Vakantie Italië nog veilig i.v.m. noodweer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Dit topic is misschien een beetje "kinderachtig", maar toch...

Ik las de afgelopen 2 dagen dit soort nieuwsberichten:
http://www.nu.nl/buitenla...emperaturen-noodweer.html
en
http://www.nu.nl/algemeen...italie-en-oostenrijk.html

Welke gebieden zijn nu precies de gevaarlijke gebieden? "Noorden van Italië" en "Dolomieten" is een best groot gebied. Is dat inclusief de Italiaanse Alpen of alleen de Dolomieten? Op Nederlandse nieuws- en weersites staan geen details, je ziet alleen regen (en over paar dagen ook weer droog weer) als je per plaats het weerbericht opzoekt op bijv. weeronline.nl. Is "noodweer" meestal maar enkele dagen of voor langere duur?

Bij het reisadvies is ook niks aangegeven over de overstromingen, alleen de bosbranden in Napels en Sicilië zijn genoemd:
https://www.nederlandwere...eizen/reisadviezen/italie

Ik heb namelijk een vakantie geboekt waarbij ik van 21 t/m 24 augustus (over 2 weken) in Valfurva verblijf en van plan ben wat bergpassen te gaan rijden met m'n auto. Is dat nog veilig of kan ik beter de vakantie alvast annuleren? :/ ;( :'(

Passen die ik van plan ben om te rijden zijn deels in de (Italiaanse) Alpen o.a. de Splugenpas, Stelviopas, Gaviapas en Reschenpas/Reschenmeer.

Maar ook het rondje Sella-, Pordoi-, Campolongo- en Gardenapas staat op het lijstje. En dat is zeker weten "Dolomieten" :/

Wat is wijsheid? Gewoon afwachten of het over 2 weken weer goed is, alleen het rondje in de Dolomieten overslaan of de hele vakantie annuleren?

Misschien kom ik een beetje "bangerig" over, maar het is ook pas mijn 2e zelfstandige vakantie (en dan ook echt alleen, als ik m'n auto niet meetel als reisgenoot) :D Ik heb er super lang naar uitgekeken en is het dus ook best spannend en zo :D Annuleren zou ik super jammer vinden, maar overstromingen en modderstromen zijn echt het laatste wat ik daar tegen wil komen... :/

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Als het net zo is als het KNMI-weeralarm in Nederland, dan kun je met code oranje nog fluitend op een terrasje zitten...:D

Buien/noodweer in het Middellandse-zeegebied zijn normaal. En vaak kort en heftig. Dus blijf er vooral niet voor thuis. Zit je op een camping/in een huisje/hotel ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:29

Oekol

waka waka hey hey

Geen paniek! Het is dan wel spannend in je eentje maar nooit saai. Als ik jou was zou ik over een aantal dagen nog eens de voorspellingen kijken en als je het dan toch niet helemaal vertrouwd je reis iets aanpassen voor zover dat kan?

Heb zelf in Azië in m'n eentje ook vast gezeten met overstromingen etc. Het is misschien niet wat je wil, maar ook dat kun je dan van je lijstje afstrepen. Zou hier in NL niet zo snel gebeuren en je kijkt je ogen uit als alle straten gevuld zijn met bootjes ineens. :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ken wel iemand in Milaan, en daar is het gewoon prima weer. Lijkt me inderdaad net zoiets als het weer-alarm hier. code oranje... het regent en waait gewoon hard.. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik zit dan in een hotel. Ergens langs deze (berg)weg :)
https://www.google.nl/map...3d46.4619857!4d10.4221801

In de steden lijkt ook niks aan de hand, de overstromingen zijn volgens mij iets vrij lokaals, maar dus niet duidelijk waar precies.

