Versterker icm crossover & speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 11:58
Mijn vraag
Ik heb twee crossovers besteld, waar ik een 15w 4ohm en 3w 4ohm speaker op aansluit (per crossover/channel).

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/x4e2q/9eb89d632b.jpg

Wordt het dan 2 ohm, blijft het 4 ohm of wordt het 8 ohm?

Blazen de 3w speakertjes ook niet op bij hard geluid? Of kan het geen kwaad omdat er ook een 15w woofer op aangesloten zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x TangBand 3 inch subwoofer
2x full-range https://www.aliexpress.co...10208.99999999.264.8ELI69
2x crossover https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.i0gWBp
Versterker: https://nl.aliexpress.com...92P-25-W/32677666630.html

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Overlegt met vrienden die wat technischer zijn hiermee.

Beste antwoord (via Juice. op 08-08-2017 11:45)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Luidsprekers hebben sowieso een variabele weerstand. Vooral woofers varieren nogal in weerstand tijdens het spelen.

De fabrikant geeft een weerstand waarde aan een unit na een bepaalde meting.

Je tweeter krijgt maar een deel van het vermogen voor zijn kiezen. Een tweeter hoeft in tegenstelling tot een woofer geen grote uitslagen te maken (alleen heel veel snelle kleine uitslagen) en heeft dus beduidend minder energie nodig. Vandaar dat tweeters altijd minder maximaal vermogen kunnen/hoeven te verdragen.

Dus nee, er gaat niets kapot. Maar deze opstelling is volgens mij niet echt geweldig (en je hebt niet echt een crossover nodig). De woofer kan sowieso geen hoge tonen weergeven en je tweeter is dus een fullrange unit. Zelfs met een simpele condensator serieel aan je tweeter heb je al iets wat werkt (zal alleen niet heel hard gaan denk ik).

Je zou beter een fatsoenlijke fullrange/tweeter kunnen halen en met wat software/online info een crossover kunnen nabouwen. Er zijn legio mensen die op basis van die woofertjes een speaker gebouw hebben dus daar moet genoeg over te vinden zijn.

Je wilt immers een mooie overgang van je woofer naar de tweeter. De crossover is dom en deelt het signaal gewoon op in 2 kanalen op basis van frequentie. Als je crossover een x-over heeft van bijvoorbeeld 1000Hz en je mid-woofertje gaat maar tot 800 Hz, dan heb je dus een gat in je spectrum. Die info haal je niet zomaar uit de sspecificaties, want daar staat eigenlijk alleen omschreven op welke frequenties de unit reageert (en dus niet op welk volume). Je wilt dus weten wat de curve is tussen frequentie en volume. Daar pas je dus je keuze van je tweeter op aan en dus ook de waarde van je x-over (de kantel frequentie van de crossover).

Als je die kleine 3 inch W3 subwoofertjes hebt, dan zou ik waarschijnlijk wel een fullrange unit pakken en deze relatief laag laten kantelen. Uiteraard is ook de soort en maat van de behuizing van belang.

Het is dus niet zo heel simpel ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Luidsprekers hebben sowieso een variabele weerstand. Vooral woofers varieren nogal in weerstand tijdens het spelen.

Je tweeter krijgt maar een deel van het vermogen voor zijn kiezen. Een tweeter hoeft in tegenstelling tot een woofer geen grote uitslagen te maken (alleen heel veel snelle kleine uitslagen) en heeft dus beduidend minder energie nodig. Vandaar dat tweeters altijd minder maximaal vermogen kunnen/hoeven te verdragen.

Dus nee, er gaat niets kapot. Maar deze opstelling is volgens mij niet echt geweldig (en je hebt niet echt een crossover nodig). De woofer kan sowieso geen hoge tonen weergeven en je tweeter is dus een fullrange unit. Zelfs met een simpele condensator serieel aan je tweeter heb je al iets wat werkt (zal alleen niet heel hard gaan denk ik).

Je zou beter een fatsoenlijke fullrange/tweeter kunnen halen en met wat software/online info een crossover kunnen nabouwen. Er zijn legio mensen die op basis van die woofertjes een speaker gebouw hebben dus daar moet genoeg over te vinden zijn.

Je wilt immers een mooie overgang van je woofer naar de tweeter. De crossover is dom en deelt het signaal gewoon op in 2 kanalen op basis van frequentie. Als je crossover een x-over heeft van bijvoorbeeld 1000Hz en je mid-woofertje gaat maar tot 800 Hz, dan heb je dus een gat in je spectrum. Die info haal je niet zomaar uit de sspecificaties, want daar staat eigenlijk alleen omschreven op welke frequenties de unit reageert (en dus niet op welk volume). Je wilt dus weten wat de curve is tussen frequentie en volume. Daar pas je dus je keuze van je tweeter op aan en dus ook de waarde van je x-over (de kantel frequentie van de crossover).

Als je die kleine 3 inch W3 subwoofertjes hebt, dan zou ik waarschijnlijk wel een fullrange unit pakken en deze relatief laag laten kantelen. Uiteraard is ook de soort en maat van de behuizing van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Duidelijk, ben inderdaad van plan om andere speakers te halen mocht het niet klinken. Maar ik probeer het liever met speakertjes van 2€ op Aliexpress, om te kijken of het daadwerkelijk zo crappy is. De TangBand's zitten al in een kistje, en klinken redelijk. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
DjVe schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:26:

Nog 2 ding? Blijft de 4ohm hetzelfde, of wordt dat 2/8. Want als het 2 wordt moet ik 8 ohm speakers halen om ze op 4ohm te krijgen. Ze gaan nl van 2 naar 1 speakersnoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Het is een kleine versimpeling, naar het blijft ongeveer 4 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.