Budget Game PC aan upgrade toe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
Hallo tweakers,

Ik heb een jaar of 3-4 geleden voor mijn broertje een redelijke budget PC samengesteld. We gingen er dan ook niet van uit dat deze PC futureproof genoeg zou zijn om nog een paar jaar high-end games te blijven spelen op normale settings. Inmiddels begint de PC wat kuren te geven en we vrezen dan ook dat er een upgrade nodig is of dat we misschien een heel nieuw systeem moeten gaan bouwen.

Bij de volgende twee games ondervind mijn broertje problemen:
- arma 3 (lage fps)
- titanfall2 (screen freezes)

Ik ken de games zelf niet, maar ik heb even naar de hardware requirements gekeken. Titanfall kan ik begrijpen want daar wordt 16GB RAM aangeraden, maar Arma 3 hoort hij toch gewoon te kunnen runnen op medium settings?

Andere games die vaak gespeeld worden:
- No mans sky
- Battlefield 4
- Battlefield 1
- Rainbowsixsiege
- Metal gear solid 5
- Rise of the tomb raider

De PC bestaat uit de volgende onderdelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI A78M-E45€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,65€ 47,65
1Aerocool V3X Advance Evil Green Edition€ 31,-€ 31,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 65,-€ 65,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 39,95€ 39,95
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,60

(er is later nog een 250GB SSD bij gezet)

Ongetwijfeld zal er een nieuwe videokaart in moeten, dat ding stelt niet veel meer voor als je het vergelijkt met de specs van nieuwe (niet al te dure) videokaarten.

Maar houd het daar op? Het RAM is volgens mij nog best wel OK, maar is het te weinig? De CPU is ook niet bepaald geweldig meer. Is deze ook aan een upgrade toe?

De vraag is dus eingelijk:

Als het doel is om de huidige games op medium-high settings te kunnen spelen en het systeem nog een paar jaar futureproof moet zijn om dezelfde soort games op medium settings te kunnen blijven spelen.

Kunnen we ermee weg komen door gewoon de videokaart te upgraden of is het hele systeem aan een upgrade toe?

Suggesties zijn van harte welkom. Er is niet echt een budget, maar ja zo goed koop mogelijk a.u.b. 8)

Beste antwoord (via oko2708 op 11-08-2017 01:21)

Verwijderd

Een quadcore van de 4e generatie V&A aangeboden: Intel Core i5-4460 Boxed met bijpassend moederbord V&A aangeboden: ASRock B85M Pro4 lijkt mij verstandiger. De rest van de onderdelen kan je blijven gebruiken.
Videokaart upgraden kan altijd nog mochten de prestaties tegenvallen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantendoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-08 19:55

Plantendoos

Startende ITér

ARMA 3 is erg CPU heavy, die Athlon zal daar hard voor moeten lopen, ik denk dat een cpu upgrade een handig iets is.
GPU zou het nog wel een jaartje vol kunnen houden, maar voor AAA titels kan deze ook wel een upgrade gebruiken.

Ik zou een upgrade kitje van de V&A proberen te kopen voor een leuk bedrag, en daar ook een GPU vandaan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Bedankt voor je reactie!

Dus CPU upgrade, RAM naar 16 GB en Videokaart upgrade en dan moeten het voorlopig wel weer even goedkomen?

Voor videokaart zat ik dan te denken aan een MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G

Alleen qua CPU kom ik er dan niet helemaal uit. Vind het lastig om CPU's te vergelijken. Soms blijkt dat een CPU van een nieuwe generatie met het zelfde aantal cores en een lagereklok sneleid toch beter is dan een oude cpu met een hogere kloksnelheid.

Ik ben even gaan zoeken, maar door het moederbord wordt ik beperkt tot een FM2 of FM2+ socket. Is het dan nog de moeite waard om te upgraden? Als ik het moederbord moet vervangen dan bouw ik denk liever een nieuw systeem waarbij we wat oude componenten behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Deze cpu upgraden heeft geen zin.
Nieuw moederbord en cpu is de enigste logische stap, alleen dan moet je ook gelijk eigenlijk overstappen naar DDR4 geheugen.

Of een gebruikt setje i5 3.. of i5 4.... + moederbord en dan je geheugen meenemen, dat zou nog een goedkope tussenoplossing zijn.
En dan een 970 erin (amd kaarten zijn op het moment niet de moeite waard iv.m mining dus te overpriced)
En je hebt weer een leuke upgrade

Totaal gaat dat tussen de 350 en 400 kosten. en dan kan je je eigen setje nog verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cpu upgrade is de moeite niet waard op FM2(+)........ Ga mijn verhaal niet afmaken. Eens met @Elmo_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Ik heb even overlegd met mijn broertje en we zijn het volgende van plan.

