Makelaar verkoper werkt niet mee aan eindinspectie. En nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 08:53

Arie

One Man Army

Topicstarter
Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht, waarvan aanstaande donderdag de overdracht zal plaatsvinden. Om een lang verhaal kort te houden, tijdens het rondkrijgen van de financiering hebben we wat kleine dingetjes meegemaakt met de verkoper, waardoor wij wel zeker willen zijn dat bepaalde punten straks netjes opgelost zijn. Wij willen daarom genoeg tijd hebben voor de eindinspectie van het huis. De verkoopmakelaar kan slechts een kwartier vrijmaken voor de eindinspectie. Ik heb daarom voorgesteld dat dan de verkoper wat eerder komt, zodat wij alvast dingen kunnen nalopen, maar zojuist te horen gekregen dat de verkoper ook niet eerder zou kunnen.

Mochten wij aan een kwartier voor de eindinspectie te weinig tijd hebben, dan zouden we een gedeelte van de koopsom door de notaris achter kunnen laten houden, maar hier moet de verkoper aan meewerken en de verkoopmakelaar heeft zojuist aangegeven dat daar niet aan meegewerkt zal gaan worden. Dit versterkt ons gevoel dat er mogelijk iets mis is. Mogelijk is er niets aan de hand, maar het wekt in ieder geval geen vertrouwen.

Nu is mijn vraag of de verkoper/verkoopmakelaar dit kan maken, maar een kwartier inplannen voor de eindinspectie? Wat zijn hierbij mijn rechten, kan ik hierin iets eisen? Het is immers geen pakje boter dat we gaan kopen. Ik heb al redelijk veel gelezen op internet, maar dit ben ik helaas nergens tegengekomen. Wij hebben ook geen aankoopmakelaar om het aan te kunnen vragen.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Beste antwoord (via Arie op 07-08-2017 12:27)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Anders met je hele familie en vrienden er staan. Allemaal een deel van je lijst laten oppakken. Met 10 man kan je in 15 minuten een hoop gedaan hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Owke, reactie was wellicht iets te kort door de bocht dus nu iets genuanceerder:

Wat voor "kleine dingetjes" hebben jullie meegemaakt? En staan deze op papier / in de koopovereenkomst opgenomen? Als het is opgenomen en onderdeel van de overeenkomt, dan is de verkoper (ook na verkoop) nog steeds verplicht bepaalde zaken af te handelen (weliswaar mede afhankelijk natuurlijk wat de punten zijn).

Daarnaast zal je ongetwijfeld een lijstje hebben met punten die jij graag nog wilt bekijken / beoordelen (waarschijnlijk zijn dit ook deels de "kleine dingetjes" ???). Loop die eerst langs, voordat je met de verkoopmakelaar mee gaat voor het rondje. De verkoopmakelaar werkt voor de verkoper, niet voor jou.

Je kan overigens ook voorstellen om de afspraak bij de notaris naar achteren te schuiven (indien dit ook mogelijk is voor de notaris). Wellicht kan de verkoper gewoon niet eerder en hebben ze daarom maar een kwartiertje. Stel voor om de notaris te bellen en dat je een uurtje later komt. In het ergste geval kan je dit ook achter de rug van de verkoper doen als zij niet mee willen werken. Weet niet of je in je recht staat, maar als je een punt wilt maken, kan je dat op deze manier doen. Verwacht dan overigens niet, dat als er nog dingen zijn, ze heel meewerkend zullen zijn om dat nog voor je te doen. Risico ligt dus wel bij jou als je hiervoor kiest...

En verder, wat hieronder ook al is aangegeven, zorg dat je met iemand anders bent (ouders, vrienden). En dat wat niet goed is, of zoals is overeengekomen, laat dat goed vastleggen (foto's) en geef dat ook aan bij de notaris. Wellicht dat die nog een notitie o.i.d. kunnen toevoegen.

Verder, heel veel succes!

[ Voor 87% gewijzigd door BastaRhymez op 07-08-2017 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je rechten zijn even groot als de gemaakte afspraken (mondeling of schriftelijk); de bedoeling is dat er een aantal restpunten opgelost zijn voordat de overdracht plaatsvindt. Ik neem aan dat die restpunten in ieder geval bewijsbaar kunnen zijn; bijvoorbeeld door de aanschafbonnen van nieuwe spullen en/of facturen van installateurs.

Sowieso kan je kenbaar maken niet van plan zijn te tekenen op de overdrachtsdatum; grote kans dat de verkoopmakelaar dan ineens harder gaat lopen voor je want hij/zij ziet de courtage ineens verdwijnen.

OF je laat ze tijdig weten dat er een extra clausule wordt ingebracht tijdens het tekenen. Alle besproken issues worden beschouwd als niet-opgeloste verborgen gebreken en kunnen na het tekenen alsnog op de verkopende partij worden verhaald. Ook hier zal de verkoper absoluuuut niet gediend van zijn maar dan heb je wel een extra clausule bij het koopcontract dat er nog restpunten zijn in de staat/overdracht van het huis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Helaas is de inspectieronde geen verplichting, anders zou je de makelaar daar op kunnen wijzen. Het enige dat ik op internet kon vinden is dit topic, misschien heb je daar nog wat aan.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoeveel tijd heb je tussen de eindinspectie en de overdracht? het moet natuurlijk aan de (voor- en)achterkant wel passen qua tijd.

neem eventueel een camera (film) mee indien er niet afgeweken gaat worden van het kwartier, en loop rustig door het huis. zorg dan dat je alles goed in beeld hebt (en beweeg rustiger dan dat je denkt te moeten lopen, niks zo onhandig te gebruiken als te snel geschoten beeldmateriaal).

de vervelendste discussie waar je in kan verzanden is dat het gebrek (zogenaamd) niet bekend was bij de verkoper op het moment dat je het ná overdracht kenbaar maakt. je verzandt dan met wat pech in een semantische discussie over verborgen gebreken.
(filmbeelden kunnen hier dan de uitslag in jouw voordeel voor betekenen)

indien je al een puntenlijst hebt opgesteld, loop bij de inspectie éérst rustig je eigen lijst na, ga daarna pas mee met de makelaar op de "dit is de koelkast tour".

