Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[mobo] B250 mobos: EIST, C-states en Turbo in BIOS opties?

Pagina: 1
Acties:

• SkoolieDie
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit te twijfelen tussen een mATX Z270 of B250 moederbord. Scheelt 50 euro dus liever een B250 chipset.

Dit is voor een muziek computer en daarom wil ik EIST, C-states en Turbo uitschakelen. Liefst in het BIOS want windows powerplan is niet altijd betrouwbaar.

Tot nu toe alleen high-end moederborden gebruikt en het is mij onduidelijk of een B250 bios ook deze opties biedt.
In de manuals is dit niet te vinden en de mails van ASUS en Gigabyte zijn de gebruikelijke helpdesk non -antwoorden.

Kan een tweaker met B250 mobo mij helpen met deze vraag?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar de laatste jaren bood welk elk moederbord deze opties aan.

Ik zou zeggen: Kies een moederbord uit en open de handleiding eens op de site van de fabrikant. De handleiding bevat normaal een omschrijving van alle functies.

• SkoolieDie
  • Niet online
"Ik zou zeggen: Kies een moederbord uit en open de handleiding eens op de site van de fabrikant. De handleiding bevat normaal een omschrijving van alle functies."

In de manuals is dit niet te vinden gek genoeg. De bios informatie is erg mager, waarschijnlijk omdat dit geen tweaker mobos zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door SkoolieDie op 07-08-2017 12:55 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zowel Asus als Gigabyte hebben een NL klantenservice met telefoonnummer (normale belkosten).

Misschien dat jouw vraag erg specifiek is voor ze maar niet geschoten is altijd mis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SkoolieDie
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:56:
Zowel Asus als Gigabyte hebben een NL klantenservice met telefoonnummer (normale belkosten).

Misschien dat jouw vraag erg specifiek is voor ze maar niet geschoten is altijd mis.
LOL, na een lang keuzemenu geen telefonist maar de mededeling dat ik een mail kan sturen naar ASUS support.

Gigabyte NL was veel behulpzamer en gaat met Taiwan mailen, ik ben benieuwd..

(maar als iemand in zijn bios wil kijken graag!)

[ Voor 6% gewijzigd door SkoolieDie op 07-08-2017 13:15 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Lijkt mij vreemd dat de handleiding niet digitaal te vinden is bij Asus en Gigabyte. Van MSI en Asrock bordjes kon ik altijd via hun site bij de support pagina de pdf vinden. Ergens zou ik dat dan verwachten van alle fabrikanten.

Overigens, welke voordelen denk je te halen door al deze dingen uit te zetten?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SkoolieDie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:54:
"Ik zou zeggen: Kies een moederbord uit en open de handleiding eens op de site van de fabrikant. De handleiding bevat normaal een omschrijving van alle functies."

In de manuals is dit niet te vinden gek genoeg. De bios informatie is erg mager, waarschijnlijk omdat dit geen tweaker mobos zijn.
Ik heb de handleiding van een willekeurig b250 model van Gigabyte er even bijgehaald en daar staat het in ieder geval in:

http://download.gigabyte....anual_ga-e_b250-d3a_e.pdf

Zoek maar op eist.

• SkoolieDie
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:08:
[...]
Ik heb de handleiding van een willekeurig b250 model van Gigabyte er even bijgehaald en daar staat het in ieder geval in:
http://download.gigabyte....anual_ga-e_b250-d3a_e.pdf
Zoek maar op eist.
Mooi dankjewel, het staat erin plus turbo en c-state settings. Bij de Asus prime B250M-Plus wordt alleen het bios kort beschreven maar geen settings in de manual. raar
Dan neem ik maar aan dat het Asus mobo ook deze settings heeft (voorkeur voor Asus; 2 maal M.2 slot)

CMD-Snake schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:43:
'Overigens, welke voordelen denk je te halen door al deze dingen uit te zetten?'

Lang verhaal:
Het gaat voornamelijk om de Speedstep/EIST. Synths en effecten heb ik allemaal buitenboord. De computer doet audio tracken en afspelen, midi/USB controller signaal heen en weer sturen. Veel I/O op veel sporen maar lage belasting per core (alle taken worden goed gemultithread). Per track heb je ook nog eens met korte piekbelasting te maken. Polling interval van EIST is te lang om dit nog op te pikken en daarom worden de cores om de haverklap in de laagste EIST stand geparkeerd terwijl je dit niet wil. Alleen met een zeer hoge ASIO buffer kun je dan nog kraken en plops voorkomen.Als je alleen met plugins en samples in de computer werkt heb je hier geen last van, de belasting per core is dan continu en hoger.
Turbo is overbodig voor mijn doel en scheelt warmte en stroom. C-states heb ik normaal 1-3 aanstaan.
Pagina: 1