Miele wasdroger met smeulende stekker...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joannez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11-2020
Ik heb een Miele (want: er is geen betere) wasdroger van 10 jaar oud. Nu blijkt de stekker te smeulen; stekker stopcontact (aparte groep vbw zekering) zwart . Telefonisch contact met Miele resulteert in het vermoeden dat het aan het stopcontact ligt. Dat lijkt mij erg twijfelachtig en ik vertrouw die droger eigenlijk niet meer . Er komt nu een monteur kijken...

In het verlengde van de twijfel rond betrouwbaarheid, vraag ik me af - als die Miele na 10 jaar niet meer brandveilig is - of ik niet beter een Zannussi (bijvoorbeeld) kan kopen, die meer dan de helft goedkoper is dan een Miele. Als die Zanussi het na 5 jaar begeeft ben ik nog steeds goedkoper uit.

Iemand soortgelijke ervaringen?

dank!
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als de stekker smeult ligt dat eigenlijk niet aan de wasdroger zelf.
(Die kan hoogstens kortsluiten, en dan zou de zekering moeten springen)
Hoogstwaarschijnlijk maken de snoer met de stekker , of de stekker met het stopcontact geen goed contact meer.

Dat kan aan allebei liggen, en je kunt op afstand niet zeggen welke.
Maar stekker vervangen en evt stopcontact en je zou die droger weer gewoon moeten kunnen gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 07-08-2017 14:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien je gelijke ervaringen zoekt met smeulende stekkers, geef ik het topic een zetje richting TFW.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Grote kans dat er lichte corrosie in het stopcontact zit: de stekker zit er 10 jaar in, er gaat 10 A doorheen, en een klein beetje corrosie geeft dan een kleine spanningsval met als resultaat dat er behoorlijk wat vermogen in je stopcontact wordt opgestookt.

Het ligt in ieder geval niet aan je droger, en ik zou dan ook zeker geen Miele-monteur betalen. Eventueel een electricien als je het niet zelf kan, anders gewoon een nieuw stopcontact monteren en een nieuwe stekker aan het snoer zetten.

Het zou zomaar ook kunnen helpen als je de stekker er 10 keer opnieuw indoet: weg corrosie op contactpunten!
Tenzij het probleem in het snoer zit (trillen > dunner worden > draadbreuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03 13:42
Heb iets soortgelijks gehad.

Wasmachine en droger in de schuur geplaatst (aparte groep) en op een gegeven moment begon inderdaad het stopcontact te smelten. Bleek dat het stopcontact en/of de bekabeling van het aansluitpunt naar het stopcontact niet echt zwaar genoeg was (1,5mm volgens mij).
De boel vervangen en nooit meer ergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voordat de monteur komt: controleer de bedrading van je wandcontactdoos. In de loop van de tijd wordt koper ook minder... Bedrading moet 2,5mm2 zijn, minimaal. Daarbij moeten de aangesloten draden niet geoxideerd zijn en goed vast zitten. Losse klemmen leveren een hoge overgangsweerstand op waardoor de boel warm wordt een zelfs kan ontbranden. Controleer ook of beide pennen van de stekker goed contact maken en dus goed klemmen.

Is het een aangegoten stekker? Dan valt er aan de stekker zelf weinig te doen behalve de pennen controleren op oxidatie.

Verder zou het ook zo kunnen zijn dat er een fout in de droger is ontstaan waardoor deze ineens te veel stroom vreet, maar wel binnen de marges van de zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 13:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

geonosys schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:48:
Heb iets soortgelijks gehad.

Wasmachine en droger in de schuur geplaatst (aparte groep) en op een gegeven moment begon inderdaad het stopcontact te smelten. Bleek dat het stopcontact en/of de bekabeling van het aansluitpunt naar het stopcontact niet echt zwaar genoeg was (1,5mm volgens mij).
De boel vervangen en nooit meer ergens last van gehad.
Dan is er iemand aan het beunen geweest.
alle kabels naar stopcontacten moeten 2.5mm2 zijn, alleen zwarte kabel die tussen schakelaars en bv lampen zit mag 1.5mm2 zijn

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03 13:42
heuveltje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:13:
[...]

Dan is er iemand aan het beunen geweest.
alle kabels naar stopcontacten moeten 2.5mm2 zijn, alleen zwarte kabel die tussen schakelaars en bv lampen zit mag 1.5mm2 zijn
Yep. Vorige bewoner was zoooo handig (volgens de oude buren), hij deed alles zelf....
Heeft me ook wat tijd gekost om al dat kluswerk ongedaan te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:37

angerfist-yentl

vake bei te bange!

https://www.npo.nl/de-rekenkamer/15-08-2013/KRO_1627225

Wat kost een wasmachine? (De rekenkamer) vond ik een hele interessante aflevering. "Er bestaan geen slechte wasmachines meer" zo begint de uitzending. Dus ja een Miele is niet per definitie beter omdat je er meer voor betaald (en 10 jaar garantie krijgt daar betaal je gewoon voor) Ik heb mijn wasmachine combi (dus met droger via warmte pomp) voor 350 euro gekocht 5 jaar geleden. Doet het nog prima.