(check ook even of je geen kabelsnijder als verkoper hebt, lichtpunten en meterkast, dat verhuist namelijk voor sommige mensen 2 minuten sneller en daar ben je weer een dag mee zoet)

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 07-08-2017 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als de makelaar en verkoper niet meewerken dan kan je er zelf ook voor kiezen om niet mee te werken.
Dus gewoon op het afgesproken tijdstip bij de woning zijn en dan rustig de tijd nemen om alles te inspecteren. Als dit een uur duurt dan wachten ze maar, jij bent in het voordeel aangezien zij alleen nog maar een handtekening willen.
Misschien handig om iemand extra mee te nemen die de makelaar bezig kan houden in de tijd dat hij moet wachten, zodat je niet de hele tijd opgejaagd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2017 11:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
De eindinspectie is vooral voor tijdsafhankelijke zaken. Bijvoorbeeld het opnemen van de meterstanden.
En een controle of alles wat achter zou blijven er nog staat. En dat alles wat weggehaald zou worden ook weg is.

Als er nog dingen waren die de verkoper nog op zou lossen. Dan blijft hij daar voor verantwoordelijk. Ook na de overdracht. Zorg wel dat het ergens op papier staat of vastgelegd is.

En andersom ook. Jij hebt het koopcontract getekend. Je voorbehouden zijn inmiddels afgelopen neem ik aan. Als jij je daar niet aan houdt dan ben je je borg (10%) kwijt.
En een deel van de koopsom achterhouden kan al helemaal niet. Dan moet de verkoper ineens met dat bedrag over de brug komen om de hypotheek af te lossen bijvoorbeeld.
Ernemmer schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:05:
Als de makelaar en verkoper niet meewerken dan kan je er zelf ook voor kiezen om niet mee te werken.
Dus gewoon op het afgesproken tijdstip bij de woning zijn en dan rustig de tijd nemen om alles te inspecteren. Als dit een uur duurt dan wachten ze maar, jij bent in het voordeel aangezien zij alleen nog maar een handtekening willen.
Misschien handig om iemand extra mee te nemen die de makelaar bezig kan houden in de tijd dat hij moet wachten, zodat je niet de hele tijd opgejaagd wordt.
Over het algemeen is een eindinspectie vlak voor de afspraak met de notaris. Daar wil je ook niet een uur te laat aankomen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:54
Ik lees niet over een bouwkundige keuring, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:57
Is het een optie om vor te stellen dan maar een anderer datum te prikken voor de overdracht zodat er wel voldoende tijd voor een goede inspectie is. Dat legd de druk weer bij de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Heb je al contact gehad met je rechtsbijstand om te vragen wat je rechten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pennywiser schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:08:
Ik lees niet over een bouwkundige keuring, waarom niet?
Die doe je vaak voordat/tijdens het bieden op een huis. En vaak is dat ook een voorwaarde om een hypotheek te kunnen financieren.

Uit de bouwkundige keuring komen dan "issues" en dan kan je een bod uitbrengen met als voorbehoud dat "issues" door de verkoper worden gefixt.

Of dat in dit geval ook gebeurd is, staat niet in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:08:
De eindinspectie is vooral voor tijdsafhankelijke zaken. Bijvoorbeeld het opnemen van de meterstanden.
En een controle of alles wat achter zou blijven er nog staat. En dat alles wat weggehaald zou worden ook weg is.

Als er nog dingen waren die de verkoper nog op zou lossen. Dan blijft hij daar voor verantwoordelijk. Ook na de overdracht. Zorg wel dat het ergens op papier staat of vastgelegd is.

En andersom ook. Jij hebt het koopcontract getekend. Je voorbehouden zijn inmiddels afgelopen neem ik aan. Als jij je daar niet aan houdt dan ben je je borg (10%) kwijt.
En een deel van de koopsom achterhouden kan al helemaal niet. Dan moet de verkoper ineens met dat bedrag over de brug komen om de hypotheek af te lossen bijvoorbeeld.

[...]

Over het algemeen is een eindinspectie vlak voor de afspraak met de notaris. Daar wil je ook niet een uur te laat aankomen.
Dat wil je inderdaad niet, maar als de makelaar mij niet genoeg tijd geeft om een koophuis te inspecteren dan kom ik dus gewoon te laat bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MAX3400 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:10:
[...]

Die doe je vaak voordat/tijdens het bieden op een huis. En vaak is dat ook een voorwaarde om een hypotheek te kunnen financieren.

Uit de bouwkundige keuring komen dan "issues" en dan kan je een bod uitbrengen met als voorbehoud dat "issues" door de verkoper worden gefixt.

Of dat in dit geval ook gebeurd is, staat niet in de startpost.
En dat leg je aan mij uit waarom? Waarom heeft ts ervan afgezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 13-06 13:58

Croga

The Unreasonable Man

Ernemmer schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:10:
Dat wil je inderdaad niet, maar als de makelaar mij niet genoeg tijd geeft om een koophuis te inspecteren dan kom ik dus gewoon te laat bij de notaris.
Als verkoper zal hem dat echt zijn reet roesten. Jij betaald tenslotte de notaris. Als jij te laat komt dan ga er maar rustig van uit dat de notaris dat aan je door berekend.... En dat zijn bedragen waar je niet vrolijk van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BastaRhymez schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:52:
Als je er "geen vertrouwen" in hebt, gewoon niet tekenen...

Jij koopt en wilt zeker weten dat alles is zoals afgesproken. Geven ze jou die tijd niet, dan zou ik niet tekenen...
Da's een leuk idee, maar je hebt als het transport deze donderdag is al weken geleden een koopovereenkomst getekend waarin waarschijnlijk een flinke boeteclausule staat die in werking treedt als je de overeenkomst opzegt danwel je er niet aan houdt.

Een huis kopen is iets anders dan een stuk worst halen bij de slager.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Croga schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:12:
[...]

Als verkoper zal hem dat echt zijn reet roesten. Jij betaald tenslotte de notaris. Als jij te laat komt dan ga er maar rustig van uit dat de notaris dat aan je door berekend.... En dat zijn bedragen waar je niet vrolijk van wordt.
Ze rekenen inderdaad gewoon de volle kosten als je niet komt opdagen. Dat is bij een overdracht + hypotheek meer dan €1000. Dat is een erg dure inspectie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Ze rekenen inderdaad gewoon de volle kosten als je niet komt opdagen. Dat is bij een overdracht + hypotheek meer dan €1000. Dat is een erg dure inspectie.
Een lekkage in de badkamer die niet goed gefikst is kost veel meer als die na een jaar begint te lekken.

