Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cat6 zakt naar 100baseTX als die in de muur zit

Pagina: 1
Acties:

• EricDi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 07:57
Hi,

Ik ervaar een probleem met de CAT6 kabel indien ik hem in een installatiebuis in de muur stop.

- Indien ik de router direct aansluit op de computer is de snelheid 1000baseTX (getest met speedtest: 930mbit/s)
- Indien ik dezelfde kabel in de installatiebuis stop en aansluit is de snelheid 100baseTX. Handmatig overzetten naar 1000baseTX zorgt dat er geen verbinding plaatsvind.

Het zelfde probleem gebeurde eerder met een cat5e CCA kabel. Ik dacht dat een cat6 met een CU kern de oplossing zou zijn, blijkbaar niet?

Ik hoor graag of er iets te doen is aan dit probleem.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaat het hier echt om exact zelfde kabel met zelfde connectoren? Of heb je contactdozen e.d. in de muur. Ik vermoed dat laatste namelijk, en dan is dat gelijk ook waar je moet kijken naar oorzaak van het probleem: slechte verbinding tussen kabel en contactdoos.

Oslik blyat! Oslik!

• EricDi
dion_b schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:45:
Gaat het hier echt om exact zelfde kabel met zelfde connectoren? Of heb je contactdozen e.d. in de muur. Ik vermoed dat laatste namelijk, en dan is dat gelijk ook waar je moet kijken naar oorzaak van het probleem: slechte verbinding tussen kabel en contactdoos.
Exact dezelfde kabels, geen contactdozen. De kabel zit in de router, gaat de buis in en komt de buis uit, gaat de computer in. Geen onderbrekingen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:48
Zijn beide kabels ook van gelijke lengte? :)

My favorite programming language is solder.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
EricDi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

Exact dezelfde kabels, geen contactdozen. De kabel zit in de router, gaat de buis in en komt de buis uit, gaat de computer in. Geen onderbrekingen.
Kabel correct aangesloten?

Afbeeldingslocatie: http://www.camerabeveiligingwebshop.nl/media/wysiwyg/rj-45.jpg

Kabelschoen er correct aangeknepen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EricDi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

OK...

Dat is niet bepaald 'best practice' voor hoe aan te sluiten - je wilt in de muur kabel met stugge kern dat op een contactdoos uitkomt en dan een patchcable met slappe kern om van contactdoos naar device te gaan. Maar dat heeft alles te maken met duurzaamheid op lange termijn.

Dan nog "dezelfde kabels"? Kun je die kabels dan omwisselen en kijken naar gedrag. Dus op een en dezelfde kabel beide situaties testen?

Oslik blyat! Oslik!

• Puch-Maxi
Wat mij opvalt aan die kabel, aders: CU - AWG 28/7 naar mijn idee is dat veel te klein. Moet minimaal AWG 26 en liever nog AWG 23/24 zijn.

• EricDi
Puch-Maxi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:58:
Zijn beide kabels ook van gelijke lengte? :)
Ja, beide kabels zijn 20 meter.
geforce5_guy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:58:
[...]

Kabel correct aangesloten?

[afbeelding]

Kabelschoen er correct aangeknepen?
Heb de kabel incl. connectoren gekocht.
dion_b schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:00:
[...]

OK...

Dat is niet bepaald 'best practice' voor hoe aan te sluiten - je wilt in de muur kabel met stugge kern dat op een contactdoos uitkomt en dan een patchcable met slappe kern om van contactdoos naar device te gaan. Maar dat heeft alles te maken met duurzaamheid op lange termijn.

Dan nog "dezelfde kabels"? Kun je die kabels dan omwisselen en kijken naar gedrag. Dus op een en dezelfde kabel beide situaties testen?
Ok hierbij de resultaten:

Directe kabel van de modem in de pc:
Cat 5e:
  • Modem zegt: 1,000mbit (na reboot van PC zegt de modem 100mbit)
  • PC zegt: 100baseTX
Cat 6:
  • Modem zegt: 1,000mbit
  • PC zegt: 1,000baseTX
Kabel via de installatiebuis:
Cat 5e:
  • Modem zegt: 100mbit
Cat 6:
Snapput niee

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-11 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

EricDi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:19:
[...]

[...]
[...]

Cat 5e:
Cat 6:
Cat 5e:
Cat 6:
Ligt die buis niet over een TL balk, of ander HF bron ?
Dat zou verklaren waarom hij dan problemen heeft, en anders niet :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
EricDi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:19:
[...]

[...]
[...]

Cat 5e:
Cat 6:
Cat 5e:
Cat 6:
Snapput niee
De kabeldikte is al genoemd door iemand. Maar overal waar ik kijk roept men dat het AWG 23 of 24 moet zijn.

• EricDi
Voor een duidelijker beeld van de situatie. De zwarte kabel is de cat 6. Deze gaat via de meterkast vlak langs stroomkabels...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PBGXBSJ.jpg

• EricDi
Puch-Maxi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:06:
Wat mij opvalt aan die kabel, aders: CU - AWG 28/7 naar mijn idee is dat veel te klein. Moet minimaal AWG 26 en liever nog AWG 23/24 zijn.
Dus een S/FTP CU AWG 23/24 zou dit probleem kunnen verhelpen? Of zou ik voor een S/STP moeten gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door EricDi op 07-08-2017 16:45 ]

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-11 16:20
En die zwarte kabel heb je inclusief connectors door die buis getrokken?

