Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 14:34
Enkele maanden geleden heb ik deze PC gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GRGAGnW.png

Qua werkinstrument ben ik er volledig tevreden mee, maar qua geluid stoort het me toch ernstig.
Zelfs als de PC idle staat, staat de fan de hele tijd te blazen. Aangezien dit deel (tweaking) van de ICT-wereld me totaal vreemd is wil ik hier eens mijn licht opsteken hoe ik hier best aan begin om de PC stiller te krijgen.
Iemand eenvoudige tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Misschien een idee om er een stillere fan in te (laten) zetten en/of gebruik te maken van een fancontroller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:37
Wat mogelijkheden:

-Beter geïsoleerde behuizing
-Stillere voeding
-Stillere/betere cpu koeler
-Ventilatoren vervangen door stillere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke fan?

Grote kans dat bepaalde fans niet op het moederbord zijn aangesloten (en dus niet direct worden aangestuurd door de BIOS of het OS). Maar het kan ook dat een bepaalde fan gewoon niet zachter kan; puur door het (suboptimale) ontwerp van de vinnen. Net zoals dat het ene propellos-vliegtuig meer herrie maakt dan de andere.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
OK, heel wat info, vele vragen bij.
Ik zal eens vragen aan de winkel waar ik deze gekocht heb wat zij ervan denken.
Zomaar andere delen steken zonder te weten of het gaat helpen ga ik niet doen, vandaar dat ik eerst hier kom luisteren.
Bedankt alvast voor jullie inbreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Dit is een hele belangrijke. Lukraak fans vervangen heeft geen zin als je de verkeerde vervangt.
- CPU fan kan flink kabaal maken, zeker als het een stock cooler is
- Fan van een low profile videokaart kan flink luidruchtig blijven na gebruik.
- Voeding fan kan ook luidruchtig zijn
- Casefans mogelijk ook

Je zou het allemaal uit kunnen sluiten door de casefans te ontkoppelen en dan te bepalen wat er nog herrie maakt door goed te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Er zijn op dit moment ook veel videokaarten op de markt die passief gekoeld zijn tot een bepaalde temperatuur, 60 graden bij mij. Misschien iets om naar te kijken bij een eventuele upgrade?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
iantje31 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:22:
Er zijn op dit moment ook veel videokaarten op de markt die passief gekoeld zijn tot een bepaalde temperatuur, 60 graden bij mij. Misschien iets om naar te kijken bij een eventuele upgrade?
Ik heb net een nieuwe PC gekocht met een CAD videokaart, die ga ik niet zomaar vervangen.

Ik zal eens de kast open doen en trachten te achterhalen de welke zoveel lawaai maakt.

Dat de PC even stofzuiger speelt tijdens het renderen of zo maakt me niet zoveel uit, maar als ik al 20 min. weg ben en er geen enkel programma open staat verwacht ik toch dat de PC nagenoeg stil is. Dat is nu dus totaal niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste onderdeel op de lijst gaan mijn haren al van overeind staan. HKC staat garant voor slechte kwaliteit en veel geluid. De behuizing heeft een slechte bouwkwaliteit en slechte en lawaaiige fans. De HKC voeding, want die zal er vast en zeker in zitten, is er een van de laagste soort, categorie plofvoeding. Ongeacht of dat ding de oorzaak is van het geluid kan je die maar beter direct vervangen. De voeding levert stroom van dermate lage kwaliteit dat daardoor onderdelen defect kunnen raken en dat het systeem onstabiel wordt. Afhankelijk of je een ATX of mATX moederbord hebt adviseer ik een pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart of pricewatch: Fractal Design Define Mini voor de behuizing.Erg goede kwaliteit, geluiddempend en stil.

Edit: zie nu dat je een mATX bord hebt. De Define Mini is dan de behuizing to go.

De HKC voeding vervangen voor een pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W welke onhoorbaar is onder elke belasting.
Verder zal de boxed koeler op de cpu zitten. Die wil best wat geluid gaan maken als de i7 aan het werk gezet wordt. Plak een pricewatch: Arctic Freezer i32 op de cpu en je bent van dat probleem af.
Met deze wijzigingen heb je alle fans in het systeem vervangen voor goede en stille exemplaren en is de algehele kwaliteit en betrouwbaarheid van het systeem met een factor 10 omhoog gegaan.
Wat ik mij nog wel afvraag waarom je een B150 moederbord en 2133 MHz geheugen hebt gecombineerd met een i7-7700 ipv een B250 bord en 2400 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:33

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
cadsite schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

Ik heb net een nieuwe PC gekocht met een CAD videokaart, die ga ik niet zomaar vervangen.

Ik zal eens de kast open doen en trachten te achterhalen de welke zoveel lawaai maakt.

Dat de PC even stofzuiger speelt tijdens het renderen of zo maakt me niet zoveel uit, maar als ik al 20 min. weg ben en er geen enkel programma open staat verwacht ik toch dat de PC nagenoeg stil is. Dat is nu dus totaal niet het geval.
Die vraag moet je dus eerst beantwoorden: wat veroorzaakt precies het meeste lawaai. Daarna kan je kijken hoe je dat kunt oplossen.

Sowieso is het vandaag de dag redelijk eenvoudig om je pc erg stil te maken: zelf heb ik een fanless voeding, SSD's, een videokaart waarbij in idle alle fans stil staan (en onder load de stilste uit de test) en een giga heatsink met 2 fans (120MM) op 500 RPM voor de CPU.

Ik heb even snel jouw quadro gegoogled: geen reviews gevonden maar die fan is erg klein, dus die zou wel eens de lawaaibron kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

cadsite schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

Misschien een domme vraag; heb je zelf de PC samengesteld (gezien de aparte uitbreidingen op het bonnetje) of heb je die laten aanpraten door de winkel? Zoals @Verwijderd aangeeft; er zitten een aantal onderdelen in die minder goed/betrouwbaar zijn dan de standaarden van vergelijkbare onderdelen (maar van een ander merk).

Zeker voor een machine voor CAD-applicaties, verwacht ik toch enige kennis van machines alvorens er eentje te kopen. De Quadro is bijvoorbeeld al niet meer het courante model en het "zou" zomaar kunnen dat je bij een volgende versie van je CAD-programma ineens geen OpenCL meer kan praten waardoor CAD ineens veeeeeel trager gaat dan je verwachtte.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb hier een i7 7700K met stock fan, dus niks bijzonders.
Blijft mooi op lage T... De y-as zit er helaas niet op (snap je dat nu? Asus, kom op... :( ), maar die piek is 34ºC

Het hoogste dat gezien heb is ca eind 40 graden C.
Mijn zoon komt binnenkort vast een keer spelletjes doen, ben benieuwd wat ie dan doet...

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iWBdGa/tempertuur_CPU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

route99 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:33:
Heb hier een i7 7700K met stock fan, dus niks bijzonders.
Blijft mooi op lage T... De y-as zit er helaas niet op (snap je dat nu? Asus, kom op... :( ), maar die piek is 34ºC

Het hoogste dat gezien heb is ca eind 40 graden C.
Mijn zoon komt binnenkort vast een keer spelletjes doen, ben benieuwd wat ie dan doet...

[afbeelding]
Een 7700K wordt zonder boxed koeler geleverd en dat is niet voor niets. Neem daarbij de slechte TIM van die cpu en je hebt een belabberde combinatie.
Pagina: 1