Ook zal de notaris alleen uurloon in rekening brengen voor de tijd dat hij extra kwijt is omdat jij te laat komt.
Hij hoeft natuurlijk niet al zijn werk opnieuw te doen als je een uur later bij hem aan de tafel zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2017 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Wat hier al eerder is gezegd. De eindinspectie moet eigenlijk wel in een kwartier kunnen. Alle overige twijfels zouden weggenomen moeten zijn door een bouwkundige keuring, je bezichtigingen, de taxatie enz. Het enige wat je met de eindinspectie doet is kijken of er niet toevallig een groot feest is gegeven de dag voor oplevering, dat niet toevallig de ketel is meegenomen, het huis er nog staat, enz.

Als er na de overdracht nog schokkende dingen zijn, dan moet je kijken of er sprake is van een geborgen gebrek. Daar kan je de verkoper altijd nog op aanspreken. Een lekkende badkamer kan zo'n geborgen gebrek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Om wat voor punten gaat het eigenlijk? In een kwartier kun je best aardig wat checken lijkt me. Normaal gesporken bestaat die eindinspectie uit een snel rondje door het huis om te kijken of het netjes is achtergelaten plus de meterstanden noteren. En of eventueel overgenomen inboedel achtergebleven is conform afspraak.
Gaat het om een enorme waslijst met moeilijk te controleren dingen?
Heb je zelfs geen ruimte voor een klein beetje uitloop?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Anders met je hele familie en vrienden er staan. Allemaal een deel van je lijst laten oppakken. Met 10 man kan je in 15 minuten een hoop gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Verborgen gebreken vallen buiten de scope hier lijkt me, want die kun je onmogelijk nu al op een lijstje hebben staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Reinier schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:23:
Verborgen gebreken vallen buiten de scope hier lijkt me, want die kun je onmogelijk nu al op een lijstje hebben staan :)
Klopt, maar ik geef dit aan zodat TS niet bang hoeft te zijn dat hij alles moet hebben gezien. Er ligt ook na de koop nog altijd een verantwoordelijkheid bij de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Reinier schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:23:
Ik denk dat je op mijn post reageert, en wat ik bedoel is dat er bijvoorbeeld tijdens de bouwkundige inspectie een lekkage is geconstateerd in de badkamer. In de voorwaarden is opgenomen dat dit gefikst zou worden. Je wilt dan de kwaliteit van het werk wel even goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer alles goed is heb je al een grote inspectie gedaan, misschien zelfs 2 waarvan 1 met een bouwkundig expert (van bijvoorbeeld VEH). Hieruit is is een lijst gekomen en deze loop je in een kwartier af. Daarnaast controleer je in deze 15 minuten de meterstanden en verder niks. In 10 minuten moet het wel klaar zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
Je kan toch van te voren de facturen opvragen van de werkzaamheden of eventueel navraag doen bij de verkoper door wie de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Dan kan je dit bij dit bedrijf navragen en controleren of dit een respectabele partij is. Dan moet je toch een goede inschatting kunnen maken over de kwaliteit van de werkzaamheden. Dat scheelt weer tijd tijdens de eindinspectie.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Bij mij was ongeveer hetzelfde. Half uur voor de notaris hadden we eindcontrole. We hadden geen speciale dingen afgesproken, maar de oplevering vond ik erg matig.

De schuur stond nog vol met troep en er stond nog een mega grote zonnebank op de zolder. Die wilde ik absoluut uit huis/tuin hebben. De eerste reactie was dat ik hem dan gratis mocht hebben en die verroeste BBQ en kapotte fietsen uit de schuur etc. Kwam hij dan wel een keer ophalen.

Verder was alles echt ranzig. Even de stofzuiger er door en doekje door het toilet en het had best gemogen. Maar misschien verwachte ik teveel.

Bij de notaris na de handtekening bleek dat de afstandsbediening van het zonnescherm was mee verhuisd per ongeluk. En dat alle sleutels van de slaapkamer ramen zoek waren. Maar die zouden wellicht nog uit een verhuisdoos komen.

Ik vond het erg teleurstellend, en bij een verhuizing in de toekomst zou toch graag de eis neerleggen dat ik 24 uur voor de eindcontrole. Nogmaals binnen wil kijken zodat ik niet met mijn rug tegen de muur te staat de volgende dag.

Na een week is de zonnebank weg gehaald en schuur alsnog volgens afspraak geleverd. Ook alle ontbrekende sleutels gekregen en de AB voor het zonnescherm. Maar op dat moment voelde ik me erg genaaid.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
Het is een huis uit 2000, dus niet heel oud. Wij verwachten dan ook geen gekke dingen. Alles dat achter zou blijven, is snel gecontroleerd (vitrage, lamellen, extra deuren, kastjes). De verkoper zou al de kozijnen buiten sowieso nog doen, maar wij hebben gevraagd om extra reparaties en schilderwerk (er zitten soort platen tegen de zijkant van het huis vanaf de bouw en daar waren een paar stukjes af), maar dat is ook snel te controleren. Wij maken ons vooral zorgen om zaken als niet werkende kranen, keramische kookplaat, mechanische ventilatie en dergelijke. De verkoper heeft qua vertrouwen nogal ingeboet en wij willen gewoon echt niet voor verrassingen komen te staan straks. Een uur zullen wij natuurlijk zeker niet nodig hebben, maar een kwartier vind ik weer het andere uiterste.

/edit
Dit zijn dus ook geen zaken die uit een bouwtechnischekeuring zouden blijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Arie op 07-08-2017 11:35 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

recent meegemaakt dat verkopers gewoon niet kwamen opdagen en makelaar had geen sleutel. sta je daar... door de ramen was te zien dat het huis niet leeg was.

Dus dat was relatief simpel omdat dit in de overeenkomst geregeld is. Oude mensen keken onschuldig en probeerden met smoesjes er onder uit te komen. Bamm gewoon 5K bij notaris achter houden en binnen 3 dagen ontruimen.

Dat zijn de 'simpele' voorbeelden. Aangezien we hier niet weten waar het om gaat , reparatie ? is er geen zinnig antwoord te geven

edit. aha daar is de uitleg :) Dat is snel op te lossen door eventueel een externe deskundige mee te vragen. Kosten wellicht een keer honderd euro of via VEH als je snel bent maar dan is dit in 15 minuten prima te doen

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 07-08-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
Ray schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:34:
recent meegemaakt dat verkopers gewoon niet kwamen opdagen en makelaar had geen sleutel. sta je daar... door de ramen was te zien dat het huis niet leeg was.

