Welke fietsband moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb mijn fietsband lek en alleen binnenband vervangen is geen optie daar mijn buitenband gewoon echt versleten is. Nu wil ik een nieuwe buiten en binnenband kopen en kwam ik bij de action de maat 28 5/8 tegen met dezelfde binnenband maat. Maar mijn velg is 28 1/2 en mijn huidige band is ook die maat met het nummer: 40-635, past dit wel of past dit absoluut niet?

Verder hadden ze bij de action geen andere maten dus dan bestel ik het wel online en laat ik het bezorgen.

Wat heb ik zelf al gedaan?
Nou achterband van een vriend z'n fiets op mijne gezet maar daar zat een lichte slag in, toen ik hem op ging pompen met een kompressor (bij het NS station hier) liep die telkens leeg via het ventiel, volgens mij heb ik het ventiel gesloopt :+.

Dus dacht waarom niet mijn oude vertrouwde (verroestte) velg zonder slag terug zetten met nieuwe binnen en buitenband. Maargoed, twijfel over de maat dus.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit heeft natuurlijk niets in TL te zoeken. Tikje richting VV.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:55:
[mbr]Dit heeft natuurlijk niets in TL te zoeken. Tikje richting VV. [/]
Sorry, ik heb de zoek functie gebruikt en zag deze topics (weliswaar oud) die wel in de TL stonden en over fietsbanden gingen.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/x3U0P/62c031bce9.png

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het verschil tussen 28 5/8 en 28 1/2 is maarliefst 0,3175 cm. Zou het er toe doen? Geen idee.

Hoeveel fiets je? Alleen naar CS en terug? Dan is zo'n Action band prima. Mijn ervaring is dat het zeer slappe banden zijn, dus zorg ervoor dat ze hard opgepompt zijn.

En in de zon kunnen ze knappen. (4 bar bij kamertemperatuur erin gestopt) Been there done that, never again. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
PD2JK schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:00:
Het verschil tussen 28 5/8 en 28 1/2 is maarliefst 0,3175 cm. Zou het er toe doen? Geen idee.

Hoeveel fiets je? Alleen naar CS en terug? Dan is zo'n Action band prima. Mijn ervaring is dat het zeer slappe banden zijn, dus zorg ervoor dat ze hard opgepompt zijn.

En in de zon kunnen ze knappen. (4 bar bij kamertemperatuur erin gestopt) Been there done that, never again. :)
Dan gaan we dat dus zeker niet doen, ik gebruik mijn fiets voor alles. Fiets gemiddeld zo'n 8km per dag. Het meest irritante is als mijn fietsband leeg loopt en je harder fietsen moet :+.

Denk je dat het een probleem is dat er roest aan de velg zit? Lijkt me dat dit de binnenband misschien ook wel kapot maakt op den duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26
Tenzij je verwacht dat de fiets snel wordt gestolen of je hem sowieso weg doet zou ik zo'n Action band niet kopen. Lekbestendigheid is echt 0 en levensduur valt ook vies tegen. Ik koop veel bij de Action, maar de banden mogen ze houden ;)

Ze zijn duurder, maar koop een band van bijvoorbeeld Schwalbe met lekbescherming. Voorkomt zoveel ergernis..

Edit: Een beetje roest is niet zo'n probleem, maar kijk wel even of het velglint nog goed is.

[ Voor 12% gewijzigd door GH45T op 07-08-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
28 1/2 bestaat niet
28 × 1½ wel. Dat komt ook overeen met 40-635
Maar een andere maat nemen is geen goed idee. Dan past je band gewoon niet op je velg.

Uitleg:
https://www.fietsbandonline.nl/fietsband-banden-maattabel

[ Voor 17% gewijzigd door RocketKoen op 07-08-2017 15:03 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:03:
28 1/2 bestaat niet
28 × 1½ wel. Dat komt ook overeen met 40-635
Maar een andere maat nemen is geen goed idee. Dan past je band gewoon niet op je velg.