Dat je stekker smeult is wel vreemd. Ik denk als je wasdroger gewoon nog werkt dat je inderdaad moet denken aan een slechte verbinding met het stopcontact en dan krijg je weerstand=warmte. Als de kabel niet berekend was op het vermogen wat de wasdroger zou vragen had hij dit al veel eerder gedaan. (of er moet daadwerkelijk opeens meer stroom lopen door de kabel maar dan zou de volgende beveiliging in het apparaat moeten ingrijpen lijkt mij stug dat alle beveiligingen in het apparaat niet meer werken..

Wacht gewoon de monteur nu maar af.
Die weet wat hij wel kan doen en wat niet.
Als je geen verstand hebt van stopcontacten ga er dan A.U.B niet meer klooien.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

geonosys schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:21:
[...]

Yep. Vorige bewoner was zoooo handig (volgens de oude buren), hij deed alles zelf....
Heeft me ook wat tijd gekost om al dat kluswerk ongedaan te maken :+
Heerlijk is dat. Hier heeft de vorige bewoner ook veel zelf "aangelegd". Zo ook een nieuwe grondkabel naar de schuur, want de oude was eens stukgegaan. Ik laatst bezig geweest in de schuur om de hele electra opnieuw aan te leggen, want ik wilde een Z wave module plaatsen met een extra buitenlamp en een TL balk in de vliering van de schuur.

Blijkt die pannenkoek een buitenkabel voor een buitenlamp gebruikt te hebben om de hele schuur te voorzien. En inderdaad, die zwarte draad is toch echt iets te dun daarvoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
Hier heeft de wasdroger geen schuld aan. Tenzij je het hem kwalijk kan nemen dat hij het te lang vol houdt?

Het is puur contactverlies van het stopcontact. Dat betekent dat de stekker langzaam is gaan oxideren.
Hierdoor is de effectieve oppervlakte beschikbaar voor de elektrische stroom minder, met het resultaat een hogere weerstand.
Laat je daar de wet van ohm op los: P = I2 x R
P = Vermogen (Watt)
I = Stroom (Ampère)
R = Weerstand

Normaal gesproken is R minder dan 50 milli ohm (0.050). Dan is er 5 Watt verlies in de stekker, wordt hij wellicht handwarm. Niets aan de hand.
Echter, is de stekker of het stopcontact oud, geoxideerd of niet meer veerkrachtig genoeg dan is er slecht contact en dan neemt R toe. Is R bijvoorbeeld 2 Ohm, dan is er 200 Watt verlies in de stekker.
En dat kan de stekker niet hebben.

Nu het zo heet is geweest is het belangrijk dat je beide delen vervangt. De stekker, en het stopcontact. Plus een stukje snoer.
Waarom ook het stopcontact? Het stopcontact moet een bepaalde veerkrachtigheid hebben om goed contact te maken met de stekker. Nu het heet is geweest is het metaal wellicht veerkracht verloren.
Oplossing: Monteer een nieuw kwalitatief goed stopcontact en stekker. Dit kan de miele monteur, maar ook je lokale elektricien. (of zelf, als je weet wat je doet)

Een slechte elektrische verbinding kun je overigens goed zien met een thermografische camera.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cFXOxBD.jpg

*droogtrommel is 10 Ampère in mijn voorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 07-08-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 14:28
joannez schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:32:
Ik heb een Miele (want: er is geen betere) wasdroger van 10 jaar oud. Nu blijkt de stekker te smeulen; stekker stopcontact (aparte groep vbw zekering) zwart . Telefonisch contact met Miele resulteert in het vermoeden dat het aan het stopcontact ligt. Dat lijkt mij erg twijfelachtig en ik vertrouw die droger eigenlijk niet meer . Er komt nu een monteur kijken...

In het verlengde van de twijfel rond betrouwbaarheid, vraag ik me af - als die Miele na 10 jaar niet meer brandveilig is - of ik niet beter een Zannussi (bijvoorbeeld) kan kopen, die meer dan de helft goedkoper is dan een Miele. Als die Zanussi het na 5 jaar begeeft ben ik nog steeds goedkoper uit.

Iemand soortgelijke ervaringen?

dank!
...
Gaat een dure grap worden die monteur. Zeer waarschijnlijk is de wandcontactdoos gaar. En als het toch de aangegoten stekker is dan is zelf een nieuwe stekker monteren ca tienmaal zo goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joannez
Bedankt voor de reacties.

Ben niet zo'n klusser als het dit soort zaken aangaat. Stopcontact (inclusief bedrading) is +/- 18 jaar geleden door een elektricien aangelegd. Stekker is inderdaad gegoten.