Dus dat was relatief simpel omdat dit in de overeenkomst geregeld is. Oude mensen keken onschuldig en probeerden met smoesjes er onder uit te komen. Bamm gewoon 5K bij notaris achter houden en binnen 3 dagen ontruimen.

Dat zijn de 'simpele' voorbeelden. Aangezien we hier niet weten waar het om gaat , reparatie ? is er geen zinnig antwoord te geven
Dat kan alleen als de verkopers toestemmen met het laten achterhouden van een gedeelte van de koopsom. De verkopers van ons nieuwe huis zullen daar niet mee akkoord gaan, zo liet de verkoopmakelaar al weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53
Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:37:
[...]

Dat kan alleen als de verkopers toestemmen met het laten achterhouden van een gedeelte van de koopsom. De verkopers van ons nieuwe huis zullen daar niet mee akkoord gaan, zo liet de verkoopmakelaar al weten.
Dan verzet je toch het passeren?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:37:
[...]

omdat dit je dit dus niet in de overeenkomst opgenomen hebt of anderszins schriftelijk vastgelegd neem ik aan ? anders kan je dat document gewoon aan de notaris geven voor de overdracht. Die moet namelijk zorg dragen dat aan alle afspraken is voldaan VOOR de overdracht. Kan hij dat niet zal er een oplossing moeten komen. Vaak is dat dus een depot afspraak. Anders is verkoper in gebreke en moet hij wel akkoord gaan.......

heb je niets aan te tonen..tja dan heb je weken geleden al iets onhandigs gedaan

nou zijn de punten die je noemt ook niet heel spannend om eerlijk te zijn.....

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 07-08-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 06:04

Hokkie

Hello

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat voor 'gebreken' je bedoelt en wat hierover tijdens de bezichtigingen zijn afgesproken. Klinkt als een gehaaste aan-/verkoop....
Ernemmer schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:26:
Ik denk dat je op mijn post reageert, en wat ik bedoel is dat er bijvoorbeeld tijdens de bouwkundige inspectie een lekkage is geconstateerd in de badkamer. In de voorwaarden is opgenomen dat dit gefikst zou worden. Je wilt dan de kwaliteit van het werk wel even goed controleren.
Het aangekochte moet die eigenschappen bezitten die nodig zijn bij normaal gebruik als woonhuis.

Een lekkende badkamer valt hier dus onder. Maar hier en daar het ontbreken van een plint niet. Dit moet tijdens de bezichtiging opgevallen zijn en dat accepteer je bij het tekenen van de overeenkomst.

Dus; wat is het probleem en wat verwacht je tegen te komen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan de verkoper als hij niet levert wat is afgesproken eventueel in gebreke stellen, en nakoming en/of schadevergoeding eisen toch? En als de verkoper zijn verplichtingen niet (volledig) nakomt, is het mnisschien redelijk als jij dat ook nog niet hoeft te doen.

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 07-08-2017 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:34:
Het is een huis uit 2000, dus niet heel oud. Wij verwachten dan ook geen gekke dingen. Alles dat achter zou blijven, is snel gecontroleerd (vitrage, lamellen, extra deuren, kastjes). De verkoper zou al de kozijnen buiten sowieso nog doen, maar wij hebben gevraagd om extra reparaties en schilderwerk (er zitten soort platen tegen de zijkant van het huis vanaf de bouw en daar waren een paar stukjes af), maar dat is ook snel te controleren. Wij maken ons vooral zorgen om zaken als niet werkende kranen, keramische kookplaat, mechanische ventilatie en dergelijke. De verkoper heeft qua vertrouwen nogal ingeboet en wij willen gewoon echt niet voor verrassingen komen te staan straks. Een uur zullen wij natuurlijk zeker niet nodig hebben, maar een kwartier vind ik weer het andere uiterste.

/edit
Dat zijn nu echt dingen die je tijdens een bezichtiging moet testen. Dus voordat je een koopcontract tekent. Dit valt onder je onderzoeksplicht.
Als ze niet blijken te werken dan heb je gewoon pech gehad en zul je voor de kosten moeten opdraaien. Tenzij de verkoper ergens garandeert dat het allemaal wel werkt. Maar dan mag je er ook een dag later mee komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
Ray schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:38:
[...]

omdat dit je dit dus niet in de overeenkomst opgenomen hebt of anderszins schriftelijk vastgelegd neem ik aan ? anders kan je dat document gewoon aan de notaris geven voor de overdracht. Die moet namelijk zorg dragen dat aan alle afspraken is voldaan VOOR de overdracht. Kan hij dat niet zal er een oplossing moeten komen. Vaak is dat dus een depot afspraak. Anders is verkoper in gebreke.

heb je niets aan te tonen..tja dan heb je weken geleden al iets onhandigs gedaan

nou zijn de punten die je noemt ook niet heel spannend om eerlijk te zijn.....
Zoals ik al schreef kan ik het schilderwerk bijvoorbeeld snel controleren, dat zal geen punt zijn. Ik maak mij meer zorgen om niet werkende zaken als warm water, keramische kookplaat en dergelijke en ik ben bang dat een kwartier erg weinig tijd is om het hele huis door te gaan dan. Maar misschien ben ik gewoon te langzaam of maak ik me gewoon teveel druk? ;)

Je kunt niet zomaar eenzijdig beslissen dat er een bedrag achtergehouden moet worden door de notaris. De verkoper moet hier ook mee akkoord gaan en dan de depotovereenkomst tekenen. Doet de verkoper dat niet, dan zou je kunnen weigeren de akte van levering te ondertekenen, maar goed, dat willen wij natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Klinkt als zaken welke met een beetje handigheid/ 2e hands zo zijn te regelen. Drukte om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53
Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

Zoals ik al schreef kan ik het schilderwerk bijvoorbeeld snel controleren, dat zal geen punt zijn. Ik maak mij meer zorgen om niet werkende zaken als warm water, keramische kookplaat en dergelijke en ik ben bang dat een kwartier erg weinig tijd is om het hele huis door te gaan dan. Maar misschien ben ik gewoon te langzaam of maak ik me gewoon teveel druk? ;)

Je kunt niet zomaar eenzijdig beslissen dat er een bedrag achtergehouden moet worden door de notaris. De verkoper moet hier ook mee akkoord gaan en dan de depotovereenkomst tekenen. Doet de verkoper dat niet, dan zou je kunnen weigeren de akte van levering te ondertekenen, maar goed, dat willen wij natuurlijk ook niet.
Dan is verkoper in gebreke en mag hij de 10% ophoesten. Tenminste, in het standaard NVM contract wel.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

[...]

je leest het verkeerd.

