laptop voor hbo studie mechatronica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie_987
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-08-2024
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik beginnen met de HBO opleiding mechatronica. Ik moet hier een laptop voor aanschaffen. de eisen die de school geeft zijn:

processor: minimaal intel core i5
werkgeheugen: minimaal 8GB
scherm: minimaal 15" en fullHD
grafische kaart: minimaal een aparte grafische adapter (staat verder niks bij)
opslag: minimaal een 250GB ssd

Verder moet de laptop aan de eisen van solidworks voldoen dit zal een programma zijn waar we veel mee gaan werken.

Ik neem aan dat er dus laptops vereist zijn met een nvidia quadro of AMD firepro kaart.

Zelf ga ik graag voor 32GB ram omdat ik dan in ieder geval futureproof ben.

Mijn budget is rond de €3000,- inc BTW ik kan de laptop zakelijk bestellen dus dat scheelt weer 21%.

Ik wil deze laptop voornamelijk gaan gebruiken voor CAD werkzaamheden en mijn studie.

Ik neem aan dat een windows laptop het meest voor de hand ligt.

Ik zou graag een zo compact en licht mogelijke laptop hebben aangezien ik deze laptop iedere dag mee naar school moet nemen.

Wat ik al gevonden heb
Ik heb een 3 tal laptops gevonden die mijn geschikt lijken.

De dell precision 5520 met xeon E3 en quadro M1200.
https://tweakers.net/pric...precision-5520-09m1y.html

Het grootste voordeel van deze is dat hij een flinke bak power levert in een compacte behuizing met een redelijk goede accuduur.
Ook is de next day on site repair een voordeel aangezien je eigenlijk niet lang zonder laptop kan.

De BTO W-BOOK 15M78 met quadro p3000 en i7 7700HQ.
deze laptop staat niet in de pricewatch maar heeft dezelfde behuizing en specs als de MSI WS63 ook deze staat niet in de pricewatch. mochten er mensen meer informatie nodig hebben zeg dat dan even.

voordeel van deze is dat hij een veel krachtigere GPU heeft. alleen de CPU is een stuk minder. Ik vraag mij dus af of een tragere CPU tot veel prestatieverlies leid. het nadeel is ook dat hier een minder snelle service bij zit dus is de laptop kapot dan kun je zo een paar dagen tot weken zonder laptop zitten.

De Clevo p950hr met i7 7700HQ en GTX 1070 max-q.
https://tweakers.net/pricewatch/776795/clevo-p950hr.html

Ik heb deze laptop als optie omdat hij compact is en de GPU het krachtigste is van allemaal. Het probleem is dat deze GPU niet gecertificeerd is. Dit schijnt op te lossen te zijn door de realhack. maar ik weet niet of dit nou zo veel prestatiewinst opleverd aangezien een gtx 1070 zelf echt slechte prestaties heeft in solidworks.

Zijn er mensen die vaker met CAD programma's werken en weten of de GPU uit de dell krachtig genoeg is voor het meeste werk in solidworks. Of is de GPU van de BTO toch een heel stuk beter en is dit wel echt heel handig. Of zijn er mensen die zeggen dat de support en de xeon uit de dell zorgen dat ik zoiezo die moet nemen. Of geeft realhack zoveel meer prestaties in CAD aan de gtx 1070 dat ik die moet nemen.

kortom, ik hoor graag wat jullie advies is. Ik sta voor alles in dus ook voor totaal andere laptops. verder zijn alle tips om mijn kennis op dit werkgebied te verbeteren welkom.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 12:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk dat die laptop misschien een beetje overkill is voor wat je er mee gaat doen. Zeker als je grote CAD assemblies gaat bewerken kan het wel fijn zijn. Maar de vraag is of je dat tijdens je studie vaak zal doen. Misschien eerst eens informeren bij je studie ;) tenzij je geld over hebt dan is het altijd fijn.

Voor een aantal studies aan de TU Delft moet je ook Solidworks gebruiken. Deze laptop verkoopt de universiteit: [TU Delft] Notebookproject 2017-2018 Misschien goede inspiratie. Maar ook hier mensen die gewoon een laptop van rond de 1000 euro of minder gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie_987
Bedankt voor de snelle reactie.

Helaas geven ze bij de opleiding niet zo veel informatie zelfs als je ernaar vraagt krijg ik gewoon dat lijstje weer.

Het is ook wel een beetje een eigenschap van mij om dit soort dingen overkill aan te pakken als ik niet goed weet wat ik met dit soort advies aan moet.