Ik houd dan de weersvoorspellingen in de gaten :) Na volgende maandag kan ik het hotel sowieso niet meer annuleren (ofwel 100% geld kwijt).
Leoon. schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:53:
Heb zelf in Azië in m'n eentje ook vast gezeten met overstromingen etc. Het is misschien niet wat je wil, maar ook dat kun je dan van je lijstje afstrepen.
Nah, overstromingen hoef ik niet van dichtbij te zien :P Veel water is eng, ik kan niet zwemmen/drijf niet eens :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Josefien schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 01:05:
Ik zit dan in een hotel. Ergens langs deze (berg)weg :)
https://www.google.nl/map...3d46.4619857!4d10.4221801

In de steden lijkt ook niks aan de hand, de overstromingen zijn volgens mij iets vrij lokaals, maar dus niet duidelijk waar precies.
Tussen de bergen kan water ooit moeilijk weg... En dan heb je een plaatselijke overstroming. Dus ja, als je dan met je tentje op de camping naast de rivier staat, heb je een probleem. Maar jij zit in een hotel.
Ik houd dan de weersvoorspellingen in de gaten :) Na volgende maandag kan ik het hotel sowieso niet meer annuleren (ofwel 100% geld kwijt).
Ga lekker op vakantie ! Maak je er niet druk over ! En ik neem aan dat je een reisverzekering hebt...
[...]

Nah, overstromingen hoef ik niet van dichtbij te zien :P Veel water is eng, ik kan niet zwemmen/drijf niet eens :o
* Oekiejoekie heeft ondertussen weer wat zwembandjes gekweekt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Oekiejoekie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 01:12:

[...]

Ga lekker op vakantie ! Maak je er niet druk over ! En ik neem aan dat je een reisverzekering hebt...
:D
Ik ga me er verder dan niet druk om maken. Ik dacht eerst dat het iets groot langdurig was, maar als het alleen kort plaatselijk is dan komt het vast goed :D

Jup, ik heb een reisverzekering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Josefien schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 01:23:
[...]

:D
Ik ga me er verder dan niet druk om maken. Ik dacht eerst dat het iets groot langdurig was, maar als het alleen kort plaatselijk is dan komt het vast goed :D
Waarschijnlijk denk je over 2 weken al niet eens meer aan die berichten van nu.nl en zit jij op een terrasje in Italie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:17
Inderdaad,

Gewoon van de vakantie gaan genieten!
Alle drama's die je op TV ziet en waar je van hoort zijn meestal zeer lokaal.
Bovendien zijn ze in de meeste regio's in italie nogal "tourist minded". Als er toch wat fout gaat zorgen ze er meestal voor dat je er niet lang iets van merkt...

Net 14 dagen Calabrië (uiterste zuiden) achter de rug. Hittegolven, water tekorten, branden... Als je het nieuws geloofde zaten we er midden in. Totaal dus niets van gemerkt(behalve die 2 dagen 39 graden in de schaduw dan)

Niet alles is soms wat het in het nieuws lijkt... Have fun daar.

[ Voor 1% gewijzigd door floorcleaner op 07-08-2017 01:41 . Reden: typoos :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
Normaal gesproken is noodweer in Italië echt maar van heel korte duur. Sowieso geld altijd in de bergen, goed op het weer letten. Een pas rijden is toch minder leuk als die in de wolken zit. Dan kan je altijd nog het Garda meer gaan bekijken bijvoorbeeld.

Als je helemaal uit wilt pakken ben je met een paar uurtjes rijden en dan de trein ook midden in Venetië. We zaten toen westelijker bij het Lago Maggiore en zijn toen naar Brescia gereden meende ik, trein rijd je daarna tot aan het kanaal midden in Venetië :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.facebook.com/severeweatherEU/

Als je al deze berichten ziet wil je nergens meer naartoe, anders dan in je schuilkelder (met die grote hagelstenen overal :o )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

[b][message=52155709,noline]Josefien schreef op maandag 7 augustus 2017

[...]

Pro tip: leer zwemmen. Het kan je leven alleen maar redden ;)

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:51
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:55
Je gaat met de auto.. als je nou een motor-vakantie had gepland, dan zou ik mij meer zorgen maken.