Als je van te voren expliciet die zaken benoemd had, wat overigens voor de punten die jij noemt nooit voorkomt om eerlijk te zijn, en opgenomen in je koopovereenkomst (of aanvulling) dan is het gewoon bindend voor beide partijen.
Natuurlijk gaat verkoper als dit niet vast ligt geen vrijwillig depot aanleggen. Wat zou je zelf doen.....

nu maak je je inderdaad druk over relatief eenvoudige zaken die snel te inspecteren zijn

en dan nog... Pas een situatie van iemand die de CV had uitgezet in februari (huis was leeg) ding moest nog opstarten dus ja ? bij notaris nog wel even genoemd. Goed huis was warm toen koper terug kwam. Nog geen 3 dagen later ging het ding totaal in storing en bleef dat doen. Inmiddels zit er een nieuwe in. Wat wil je daar nog mee doen dan ????

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 07-08-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:42:
[...]

Dat zijn nu echt dingen die je tijdens een bezichtiging moet testen. Dus voordat je een koopcontract tekent. Dit valt onder je onderzoeksplicht.
Als ze niet blijken te werken dan heb je gewoon pech gehad en zul je voor de kosten moeten opdraaien. Tenzij de verkoper ergens garandeert dat het allemaal wel werkt. Maar dan mag je er ook een dag later mee komen.
Helaas klopt het niet wat jij schrijft. Ja, een koper heeft een onderzoeksplicht. De verkoper heeft in dit geval aangegeven dat alles werkt. Blijkt na de overdracht de oven bijvoorbeeld toch niet te werken, dan komt de reparatie of vervanging echter voor rekening van de koper. Zodra de overdracht is geweest, is het jouw huis en zijn het jouw risico's. De verkoper kan heel eenvoudig zeggen dat de oven het een week geleden nog gewoon deed en dus mogelijk na de overdracht kapot is gegaan en jij als koper hebt dan geen poot om op te staan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Nu online
begintmeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:42:
Je kan de verkoper als hij niet levert wat is afgesproken eventueel in gebreke stellen, en nakoming en/of schadevergoeding eisen toch? En als de verkoper zijn verplichtingen niet (volledig) nakomt, is het mnisschien redelijk als jij dat ook nog niet hoeft te doen.
Ik denk dat dit wel een btje de hamvraag is. Je kan in een halfuur erg lastig reageren op een oplevering die je totaal anders had verwacht. Dingen eisen of "gewoon" uitstellen ben je niet echt op voorbereid. Dus lastig om de mogelijke gevolgen te overzien. Daarnaast heb je wellicht al afspraken diezelfde dag met klussers. Waardoor je planning in het 100 loopt. Je kan dus vrijwel niets dan accepteren. Tenminste dat was mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Zoals ik al schreef kan ik het schilderwerk bijvoorbeeld snel controleren, dat zal geen punt zijn. Ik maak mij meer zorgen om niet werkende zaken als warm water, keramische kookplaat en dergelijke n de akte van levering te ondertekenen, maar goed, dat willen wij natuurlijk ook niet.
Is dat alles? Als je geen verrassingen wilt, moet je gaan huren.

Klink wat lomp, maar aan een koopwoning heb je altijd onderhoud (ook vlak na aankoop).

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
Bob-B190 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:37:
[...]
Dan verzet je toch het passeren?
Was het maar zo eenvoudig. Om te beginnen heeft de notaris deze week verder geen tijd. Zouden we de overdracht kunnen verplaatsen naar volgende week, dan loop ik rentekorting bij de bank mis, plus dan krijg ik slechtere rentestanden dan toen wij de offerte tekenden. Daarnaast hebben wij maar twee weken de tijd om te klussen in het nieuwe huis, voordat we over gaan, want daarna is de overdracht van ons oude huis aan de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

Was het maar zo eenvoudig. Om te beginnen heeft de notaris deze week verder geen tijd. Zouden we de overdracht kunnen verplaatsen naar volgende week, dan loop ik rentekorting bij de bank mis, plus dan krijg ik slechtere rentestanden dan toen wij de offerte tekenden. Daarnaast hebben wij maar twee weken de tijd om te klussen in het nieuwe huis, voordat we over gaan, want daarna is de overdracht van ons oude huis aan de kopers.
en wat hebben de kopers van jullie huis dan allemaal afgesproken over dit soort zaken ? willen die ook graag twee uur inspectie en een depot........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Joh loop door het huis test alle zaken die je noemt. Als er iets niet werkt, een kookplaat is snel 2ehands te regelen en zelf te installeren, kranen ook, ketels moet je sws afspraak voor maken om schoon te maken. Of zijn er nog meer zaken? Als er iets niet werkt maak je een regeling ter plekke, maar ik denk dat alles werkt want de vorige bewoner wilde ook graag koken en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

NOFI maar hoe ga jij de grillstand van een oven controleren? Tijdens de inspectie een kalkoen van 9kg anderhalf uur laten garen? Ook is het testen van een keramische kookplaat niet heel reeel; je moet alles vol open zetten en 3 stofzuigers tegelijk aanhebben, wil je tegen de limieten van desbetreffende groepen gaan lopen.

Schilderwerk is zo mogelijk nog een groter gevaar. Als je niet weet hoe schilderwerk hoort te klinken (afhankelijk van de ondergrond) noch met een pennetje erin durft te prikken, is ook een likkie verf van 50 cent voldoende om een heel kozijn er mooi uit te laten zien.

Even constructief: welke daadwerkelijke gebreken (bekend) zijn er nu aan het huis? Hoe wil je dit op deze korte termijn recht laten trekken? En welke partijen (eigen advocaat, VEH, whatever) heb je hiervoor ingeschakeld?
Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

Je kan ook klussen als je al in je huis woont he? Ongeveer wat 99.9% van alle woning-eigenaren bijna elke paar jaar moet doen. Schilderwerk buiten moet opnieuw, likkie verf in de kinderkamer, laminaatje neerflikkeren op zolder etc.

Wederom; wat voor enorme klussen verwacht je niet af te krijgen? Mist jullie nieuwe huis 2 dragende muren? Je weet dat het bouwvak is en dat je dus voor de overdracht van je oude huis waarschijnlijk 0 (nul) vaklieden over de vloer krijgt in je nieuwe huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 19:48

Jiffy

God, you're ugly!