Ik heb ook niet echt een beeld van wat met verschillende GPU's allemaal mogelijk is als het gaat om dit soort programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03-2020

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Persoonlijk adviseer ik zeker de Dell Precision of soortgelijk de HP ZBook 15 (non u versie), waarom? ISV certificering voor software pakketten en een optimale laptop afstemming via speciale software. Eveneens zoals je zelf aan merkt is de next business day on-site een erg grote plus bij een opleiding ( je wilt tenslotte niet 2 tot 6 weken, of langer, zonder geschikte laptop zitten)

De Quadro is in principe bestemt voor dit soort rekenwerk alhoewel de GTX kaarten de laatste jaren steeds meer in het vaarwater zijn gaan zitten qua performance. Wel krijgen de Quadros dus specifieke drivers en support vanuit Dell en bijvoorbeeld CAD. Als je het budget hebt en lang wilt doen met het apparaat met weinig zorgen is het iig de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888629

@Bassie_987 Wat zou je hiervan vinden?

pricewatch: MSI Workstation WS60 6QJ-269NL

Het geheugen is eenvoudig te upgraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie_987
@Anoniem: 888629 dat is idd een goede optie alleen scoort de dell met de modernere gpu hoger in de solidworks benchmark. Ik had wel ergens gelezen dat de nieuwere versies zelfs uitgerust zijn met een p3000 zoals die bto die ik noemde. Alleen deze hebben geen xeon processor meer. Ik weet niet precies of dit veel verschil uitmaakt. En ik weet niet helemaal of de bouwkwaliteit heel super is. Misschien iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Bassie_987 Betreffende de Max-Q generatie GPU's.....lees dit even:

http://www.ultrabookreview.com/16277-laptops-nvidia-max-q/

Het zou voor mij persoonlijk dus een no-go GPU zijn. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 888629 op 08-08-2017 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie_987
@Anoniem: 888629 Bedankt voor de tip.
De laptops met gaming kaarten waaronder de max-q generatie vallen al af bij mijn keuze. Ik heb zelf namelijk een gaming pc staan met een gtx 970 dus op mijn laptop hoeft niet gegamed te worden. Ik denk dat CAD programma's dus gewoon beter werken met een quadro GPU zoals ScytheNL zei.

Nu blijf ik alleen nog wel zitten met de vragen:
Wat is er mogelijk met de quadro M1200 en wat is er mogelijk met de quadro p3000 ik heb hier namelijk geen beeld bij.
Heb je meer baat bij een xeon processor of maakt dit qua prestaties niet zo veel uit?
En heeft er iemand toevallig ervaring met de bouwkwaliteit van de MSI GS63/WS63 lijn?
deze hebben namelijk hetzelfde chassis als de BTO wbook. Aangezien deze wel te krijgen zijn in nl en de WS63 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bassie_987 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:18:
Nu blijf ik alleen nog wel zitten met de vragen:
Wat is er mogelijk met de quadro M1200 en wat is er mogelijk met de quadro p3000 ik heb hier namelijk geen beeld bij.
Heb je meer baat bij een xeon processor of maakt dit qua prestaties niet zo veel uit?
En heeft er iemand toevallig ervaring met de bouwkwaliteit van de MSI GS63/WS63 lijn?
deze hebben namelijk hetzelfde chassis als de BTO wbook. Aangezien deze wel te krijgen zijn in nl en de WS63 niet.
Je moet je afvragen of je daadwerkelijk een laptop behoeft met een quadro p3000, vooral gezien de meerprijs. Welke meerwaarde de quadro p3000 heeft t.o.v. de quadro M1200, dat kan ik jou niet vertellen. Wellicht een andere Tweaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie_987
Daar zit ik zelf inderdaad ook aan te denken .Maar ik weet niet precies tot wat deze gpu's in staat zijn dus kan daar niet echt een keuze in maken dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bassie_987 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:41:
Daar zit ik zelf inderdaad ook aan te denken .Maar ik weet niet precies tot wat deze gpu's in staat zijn dus kan daar niet echt een keuze in maken dan
Kun je hier iets mee?

https://technical.city/en/video/Quadro-P3000-vs-Quadro-M1200

Ik vind deze verschillen niet aanzienlijk om eerlijk te zijn:

----------------------------P3000 M1200
Core clock speed 1088 MHz 991 MHz
Boost Clock 1215 MHz 1150 MHz

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 888629 op 08-08-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

P3000 zal meer tot zijn recht komen bij de professional die dagelijks zware rendering moet draaien. Denk hierbij aan mobiele werkers in olie en gas, geologie e.d.

Voor jouw gebruik zou een m1200 zeker afdoende moeten zijn om soepel te kunnen werken.
Xeon proc geeft ondersteuning voor ECC geheugen als iedere berekening tot op de nanometer nauwkeurig moet zijn. Op ark.intel.com kun je beide processoren naast elkaar vergelijken. Meestal is er weinig verschil met een i7 HQ variant en een instap E3 Xeon naast ECC dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bassie_987
Bedankt voor de tips.

Ik denk dat mijn keuze dan naar de dell precision 5520 gaat met een i7 HQ processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Goeie keus, jammer dat je nog BTW af kunt trekken ander was mijn v&a (zie sig) ook een mooie voor je geweest :+

Mocht je er na het zien twee keer over nadenken, hij is wel gewoon af te schrijven als overname van een particulier O-)

[ Voor 35% gewijzigd door ScytheNL op 08-08-2017 12:00 ]

Pagina: 1