Wifi versterken in slaapkamer via kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 754793

Topicstarter
Ik heb in mijn nieuwe huis nu internet van XS4ALL via de Fritz Box WLAN router. Echter is de snelheid in de slaapkamer op de 1e verdieping niet naar mijn zin, netflix duurt te lang om te laden en hapert. De vorige bewoners hebben gelukkig wel van de meterkast (waar de router staat) internet kabels getrokken door het huis. Ik heb dan ook een internet kabel in de slaapkamer, maar mijn vraag is hoe maak ik hier optimaal gebruik van zodat ik boven en met name in de slaapkamer snel internet heb? Door middel van plaatsen van extender met kabel ingang, extra modem of iets anders?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:27
heb je je al in een en ander verdiept?
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of je koopt gewoon kant-en-klaar een Access Point.

Dat is de naam voor een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 754793

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga denk ik voor een access point. Hebben jullie nog verder tips qua welke wel, welke niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 15:14
ubiquiti :) zie het grote ubiquiti topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:10
Vraag bij XS4ALL de gratis wifi extender Fritz!1750 aan. Kost je niks. Lost je probleem op. Je prikt deze gewoon in op de bestaande kabel.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 754793 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:40:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga denk ik voor een access point. Hebben jullie nog verder tips qua welke wel, welke niet?
Hangt af van je budget en je eisen.

Ubiquiti's UniFi AP's zijn doorgaans beste keuze als je from scratch begint, maar als je al een ander AP (de modemrouter beneden) hebt, is de meerprijs niet zo zinnig. Grootste voordeel van de UAP's is juist dat ze goed met elkaar samenwerken en samen te beheren zijn. Een UAP naast iets anders hangen biedt dat voordeel niet.

Voordelige keus voor een enkele AP is dit apparaat:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

De UAP AC Lite kost EUR 70 per stuk, en biedt goede WiFi.
De UAP AC Pro kost EUR 140 per stuk en biedt zeer goede WiFi.

KPN's AP biedt voor EUR 50 exact dezelfde WiFi-performance als de UAP AC Pro.

Wat je mist tov de AP pro:
- samen beheren van alle UniFi AP's via een enkele interface
- de AP's zorgen automatisch ervoor dat ze niet op zelfde kanalen gaan zitten
- PoE om voeding van AP via netwerkkabel te doen.

De eerste twee punten zijn dus alleen relevant als je meerdere AP's hebt.

TLDR:
- als je alleen iets in slaapkamer wilt: KPN AP voor EUR 50
- als je alles samen wilt aanpakken: twee UniFi AP's voor EUR 70 elk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Xaomi MI router voor 23 euro via Alieexpres ;) Plaats die een beetje in het midden van je woning en ik denk dat je dan de wifi functionaliteit van je huidige router kunt uitzetten. Deze Xaomi router heeft namelijk een sterk signaal.

Wil je het echt optimaal hebben, kies dan voor het uitzetten van de wifi van je huidige router en kies voor AP's met mesh-technologie (UniFI, maar er zijn al goedkopere zets op de markt).. dan zit je ook niet met gedoe dat je mobiel de verkeerde AP kiest.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:44
Falcon schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:54:
Xaomi MI router voor 23 euro via Alieexpres ;) Plaats die een beetje in het midden van je woning en ik denk dat je dan de wifi functionaliteit van je huidige router kunt uitzetten. Deze Xaomi router heeft namelijk een sterk signaal.
Sterk en goed is niet hetzelfde. Ik ken de router niet, maar als je deze niet kan instellen als AP en alle router functies uit kan zetten is dit wat mij betreft geen geschikte keuze. De kabel ligt er al, waarom zou je dan een apparaat in huis halen dat meer kan en het hierdoor alleen maar complexer maakt?
Wil je het echt optimaal hebben, kies dan voor het uitzetten van de wifi van je huidige router en kies voor AP's met mesh-technologie (UniFI, maar er zijn al goedkopere zets op de markt).. dan zit je ook niet met gedoe dat je mobiel de verkeerde AP kiest.
Waarom zou je dit willen? Hierbij moet het bereik van de onderlinge APs elkaar overlappen (ze sturen elkaar immers signaal door). Wat je idealiter wilt is dat het bereik van je APs aan elkaar grenst maar niet te veel overlapt, hierdoor nemen je devices automatisch het sterkste signaal. TS geeft aan dat de kabel er dan ligt waarom dan alsnog voor een draadloze oplossing gaan?

Wil je alles aanpakken: Ga voor (meerdere) Unifi APs die je bekabeld aansluit en regel alles centraal. (De AC Lite voldoet in de meeste gevallen met gemak aan je wensen)
Wil je alleen betere wifi op je slaapkamer, ga voor de oplossing die Dion_b je aandroeg. Dan ben je voor een klein bedrag klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

gastje01 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:21:
[...]

Sterk en goed is niet hetzelfde. Ik ken de router niet, maar als je deze niet kan instellen als AP en alle router functies uit kan zetten is dit wat mij betreft geen geschikte keuze. De kabel ligt er al, waarom zou je dan een apparaat in huis halen dat meer kan en het hierdoor alleen maar complexer maakt?
Uhm.. wat ik bedoelde is deze Xaomi router juist te plaatsen op een centrale plek in huis waar al een netwerkkabel ligt. Wifi functionaliteit van de Fritz router kan dan vaak wel uit, omdat deze Xaomi router flink meer zendvermogen heeft.
gastje01 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:21:
[...]
[...]