We gaan de CPU en het Moederbord vervangen. De Videokaart laten we nog even achterwege en die vervangen we later apart.

Het doel is nu om voor 200 euro en moederbord en CPU aan te schaffen.

Er zitten verder niet echt eisen aan. Behalve dat er wel voorkeur is voor een moederbord met vier RAM slots zodat we indien nodig makkelijk kunnen upgraden naar 16GB.

Voor de CPU dacht ik aan een AMD Ryzen 3 1300X en voor het moederbord een Asus Prime B350M-A.

Weet iemand of het aan te raden is om een koeler erbij te kopen of is de stock koeler van AMD goed genoeg? De PC staat namelijk aardig te blazen en als we dan toch bezig zijn kan ik er net zo goed een goede koeler op zetten.

Reacties en suggesties welkom natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
oko2708 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:50:
Ik heb even overlegd met mijn broertje en we zijn het volgende van plan.

We gaan de CPU en het Moederbord vervangen. De Videokaart laten we nog even achterwege en die vervangen we later apart.

Het doel is nu om voor 200 euro en moederbord en CPU aan te schaffen.

Er zitten verder niet echt eisen aan. Behalve dat er wel voorkeur is voor een moederbord met vier RAM slots zodat we indien nodig makkelijk kunnen upgraden naar 16GB.

Voor de CPU dacht ik aan een AMD Ryzen 3 1300X en voor het moederbord een Asus Prime B350M-A.

Weet iemand of het aan te raden is om een koeler erbij te kopen of is de stock koeler van AMD goed genoeg? De PC staat namelijk aardig te blazen en als we dan toch bezig zijn kan ik er net zo goed een goede koeler op zetten.

Reacties en suggesties welkom natuurlijk!
Veel succes zonder geheugen of ga je huidige geheugen aanpassen zodat het past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Oei dat is niet zo handig nee. Ik dacht altijd dat DDR3 RAM gewoon in een DDR4 slot paste, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.

Dat is erg jammer, want er bestaan namelijk (volgens de pricewatch) geen Moederborden met een AM4 socket en DDR3 geheugen slots.

Dan zal ik dus toch voor een andere CPU moeten gaan. Of het geheugen aanpassen? Ik neem aan dat ik dan met een soldeerbout aan de slag moet en dat doe ik toch echt liever niet. (zeker niet op nieuwe hardware)

Edit:
Ik ben vast verder gaan zoeken naar alternative processors en ben tot de conclusie gekomen dat ik het beste voor een intel CPU kan gaan.

Ik ben zelf altijd een beetje onder de impressie geweest dat twee cores wel erg weinig zijn voor een CPU. Ik weet dat dat niet per se het geval hoeft te zijn met multithreading, maar stiekem geef ik zelf we voorkeur aan quad-core.

Ik ben ook de BBG's nog even door gaan spitten en daaruit blijkt de Intel Pentium G4560 ook een goede optie te zijn. Maar is dit echt zo? Ik zie die processor steeds onder de budget systemen vallen. Natuurlijk ben ik ook een beetje budget-achtig bezig, maar toch investeer ik liever nu iets meer in een CPU dan dat ik hem later weer moet vervangen.

Kan ik met de G4560 nog een tijdje vooruit of kan ik beter investeren in een i5?

[ Voor 48% gewijzigd door oko2708 op 09-08-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 22:43
Als je een niewe cpu en moederbord gaat kopen, zul je ook ddr4 ram moeten gaan kopen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een quadcore van de 4e generatie V&A aangeboden: Intel Core i5-4460 Boxed met bijpassend moederbord V&A aangeboden: ASRock B85M Pro4 lijkt mij verstandiger. De rest van de onderdelen kan je blijven gebruiken.

• oko2708
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:51:
Bedankt voor je reactie!

Stel dat de extra kosten voor nieuw DDR4 RAM toch geen probleem zijn, zou je dan nog steeds die i5 aanraden of is dan de Ryzen 3 toch een betere optie. (dus even los van de prijs, wat zou de beste prestaties leveren?)

Verwijderd

De i5 zal in games iets beter presteren dan een Ryzen 3. De Ryzen 3 is vergelijkbaar met een Intel i3. Voordeel van een Ryzen is wel dat de upgrademogelijkheden groter zijn, tot een 8 core/16 Threads aan toe mits je een moederbord koopt met een degelijke stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Top! Dan weet ik genoeg. Bedankt voor je hulp!
Pagina: 1