Advies filesharring LANparty

Pagina: 1
Acties:
  • 711 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
Afgelopen weekend heb ik met een aantal vrienden weer een leuke LANparty mogen spelen. We zijn onderhand met een man of 10, maar als organisator loop ik toch tegen wat problemen aan en ik ben benieuwd of jullie me hier in kunnen helpen.

Voor het delen van bestanden (gratis games, zodat men niet hoeft te downloaden) gebruik ik op het moment op een windows 7 bak een Filezilla server, waar men naar kan verbinden om data naar hun eigen pc te kopiëren. Nu is dit voor 1 verbinding tegelijk prima, maar als men met meerdere tegelijk proberen binnen te halen dan ervaren we uiteraard een drop in snelheid. Heeft het zin om deze pc te voorzien van een 2x Ethernet GB port PCI kaartje?

Ik heb ook wat gelezen over DC++ (of specifieke P2P software voor LANparty's), maar kan niet goed vinden hoe dit zich houd tot FTP.

Een ander "probleem" waar ik tegen aan loop zijn de spelers zelf, welke in de meeste gevallen de games nog niet op hun pc geïnstalleerd hebben. Het kost enorm veel tijd op de LAN party zelf om de games te installeren, wat kan ik er aan doen om dit proces te versnellen? Installaties thuis laten uitvoeren werkt niet, want dit wordt niet gedaan.

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:14
Wat voor snelheden haal je als 1 persoon kopieert, en wat wanneer het meerdere personen tegelijk zijn? Op wat voor media staan de bestanden opgeslagen op die windows 7 bak?

Wat voor snelheden wil je behalen?

[ Voor 9% gewijzigd door Flamesz op 07-08-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:37
Mijn ervaring met kleine lan parties is dat er altijd opstart tijd is. mensen die hun steam nog moeten voorzien van updates etc.

Wat bij ons helpt is om het delen van data de-centraal te doen + een goede gigabit switch. Zo kan bijvoorbeeld iemand die al de games van je server heeft afgehaald het ook delen met een andere persoon via windows sharing. Zo houd de de server belasting minimaal.

Dit is ook mogelijk met steam games. Je kan gewoon de game directory via het netwerk kopieren naar je machine en vervolgens steam de bestanden laten verifiëren. Zo vermeid je een situatie dat iedereen je internet feed dicht trekt door het installeren van steam games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
Flamesz schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:40:
Wat voor snelheden haal je als 1 persoon kopieert, en wat wanneer het meerdere personen tegelijk zijn? Op wat voor media staan de bestanden opgeslagen op die windows 7 bak?

Wat voor snelheden wil je behalen?
De getallen kan ik zo uit mijn hoofd niet meer noemen, het is dan ook niet zo dat dit netwerk aan minimale eisen moet gaan voldoen. Ik ben meer op zoek naar verbeterpunten betreft de manier van sharing zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dountill schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:52:
[...]

De getallen kan ik zo uit mijn hoofd niet meer noemen, het is dan ook niet zo dat dit netwerk aan minimale eisen moet gaan voldoen. Ik ben meer op zoek naar verbeterpunten betreft de manier van sharing zelf.
Je netwerk is zo traag als de zwakste schakel. Meerdere Gbit-kaarten kan wel in de centrale omgeving maar als je daarna maar een switch hebt met een 4Gbit backplane (als voorbeeld) en 10 man wil connecten, krijgt eenieder maximaal 400Mbit op de backplane (als voorbeeld).

Alternatief: 1 directory klaar hebben staan met, pak 'm beet, 100GB aan installers. Iedereen neemt een verplichte USB-disk mee, versie 3.0 en niet van de Action, en dan kopieer je 2x een USB-disk vol en daarna zal elke speler de disk doorgeven aan de volgende speler. Het schrijven duurt vaak langer dan het lezen; vandaar dat doorgeven een beter idee is dan 10x een disk schrijven voor iedereen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als dat van 1 hd af moet komen scheelt het zowieso al heel veel met hoeveel man je kunt downloaden.
Met 1 persoon hoeft ie niet te zoeken (Sequential speed), dus ga je voluit, zeg 100MB/s
Met 2 moet ie al tussen 2 tracks gaan switchen, zeg 70MB/s
Met 3 word het random read en ga je nog maar een fractie van die snelheid halen, 30MB/s ofzi.
(alle getallen zijn puur indicatie)

Voor de rest. als het van steam afkomt kun je dit nog versnellen door de bestanden onderling uit te wisselen en alvast in de steam dir te zetten, en daarna pas je steam op te starten.

