[Office 2016] Licensing met RDS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik krijg grijze haren van Microsoftlicenties. Geraakt nog iemand daar aan uit?

Het is eigenlijk een zeer korte vraag: 15 gebruikers hebben Office 2016 Standard (VL) nodig op zowel hun laptop als op de terminal server. Heb ik nu 15 of 30 licenties nodig?

Beste antwoord (via YellowOnline op 07-08-2017 14:59)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

YellowOnline schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

't Is een scenario waarbij de laptopgebruikers en de rds-gebruikers 100% overlappen. Dus dan volstaan wel degelijk 15 licenties meen ik van je te begrijpen?

Voor de rest lijkt licensing wel OK:
  • 01 Windows Server 2016 Standard Core
  • 15 Windows Server 2016 User CAL
  • 15 Windows Server 2016 RDS User CAL
.. en dus
  • 15 Office 2016 Standard VL
Dus ja dus :) 15 stuks bij 100% overlap user/machine -> RDS.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 07-08-2017 14:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

15 of 30 :)

Als je je client CALs en RDS CALs op orde hebt, zijn er situaties waarin je met 15 licenties zou uitkomen. Maar op het moment dat iemand van een andere omgeving dan de licensed laptop inlogt op RDS, heb je daar een extra licentie nodig.

Gezien het feit dat niet iedereen altijd de toegewezen laptop gebruikt om op RDS in te loggen, zou ik ervoor kiezen om 15 licenties voor de laptops aan te schaffen en 15 licenties voor de RDS.

/edit: vergeten; als jouw 15 medewerkers ook nog eens van (in totaal) 30 andere werkplekken op RDS inloggen zoals thuis-PC's, internet-cafe-terminals, ben je ook verplicht daar een licentie voor te regelen.
Office Standard 2016 en Office Professional Plus 2016 zijn licenties per apparaat, dus moet u voor elke client waarvan af met Office op RDS gewerkt gaat worden over een Office licentie beschikken. Voor de installatie op de RDS zelf is geen aparte licentie voor Office vereist. Moeten gebruikers ook vanaf computers buiten de organisatie met Office op RDS kunnen werken, bijvoorbeeld een privé PC thuis, koop dan Office 2016 licenties met Software Assurance. Zolang de Software Assurance actief is heeft u dan zogeheten Office Roaming Use Rights welke dit gebruik ook toestaan.

[ Voor 47% gewijzigd door MAX3400 op 07-08-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:43:

Als je je client CALs en RDS CALs op orde hebt, zijn er situaties waarin je met 15 licenties zou uitkomen. Maar op het moment dat iemand van een andere omgeving dan de licensed laptop inlogt op RDS, heb je daar een extra licentie nodig.

Gezien het feit dat niet iedereen altijd de toegewezen laptop gebruikt om op RDS in te loggen, zou ik ervoor kiezen om 15 licenties voor de laptops aan te schaffen en 15 licenties voor de RDS.
't Is een scenario waarbij de laptopgebruikers en de rds-gebruikers 100% overlappen. Dus dan volstaan wel degelijk 15 licenties meen ik van je te begrijpen?

.. en dus

[ Voor 6% gewijzigd door YellowOnline op 07-08-2017 14:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

YellowOnline schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

.. en dus
Dus ja dus :) 15 stuks bij 100% overlap user/machine -> RDS.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 07-08-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Volgens mij is het gegeven antwoord toch niet helemaal correct.

Office in OV op een RDS server neem je af per device wat connectie met RDS maakt, en niet per user.
In dit geval dus 30 licenties nodig.

Maar goed, het is inderdaad Microsoft. Dus er zijn uitzonderingen!

- Tenzij je Software Assurance erbij neemt, dan mag je per user 1 extra device gebruiken en volstaan 15 licenties in dit geval.
- Tenzij je i.p.v. OV kiest voor O365 E3/E5/ProPlus, dan mag je wel per user i.p.v. per device licenties nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-07 23:40
MAX3400 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:43:

/edit: vergeten; als jouw 15 medewerkers ook nog eens van (in totaal) 30 andere werkplekken op RDS inloggen zoals thuis-PC's, internet-cafe-terminals, ben je ook verplicht daar een licentie voor te regelen.

[...]
Voor een RDS kun je in principe geen Office licenties aanschaffen, sterker nog de RDS server(s) zelf hebben geen licentie nodig.

Je moet dus kiezen voor "Per device" licensing (Wanneer je Office VL licenties gebruikt), dan heb je in de basis voor ieder device dat verbind met de RDS server een licentie nodig, of dit nu een telefoon / tablet, thinclient, laptop of desktop is. Vooral handig als je meer gebruikers hebt dan devices. Je hebt geen licentie nodig voor zowel de RDS als het device, de licentie op het device dekt de verbinding met de RDS af. Wel moet je inderdaad zoals je al aangeeft voor ieder device een licentie hebben als je geen SA hebt, dus ook voor een eventuele thuis PC, tablet of telefoon.

Neem je SA af op de licenties wordt het anders want dan krijg je toegang tot "Roaming use rights", daarmee mag de primaire gebruiker Office op een 2de apparaat gebruiken (of verbinden met een RDS vanaf dat apparaat). Dat 2de apparaat mag echter geen apparaat zijn dat eigendom is van het bedrijf en mag niet op een kantoor locatie van het bedrijf gebruik worden, echter mag het wel een apparaat zijn van de medewerker dat hij bijv. alleen thuis gebruikt (zie dik gedrukte). Waardoor je door het hebben van SA op je Office licenties dus ervoor kan zorgen dat voor eventuele prive PC's die thuis gebruikt worden voor thuiswerken op de RDS geen extra licentie gekocht hoeft te worden.
Roaming Use Rights
Customers with active Software Assurance for Microsoft Office software products are eligible to use roaming rights benefits. The single primary user of the licensed device may remotely access the software running on servers (for example, in your data center) from a qualifying third-party device or run the software in a virtual Operating System Environment (OSE) on a qualifying third-party device Additionally, if the device is also licensed for Software Assurance for the Windows desktop operating system, you may run Office from a USB device with Windows To Go.

A qualifying third-party device is a device that is not controlled, directly or indirectly, by you or your affiliates (for example, a third party’s public kiosk). When the primary user is on your or your affiliates’ premises, Roaming Use Rights are not applicable. For example, an employee may not use their personal devices on premises and exercise their roaming rights benefits. This same user may access Microsoft Office from this personal device when at home
Je kan ook kiezen voor "Per User" licensing (Office 365 ProPlus, E3 en E5, andere Office 365 varianten zoals bijv. business mogen niet!), dan mag een user Office op 5 van zijn apparaten gebruiken. Vooral handig als iedere gebruiker meer devices heeft waarmee hij inlogt. Denk bijv. aan een thinclient op kantoor, en dan een laptop of desktop thuis voor thuis / remote werken.

In dit geval bij 15 users die allemaal een laptop hebben heb je 15 volume licenties nodig op de laptops of 15 Office 365 accounts voor de gebruikers. Een van beide volstaat, SA op volume licenties is niet nodig zolang er geen andere devices in het spel zijn.
Pagina: 1