Oude IDE HD's willen niet in Windows 10 opduiken

Pagina: 1
Acties:

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hi Allemaal,

Ik heb een MDock pro aangeschaft, dat is een docking station waarin ik zowel SATA als IDE HD's kan uitlezen. Het gaat mij om IDE. Het docking station heeft een aansluiting voor een parralelle kabel (data) en een 4 pins molex aansluiting (stroom.... [voor de jongere jongeren onder ons hahaha]).

Wanneer ik de IDE HD aansluit gaat deze draaien en er gaat ook een led lampje branden op het docking station; dat flikkert als een HD lampje. Het lijkt er op alsof er data stroomt maar ik zie de HD niet in Windows verschijnen. Ik weet zeker dat de HD's die ik geprobeerd heb te lezen NTFS geformatteerd zijn.

Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen? De MDock pro werkt via USB

Mijn dank zou groot zijn!

Tierelier

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat bedoel je met dat ze niet in Windows opduiken? Krijg je de partities niet te zien of zit je in Schrijfbeheer te kijken en zie je ze daar ook niet binnen komen?
Bij Apparaatbeheer geen gele uitroeptekens etc?

Fixing things to the breaking point...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de stroomvoorziening wel in orde; dit soort docking-stations is soms erg kieskeurig met de 12V-aansluiting.

In navolging van @RGAT ; je kan ook een commandline openen, dan diskpart starten en vanaf daar list disk intikken; nog een mogelijkheid om disks te "zien" als zijnde bekend gemaakt aan de kernel maar mogelijk niet gemount.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:30
Aansluiten wanneer het zaakje uit staat en dan opstarten? Weet niet of dat hier van toepassing is maar een IDE schijf "hotswappen" werkt niet zo lekker.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

master/slave/cable select jumper settings een voor een uitproberen

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd. En ik ga er stiekem vanuit dat daar ook wel iets over in het boekje van dat dock zal staan. Is het niet dat het verplicht cable select is, danwel zou ik primary master verwachten.

Ja, PATA moet je jumperen. Those were the days O+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tierelier
Goeie inderdaad! Ik heb het met opnieuw opstarten geprobeerd. Ik had goeie hoop, want simpel, zelf niet aan gedacht maar kon dat hem zo maar eens zijn! Niet dus :(

Ik heb drie schijven geprobeerd. Eentje heb ik met alle jumper settings geprobeerd (was die jumpers helemaal vergeten!). Ze worden niet herkend. Ze verschijnen ook niet onder de command prompt na diskpart => list disk. Ook geen uitroeptekens in apparaatbeheer... Weird..Wel hoor ik een melodietje alsof er iets herkent wordt! Nog steeds geen idee waar dat vandaan komt. Dat moet mijn PC haast wel zijn en het is geen simpel PC speaker geluidje. Het wordt steeds gekker hier...

Wat een ellende. Daar koop je dan zo'n ding voor. Snik ;). SATA disks werken zoals het hoort erop dus via de USB poort loopt het gewoon goed....

Op de een of andere manier denk ik niet dat het aan de voeding ligt omdat de disks ook gewoon draaien... Wat kan het anders nog zijn?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tierelier schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:04:
Goeie inderdaad! Ik heb het met opnieuw opstarten geprobeerd. Ik had goeie hoop, want simpel, zelf niet aan gedacht maar kon dat hem zo maar eens zijn! Niet dus :(

Ik heb drie schijven geprobeerd. Eentje heb ik met alle jumper settings geprobeerd (was die jumpers helemaal vergeten!). Ze worden niet herkend. Ze verschijnen ook niet onder de command prompt na diskpart => list disk. Ook geen uitroeptekens in apparaatbeheer... Weird..Wel hoor ik een melodietje alsof er iets herkent wordt! Nog steeds geen idee waar dat vandaan komt. Dat moet mijn PC haast wel zijn en het is geen simpel PC speaker geluidje. Het wordt steeds gekker hier...

Wat een ellende. Daar koop je dan zo'n ding voor. Snik ;). SATA disks werken zoals het hoort erop dus via de USB poort loopt het gewoon goed....

Op de een of andere manier denk ik niet dat het aan de voeding ligt omdat de disks ook gewoon draaien... Wat kan het anders nog zijn?
Heb je een ATA33 of ATA66+ kabel aangesloten?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Je zegt alle jumpers eruit echter het is per ide HDmerk/type verschillend hoe de jumpers moeten zitten om de master te zijn. Dit moet exact correct.

• Tierelier
Het is een ATA 66 kabel die alleen correct passend aangesloten kan worden....

In het boekje btw staat dat je hem gewoon moet hot swappen... Tja, die kennen we... Zou misschien moeten werken... Maar dat opnieuw opstarten was toch een goeie..

Één van de schijfen heb ik met alle jumpersettings geprobeerd... Niet gelukt...

Ik had nu de hoofdtelefoon toevallig op en er is inderdaad een geluidje dat hoopvol klinkt. Zo van: "er is iets gevonden, maak een keuze", en na een halve minuut of zoiets hoor ik dan een anti hoopvol geluidje... een soort mineur of zo. Zo iets van: "helaas geen antwoord gekregen". Geen enkele visuele melding verder...