En het is pas over 2 weken, dan zou het kunnen vriezen en ze kunnen het niet voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oekiejoekie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:50:
Als het net zo is als het KNMI-weeralarm in Nederland, dan kun je met code oranje nog fluitend op een terrasje zitten...:D
Meh, oranje in NL is niet te vergelijken met oranje in de Alpen.

Twee weken geleden nog; voldoende water op de snelweg (Venetie -> Villach) waardoor zelfs de locals niet harder dan 40km/h durfden te rijden. Het duurt dan wel maar een kwartiertje zo'n hoosbui maar toch. Je wil het liever niet op weg hebben en ook niet als je in een tentje van de Action moet kamperen.
Buien/noodweer in het Middellandse-zeegebied zijn normaal. En vaak kort en heftig. Dus blijf er vooral niet voor thuis.
Eens! Maar niet elk onderkomen is daarop voorbereid. Goede campings bijvoorbeeld hebben al verhoogde staanplaatsen of een hellend vlak over het geheel genomen; desondanks kan je rustig tot aan je knieen in het water staan een halve dag. Niet in de laatste plaats omdat riolering op veel plekken hier niet op voorbereid is en ook nog een kickback geeft qua inhoud.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je kunt het hotel bellen over de omstandigheden daar. Twee weken van tevoren valt daar weinig over te zeggen.

Ter plekke kun je altijd de route en passen aanpassen aan de omstandigheden. Vraag bij het hotel info als de taal in de weg zit.

* Rukapul ging gisteren alleen nog even een koffie met apfelstrudel in de berghut eten in het zonnetje om vervolgens een extra 4 uur boven op een Oostenrijkse berg vast te zitten met het gezin. Toen de dag ten einde liep is besloten iedereen toch en masse naar beneden te vervoeren. In regen, kou en onweer met een open stoeltjes lift is dat toch wat minder ;) Maar gewoon het beste van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53
Ik begrijp dat zulke berichten je een beetje doen twijfelen, maar wat kan er gebeuren? Dat je een dag beter niet kunt gaan rijden en je mss vast zit in het hotel...
Bij die doem-scenario's moet je niet stil blijven staan, dan kun je beter nooit je huis verlaten. :)

Een paar jaar gefietst rond het Sella-gebergte, schitterend gebied op de fiets, maar in de auto ook vast mooi om te rijden. Het was toen eind juni en op de dag van ons vertrek viel er een pak sneeuw. Niemand had natuurlijk winterbanden op z'n auto, waardoor we de Gardenapas niet over konden, zijn toen een aardig stukje om moeten rijden. Leuke ervaring :)

Reisverzekering is wel een must.

Uit nieuwsgierigheid, met welke auto ga je?

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 07-08-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier kan je de weerwaarschuwingen volgen:
https://www.meteoalarm.eu/en_UK/0/0/IT-Italy.html

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Beste is gewoon gaan, je bent met de auto en zit dus niet vast aan openbaar vervoer of een tourbus, maw je kan makkelijk van je dagtrips afwijken er zijn nl genoeg relatief leuke stukken te rijden in die omgeving.

Btw als je voor de uiterste annulerings datum nog eens kijkt of de beschikbaarheid groot is, en hij is nog groot dan kan je altijd nog annuleren en ongeboekt die kant op gaan.
Dan kan je je route aanpassen naar weer omstandigheden en interesse. (is waarschijnlijk nog leuker.)

Ik ben vaker in het Tirol gebied geweest en heb altijd wat kunnen vinden ook midden zomer vakantie terwijl ik nooit geboekt heb. (Als je dit overweegt heb je genoeg informatie offices in die omgeving die je kan bellen/binnenlopen om wat voor je te kunnen regelen.)