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 07-08-2017 15:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
Het geheel moet nu inderdaad van 1 schrijf af komen. Als ik dan kostentechnisch kijk is de beste oplossing dus gewoon te zorgen voor snelle externe harde schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dountill schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:00:
Het geheel moet nu inderdaad van 1 schrijf af komen. Als ik dan kostentechnisch kijk is de beste oplossing dus gewoon te zorgen voor snelle externe harde schrijven?
Pak gewoon een SSD. Heb je al dat gezeur met "zoeken" naar data niet meer, of iig niet merkbaar.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-10 22:08

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Gaat het puur om games? je kan een steam caching server opzetten zodat spelers zelf geen zorgen hoeven te maken over downloads.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
kKaltUu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:01:
Gaat het puur om games? je kan een steam caching server opzetten zodat spelers zelf geen zorgen hoeven te maken over downloads.
Het gaat puur om games, maar voornamelijk de installaties van games. Er zitten ook games bij die niet op steam draaien (waarschijnlijk meer, dan die wel via steam draaien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:55:
[...]

Alternatief: 1 directory klaar hebben staan met, pak 'm beet, 100GB aan installers. Iedereen neemt een verplichte USB-disk mee, versie 3.0 en niet van de Action, en dan kopieer je 2x een USB-disk vol en daarna zal elke speler de disk doorgeven aan de volgende speler. Het schrijven duurt vaak langer dan het lezen; vandaar dat doorgeven een beter idee is dan 10x een disk schrijven voor iedereen.
Of nog simpler: je zorgt zelf voor een externe USB HDD en gooit van tevoren de installers+patches daarop. Zodra iemand binnenkomt, HDD in handen drukken, zodra hij klaar is door naar de volgende.

Werkt natuurlijk niet meer zodra je tientallen bezoekers hebt, maar met 10 man is dit vrijwel altijd sneller dan via het netwerk - bedenk dat zelfs een bescheiden 5400rpm 'eco'/'green' HDD al ruim boven de 100MBps sequential throughput biedt, dus even goed is als best-case netwerkthroughput als je 1Gbps plat weet te trekken. Je kunt natuurlijk niet met meerdere tegelijk vanaf installeren, maar dat is juist een voordeel omdat je zo niet de instorting van performance krijgt als iedereen tegelijk erbij probeert te komen.

Wil je het toch via het netwerk doen, en is je server de bottleneck, dan is er een vrij simpele oplossing: werk via bittorrent. Dan kan prima op een LAN en is de beste manier om met beperkte serverbandbreedte toch snel bestanden te delen. Je switch wordt hier nog kritieker, maar doorgaans is de fileserver veel sneller de bottleneck dan de switch. Mooie hiervan is dat performance juist stijgt naarmate meer mensen het tegelijk doen.

Simpele (verouderde maar nog steeds valide) guide:
http://www.instructables....-your-LAN-via-BitTorrent/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killabee.nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:13
Dountill schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Het gaat puur om games, maar voornamelijk de installaties van games. Er zitten ook games bij die niet op steam draaien (waarschijnlijk meer, dan die wel via steam draaien).
Wat wij vaak doen is de installaties van de games op een synology plaatsen en dan de betreffende map delen met een download link. Die deel je dan met alle mensen die naar de lanparty komen. Ze kunnen dan vooraf thuis alles al in orde maken zodat je op de lanparty effectief gebruik kan maken van de tijd die je hebt.

Bij ons was het ook vaak gedoe voordat je daadwerkelijk aan het gamen was. Dat is met deze optie een heel stuk beter geworden.

Uiteraard geldt deze optie voor een kleine lanparty met vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:48
heuveltje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:58:
Als dat van 1 hd af moet komen scheelt het zowieso al heel veel met hoeveel man je kunt downloaden.
Met 1 persoon hoeft ie niet te zoeken (Sequential speed), dus ga je voluit, zeg 100MB/s
Met 2 moet ie al tussen 2 tracks gaan switchen, zeg 70MB/s
Met 3 word het random read en ga je nog maar een fractie van die snelheid halen, 30MB/s ofzi.
(alle getallen zijn puur indicatie)

Voor de rest. als het van steam afkomt kun je dit nog versnellen door de bestanden onderling uit te wisselen en alvast in de steam dir te zetten, en daarna pas je steam op te starten.
OS/FS-caching layer gaat dat (voor een stuk) opvangen hoor. Als je bij NFS of SMB met 10 mensen dezelfde bestanden moet ophalen zal een flink deel uit RAM komen en niet noodzakelijk tot IO's van disk komen.
Je LAN zal hier echt bottleneck zijn...slechts 1Gbits/sec LAN met mensen die allemaal SSD's hebben steken in hun systeempjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

jvanhambelgium schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:22:
[...]

OS/FS-caching layer gaat dat (voor een stuk) opvangen hoor. Als je bij NFS of SMB met 10 mensen dezelfde bestanden moet ophalen zal een flink deel uit RAM komen en niet noodzakelijk tot IO's van disk komen.
Je LAN zal hier echt bottleneck zijn...slechts 1Gbits/sec LAN met mensen die allemaal SSD's hebben steken in hun systeempjes...
Ik denk dat ie na 3 jaar zelf wel uitgevonden heeft hoe snel het gaat. :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:48
heuveltje schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat ie na 3 jaar zelf wel uitgevonden heeft hoe snel het gaat. :)
Haha inderdaad, stupid me 8)7 |:( :Z :Z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

:+

www.google.nl

Pagina: 1