• EricDi
TheByteBoy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:40:
En die zwarte kabel heb je inclusief connectors door die buis getrokken?
Ja, dat ging zonder moeite.

• Puch-Maxi
Zou het kunnen dat er bij het trekken van de kabel enkele aders kapot zijn gegaan of los zijn geraakt?
EricDi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:40:
[...]
Dus een S/FTP CU AWG 23/24 zou dit probleem kunnen verhelpen? Of zou ik voor een S/STP moeten gaan?
Een gewone UTP installatiekabel (solid/stug), CAT5e, CAT6 met AWG 23/24 zou doorgaans prima moeten werken op 1Gbps :). Tenzij de UTP langs storingsbronnen ligt, elektra etc. (mag sowieso niet in dezelfde buis of kabelgoot).

[ Voor 68% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-08-2017 17:03 ]

• EricDi
Puch-Maxi schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:49:
Zou het kunnen dat er bij het trekken van de kabel enkele aders kapot zijn gegaan of los zijn geraakt?

[...]

Een gewone UTP installatiekabel (solid/stug), CAT5e, CAT6 met AWG 23/24 zou doorgaans prima moeten werken op 1Gbps :). Tenzij de UTP langs storingsbronnen ligt, elektra etc. (mag sowieso niet in dezelfde buis of kabelgoot).
Ik zal de kabel later vandaag wederom uit de buis halen en hem opnieuw testen.

Ik heb de kabel winkel ook gevraagd om advies. Zij beweren dat als het probleem komt door straling een betere kabel ook niet zal helpen. De huidige Cat6 kabel zou voldoende moeten zijn.

• EricDi
Zojuist de cat6 kabel weer uit de muur gehaald en direct verbonden. 100mbit...

Lijkt erop dat ik de kabel beschadig wanneer ik hem door de installatiebuis haal.

Mogelijke vervolgstappen:
- Connectoren demonteren, kijken of daar een probleem zit? Indien die goed zijn is er ergens een kabelbreuk en is de kabel nutteloos?
- Nieuwe kabel zonder connectoren kopen en die beter door de installatiebuis halen.

[edit:
Zojuist een kabel die door een andere installatiebuis gaat in een andere lan port gestopt. Ging meteen terug naar 100mbit. Ik krijg die ook niet meer op 1gbit.... Mogelijk dat de modem niet goed werkt?. Even wat andere apparatuur aan elkaar verbinden met deze kabels.

[ Voor 25% gewijzigd door EricDi op 07-08-2017 17:31 ]

• EricDi
Kabel net op een andere PC met een andere router aangesloten. Zonder door de muur te gaan. 100mbit.

Lijkt erop dat de kabel kapot is gegaan dus.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grote kans dat dat bij de connectors is gebeurd. Ff een paar nieuwe erop zetten en nog eens proberen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of het nu wel fatsoenlijk aanpakken en afwerken met contactdozen ipv connectoren...

Belangrijkste reden daarvoor is juist om te voorkomen dat er trekspanning op de kabel in de muur komt bij verplaatsingen in de kamers en je om de haverklap de kabel of iig z'n connectoren daardoor kunt vervangen :o

Oslik blyat! Oslik!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe veel kracht heb je moeten zetten om de kabel door de buis te krijgen? Heb je een netwerkkabeltester die je erop kan zetten?

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Ik zou voor de zekerheid gewoon even de RJ45 pluggen vervangen/kabel afwerken op evt. aansluitingen. Hierboven is het al in een plaatje gepost.

Ik had laatst ook een klant die op het oog goede kwaliteits kabel had aangesloten maar het bleek later dat de volgorde van de draadjes niet goed zat. Weliswaar aan beide kanten in dezelfde volgorde.

Ze sloten het als volgt aan: oranje-wit/oranje/groen-wit/groen/blauw-wit/blauw/bruin-wit/bruin in plaats van de gebruikelijke oranje-wit/oranje/groen-wit/blauw/blauw-wit/groen/bruin-wit/bruin. Een netwerkaansluiting gebruikt aderparen. 1+2, 3+6, 4+5 en 7+8 zijn de paren. Elk aderpaar heeft een andere twistlengte waardoor de aderparen niet allemaal even lang zijn. Als je dus groen/wit en blauw gaat koppelen is 1 van de aders dus veel langer dan de andere en is daarnaast meer sprake van overspraak/storing. Als je kabel 10 meter of korter is is dat vaak geen issue. Wordt hij langer dan schakelt de netwerkkaart al snel over op 100Mbit of 10Mbit. In het ergste geval komt er zelfs geen link.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik heb voor alle kabels die in de buurt lopen van eventuele storingsbronnen allemaal sftp / pimf cat6 gekozen. werken allemaal probleemloos op 1000/1000. goedkopere niet shielded kabels gaven wel vaker problemen. ook dat 'klapperen' tussen 100/1000

overigens kan dat klapperen ook aan je modem of netwerkaart of de combinatie liggen. heb hier ook een pc die dat doet op een bepaalde switch maar niet direct op de modem bijvoorbeeld. nooit op kunnen lossen

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 07-08-2017 18:53 ]

• EricDi
Krimptang gekocht. Connector vervangen: 1000mbit.

Bedankt iedereen!
Pagina: 1