Hammetje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:20:
[...]
Ik snap jouw onderbouwing, maar ben het toch met jou oneens.
Ik ben geen installateur/monteur, maar ben wel regelmatig bezig met dit soort situaties bij bekenden. Dat maakt mij geen expert en ik twijfel ook niet aan jouw kennis. Echter, in mijn ervaring is dat Ziggo voornamelijk minder kwalitatieve apparatuur mee levert. Dat doet niet alleen Ziggo, dat doen er meer. Dan heb ik het over bijvoorbeeld de Cisco en Ubee modems,
Dat zijn inderdaad modems van tig jaar geleden waar iedereen het over eens kan zijn: bagger, vooral (maar zeker niet alleen) mbt WiFi.
al hoewel de laatste Ubee al merkbaar beter presteert, inclusief de Technicolor.
Idd, en dat geldt net zo goed voor de Experiabox v10 die KPN meelevert (plus uiteraard de Fritz-gevallen van XS4All). Ook de providers leven gelukkig niet meer in het stenen tijdperk

Feit is dat de meest rare problemen (inderdaad, ping tijden, maar ook disconnects, wegvallende WiFi, slechtdekkend WiFi, internetverbindingen die extreem traag werden tot een herstart van de modem) opgelost waren zodra je de modem in bridge mode zette en er een losse router achter had geplaatst.
9 van de 10 keer gaat dat om situaties waarin de modemrouter in de meterkast (of op anderszins WiFitechnisch beroerde plek) hangt en waar de eigen router op beter plek geplaatst wordt. Dat zegt dus weinig over de kwaliteiten van het apparaat en veel meer over plaatsing.
Het grootste probleem is het concept van modem, router en AP in een kastje te combineren. Dat kan is sommige gevallen (appartementen met overnamepunt in de woonkamer) goed werken, maar in de meeste andere gevallen, waaronder de meest voorkomende - een eengezinswoning met drie verdiepingen en overnamepunt in een meterkast die niet al te centraal gelegen is - is het zacht gezegd minder optimaal.
In verreweg de meeste situaties zit de oplossing dus in plaatsing van AP's op geschikte plekken. Enkel als de modem staat op een plek dat onhandig is voor router (bijv in woonkamer of kruipruimte, terwijl alle kabels in huis in meterkast samenkomen) is een andere router een beter idee.
Of in de paar gevallen waarin je daadwerkelijk iets wilt wat niet mogelijk is in de geleverde modemrouter danwel dat niet goed werkt erin. Op T.net lijkt het snel alsof dat vaak voorkomt, maar wij zijn allerminst representatief voor de gemiddelde internetter. Daar zijn die kastjes wel op gericht.
Aangezien de TS zelf al een router had besteld, buiten advies in dit topic om, zie ik dan het daadwerkelijk gebruiken van die router als troubleshooten. Daar kan je het mee eens zijn of niet; hij heeft de middelen en het kost niets extra's.
Het kost hem nu niets extra's, dus volledig eens om dat ding nu te gebruiken voor troubleshooten, maar hij heeft mogelijk bijna EUR 200 (al dan niet met wat korting) over de balk gesmeten ervoor. Of niet - maar dat wist hij niet op moment van aanschaf. Als je lukraak dat soort bedrag tegen problemen aan gooit zonder op voorhand te weten of je daarmee de root cause aanpakt, dan help ik jou graag met wat probleempjes

Het is leuk wat je zegt; soms moet je eerst uitzoeken waar het probleem echt vandaan komt, maar zoals ik al eerder in dit topic heb genoemd, is het enige wat is veranderd in de situatie van de TS de internetverbinding inclusief bijhorende modem.
Hij had voorheen niet eens een modem... glas is niet analoog. Los daarvan, mogelijk staat de modem nu op andere plek dan de NTU vroeger, en er zijn sowieso kabels losgetrokken en weer ingeplugged. Naast het fysieke is IP-addressering waarschijnlijk veranderd. Worst-case kan nu een conflict ontstaan zijn tussen een vast ingesteld IP en de nieuwe router. En de clients hebben een "nieuw netwerk" gedetecteerd en op basis van eigen logica de nodige instellingen aangepast. Etc. etc. etc.
Allemaal zaken waar het probleem in kan liggen. Het zou knap lullig zijn als blijkt dat een kabeltje van EUR 2 of een IP setting in een apparaat de oorzaak was...
Ik zeg dus niet dat bridge mode en een losse router het ei van columbus is - ik zeg wel dat de TS dit relatief makkelijk kan testen.
Dat wel, maar ik zou eerst zaken uit proberen te sluiten met de huidige configuratie voordat er weeer een andere configuratie uitgeprobeerd wordt. Dat voegt alleen maar meer onzekerheden toe.
Squishie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:29:
@
Hammetje Inderdaad, ik w8 even af of er nog andere suggesties zijn die gelijk of beter zijn voor nagenoeg dezelfde prijs, we zijn immers alweer een half jaar verder dan toen de 'awards' uit zijn gekomen

en vanavond de wireshark en ping aanzetten.
Opvallend dat je een 3-jaar oud apparaat blind koopt en nu zorgen maakt om 6 maanden sinds de Tweakers awards
Ik zou op dit moment in die prijsklasse geen beter apparaat kunnen benoemen. Dat heeft vooral met gebruikte chipsets te maken. De meeste 4x4 dingen gebruiken de Broadcom BCM4366 chipset, die nog wat features mist (MU-MIMO doet het nog steeds niet, geen 160MHz support etc) en qua drivers minder mature is. De R7800 gebruikt zoals gezegd de QCA9984 en is ondertussen vooral stuk stabieler dan toen het eerst uitkwam. Een evt ander device met QCA9984 zou ook optie kunnen zijn.
Maar...
Totdat je zeker weet dat een andere router je probleem fixt, is het voorbarig om te bespreken wat de beste router zou zijn voor jouw situatie. Je kunt nu al doen wat al genoemd is, zoals met enkele PC direct bedraad op modemrouter kijken of de verbinding dan stabiel is. Als dat zo is, een voor een apparaten toevoegen tot het weer brak wordt. Is het met enkel apparaat niet stabiel, check bekabeling en trouwens signaalwaardes in modem. En je kunt vervolgens eea met de AC87U in bridge mode uitsluiten. Pas als onomstotelijk blijkt dat met een losse router en bridge mode de problemen weg zijn heeft het zin om naar een router te kijken. Maar ipv een lomp grote zou je m.i. (zie m'n stuk hierboven over locatie) beter kunnen kijken naar een wired-only router (of eentje met brakke WiFi die je niet gebruikt) en een paar bescheiden AP's op de plekken waar je beste dekking haat. Bedenk dat bij WiFi een competent apparaat op de beste plek altijd een fantastisch apparaat op een minder goede plek verslaat
[
Voor 18% gewijzigd door
dion_b op 08-08-2017 11:00
]