• Vorkie
  • Niet online
Tierelier schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:20:
Het is een ATA 66 kabel die alleen correct passend aangesloten kan worden....

In het boekje btw staat dat je hem gewoon moet hot swappen... Tja, die kennen we... Zou misschien moeten werken... Maar dat opnieuw opstarten was toch een goeie..

Één van de schijfen heb ik met alle jumpersettings geprobeerd... Niet gelukt...

Ik had nu de hoofdtelefoon toevallig op en er is inderdaad een geluidje dat hoopvol klinkt. Zo van: "er is iets gevonden, maak een keuze", en na een halve minuut of zoiets hoor ik dan een anti hoopvol geluidje... een soort mineur of zo. Zo iets van: "helaas geen antwoord gekregen". Geen enkele visuele melding verder...
Ik vroeg het niet vanwege hoe je hem kan aansluiten, want dat kan maar op 1 manier.

Gebruikt dat apparaat een andere controller voor die IDE kant? Mogelijk moet je andere drivers installeren? Lees her en der over ide atapi drivers dat die niet goed in Windows 10 werken.

• Tierelier
Vorkie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:30:
[...]

Ik vroeg het niet vanwege hoe je hem kan aansluiten, want dat kan maar op 1 manier.

Gebruikt dat apparaat een andere controller voor die IDE kant? Mogelijk moet je andere drivers installeren? Lees her en der over ide atapi drivers dat die niet goed in Windows 10 werken.
HELE goeie... Ben me daar nu in aan het verdiepen. Ik heb een 3 jaar oud moederbord van ASUS wat hopeloos oud is. Weet het type even niet uit mijn hoofd. Moet ik dan daar drivers voor vinden? Of heeft Microsoft zelf daar universele drivers voor? Dat begrijp ik nog steeds niet. Als het ASUS zelf is acht ik de kans klein, maar moet ik even kijken welk moederbord ik ook al weer heb... Het heeft een Intel chipset denk ik want heb een INTEL processor...

• Vorkie
  • Niet online
Tierelier schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:53:
[...]

HELE goeie... Ben me daar nu in aan het verdiepen. Ik heb een 3 jaar oud moederbord van ASUS wat hopeloos oud is. Weet het type even niet uit mijn hoofd. Moet ik dan daar drivers voor vinden? Of heeft Microsoft zelf daar universele drivers voor? Dat begrijp ik nog steeds niet. Als het ASUS zelf is acht ik de kans klein, maar moet ik even kijken welk moederbord ik ook al weer heb... Het heeft een Intel chipset denk ik want heb een INTEL processor...
Nee ik denk dat je moet kijken naar drivers van de fabrikant van mDock. (maar kan zo snel geen vinden)

Kan je het niet eens testen met een Windows 7 VM bijvoorbeeld?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vorkie schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:20:
[...]

Nee ik denk dat je moet kijken naar drivers van de fabrikant van mDock. (maar kan zo snel geen vinden)

Kan je het niet eens testen met een Windows 7 VM bijvoorbeeld?
Hint, dit hoeft niet te werken omdat je je VM middels (un)signed virtual device drivers wil laten werken over de host-ports. Snapt de host-port ATAPI niet (bijvoorbeeld) dan wordt dat niet ineens wel werkend in een VM.

@Tierelier Als eens opgestart met een Linux Live-CD? Dan omzeil je in 1 klap alle mogelijke Windows-issues en kan je sneller uitsluiten dat het aan de hardware ligt. Vraag me alleen wel af (en ik weet het serieus niet) of een Windows 10 machine met UEFI / AHCI in de BIOS nog wel PATA/IDE wil/mag/kan aansturen over USB.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tierelier
Mijn moedrbord staat op AHCI overigens. Kan ook kiezen voor IDE maar dan zal ik de SATA schijven niet kunnen lezen of zo. Geen idee eigenlijk...

Ik heb Knoppix live CD gedowload voor Linux. Even opgestart maar heb nog niet kunnen ontdekken of mijn IDE schijf herkend werd. Ik zag vier schijven staan. Maar soms worden CD spelers ook als schijf weergegeven of partities. Ik vind dat vaak vrij lastig.. Wel leuk om te zien dat je op deze live CD wijze zo makkelijk Linux kunt draaien en ervaren

Zit bijna te denken om maar op een andere manier die IDE schijf uit te lezen. Maar hoe in Windows 10?

• Tierelier
Sowieso heel erg bedankt voor alle, zeer nuttige, input! Dat weet ik erg te waarderen :)

Misschien een IDE naar SATA converter/adapter proberen of zo? Bestaat dat? Wat zou een andere betrouwbare/werkende manier zijn om een IDE schijf uit te lezen in Windows 10

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Zet je bios eens op ide en gebruik dan zo'n knoppix dvd om te zien of de schijf zichtbaar wordt.

• Tierelier
Ga ik dit weekend doen! Dank je wel :):)
Pagina: 1