:

Schijf 1 welke bij CrystalDiskInfo aangeeft "Waarschuwing" is ook diegene die hoogst waarsch "kapot" is....

heb andere kabels geprobeerd maar deze schijf blijft moeilijk doen. 4 vd 5 x ziet mn pc hem niet in de bios. Gister op zn kop gelegd, toen ging die aan. (gelukkig want had al mn back-up data daar opgeslagen.....)

de andere 2 schijven gaven "Goed" aan en mn pc gaf in bios ook steeds aan dat ie ze vond, zonder problemen.

de kapotte schijf maakte ook steeds meer herrie.

vanmorgen even +/- 1 tb aan data aan t over kopiëren naar een "goede" schijf... die kapotte schijf haal ik er dan gewoon uit en test de andere 2 de aankomende dagen om te zien of die ook nog problemen gaan geven. (dit verwacht ik niet eigenlijk)

thnx zo ver d:)b
jan99999 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:57:

Smart uitlezen.

Pagina: 1