Na best veel reizen ben ik erachter gekomen dat full-random ongeboekt/ongepland gewoon het leukst is, maar niet iedereen heeft dat.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

In een auto kan je weinig gebeuren. Desnoods slaap je gewoon er in geparkeerd op een heuveltje, terwijl je voor het slapen gaan met een zak chips in de hand kijkt hoe het 10 meter lager gelegen hotel meegesleurd wordt door de modderstroom. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Inderdaad, gewoon genoeg eten en drinken in de auto meenemen en het komt wel goed. En als je het helemaal veilig wilt doen, EHBO kitje meenemen en in het geval dat er iets gebeurd, jezelf volplakken met plijsters. Heb je weer leuke verhalen voor je collega's op werk :+

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:29

Oekol

waka waka hey hey

Vorkie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 07:46:
https://www.facebook.com/severeweatherEU/

Als je al deze berichten ziet wil je nergens meer naartoe, anders dan in je schuilkelder (met die grote hagelstenen overal :o )
Wat doe je nou?! We zijn bezit met kalmeren, jij strooit met olie :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leoon. schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:52:
[...]

Wat doe je nou?! We zijn bezit met kalmeren, jij strooit met olie :+
Moraal van mijn bericht, als je overal op inzoomt kan je nergens meer naartoe :) (eenzijdige nieuwsberichten over de extremen van het weer)

Gewoon gaan en genieten van je welverdiende vakantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maat van mij wou zaterdag vroeg niet mee fietsen... er stond regen voorspeld op zijn weer App. we hebben misschien 3 druppels gezien. Vroegah hadden we geen internet en ging je gewoon op vakantie :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24
Wij gaan ook naar Italië volgende week, maar het weer kun je toch niet voorspellen (hoe dat over een week / 2 weken exact is). Dus ik denk dat niemand ook maar iets zinnigs kan zeggen over de situatie over 2 weken. Zelf dus even in de gaten houden en bovenal; jezelf niet zo druk maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:17
Rukapul schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:54:
Je kunt het hotel bellen over de omstandigheden daar. Twee weken van tevoren valt daar weinig over te zeggen.

Ter plekke kun je altijd de route en passen aanpassen aan de omstandigheden. Vraag bij het hotel info als de taal in de weg zit.
Dit dus inderdaad gewoon doen. Die zitten er en kunnen je perfect inlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
MAX3400 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:52:
[...]

Meh, oranje in NL is niet te vergelijken met oranje in de Alpen.
Het was ook meer sarcastisch bedoeld >:) Het KNMI heeft de laatste jaren al een aantal keer noodweer voorspeld, terwijl het later terrasweer bleek te zijn...
Twee weken geleden nog; voldoende water op de snelweg (Venetie -> Villach) waardoor zelfs de locals niet harder dan 40km/h durfden te rijden. Het duurt dan wel maar een kwartiertje zo'n hoosbui maar toch. Je wil het liever niet op weg hebben en ook niet als je in een tentje van de Action moet kamperen.
Je moet ook altijd je rijstijl aanpassen aan het weer. Of misschien even stoppen bij het eerste tanktation tot de bui over is. En bij sommig weer kun je ook gewoon beter besluiten om binnen te blijven als je niet noodzakelijk weg moet..Ook in Nederland.

Een paar jaar geleden was ik op bezoek bij mijn moeder. Zij was 's ochtends op bezoek geweest bij mijn oma, en ze kwam er 's middags achter dat ze haar portemonnee daar had laten liggen.Maar ondertussen was er een flinke herfststorm losgebroken. Ik heb haar wel 25 keer uitgelegd dat ze beter niet de weg op kon gaan, dat ze van mij 50 of 100 euro kon lenen voor tanken of boodschappen, en dat ze die portemonnee beter morgenvroeg op kon halen als de storm overgetrokken was. Nee, die portemonnee moest en zou gehaald worden. En toen waaide er onderweg een tak op haar auto... 6000 euro schade aan de auto (en gelukkig geen letsel).Domme dingen met een auto kun je overal ter wereld doen... :)
[...]