Ray schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:53:
[...]

en wat hebben de kopers van jullie huis dan allemaal afgesproken over dit soort zaken ? willen die ook graag twee uur inspectie en een depot........
Een depot is lang niet altijd mogelijk, hè: als er een tekort is bij verkoop, dan vált er simpelweg niks in depot te stellen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:48:
[...]

Helaas klopt het niet wat jij schrijft. Ja, een koper heeft een onderzoeksplicht. De verkoper heeft in dit geval aangegeven dat alles werkt. Blijkt na de overdracht de oven bijvoorbeeld toch niet te werken, dan komt de reparatie of vervanging echter voor rekening van de koper. Zodra de overdracht is geweest, is het jouw huis en zijn het jouw risico's. De verkoper kan heel eenvoudig zeggen dat de oven het een week geleden nog gewoon deed en dus mogelijk na de overdracht kapot is gegaan en jij als koper hebt dan geen poot om op te staan helaas.
Poten genoeg om op te staan. Alleen als je er niet uitkomt met de verkoper zal de rechter moeten beslissen.

Als jij bijvoorbeeld na de overdracht terug gaat naar dat huis en alles gaat testen wat je wilt testen. En dan blijkt de over niet te werken. Terwijl de verkoper heeft verklaard dat er op het moment van overdracht geen gebreken zijn (getuigen). Dan zal de rechter hoogstwaarschijnlijk oordelen dat de oven al stuk was.

Kom jij na een half jaar met de klacht dat de oven stuk is, dan lacht de rechter je waarschijnlijk de zaal uit. Maar als je er bijvoorbeeld pas in oktober achter komt dat de CV ketel het niet doet, dan is dat wel weer plausibel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

pennywiser schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:46:
Klinkt als zaken welke met een beetje handigheid/ 2e hands zo zijn te regelen. Drukte om niks.
Dat vind ik dus ook. Met elk huis waar in is geleefd is wel iets mis. Wat normaal gesproken wordt afgesproken is dat er tot een x bedrag herstelkosten geen reclamatie wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Jiffy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

Een depot is lang niet altijd mogelijk, hè: als er een tekort is bij verkoop, dan vált er simpelweg niks in depot te stellen.
klopt maar dat is dan toch het probleem van verkoper ? Ik zie het niet heel vaak. misschien 1x per 2 jaar ofzo dat er last minute deze ellende is. Van mij part pint de verkoper ter plekke een bedrag. Heeft hij geen rode cent dan geeft hij zijn auto papieren maar of oid. in gebreke is in gebreke of koper moet alsnog akkoord gaan met bijvoorbeeld een schuldbekentenis. of gewoon niet passeren op kosten van verkoper totdat het probleem verholpen is

zoals je weet moeten afspraken over oplevering voor overdracht zijn nagekomen of beide partijen moeten aanvullend een afspraak maken voor na passeren.

in de casus at hand zie ik vooral een storm in een glas water maar dat terzijde ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 07-08-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
Hokkie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:49:
[...]

Is dat alles? Als je geen verrassingen wilt, moet je gaan huren.

Klink wat lomp, maar aan een koopwoning heb je altijd onderhoud (ook vlak na aankoop).
Dit wordt mijn vierde koopwoning, dus ik heb er wel wat ervaring mee. ;)

Tot op heden altijd een half uur uitgetrokken voor elke eindinspectie en dat was altijd voldoende. Het zou een te lang verhaal worden om uit te leggen waarom wij de verkoper wat minder vertrouwen, maar ik wil zeker weten dat wij genoeg tijd hebben. Behalve het buitenschilderwerk, kijken of bepaalde kasten er staan, vitrage en dergelijke is achtergebleven, wil ik de kranen opendraaien om te kijken of ze niet lekken en of er warm water is, ik wil de verwarming aanzetten, toiletten doorspoelen en alle keukenapparatuur controleren bijvoorbeeld. Een kwartier lijkt mij dan weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
[...]

Dat is nog maar de vraag. Daarvoor bestaan de verborgen gebreken. Als de verkopers garanderen dat iets werkt, en dat is niet zo, dan is dat volgens mij gewoon te verhalen. Het is dan niet eens een verborgen gebrek en daardoor nog kwalijker. Mist je alles op papier hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Arie neem dan iemand mee, eventueel extern, zoals ik al eerder schreef. dan is een kwartier opeens effectief een half uur > probleem opgelost!

[ Voor 32% gewijzigd door Ray op 07-08-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
de punten die je noemt zou ik me niet heel druk over maken. Shit happens, wat ga je doen als de kraan het nu wel doet en volgende week of maand niet meer? Of de plee, die spoelt nu door en de week erna niet meer, zelfde voor de ketel. Ik zou me concentreren op de afgesproken zaken en de meterstanden. Zou het huis doorlopen om te zoen of alles leeg is en ik zou letten op verhuisschade (krassen/deuken omdat ze lomp zaken de trap af hebben gerost bijvoorbeeld). De rest: niet spannend :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:56:
[...]

Poten genoeg om op te staan. Alleen als je er niet uitkomt met de verkoper zal de rechter moeten beslissen.

Als jij bijvoorbeeld na de overdracht terug gaat naar dat huis en alles gaat testen wat je wilt testen. En dan blijkt de over niet te werken. Terwijl de verkoper heeft verklaard dat er op het moment van overdracht geen gebreken zijn (getuigen). Dan zal de rechter hoogstwaarschijnlijk oordelen dat de oven al stuk was.

Kom jij na een half jaar met de klacht dat de oven stuk is, dan lacht de rechter je waarschijnlijk de zaal uit. Maar als je er bijvoorbeeld pas in oktober achter komt dat de CV ketel het niet doet, dan is dat wel weer plausibel.
Nee, de rechter zal in dat geval echt aangeven dat je dit had moeten controleren voordat de overdracht was. Zoals ik al schreef is het wettelijk gezien jouw huis en zijn het ook jouw risico's zodra het huis op jouw naam staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
Ray schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:00:
@Arie neem dan iemand mee, eventueel extern, zoals ik al eerder schreef. dan is een kwartier opeens effectief een half uur > probleem opgelost!
Simpel, maar effectief. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Zo'n groot huis?

5 kranen - check
2 wc's - check
1 kooktoestel - check
magnetron, vaatwasser - check
aankleding van woning; zie je in één oogopslag - check
Buitenwerk kun je half uur vóór inspectie al doen, heb je geen sleutel bij nodig - check

10 minuten! hooguit - check

meterstanden opnemen en boel ondertekenen - check

Heb je nog 2 minuten over om de verkopers/makelaar te bedanken en over het mooie weer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Nu online
Ik vind het van TS best logisch dat hij alvast nadenkt over een scenario dat dingen niet volgens afspraak zijn.

