Pc valt meteen uit als ik een spel opstart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-10 14:39
Mijn vraag
Op een avond speelde ik CS:GO en viel mijn pc tot mijn verbazing uit, ik keek naar onder en zag dat mijn Leds op mijn grafische kaart (GABYTE GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G) nogal raar knipperde, t zag eruit alsof ze steeds opnieuw deden starten. Hierna heb ik nog een ander spel gespeeld en dat viel na een halfuur uit. (Arma 3). Ik vond dit erg raar maar had geen idee wat ik hiermee moest, ik verwachtte dat het een hitte probleem zou zijn, ik heb mijn pc stof vrij gemaakt met behulp van een lucht compressor. Hierna pc opgestart en gta 5 proberen op te starten, pc viel meteen uit na het laden. Hierna heb ik gegoogled en een memory test gedaan, 0 errors, en een stress test gedaan op mijn cpu, computer niet uitgevallen. Hierna heb ik een zeer lichte benchmark op mijn gpu laten runnen maar de pc viel al uit voor de eerste scéne. Ik heb geen idee of het uitvallen door de voeding ligt of aan de gpu, en wat kan ik eraan doen? Als de pc uitvalt lijkt alsof alles zich heel hard opstart, je hoort dan echte een "vrrrrrrrroem" geluid. Helaas heb ik hier geen andere videokaart liggen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Memtest86, CPU-Z, Heaven Benchmark

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Memtest gedaan, CPU test en GPU benchmark.

Beste antwoord (via JelleSt op 23-08-2017 19:25)

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:45:
[...]

Ik heb geen idee hoe ik die molex moet gebruiken haha
Je Molex kabel is volledig zwart neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.overclock.net/1/11/11488426_ideconnector.jpeg

Kwestie van multimeter pakken op 12 volt zetten en de rode probe in het gele gat stoppen en de zwarte in een van de 2 zwarte. En dan tijdens het gamen kijken wat de voltages doen. Als die naar de 12,5 gaan weet je dat je voeding het niet goed doet.

Echter lees ik dat je SSD kapot is? Kan je helemaal niet meer op de SSD? Dan zou je even een BIOS reset kunnen uitvoeren (via de jumper op je moederbord) als je weet hoe je je BIOS moet instellen, als dat niet werkt en je wil het toch zelf oplossen kan je even kijken via een andere PC of de file format van die SSD wel goed staat (dus niet op RAW), eventueel via Powershell een handmatige TRIM uitvoeren wil ook nog wel eens lukken om een SSD te unbricken.

Echter denk ik dat het voor jezelf beter is om naar Alternate te gaan.

TIME TO UPGRADE !!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En wat waren de temperaturen dan? Makkelijk te checken dmv HWmonitor.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Outerspace schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:10:
En wat waren de temperaturen dan? Makkelijk te checken dmv HWmonitor.
GPU temp was rond de 40graden, de CPU 55 graden, (AMD Ryzen 1600X). Voordat de pc uitviel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 09:46
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:13:
[...]

GPU temp was rond de 40graden, de CPU 55 graden, (AMD Ryzen 1600X). Voordat de pc uitviel dan.
Zijn deze temps Idle of load?

Welke voeding heb je in je systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 13:12
Als het geen temperatuur issue is, zou ik alle voedingskabels doormeten. Is dit goed, dan zou ik een andere GPU testen en/of de nVidia GeForce GTX 1060 in een andere PC.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
MichaelvD2203 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:14:
[...]

Zijn deze temps Idle of load?

Welke voeding heb je in je systeem ?
Deze waren in het laadscherm, op idl is temp gpu ~37 en cpu ~50
Onder load (overwatch) is de temp meestal rond 66 graden (gpu).

Ik heb de Corsair RM550x als voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
50 graden idle CPU is aan de hoge kant. Wat is de cpu temp under load ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
MichaelvD2203 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:21:
Daar heb ik zelf nooit opgelet, maar meestal blijf het rond de ~55 zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:32
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:22:
[...]

Daar heb ik zelf nooit opgelet, maar meestal blijf het rond de ~55 zover ik weet.
Als tempersturen goed zijn is het volgende wat ik zou checken een nieuwere versie van de bios en chipset drivers.