Eens! Maar niet elk onderkomen is daarop voorbereid. Goede campings bijvoorbeeld hebben al verhoogde staanplaatsen of een hellend vlak over het geheel genomen; desondanks kan je rustig tot aan je knieen in het water staan een halve dag. Niet in de laatste plaats omdat riolering op veel plekken hier niet op voorbereid is en ook nog een kickback geeft qua inhoud.
Maar @Josefien zit in een hotel. Bebouwing is constructureel steviger als een Action-tentje, en de locals bouwen doorgaans ook niet op een plaats die 6x per jaar onder water staat. En op een camping met vrije standplaatsen moet je altijd even opletten. Dat mooie plekje langs dat kabbelende bergbeekje is leuk, maar bergbeekjes kunnen opeens wild worden. Dan zoek ik ook liever een plekje 50 meter verderop en wat hoger...

ik heb zelf wel het idee dat veel noodweer-nieuws uit vakantielanden vaak ook een beetje "leedvermaak-nieuws" in de komkommertijd is... Dat je het nieuws kijkt over een camping die verregend en overstroomd is, en dat je vanaf de bank kunt roepen "kijk daar, wat erg, gelukkig hebben wij twee weken all-inclusive in Turkije geboekt..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoals hier al gezegd werd is annuleren nergens voor nodig. Ik weet niet of je van plan bent om bergwandelingen te gaan maken maar let dan goed op de weersvoorspellingen en laat aan iemand weten waar je naartoe gaat. Het weer in de bergen kan namelijk snel omslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik laat de vakantie dan gewoon doorgaan :D De dag voor vertrek bel ik dan even het hotel/check de weerberichten om te kijken of aanpassen v/d planning nodig is.

Eten en drinken gaat voldoende mee in de auto. Eigenlijk altijd al bij langere ritten :D

Ik doe niet aan bergwandelingen :D
RoamingZombie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:35:
[...]

Pro tip: leer zwemmen. Het kan je leven alleen maar redden ;)
Da's een moeilijke :P Ik ben zo bang dat ik verstijf en koud wordt in het water, mening zwemleraar werd wanhopig door me :o Met hulpmiddelen dreef ik overigens wel O-)
Abom schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:12:
Reisverzekering is wel een must.

Uit nieuwsgierigheid, met welke auto ga je?
Een reisverzekering is er. Maar natuurlijk is het de bedoeling 'm niet te gebruiken :P Hij dekt ook vrij weinig volgens mij :P

De auto is een '02 Renault Mégane Break. Met de 1.6 16v motor en automaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:05:
Het weer in de bergen kan namelijk snel omslaan.
Ach valt wel mee.

1e etappe bergop van meerdaagse wandeling door Zillertal. (dal is waar ik vandaan kwam)

Geraerhutte 30 Augustus
Was al een klein beetje aan het sneeuwen, ongeveer een paar vlokjes per steen. (vaker meegemaakt eigenlijk altijd volgende ochtend weg.)

Geraerhutte 31 Augustus
Zie hier de volgende ochtend.

Geraerhutte 31 Augustus
Toch maar weer naar beneden, gelukkig waren er nog een paar Oostenrijkers die hetzelfde probleem hadden en die maar vooruit laten gaan om het pad te zoeken. >:)
(na een paar 100 meter hoogteverschil naar beneden werd het al natte sneeuw en de onderste 3de van de afdaling was gewoon regen.)

Stelvio September 2
2 dagen later trein+bus van Innsbruck naar Santa Maria in Munstertal genomen en een fiets gehuurd om de Stelvio te beklimmen. (met perfect weer overigens.)

In de bergen is het imho altijd zo dat als het ergens veel regent het 2 dalen verder vaak volle zon met perfecte temperaturen is.

[ Voor 14% gewijzigd door enchion op 07-08-2017 13:14 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Wij gaan midden september ri het Comomeer.
Dat duurt nog 6/7 weken, maar mijn eega maakte zich ook al zorgen dat het 2 weken lang k-weer zou worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:20
Italie etc. zijn niet minder veilig dan voorheen. Alleen nieuws reist in komkommertijd sneller. Wat altijd handig is op vakantie om wat te eten en te drinken mee te hebben om een dag of 3 zonder wie dan ook te kunnen. Juist in Spanje, Portugal en Italie kan er opeens sprake van stroomuitval zijn, of komt er geen water uit de kraan.

