Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• backpackfoto
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21-12-2017
Mijn vraag
Wie kan mij adviseren over de aankoop van een compact camera die tevens geschikt is om mee te duiken? Ik ga 8 maanden op reis en ga o.a. duiken, surfen en zal veel op en rondom stranden vertoeven. Omdat ik veel mooie landschappen zal tegenkomen wil ik deze ook goed vastleggen.

Ik ben een beginneling en heb alleen ervaring met compact camera's, dus heb weinig verstand van alle specificaties ;)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb twee opties waar ik over twijfel.

De Nikon W300 lijkt mij een prima toestel die alles heeft wat ik wil. Echter ben ik bang dat ik teveel inlever op de kwaliteit van de foto's op het vasteland en de mogelijkheden met scene selectie.

Een andere optie die ik overweeg is het kopen van een compact camera van 200-300 euro + goedkopere action cam. Hier heb ik de Nikon A900 met daarbij de Nikkei Extreme X6 als action cam voor op het oog. Deze Nikkei kan tot 60 meter onder water, heeft redelijke reviews, maar blijft een goedkope camera.

Bij de optie van een compact camera + action cam ben ik bang dat ik 2 keer middelmaat koop, waardoor ik nog steeds niet tevreden ben. Maximaal budget is 500 euro.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Alle reacties

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:35
En deze?

https://www.dpreview.com/...act-you-can-buy-right-now

technonose wijzigde deze reactie 08-08-2017 07:51 (5%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• backpackfoto
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21-12-2017
Die Olympus heb ik inderdaad gezien, maar die is maar tot 15 m waterdicht. Ik zal diepere duiken gaan maken, max 30 m.

• pandit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:11
Ik overweeg ook de Nikon W300.

Ik wil mijn fotografie hobby ook onderwater uitoefenen als gebrevetteerde duiker, Ik fotografeer nu met een SJCAM S5000x actioncam in RAW en Jpeg. Na een lichtroom behandeling zijn de plaatjes best redelijk. In eerste instantie gekeken naar een onderwaterbehuizing voor mijn Nikon D7200, maar die kost bijna 5 keer zo duur als wat ik voor deze body nieuw heb bepaald, zelfs een onderwaterbehuizing op Aliexpres voor de D7200 gaat me 400 euro's kosten en vraag ik me af om mijn dure body daar wel veilig in is.

De W300 lijkt me een stap voorwaarts ten opzichte van de Sjcam. alleen lijkt het erop dat de W300 geen RAW (NEF) plaatjes kan schieten. Onbegrijpelijk voor een onderwatercamera. dat zou voor mij een reden zijn om deze camera in de winkelschap te laten liggen. Aan de andere kant zijn betaalbare alternatieven dun gezaaid. Iemand ervaring met de W300 onderwater? en hoeveel ruimte is er nog in lichtroom met de geproduceerde jpg plaatjes?

• pandit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:11
De afgelopen weken wat verder verdiept, Ondanks dat ik een Nikon fan ben heb ik toch de Olympus TG5 besteld en wel om de volgende redenen:
  • De Nikon ondersteund alleen jpg, zeker voor onderwater fotografie waarbij met name rood snel verdwijnt. is de correctie ruime met jpg is beperkt, de TG5 schiet ook in raw waarbij achteraf meer aan te passen is.
  • De Nikon kan weliswaar tot 30 meter gebruikt worden, maar voor diepere duiken is geen onderwaterbehuizing beschikbaar. Voor de TG5 is die wel beschikbaar waarmee deze tot 60meter diep gebruikt kan worden.
  • De TG5 heeft in tegenstelling tot de Nikon een PASM wieltje (zonder de S en M :-( ) zodat de diafragma\sluitertijd gemanipuleerd kan worden.
  • Bij de TG5 kunnen voorzetlenzen gebruikt worden
  • De TG5 is beter bij weinig licht, wel handig onder water.
  • Voor de TG5 zijn meer accessoires beschikbaar zoals een ringflitser, de genoemde onderwaterbehuizing, externe batterijlader, siliconen bescherming etc.
De TG5 is wel iets duurder en de onderwaterbehuizing is niet goedkoop, maar doorgroeimogelijkheden vind ik wel prettig. Wanneer ik de camera binnen heb hoop ik een review te schrijven.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:40

SeatRider

Back in the seat

Ik ben wel benieuwd hoe deze uiteindelijk is bevallen :-)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True