Ik lees nergens wat je zou kunnen doen in een half uur als blijkt dat de oplevering niet is zoals gewenst.

Dus bijvoorbeeld nog 2 aanhangers met puin in je schuur staan of dat er nog een flink deel van de inboedel in huis staat zonder dat je dat gratis wil overnemen.

Je kan vrijwel niets meer zonder dat je zelf in de problemen komt een half uur voor notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

Je kan werken met de standaard NVM "Vragenlijst voor de verkoop van een woning". Hierin verklaart verkoper dat bijv. alle radiatoren werken. Staat een item niet in de lijst, dan is het geneuzel. Een rubber ringetje in een kraan vervangen kost je 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Lekkerboeie86 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:09:
Ik vind het van TS best logisch dat hij alvast nadenkt over een scenario dat dingen niet volgens afspraak zijn.

Ik lees nergens wat je zou kunnen doen in een half uur als blijkt dat de oplevering niet is zoals gewenst.

Je kan vrijwel niets meer zonder dat je zelf in de problemen komt een half uur voor notaris.
Dus een pre-eindinspectie? Dat lijkt mij ook een kostbare aangelegenheid. Want hoeveel tijd moet tussen de pre en eindinspectie zitten? Wat als in tussenliggende tijd iets gebeurt (aanhangers zijn te verplaatsen)?

Resume; uiteindelijk komt er vlak voor overdracht een inspectie en dat heb je nooit in de hand. Een beetje vertrouwen zou goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Hokkie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:18:
[...]

Dus een pre-eindinspectie? Dat lijkt mij ook een kostbare aangelegenheid. Want hoeveel tijd moet tussen de pre en eindinspectie zitten? Wat als in tussenliggende tijd iets gebeurt (aanhangers zijn te verplaatsen)?

Resume; uiteindelijk komt er vlak voor overdracht een inspectie en dat heb je nooit in de hand. Een beetje vertrouwen zou goed zijn.
Als de afspraken in de koopoverenkomst aantoonbaar niet nagekomen zijn, dan gaat de boeteclausule in werking voor de verkopende partij. De polder optie is samen tot een oplossing komen en de overdracht verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Direct na de overdracht terug naar je nieuwe huis en dingen testen. Als jij dezelfde dag nog belt (gesprek opnemen, als je dat al niet standaard doet) over een "niet werkende oven", dan wordt het lastig om te gaan beweren dat die oven het 's ochtends vroeg nog gewoon deed.

Maar ik zie vooral een storm in een glas water. Zoals eerder al aangegeven: neem 2 of 3 familieleden mee en geef ze opdracht om wat dingen te controleren. De belangrijkste punten doe je zelf. Schilderwerk en dergelijke zijn niet relevant: dat heb je al gezien tijdens de bezichtiging. Het beperkt zich vooral tot apparatuur, ramen/deuren, zonwering.... dat soort dingen. Dus als die oven zo belangrijk is: zet hem aan op minuut 1 en kijk of hij warm is op minuut 15. Als je dan toch in de keuken staat, draai je gelijk even de warme kraan open en kijk je ff of het water inderdaad warm wordt. Als het huis uit 2000 is en je maakt je druk om de mechanische ventilatie: als dat ding er vanaf de bouw hangt mag je hem best eens vervangen. Dat verdien je de komende jaren wel weer terug met een 75% zuinigere unit.

En zelfs dan kom je het eerste jaar waarschijnlijk nog wel wat dingetjes tegen en gaat er alsnog iets stuk. Dat hoort bij het kopen van een huis: dingen hebben niet het eeuwige leven en in een huis zitten vaak veel oude dingen. Dat moet je ook een beetje incalculeren. Die ketel op zolder is niet nieuw. Leuk dat hij het nog prima doet, maar dat is geen enkele garantie voor volgende week. Als dat ding er vanaf 2000 hangt, dan is hij al aardig op leeftijd en kun je haast verwachten dat er kosten aan gaan komen of dat hij misschien wel snel vervangen moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-08-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Arie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:03:
[...]

Simpel, maar effectief. _/-\o_
Zoals @CurlyMo al eerder had gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Nu online
Hokkie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:18:
[...]

Nou mijn vertrouwen op dit punt is wel zoek hoor :) als jij je eerste koophuis vandaag krijgt waar je erg lang naar uit kijkt, dan weet je echt niet hoe je moet reageren op een situatie die je totaal niet verwacht. Laat staan dat je binnen een half uur de oplossing hebt. Uiteraard was het puin niet alvast in een aanhanger en krijg je dat je dat ook niet in een half uur voor elkaar.

Daarom zou ik het niet verkeerd vinden om 1 dag van te voren alvast te mogen kijken. Zodat je de volgende dag alleen de meterstanden nog hebt. Ik snap dat het zo niet werkt, maar mijn ervaring is dat je niets meer te vertellen hebt een half uur voor notaris als de oplevering niet volgens afspraak is, zonder dat je zelf in de problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lekkerboeie86 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:09:

Dus bijvoorbeeld nog 2 aanhangers met puin in je schuur staan of dat er nog een flink deel van de inboedel in huis staat zonder dat je dat gratis wil overnemen.

Dat is simpel: niet leeg opgeleverd, dus in gebreke. Kosten van het uitstel van de overdracht zijn voor de verkoper. Direct een ingebrekestelling en de verkoper 10 dagen de gelegenheid geven om alsnog te leveren. Doet hij dat niet: 10% zijn heel veel goede redenen om het wel te doen.

De meeste mensen plannen zichzelf echter zelf in de shit. De kopers van mijn appartement stonden in 2010 zelfs al met bakken verf, rollers, kwasten, stucloper enzo voor de deur. De eindinspectie moest nog gedaan worden en we moesten nog naar de notaris. Ze hadden duidelijk haast. :) Ik probeer mezelf wat meer tijd te gunnen. Appartement verkocht, tijdelijk onderkomen geregeld voor een prikkie, ander huis gekocht. En toen ging er inderdaad iets mis in het hypotheektraject: 2 weken vertraging. Geen probleem, tijd zat.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-08-2017 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Topicstarter
Overheen gelezen en aangepast. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27

/edit
Je somt een aantal punten op die buiten zijn ga zelf een half uurtje eerder en check die punten voor ze er zijn.