Vorig jaar is er nog een monteur bij geweest (bleek om versleten koolborstels te gaan) die - zie ik op de factuur - ook een "Veiligheidstest consumenten" heeft uitgevoerd. Geen idee wat dat in houdt.

Overigens is er 1 pootje van de stekker zwart, de andere helemaal schoon. Ben toch wel benieuwd hoe het stopcontact er dan van binnen uitziet. Als er sprake is van corrosie zou dat nog zichtbaar moeten zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Dat zwarte pootje heeft slecht contact gemaakt. De binnenkant van het stopcontact ziet er waarschijnlijk hetzelfde uit.

Dit is niet meer dan een slecht contact dat warmte is gaan ontwikkelen. Het advies blijft daarom: stekker en stopcontact (laten) vervangen.

Na als die jaren is het stopcontact mogelijk wat lam geworden, of wat vervuiling op de pinnen gekomen. Dan zijn er nog 101 beun oplossingen, maar vervangen is gewoon het veiligste advies. Helemaal als je er zelf niet handig mee bent. Dit soort geintjes leiden altijd tot die krantenberichten waar brand is ontstaan door "kortsluiting". (brand komt zelden tot nooit door kortsluiting, maar dat snappen de kranten niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joannez
Dan ga ik eerst eens met de elektricien praten die dit heeft aangelegd.

Bedankt allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je gaat ons toch niet vertellen dat je bij de elektricien gaat klagen dat na 18 jaar één van de stopcontacten lam is!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nieuw stopcontact plaatsen, stekker goed schoon maken en de monteur afbellen. De voorijdkosten alleen al voor de monteur zijn vele malen hoger dan een nieuw stopcontact...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

joannez schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:52:
Dan ga ik eerst eens met de elektricien praten die dit heeft aangelegd.

Bedankt allemaal.
Reken er wel op dat hij nu iets meer geld gaat vragen dan 18 jaar geleden, als hij nog niet met pensioen is. :)

Een stopcontact vervangen is echt heel simpel. Het is misschien nog wel minder werk dan een electricien bellen, doorgeven welk schakelmateriaal je nu hebt, regelen dat er iemand thuis is als de electricien komt.....

Ik ben ook geen bouwvakker, maar heb wel lol in wat kluswerk. Tijdje terug de hele holle wand van de zolderkamer gesloopt en opnieuw opgebouwd met het deurkozijn omgekeerd (deur opende richting het trapgat, dat is gevaarlijk), inclusief 7 stopcontacten en een lichtschakelaar. Weer heel veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lies1980
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-10-2022
:w Ik heb ook een Miele wasdroger van 17 jaar oud. Nu blijkt de stekker te smeulen; stekker stopcontact (aparte groep vbw zekering) zwart. Ook het stopcontact heeft een brandplek. Het stopcontact is 3 jaar oud (nieuwe woning).
Ik zeg droger eruit, een nieuwe, maar na dit item te hebben gelezen denk ik waar ligt het aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Lies1980 schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:48:
:w Ik heb ook een Miele wasdroger van 17 jaar oud. Nu blijkt de stekker te smeulen; stekker stopcontact (aparte groep vbw zekering) zwart. Ook het stopcontact heeft een brandplek. Het stopcontact is 3 jaar oud (nieuwe woning).
Ik zeg droger eruit, een nieuwe, maar na dit item te hebben gelezen denk ik waar ligt het aan?
Vrijwel zeker aan het stopcontact als de stekker gegoten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:02

Onbekend

...

Ligt vaak aan de contactweerstand tussen de stekkerpennen het de veertjes in het stopcontact.
Het kan ook zijn dat de aansluitdraden in het stopcontact zelf niet hard genoeg zijn vast gedraaid, of ze zitten zelfs met isolatie en al vastgedraaid.

Laat gewoon iemand die wat meer kennis heeft van elektrotechnische installaties er naar kijken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kunnen ook vezels van het snoer gebroken zijn vlak voor de stekker. Te veel mensen buigen het snoer te strak om.

Maar het zijn gewoon een serie overgangen;

Van installatiedraad naar wcd,
van wcd naar pennen van de stekker,
van pennen van de stekker naar aders van het snoer
en een eventuele vernauwing van de dwarsdoorsnede door gescheurde vezels.

Anoniem: 472287

Lies1980 schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:48:
Dat je een 17 jaar oude wasdroger moet vervangen is alsnog een feit. Daar doe je niet alleen het milieu maar ook je energierekening een groot plezier mee.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 06:58:
[...]

Dat je een 17 jaar oude wasdroger moet vervangen is alsnog een feit. Daar doe je niet alleen het milieu maar ook je energierekening een groot plezier mee.
Energieverbruik voor productie en transport wordt nauwelijks belast. Dat vertekend het beeld een beetje. Hierdoor is het al snel lonend een nieuw apparaat te kopen. Met gelijkgestreken belasting zou de aanschaf van een nieuwe duurder zijn en het verbruik van de oude goedkoper.
Pagina: 1