Uitleg:
https://www.fietsbandonline.nl/fietsband-banden-maattabel
Je hebt gelijk, het is inderdaad 28 1 1/2. Moet ik dan ook van de binnenband 28 1 1/2 hebben of moet dit een maat kleiner zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 21:39
Binnenband en buitenband in dezelfde maat monteren.
Dus van beide de 28 x 1 1/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Ik ga even wat YouTube filmpjes gekijken over een velglint, hier heb ik zelf eigenlijk nog niet van gehoord. Denk dat ik gewoon even een Schwalbe binnen en buitenband koop met anti lek. Het er in zet, mocht die lek gaan dat ik hem naar de fietsenmaker breng en dat die dan de binnenband vervangt icm die lint mocht die niet goed zijn :+

Enige verschil tussen deze twee banden is die reflectelint aan de buitenkant, dan ga ik voor die zonder, heb wel gewoon licht op m'n fiets. (en het is en blijft een studentenfiets)

https://www.fietsbandonli...ard-zonder-reflectie.html

https://www.fietsbandonli...er-k-guard-reflectie.html
GH45T schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:02:
Tenzij je verwacht dat de fiets snel wordt gestolen of je hem sowieso weg doet zou ik zo'n Action band niet kopen. Lekbestendigheid is echt 0 en levensduur valt ook vies tegen. Ik koop veel bij de Action, maar de banden mogen ze houden ;)

Ze zijn duurder, maar koop een band van bijvoorbeeld Schwalbe met lekbescherming. Voorkomt zoveel ergernis..

Edit: Een beetje roest is niet zo'n probleem, maar kijk wel even of het velglint nog goed is.
YouTube: FLO Cycling - How to Install a Rim Strip

Dit ziet er absoluut niet moeilijk uit. Ik heb de oude band hier op balkon liggen, ga even zo van de velg af halen en dan dat velglint checken. Misschien even foto posten hier, voor deskundig advies _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Oekol op 07-08-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Na enige moeite mijn band van de velg afgekregen en toen zag ik dit:

https://puu.sh/x3VHW/23eb7e0fb7.mp4

Ik vind het er afgezien van de roest prima uitzien eigenlijk. Wat zegt dit over mij? Ben ik een waardeloze fietsmonteur of ziet er het echt afdoende uit?

edit 2:

Even terugkomend op bovenstaan bericht met banden zonder/met reflectie, is reflectie verplicht?

https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets

Lees in deze bron dat je er een boete voor kan krijgen als je zonder band rijdt met reflectie licht?!
Boetes voor rijden zonder licht en reflectie
U kunt een boete krijgen als:

uw voor- of achterlicht niet aan staat als u fietst in het donker, schemer of bij slecht weer/zicht;
u fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van uw fiets;
het fietslicht een andere kleur heeft, knippert of als u het op een verkeerde plek heeft bevestigd.

[ Voor 255% gewijzigd door Oekol op 07-08-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Om de boete zou ik me niet zo druk maken, maar in het donker ben je met reflecterende banden wel veel beter te zien voor gemotoriseerd verkeer. Die veiligheid zou mij best 4 euro waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
GH45T schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:04:
Om de boete zou ik me niet zo druk maken, maar in het donker ben je met reflecterende banden wel veel beter te zien voor gemotoriseerd verkeer. Die veiligheid zou mij best 4 euro waard zijn.
Dat is waar ook, verder zag ik in een YT filmpje dat je met die lint kan zien of je de band goed gemonteerd hebt als je hem rond draait als referentiepunt. Toch een handigheidje extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Besteed wat extra aan een goede buitenband, als jij zorgt dat ie goed opgepompt is dan heb je (mits antilek) nooit last van lekke banden en kost het flink minder moeite om vooruit te komen.

(ervaring: Woon werk elke dag 20 km in amsterdam)

Ik gebruik deze:
1e de beste webshop]

[ Voor 5% gewijzigd door DRaakje op 07-08-2017 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 01-06 13:21
Ik kan de "Schwalbe Marathon GreenGuard" ook van harte aanraden, Schwalbe binnenbandje erbij en fietsen maar :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Bedankt mensen :)

Deze bestelling ga ik nu plaatsen, kom maar op met die greenguard :)

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/x3WYa/243f05aaba.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Binnenbanden zijn vaak voor meerdere maten te gebruiken omdat er genoeg bandenmaten zijn die niet veel verschillen. Als erop staat dat hij geschikt is voor die maat is het prima.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
@DRaakje @Puch-Maxi Jullie als greenguard experts.. even een vraagje (haha ik lach mezelf al uit).

Vanmorgen het pakketje binnengekregen en direct aan het werk gegaan. Die binnenband en buitenband zaten er in mum van tijd op. Toen dacht ik doorpakken, direct op de fiets zetten.

