NAS vergelijking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
Onder het mom van: Ik weet niet zeker of het hier mag, maar vraag het toch:

Staat er nog een nieuwe NAS vergelijking in de planning?
De laatste vergelijking die ik via de Search kon vinden stamt uit mei 2011 : https://tweakers.net/revi...-nas-systemen-getest.html

Een aantal van deze systemen wordt niet meer verkocht en na 6 jaar is er toch veel gebeurt in deze wereld.
Tevens is, naar mijn beleving, een NAS een prachtig back up middel die uitkomst kan bieden tijdens al het ransomware geweld.

Ik ben benieuwd :)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01

WoutF

Hoofdredacteur
Da's inderdaad weer even geleden. Ik zou graag weer eens iets met NAS'sen doen, maar dat geldt ook voor veel andere onderwerpen, en onze capaciteit is beperkt. Het is niet iets dat je even snel tussendoor doet - zeker niet als je ziet hoeveel features die apparaten tegenwoordig hebben. Het staat zeker op de wenslijst om er in de toekomst meer mee te doen, maar hoe en wanneer kan ik je niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zonder de expertise van @WoutF of andere redacteuren onder vuur te nemen; er is zo een enorme wildgroei en vooruitgang op NAS-gebied, dat een (relatief) kleine/objectieve test bijna uitgesloten is.

Als je in Opslagtechnologie kijkt, zijn er kant & klaar NAS'en van grofweg 100 Euro tot 7000 Euro (allen zonder disks) en dan heb je nog de opensource-hobbyisten die met Xpenology, FreeNAS of ander spul zelf een NAS bouwen en configureren.

Je komt dus snel in een doolhof terecht van "wat wil je met een NAS", "waarom die prijs" en "wat kan er mee"; een NAS is tegenwoordig al erg uitgebreid. Je kan je eigen Wordpress-site erop hosten, VPN-server van maken, (illegaal) downloaden, video's decoderen tot aan bijna active-active storage-failover voor on-prem doeleinden incl. off-site backup naar non-SMB targets.

@D_Jeff misschien een ideetje, als handreiking naar de redactie, om je startpost misschien iets verder te specificeren? Reviews tot/van welke prijzen, tot/van welke storage-behoeften, etc? Hopelijk dat een redacteur iets meer aanleiding ziet om bepaalde NAS'en te testen en te publiceren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
@MAX3400 Dank voor deze aanvulling.
Vanuit mijn huidige baan is Backup waar ik als "IT-Pro" op moet wijzen, maar in de thuissituatie ontbreekt. Als echte IT-er valt dat gewoon niet uit te leggen en probeer ik mij sinds deze maand in te lezen op het onderwerp NAS.

Verder vind ik het lastig om correct te filteren, vanwege het gebrek aan correct werkend demo materiaal (GUI bij) en de stortvloed aan marketing.

Qua prijsklasse zit ik wel te kijken naar "Thuisgebruik Plus/ Light MKB", hoewel ik het prijsverschil tussen Synologie en QNAP niet kan verklaren.
Kijkend naar de PW (pagina 1, filter op meest bekeken) zie ik een range van 200 tot 1100, de gulden middenweg is zo ~450 euro.

Ook begrijp ik dat vanaf 350/400 euro er een discussie gevoerd (kan worden) wordt of een zelfbouw NAS dan niet goedkoper is met daarbij behoren voor en tegenargumenten.

Op basis van die gedachte zou het mij (en waarschijnlijk vele anderen) helpen met een update van het artikel uit 2011, met een mooie uitleg van hoe en wat.

Aanvulling: En de tweakbaarheid van NAS, zoals RAM upgrades.

---
TLDR: NAS als netwerk opslag, fileshare en back up tool. Daarnaast een inleiding welke het bos weer mooie groepen bomen maakt ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving