Juiste manier van aanbrengen van 'thermal paste'?

Pagina: 1
Acties:

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Als ik van plan zou zijn om een PC te bouwen, op welke wijze moet ik dan de thermal paste aanbrengen? Volgens deze video zou het niets uitmaken.

Iemand een mening hierover?

Deze zegt weer dat je het helemaal moet uitsmeren.

En wat is de beste thermal paste om te gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door Memocrat op 07-08-2017 10:34 ]

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:20
Dat eerste, grootte van een erwt en dan erop zetten.

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-01 15:27
het maakt zoals Luke aangeeft helemaal geen donder uit, zolang je maar niet te veel, niet te weinig, en vooral niet meerdere plekken doen zodat je geen luchtbellen krijgt.

Erwt-sized, mooi centraal er op drukken je koeler en een heeeel klein beetje wiebelen en dan heb je hem vaak wel mooi te pakken.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:27
Boxed cpu kopen, de bijgeleverde koeler heeft al thermalpaste spul er op zitten. Koeler installeren en gaan.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• PaRaDoX4
  • Laatst online: 23-01 10:20

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

ligt ook een beetje aan de vorm van de heatsink van je koeler (de plek die contact maakt zeg maar)

Wees in ieder geval niet bang om te proberen. Beginnen met een erwt. Benchmarken en kijken naar de temps. Koelt ie slecht (vergelijken met identieke bench's op int) dan met een beetje alcohol en een wattenstaafje schoonmaken en overnieuw.

het is geen rocketscience

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Move naar PMG, dit past daar wel :)

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 15:57
MewBie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:05:
Boxed cpu kopen, de bijgeleverde koeler heeft al thermalpaste spul er op zitten. Koeler installeren en gaan.
He bah, ik hoef echt geen boxes koeler te hebben hoor.

1. De koelpasta is vaak van mindere kwaliteit
2. Cooler is luid
3. Cooler koelt niet goed genoeg (vooral niet als je OC'en)

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:29

Croga

The Unreasonable Man

batumulia schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:46:
He bah, ik hoef echt geen boxes koeler te hebben hoor.

1. De koelpasta is vaak van mindere kwaliteit
2. Cooler is luid
3. Cooler koelt niet goed genoeg (vooral niet als je OC'en)
10 jaar geleden ja..... Tegenwoordig gebruiken ze gewoon goede pasta, PWM ventilatoren die je niet hoort en zolang je het niet te gek maakt koelt het goed genoeg.

Verwijderd

Croga schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:47:
[...]

10 jaar geleden ja..... Tegenwoordig gebruiken ze gewoon goede pasta, PWM ventilatoren die je niet hoort en zolang je het niet te gek maakt koelt het goed genoeg.
mijn intel i5 6400 was en is altijd stock geweest. en de koelers zijn tegenwoordig heel wat beter als de boxed versie van AMD Athlon XP tijd.
hoewel ik toen ook gewoon de meegeleverde koeler heb gebruikt.
ging altijd goed.
op memory clock na was de cpu altijd stock.

mijn ryzen 5 draait nu ook met de standaard meegeleverde koeler. sinds dag 1 nooit problemen gehad m.b.t temperatuur.
en systeem is heerlijk stil.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2017 13:13 ]

• PaRaDoX4
  • Laatst online: 23-01 10:20

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

mijn intel i5 6400 was en is altijd stock geweest. en de koelers zijn tegenwoordig heel wat beter als de boxed versie van AMD Athlon XP tijd.
hoewel ik toen ook gewoon de meegeleverde koeler heb gebruikt.
ging altijd goed.
op memory clock na was de cpu altijd stock.

mijn ryzen 5 draait nu ook met de standaard meegeleverde koeler. sinds dag 1 nooit problemen gehad m.b.t temperatuur.
en systeem is heerlijk stil.
ligt ook een beetje aan je kast. Als die goed geïsoleerd is hoor je sowieso vrij weinig.....maar goed we gaan een beetje offtopic hiero

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

De hoeveelheid die nodig is, is afhankelijk van de grootte van je CPU. Voor de typische consumentenchip (intel socket 775/115x, AMD AM2/3/4) is een erwt in het midden zat.

Voor de grotere chips (2011, 2011-3, TR4) zal je wat meer moeten gebruiken afhankelijk van waar de die(s) is/zijn en eventueel iets uitsmeren. Dan wil je namelijk niet hebben dat een module of core onbedekt blijft en geen contact maakt met je koeler.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Daar hebben we een topic over, waar ook regelmatig wordt gediscussieerd over de aanbrengmethode: Koelpasta topic

In dit filmpje valt goed te zien wat het resultaat (qua uitspreiding) is van elke methode:

Uiteindelijk komt het erop neer dat de hoeveelheid veel belangrijker is dan de manier.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Bedankt voor de reacties. Mocht ik de beslissing maken, dan zal ik de erwt-manier gebruiker en de Arctic Silver 5. Ze vallen schijnbaar allemaal in dezelfde prijscategorie.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 18:02
Het verdelen van de pasta is het meest belangrijk. Aangezien temperatuur verschillen op metaal werken. Hierdoor krijg je kromming en kan de chip sneller beschadigen.
Gebruik een bankpasje, ontvet deze goed en smeer de pasta uit tot in elke hoekje. Het liefst een beetje dun, maar de processor mag best een beetje kleven.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20

Nemesizz

Untouchable

Word altijd zo'n drama van gemaakt over koelpasta, de manier van aanbrengen, en hoe het bij sommigen al na 6 maand is uitgedroogd (zogenaamd).

Zit een verschil tussen pasta's, de een is wat dikker/stugger (Artic Silver 5 bijvoorbeeld), andere is een stuk dunner, en dan kan er dus verschil zitten tussen uitsmeren of de erwt methode.

Heb zelf vaak zat tests gedaan op allerlei verschillende methodes en pasta's, en meestal is het verschil tussen verschillende methodes iets van 2 tot 5 graden. Beetje margin of error, want kan zijn als je het nog een keer op dezelfde manieren aanbrengt dat het ineens 2 tot 5 graden in het voordeel van de ene methode of de andere is.

Het maakt echt geen 20 of 30 graden verschil (of 50 zoals sommigen beweren...dan doe je toch echt iets fout).

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Het maakt geen drol uit, helemaal niet op een IHS. sommigen gaan voor een erwt, sommigen smeren het uit en sommigen gebruiken zelfs hun vinger (looking at you brian). Zolang het niet te weinig is en liever ook niet te veel maakt het niets uit. Als je een nieuwe stock koeler gebruikt zit er waarschijnlijk zelfs al koelpasta op. Als we het over delidden of gpu's hebben wordt het pas weer interessant.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:10

MsG

Forumzwerver

Ik maakte er voordat ik het voor de eerste keer moest doen ook een hele studie van en ging alle religies omtrent de verschillende aanbreng-vormen langs. Maar uiteindelijk boeit het alleen als je het echt fout doet en je je cpu ziet throttlen. Je kan oneindig bezig zijn met de perfecte manier en alle temps vergelijken, maar vaak is het met een druppel in het midden en dan er op duwen hier altijd prima gegaan. Mocht je een ander ding van koelpasta willen voorzien, bijvoorbeeld een GPU, Dan moet je soms een stuk meer gebruiken omdat er vaak minder hard wordt aangedrukt of het oppervlak veel groter is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1