Je gaat niet kamperen, maar wie dat wel doet: juist in deze landen besteden ze zo min mogelijk ruimte aan activiteiten die maar een paar weken per jaar winstgevend zijn. Kortom: ligt een oude rivierbedding 10 tot 15 jaar leeg er bij, dan komt de camping daar! En dan heb je opeens een mega overstroming, dan blijkt die droge vergeten bedding zich opeens toch te vullen tot een woeste beek. Zo al eens de mooiste camping van het dal aan mij voorbij laten gaan na een blik op Google earth: vanuit de bergen zag je dat deze camping in 1 lange rivierbedding lag. Daar terplekke zag je daar niets van door alle begroeiing en bebouwing. Maar vanaf de sateliet kon het niet duidelijker zijn. Goede keus, want de caravans lagen na onverwacht noodweer opeens 30 km verderop.

Het Gardameer is in Augustus berucht om de hagelbuien. Ieder jaar weer collega's die daar hun prive of lease auto totall loss moeten laten verklaren helaas. De stenen zijn zo groot dat ze soms zelfs door de dunne metalen daken van kampeerhuisjes heen knallen. Denk maar eens wat dat met je auto doet! Die collega's nemen nu steevast een oud dekbed mee die ze bij zo'n bui over hun prive auto trekken.

Gezond verstand is alles. Wees een beetje flexibel als iets anders loopt. Denk vooraf na in welke situaties vluchten zin heeft en in welke situaties je veiliger bent in je hotel, of (onweer) auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 09:54
Bergen, en berggebieden hebben vaak micro-klimaten, Dus ene kant v/d berg stabiel zonnig weer, en aan de andere kant regen en mist. En als de wind draait kan het de volgende dag andersom zijn. Dat is gewoon hoe het werkt. Grote voordeel is dat de locals daar op ingespeeld zijn, en dus is de lokale informatievoorziening vaak wel goed. Kwestie van even vragen aan de receptie, en je hebt wel een aardig idee voor die dag. Betrouwbare langetermijnvoorspellingen zijn eigenlijk nergens te krijgen als het gaat om berggebieden.

Waar je wel op kan letten zijn de verkeersborden, zo zagen wij, rijdend op de Etna, eentje die hier niet voorkomt. Die betekende, kwamen we later achter, weg gesloten door een vulkaanuitbarsting. :o En dan sta je op een smalle weg voor een bult vulkaanas.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josefien schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:03:
Ik laat de vakantie dan gewoon doorgaan :D De dag voor vertrek bel ik dan even het hotel/check de weerberichten om te kijken of aanpassen v/d planning nodig is.
Als je dat al wilt doen, doe het niet de dag voor vertrek, maar op de dag van aankomst voordat je de bergen in rijdt. Weer in de bergen kan omslaan in minuten, dus wat je nu ziet zegt niets over wat er morgen zal zijn.

Heb paar weken terug een tijdje in de voetheuvels van het Reuzengebergte in CZ gezeten. Op moment dat regen voorspeld was heb ik staan zweten met >30C en volle zon, op moment dat zon voorspeld was zat ik gelukkig binnen want er kwamen hagelstenen zo groot als golfballen uit de lucht, gevolgd door 5cm regen in een halfuur. Uurtje later was het weer zonnig (zij het wat frisser van temperatuur).
[...]

Een reisverzekering is er. Maar natuurlijk is het de bedoeling 'm niet te gebruiken :P Hij dekt ook vrij weinig volgens mij :P