Komen ze toevallig ook eerder heb je ook nog eens geluk dat de tijd voor de afspraak niet in dat kwartiertje overdracht vallen en dus extra dingen in het huis kan controleren.

Komen ze later zet je stopwatch en voer gewoon de controle in een kwartier uit ook al staan ze bij de deur te stressen dat ze weg moeten zij zijn te laat en jij "betaald" voor een kwartier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Als het niet vertrouwd niet tekenen.

Jij moet goed gevoel bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 22:41
Lekkerboeie86 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Daarom zou ik het niet verkeerd vinden om 1 dag van te voren alvast te mogen kijken. Zodat je de volgende dag alleen de meterstanden nog hebt. Ik snap dat het zo niet werkt, maar mijn ervaring is dat je niets meer te vertellen hebt een half uur voor notaris als de oplevering niet volgens afspraak is, zonder dat je zelf in de problemen komt.
En wat wil je doen dan als de voortuin een dag van te voren nog vol ligt met puin?
Feitelijk hebben ze nog een dag en ze kunnen er zomaar voor zorgen dat het de volgende dag inderdaad netjes is opgeruimd... Maar voor hetzelfde geldt van niet en kom je daar alsnog pas achter een halfuur voor je moet tekenen...

Een dag eerder voorkom je toch niks mee als het er echt op aankomt.

Het enige wat dan rest is inderdaad een in gebreke stelling en alles wat daarbij komt kijken... NORMAAL zou het ook niet zo'n issue moeten zijn, echter zoals de ts al aangeeft zijn er al wat zaken voorgevallen waardoor het vertrouwen is geschaad en dat is vooral zuur als je al zover in de overeenkomst zit.

Daarnaast is er ondanks dat de verkoper wellicht een boete krijgt vooral nog je eigen planning die in de soep loopt...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
Je kan natuurlijk ook gewoon meteen bij binnenkomst beginnen met jouw checklijst, en als je dan na 15 minuten nog niet klaar bent gewoon daarmee door blijven gaan. Het is niet alsof ze je eruit gaan gooien toch? Er is neem ik aan ook nog wel wat tijd gerekend om van huis naar notaris te komen + marge? Of zit die 100m verderop en wacht die vanaf minuut 16 op jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Anoniem: 279475 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:35:
Als het niet vertrouwd niet tekenen.

Jij moet goed gevoel bij hebben.
Er is al getekend. Dit gaat over de inspectie voor de overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Om nog even in te gaan op de zorgen van de TS:
Het is een huis uit 2000, dus niet heel oud. Wij verwachten dan ook geen gekke dingen.
Dit doet er eigenlijk al niet echt toe. Problemen aan het casco van de woning zouden nu bekend moeten zijn bij jou. Zoniet, dan ga je ze ook niet vinden in een eindinspectie van wel 2 uur.
Alles dat achter zou blijven, is snel gecontroleerd (vitrage, lamellen, extra deuren, kastjes).
Peanuts.
De verkoper zou al de kozijnen buiten sowieso nog doen, maar wij hebben gevraagd om extra reparaties en schilderwerk (er zitten soort platen tegen de zijkant van het huis vanaf de bouw en daar waren een paar stukjes af), maar dat is ook snel te controleren.
Hier ben je me kwijt. Waarom zou je de verkoper nog schilder- en reparatiewerk aan jouw toekomstige huis laten doen? Waarom regel je dit niet zelf na de overdracht? Slecht schilderwerk neem je gewoon mee in de prijs van het huis. De verkoper is straks van het huis af. Waarom zou hij hier meer moeite dan strikt noodzakelijk in stoppen?
Wij maken ons vooral zorgen om zaken als niet werkende kranen, keramische kookplaat, mechanische ventilatie en dergelijke.
Peanuts. Van een stokoude keuken (keramische plaat?) kun je ook niet verwachten dat alles in nieuwstaat is. Het spul moet werken, that's it.
De verkoper heeft qua vertrouwen nogal ingeboet en wij willen gewoon echt niet voor verrassingen komen te staan straks. Een uur zullen wij natuurlijk zeker niet nodig hebben, maar een kwartier vind ik weer het andere uiterste.
Laat dat hele vertrouwen gedoe vallen. Wat waren de afspraken die niet nagekomen zijn en waarom is daar niets mee gedaan? Of: waarom was dat dan niet beschreven in de koopovereenkomst? Blijf concreet. Als het vertrouwen al beschadigd was voor het tekenen van de overeenkomst: waarom dan toch tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 15:00

Exigence

dnkroz

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

Hier ben je me kwijt. Waarom zou je de verkoper nog schilder- en reparatiewerk aan jouw toekomstige huis laten doen? Waarom regel je dit niet zelf na de overdracht? Slecht schilderwerk neem je gewoon mee in de prijs van het huis. De verkoper is straks van het huis af. Waarom zou hij hier meer moeite dan strikt noodzakelijk in stoppen?
En waarschijnlijk kun je over een jaar alsnog zelf aan de slag omdat het weer los komt. Nog even snel voor de verkoop en voor de looks een likje verf erover om jullie tevreden te stellen. Je gaat me niet vertellen dat deze dingen die je van een verkoper eist op een kwalitatief goede wijze uitgevoerd worden :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 16:20
Nou, @Arie hoe is de inspectie verlopen? :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

En ik vraag me af, wat doe je dan als een keramische kookplaat het niet doet? Ga je dan niet leveren? Heronderhandelen? Oprecht wel geïnteresseerd in :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

JvS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:55:
En ik vraag me af, wat doe je dan als een keramische kookplaat het niet doet? Ga je dan niet leveren? Heronderhandelen? Oprecht wel geïnteresseerd in :).
Dan moet de verkoper een gelijkwaardige (lees dagwaarde) kookplaat leveren. Dit mag dus een ranzig tweedehands ding zijn.

Wij hebben dit zelf gehad, als verkoper van onze woning, met de vaatwasser. Tussen tekenen voorlopig koopovereenkomst en daadwerkelijke levering, ging de vaatwasser kapot. Ik heb via de makelaar, dat dan weer wel (maar hoeft niet) dit keurig aangegeven.

Ik heb aangegeven dat ik bereid was een tweedehands exemplaar voor €100 te kopen of dat ik dit bedrag contant bij levering zou geven, zodat zij een nieuwe konden gaan kopen. Koper vond dit een prima oplossing. Dit netjes op het inspectierapport gezet en daar was de kous mee af..

Pagina: 1