Je hebt een vrij nieuw systeem en misschien dat er in de tussentijd een paar bugfixes zijn uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
analogworm schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:27:
[...]

Als tempersturen goed zijn is het volgende wat ik zou checken een nieuwere versie van de bios en chipset drivers.

Je hebt een vrij nieuw systeem en misschien dat er in de tussentijd een paar bugfixes zijn uitgebracht.
Helemaal vergeten om inderdaad mijn drivers up te daten! Mijn mobo drivers zijn up to date, ik ben nu bezig om nieuwe nvidea driver te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:34:
[...]

Helemaal vergeten om inderdaad mijn drivers up te daten! Mijn mobo drivers zijn up to date, ik ben nu bezig om nieuwe nvidea driver te updaten.
En vooral de bios.. Ik denk ik zeg het er nog maar even bij gezien je die niet meer noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
Lijkt me sterk dat daardoor je pc uitvalt. Maar nooit verkeerd om een update te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
MichaelvD2203 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:37:
Lijkt me sterk dat daardoor je pc uitvalt. Maar nooit verkeerd om een update te doen.
Het heeft helaas niet geholpen... T het is ook niet echt dat de pc daadwerkelijk uitvalt eigenlijk. Muis (gekoppeld aan mijn toetsenbord) toetsenbord en scherm vallen uit. Mobo leds, ventilatoren en gpu lijken nog aan te zijn, maar niks doet het eigenlijk soort van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 12:40
Klinkt als een voeding probleem, of een defect van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is je geheugen compatible met de ryzen? Ik lees overal dat ryzen erg gevoelig is voor het soort geheugen.
Bv. reviews: AMD Ryzen 3 1200 en 1300X: het antwoord op Intels Core i3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Is er een onderdeel overclocked?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 09:30
MichaelvD2203 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:21:
@JelleSt hoe heb je de CPU temp gemeten? Veel programma's gooien er 20 graden bovenop, ik zelf krijg nog altijd alleen de goede temperatuur in AMD Ryzen Master.
Mijn 1600x is bijvoorbeeld idle rond de 30 graden en onder load stijgt hij naar 50 in Master, maar in bijvoorbeeld Cam software van NZXT wordt aangegeven dat hij idle rond de 50 zit en bij load soms tegen de 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zou, net als anderen, eerst aan de cpu temperatuur denken. Inderdaad even met hwmonitor bekijken. Dit terwijl de cpu flink belast wordt, desnoods met eoa cpu benchmark. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50

Technomania

Huiskamer verslaafde.

550Watt lijkt mij te weinig vermogen voor een 10xx videokaart.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-10 17:31
technomania schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:22:
550 watt is meer dan genoeg voor een GTX 1060 hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Slavy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 07:35:
Is er een onderdeel overclocked?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
XLord schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

@JelleSt hoe heb je de CPU temp gemeten? Veel programma's gooien er 20 graden bovenop, ik zelf krijg nog altijd alleen de goede temperatuur in AMD Ryzen Master.
Mijn 1600x is bijvoorbeeld idle rond de 30 graden en onder load stijgt hij naar 50 in Master, maar in bijvoorbeeld Cam software van NZXT wordt aangegeven dat hij idle rond de 50 zit en bij load soms tegen de 80.
Via de ryzen master application.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
KopjeThee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:36:
Ik zou, net als anderen, eerst aan de cpu temperatuur denken. Inderdaad even met hwmonitor bekijken. Dit terwijl de cpu flink belast wordt, desnoods met eoa cpu benchmark. Succes!
Cpu benchmarken gaat prima, ook browsen etc. Maar als ik aan mn gpu benchmark begin valt ie meteen uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-10 17:41
Gpu in een andere pc testen?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10 14:15
Gezien er hier alweer wat mensen zijn die gelijk de schuld bij Ryzen neer willen leggen, laten we dat eerst maar eens testen toch?
  1. Draai eens Furmark en kijk of je PC dit wel kan draaien zonder uit te vallen.
  2. Draai daarna eens Prime95 en kijk of je PC dit wel kan draaien zonder uit te vallen.
Beide gratis software :)
  • Crashed je PC bij Furmark? Dan is het een videokaart issue.
  • Crashed je PC bij Prime95? Dan is het een CPU issue.
  • Crashed hij bij beide? Dan is ofwel zowel je CPU als videokaart kapotstuk, ofwel er gaat iets fout bij de stroomvoorziening en/of geheugen...
  • Crashed hij niet? Dan zou ik eens een schone Windows installatie overwegen.
Laat even weten wat de uitkomsten zijn!