Weer in mijn appartement gekomen, gooi ik al het spul weg en zie ik de gebruiksaanwijzing liggen die. (Die hoeven wij mannen niet te lezen toch?) Daar stond in dat de band een bepaalde rijrichting heeft, wtfaack. Ikke kijken, jahoor, de verkeerde kant op haha.

Nu ben ik eigenlijk de komende dagen even te lui om de achterband er af te halen, van velg te halen en om te draaien. Hoe erg is dit? Las op internet dat het heeft te maken met de regen die die afvoert etc. Als dat het enige is laat ik het lekker zitten. Maar stel hij fiets er 10% slomer door, oftewel als je hem omdraait fietst die lekkerder is het een optie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Is vooral voor de waterafvoer. Net als een autoband. Ik zou hem wel omdraaien. Al is het maar om het risico dat je onderuit gaat als je flink remt in de regen te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Leoon. Hahaha, ik had hem eerst ook verkeerd om! :D Kwam er gelukkig net op tijd achter. Je gaat er niet langzamer door fietsen oid. Veel fietsbanden hebben geeneens een rijrichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 21:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Leoon. schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:13:
@DRaakje @Puch-Maxi Jullie als greenguard experts.. even een vraagje (haha ik lach mezelf al uit).
Nu ben ik eigenlijk de komende dagen even te lui om de achterband er af te halen, van velg te halen en om te draaien. Hoe erg is dit? Las op internet dat het heeft te maken met de regen die die afvoert etc. Als dat het enige is laat ik het lekker zitten. Maar stel hij fiets er 10% slomer door, oftewel als je hem omdraait fietst die lekkerder is het een optie..
Ik zou zelf niet de moeite nemen om hem om te draaien, maar als je het toch doet; zorg dat het logo van de band bij het ventiel zit. Als je dan ooit een gaatje hebt kun je veel beter de het gat in zowel de binnenband als buitenband vinden.

Zoals eerder al gezegd in dit topic, buitenbanden bij de Action zijn crap, de binnenbanden zijn wel degelijk, ze hebben maar één maat, maar kosten veel minder dan elders.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Ik denk dat ik hem dan zitten laat haha. Is weer een leerpuntje voor de volgende keer. Mocht ik me dan ooit vervelen kan ik 't altijd nog doen. Thanks voor jullie respons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Nadeel is, de band gaat lang mee (tot 12.000 km) en met een beetje geluk niet snel lek. Dus het kan nog wel een tijdje duren voordat je de band weer los moet halen :D. Bandenspanning is wel erg belangrijk, ongeveer 4.5-5 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als het niet te veel moeite is zou ik hem toch omzetten (al is het geen heel groot probleem). Als je door water fietst wordt nu het water naar het midden van de band gestuurd en niet van de band weg, dus je achterwiel gaat dan sneller glijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gismo1979 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:18:
Als het niet te veel moeite is zou ik hem toch omzetten (al is het geen heel groot probleem). Als je door water fietst wordt nu het water naar het midden van de band gestuurd en niet van de band weg, dus je achterwiel gaat dan sneller glijden.
Dit dus. Goede prijs voor die band trouwens. Ik koop ze altijd bij de lokale fietsenboer en betaal toch wel wat meer. Ik betaal overigens graag wat meer om een goede antilekband (zoals deze Schwalbe) te hebben. Als ik ze nu lek rij, weet ik eigenlijk gewoon al dat de buitenband echt helemaal op is.

Leermomentje: dit doet je 1 keer fout en dat kost je zoveel extra tijd dat je het de volgende keer echt niet vergeet. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-08-2017 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GH45T
Puch-Maxi schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:08:
Nadeel is, de band gaat lang mee (tot 12.000 km) en met een beetje geluk niet snel lek. Dus het kan nog wel een tijdje duren voordat je de band weer los moet halen :D. Bandenspanning is wel erg belangrijk, ongeveer 4.5-5 bar.
Mijn vorige setje Schwalbe Big Apple's heb ik 15.000 km gebruikt. Toen waren ze nog niet tot op de draad op, maar met naderende winter en weinig profiel heb ik er toen voor gekozen om ze te vervangen. Heb er een setje exact dezelfde Big Apple's op gezet, ze bevallen mij prima :)

Gebruik van woon-werk tot aan fietsvakanties met flink wat extra kilo's tot door het bos crossen of wedstrijdjes tegen amateurwielrenners. Die dingen blijven maar gaan en heb met zowel de vorige set als de huidige set nog geen enkele keer lek gereden.
Pagina: 1