Waarom zou je dit willen? Hierbij moet het bereik van de onderlinge APs elkaar overlappen (ze sturen elkaar immers signaal door). Wat je idealiter wilt is dat het bereik van je APs aan elkaar grenst maar niet te veel overlapt, hierdoor nemen je devices automatisch het sterkste signaal. TS geeft aan dat de kabel er dan ligt waarom dan alsnog voor een draadloze oplossing gaan?

Wil je alles aanpakken: Ga voor (meerdere) Unifi APs die je bekabeld aansluit en regel alles centraal. (De AC Lite voldoet in de meeste gevallen met gemak aan je wensen)
Wil je alleen betere wifi op je slaapkamer, ga voor de oplossing die Dion_b je aandroeg. Dan ben je voor een klein bedrag klaar.
Ook hier hetzelfde... aansluiten van de UniFI ap's op bestaande netwerk bekabeling, maar met het voordeel van de mesh-technologie.

Ben benieuwd welke oplossing TS gaat proberen :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Falcon schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:34:
[...]

Uhm.. wat ik bedoelde is deze Xaomi router juist te plaatsen op een centrale plek in huis waar al een netwerkkabel ligt. Wifi functionaliteit van de Fritz router kan dan vaak wel uit, omdat deze Xaomi router flink meer zendvermogen heeft.
Heb je huisgenoten? Ga zelf middein het huis staan en laat een van hen op uiterste rand van woning staan. Probeer gesprek te voeren. Gaat lastig? Pak er zelf een megafoon bij, maar verander niets aan de andere. Gaat het nu beter?

Nee.

WiFi is tweerichtingscommunicatie en niet de zendsterkte maar de ontvangstgevoeligheid van een AP is bepalend voor de verbinding.

Verder heeft dat ding high-gain antennes. Dat is op een enkele verdieping misschien zinnig, maar met meerdere verdiepingen maak je het juist slechter. Hogere gain voegt niet magisch energie toe aan het WiFi-signaal, het focust het alleen scherper. Een low-gain antenne zendt uit in een donutvorm waardoor je naar boven en beneden nog redelijke dekking krijgt. Een high-gain antenne zendt uit in een platte pannenkoek, waarbij vrijwel niets in vertikale vlak verspreid wordt.

Tenslotte heb je weinig aan al die WiFi-ac met slechts een 100Mbps Ethernetaansluiting.

Als TS geen kabel naar z'n slaapkamer had zou het misschien nog te overwegen zijn om halverwege iets te hangen, maar als hij al kabel heeft naar exact de plek waar hij dekking heeft is het van het zotte daar geen gebruik van te maken.

Dan zou je nog zo'n Xiaomi-geval daar kunnen hangen, maar dan zit je nog steeds met de contraproductieve high-gain antennes, en ik heb m'n twijfels over DFS support ervan. Beter koop je gewoon een AP, een KPN "WiFi Versterker" kost maar net iets meer, biedt Gb Ethernet, 3x3 MiMo, DFS en geen verzendtijd van Ali.
[...]

Ook hier hetzelfde... aansluiten van de UniFI ap's op bestaande netwerk bekabeling, maar met het voordeel van de mesh-technologie.
Welk voordeel van mesh :?

Mesh is niet meer of niet minder dan het gebruik maken van WiFi voor de backhaul. Als je backhaul via Ethernet doet geef je dat op - met aanzienlijk beter resultaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
dion_b schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:41:
[...]

Heb je huisgenoten? Ga zelf middein het huis staan en laat een van hen op uiterste rand van woning staan. Probeer gesprek te voeren. Gaat lastig? Pak er zelf een megafoon bij, maar verander niets aan de andere. Gaat het nu beter?

Nee.

WiFi is tweerichtingscommunicatie en niet de zendsterkte maar de ontvangstgevoeligheid van een AP is bepalend voor de verbinding.
!
Verder heeft dat ding high-gain antennes. Dat is op een enkele verdieping misschien zinnig, maar met meerdere verdiepingen maak je het juist slechter. Hogere gain voegt niet magisch energie toe aan het WiFi-signaal, het focust het alleen scherper. Een low-gain antenne zendt uit in een donutvorm waardoor je naar boven en beneden nog redelijke dekking krijgt. Een high-gain antenne zendt uit in een platte pannenkoek, waarbij vrijwel niets in vertikale vlak verspreid wordt.

Tenslotte heb je weinig aan al die WiFi-ac met slechts een 100Mbps Ethernetaansluiting.

Als TS geen kabel naar z'n slaapkamer had zou het misschien nog te overwegen zijn om halverwege iets te hangen, maar als hij al kabel heeft naar exact de plek waar hij dekking heeft is het van het zotte daar geen gebruik van te maken.

Dan zou je nog zo'n Xiaomi-geval daar kunnen hangen, maar dan zit je nog steeds met de contraproductieve high-gain antennes, en ik heb m'n twijfels over DFS support ervan. Beter koop je gewoon een AP, een KPN "WiFi Versterker" kost maar net iets meer, biedt Gb Ethernet, 3x3 MiMo, DFS en geen verzendtijd van Ali.

[...]

Welk voordeel van mesh :?

Mesh is niet meer of niet minder dan het gebruik maken van WiFi voor de backhaul. Als je backhaul via Ethernet doet geef je dat op - met aanzienlijk beter resultaat.
toon volledige bericht
Veel mensen verwarren mesh met seamless roaming, wellicht is dat hier ook het geval.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:32:
[...]

Veel mensen verwarren mesh met seamless roaming, wellicht is dat hier ook het geval.
Zou kunnen, maar dan zaait hij alleen maar nog meer verwarring. Ik bij gebrek aan enige context ga ik uit van wat iemand schrijft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1