Center - laag (14cm) en diep (30cm)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
Beste forumleden,

Ik heb zelf een TV-meubel gebouwd/gemodificeerd en daarboven mijn TV opgehangen. Nu blijkt dat ik gangbare centerspeakers niet goed kwijt kan... :9 Na flink googlen heb ik nog geen mooie speaker gevonden. Daarom hoop ik dat jullie suggesties hebben.

Wat zoek ik?
Ik zoek een centerspeaker van de volgende afmetingen:
  • Diepte: 25-35cm, bij 30cm is er nog 10cm over tot de muur.
  • Hoogte: 14cm, dan raakt die net niet de onderkant van mijn televisie.
  • Breedte: Ongeveer 70cm, maar dit is minder belangrijk.
De afmetingen zijn leidend in de keuze.

Budget
max 400 EUR.

Waarmee moet het samenwerken?
Ik heb B&W 864 frontspeakers en ben van plan Kef Q300c als rears te gebruiken. Geen sub.
De receiver is een Marantz SR5011.

Wat heb ik zelf gevonden?
Nog niets wat aan de eisen voldoet. Ik heb wel gezien dat het eigenlijk een soort "soundplate" is wat ik beschrijf, maar ik hoef geen geen fancy connecties zoals de meeste soundplates bieden.

Kunnen jullie me helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18
Ik heb hier ook naar gekeken en de meeste center speakers zijn rond de 16cm hoog. Jamo heeft er 1 van 13.3 cm: https://tweakers.net/pric...amo-s-62-cen-(zwart).html

Hifi klubben verkoopt er 1 van argon (hun huismerk) die is 14 cm: https://www.hifiklubben.n...lto-c-center-luidspreker/

Q acoustics heeft er ook een van 15 cm, de 3090c

Ik heb uiteindelijk de tv omhoog geplaatst en de htm 62 s2 van b&w geplaatst. Het is namelijk wel het beste om de center uit dezelfde serie te hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door Logic Lion op 07-08-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De hoogte die je aangeeft is eigenlijk simpelweg te klein voor fatsoenlijke drivers in je speaker. Enige die ik me kan bedenken is de center die vroeger bij de Pioneer sets zat. Maar das echt een kleintje en eigenlijk gewoon een blikken satelliet ipv een echte centerspeaker. Je snapt dat je voor fatsoenlijk geluid een beetje fatsoenlijke driver, en dus een stukje hoogte nodig gaat hebben.

Maar als je out of the bod denkt: is er een mogelijkheid om je center boven de TV te hangen ipv er onder?
Mijn Klipsch C20 bijvoorbeeld heeft een stelsteun om hem omlaag te richten, die kan dus per definitie boven een TV. En met een Ikea Lack plank boven je TV doe je al veel. Hier overigens geen optie ivm raam, maar dat terzijde. Wellicht boor jou wel een mogelijkheid?
Anders moet je echt je meubel aanpassen. Gezien de rest van je set is het echt zonde om een kleine center die nauwelijks kan presteren neer te zetten. En aan een soundbar heb je ook niks, die zijn gemaakt boor gull range en niet voor stemmen. Bovendien is het eigenlijk een alles in een setje in een doosje en dat wil je sowieso niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:22
Ik zat destijds met een soortgelijk probleem, althans ik zocht een center die niet op een schoenendoos leek (verhoudingsgewijs). Ik ben toen bij een dynaudio excite x24 uitgekomen, die is volgens de specs 18cm hoog, maar dat is met voetje (zonder voetje is de speaker 14,5cm hoog). Er is ook het kleinere broertje, de excite x22, die is volgens de specs 13cm hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 12-08-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:30

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies, verhuizing van AUD naar CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn eigen center paste ook niet in mijn meubel en erop zou betekenen dat de televisie veel te hoog zou komen. Ik heb ook overwogen om hem boven de tv op te hangen, maar dat werd mij qua klankbeeld afgeraden. Je hoort / ziet het echter vaker dat de center erboven hangt. De oplossing die ik uiteindelijk koos was simpel. Ik heb mijn meubel iets verschoven en een Ikea Lack-tafeltje gekocht. Mijn subwoofer staat onder het tafeltje, de center erbovenop. De tv staat zover mogelijk naar links op het meubel. Hierdoor komt het geluid van de center niet precies van recht onder de tv, maar toch van heel dicht in de buurt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:18
Bedank voor de tips allemaal. Even samengevat:
-Erboven hangen is eigenlijk geen optie, dat is echt te lelijk imho en het geluidsbeeld zal dan ook niet heel goed zijn denk ik.
-Naast de TV plaatsen van de speaker is niet mogelijk en ook niet ideaal voor het geluidsbeeld.
-De Dynaudio excite x22 ziet er ook erg fraai uit!

Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om de TV strakker tegen de muur te krijgen, waardoor de centerspeaker en niet onder hoeft, maar er echt net voor kan! Het wordt een B&W HTM62 uit dezelfde serie als de front speakers :). Ik ben benieuwd!
Pagina: 1