De auto is een '02 Renault Mégane Break. Met de 1.6 16v motor en automaat :D
De mijne een '05 Megane Grand Tour (=Break), ook met 1.6 16v. Zolang je genoeg toeren maakt is dat blok meer dan in staat om vlot door de bergen te rijden pas rond de 4k toeren begint het beetje te trekken. Of de automaat dat doet is een tweede, ik heb de handgeschakelde versie. Wegligging vind ik niet geweldig (dan zou een Peugeot 306 of Ford Focus beter geweest zijn), maar nog altijd meer dan goed genoeg dat de beperkende factor vrijwel zeker achter het stuur zal zitten O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zou gewoon gaan. Ik zou dan wel de lokale websites eens bezoeken of er geen wegen afgesneden zijn door (modder)lawines. Mijn moeder en haar vriend zitten in het Oostenrijkse Virgental, en daar was eergisteren ook een belangrijke weg richting de Felbertauernstrasse ook afgesloten door een modderstroom. Maar de plaatselijke hulptroepen kunnen dit makkelijk de baas. Na 12 uur was de weg al weer vrijgegeven en provisorisch voorzien van wat betonblokken langs de rand.

Enkele jaren geleden wou ik hun ook bezoeken daar, maar toen werd ik de dag van te voren opgebeld met het slechte nieuws dat een lawine het hele dorp door midden had gespleten. Uiteindelijk belden ze de volgende dag door dat we konden komen....
Gelukkig zitten mijn moeder en d'r vriend een kilometer buiten het dorp, en hadden ze niks meekregen van het moment dat de modderstroom plaatsvind. Alleen maar een luchtalarm wat ook wordt geluidt als er een brand is of een lawine hoger op de berg.

Geen doden gelukkig voor zover ik weet, maar een gruwelijke ravage. Maar check aan het eind van deze video eens de voor en na's. Echt, wat er in 100 uur gedaan word.... _O_

Echt geweldige samenwerking!!!!!

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 07-08-2017 16:49 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ucsdcom schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:07:
Het Gardameer is in Augustus berucht om de hagelbuien. Ieder jaar weer collega's die daar hun prive of lease auto totall loss moeten laten verklaren helaas. De stenen zijn zo groot dat ze soms zelfs door de dunne metalen daken van kampeerhuisjes heen knallen. Denk maar eens wat dat met je auto doet! Die collega's nemen nu steevast een oud dekbed mee die ze bij zo'n bui over hun prive auto trekken.
dion_b schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:36:
Heb paar weken terug een tijdje in de voetheuvels van het Reuzengebergte in CZ gezeten. Op moment dat regen voorspeld was heb ik staan zweten met >30C en volle zon, op moment dat zon voorspeld was zat ik gelukkig binnen want er kwamen hagelstenen zo groot als golfballen uit de lucht, gevolgd door 5cm regen in een halfuur. Uurtje later was het weer zonnig (zij het wat frisser van temperatuur).
:/
Hoewel Gardameer vooralsnog niet op het programma staat deze keer. Dus hopelijk geen hagelstenen :D
Lensent schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:07:
Wij gaan midden september ri het Comomeer.
Dat duurt nog 6/7 weken, maar mijn eega maakte zich ook al zorgen dat het 2 weken lang k-weer zou worden...
Ik had eigenlijk gehoopt op zomers weer in de bergen O-) Maar dat zit er blijkbaar niet in zo eind augustus :P
dion_b schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:36:
[...]

De mijne een '05 Megane Grand Tour (=Break), ook met 1.6 16v. Zolang je genoeg toeren maakt is dat blok meer dan in staat om vlot door de bergen te rijden pas rond de 4k toeren begint het beetje te trekken. Of de automaat dat doet is een tweede, ik heb de handgeschakelde versie.
Met de automaat kan het ook door 'm handmatig in D2 of D3 te zetten en remt 'ie ook af op de motor bij het afdalen. Mijn vorige vakantie naar Zwitserland was ook met een Mégane met dezelfde aandrijving maar dan de hatchback-versie, deed het prima in de bergen :D
AW_Bos schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:43:
Geen doden gelukkig voor zover ik weet, maar een gruwelijke ravage. Maar check aan het eind van deze video eens de voor en na's. Echt, wat er in 100 uur gedaan word.... _O_

Echt geweldige samenwerking!!!!!

[video]
Damnn... :o :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:20
Zo, de jaarlijkse hagelbuien aan het Gardameer zijn vorige week alweer geweest. Dus we kunnen er weer veilig heen ;)
Pagina: 1