Afgaande van je post vrees ik voor je videokaart, en dat het een garantiedingetje gaat worden. Maar het is altijd goed om dat volledig te testen!
Méér dan genoeg, zelfs al zou hij er een GTX 1080 inhangen. Zeker zo'n Corsair voeding kan het prima aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 07-08-2017 11:48 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Graag wat meer uitleg. Waar baseer je deze kreet op?

Dit zegt Nvidia over de verschillende verbruiken per kaart:

https://www.geforce.com/h...ce-gt-1030/specifications
https://www.geforce.com/h...tx-1050-ti/specifications
https://www.nvidia.com/en...0series/geforce-gtx-1060/
https://www.nvidia.com/en...0series/geforce-gtx-1070/
https://www.nvidia.com/en...0series/geforce-gtx-1080/

Zelfs een GTX1080 vereist volgens Nvidia maar een 500W PSU en verstookt volgens hun referentie 180W. Knappe gozert die 550W voltrekt met 1 CPU en 1 GPU.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50

Technomania

Huiskamer verslaafde.

nelizmastr schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:55:
[...]
Graag wat meer uitleg. Waar baseer je deze kreet op?
Waarschijnlijk op verouderde ervaringen, Mijn GTX260 had niet genoeg aan 500Watt en vertoonde toen hetzelfde probleem als wat TS omschrijft.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

technomania schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:12:
[...]

Waarschijnlijk op verouderde ervaringen, Mijn GTX260 had niet genoeg aan 500Watt en vertoonde toen hetzelfde probleem als wat TS omschrijft.
Klinkt alsof je toen een slechte 500W voeding had, de GTX260 verbruikte ongeveer even veel als de huidige GTX1080. Destijds was er flink wat meuk te krijgen van HKC, MSTech, Sweex, Trust, QTec maar ook van iets bekendere merken als Thermaltake en Zalman die echt enorme troep in hun assortiment hadden zitten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Richh schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:47:
Gezien er hier alweer wat mensen zijn die gelijk de schuld bij Ryzen neer willen leggen, laten we dat eerst maar eens testen toch?
  1. Draai eens Furmark en kijk of je PC dit wel kan draaien zonder uit te vallen.
  2. Draai daarna eens Prime95 en kijk of je PC dit wel kan draaien zonder uit te vallen.
Beide gratis software :)
  • Crashed je PC bij Furmark? Dan is het een videokaart issue.
  • Crashed je PC bij Prime95? Dan is het een CPU issue.
  • Crashed hij bij beide? Dan is ofwel zowel je CPU als videokaart kapotstuk, ofwel er gaat iets fout bij de stroomvoorziening en/of geheugen...
  • Crashed hij niet? Dan zou ik eens een schone Windows installatie overwegen.
Laat even weten wat de uitkomsten zijn!

Afgaande van je post vrees ik voor je videokaart, en dat het een garantiedingetje gaat worden. Maar het is altijd goed om dat volledig te testen!

[...]

Méér dan genoeg, zelfs al zou hij er een GTX 1080 inhangen. Zeker zo'n Corsair voeding kan het prima aan.
Toen ik bij fumark de benchmark aanklikte vielen de monitor, muis en toetsenbord meteen uit, bij Prime95 geen enkel probleem.
Ik heb nog een videokaart van iemand kunnen krijgen om te testen, dus pleur ik die erin, als het probleem nog steeds is ligt het aan de voeding?
Ik ga zo dadelijk maar bellen naar Alternate voor dit probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door JelleSt op 07-08-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:41:
[...]

Toen ik bij fumark de benchmark aanklikte vielen de monitor, muis en toetsenbord meteen uit, bij Prime95 geen enkel probleem. Ik ga zo dadelijk maar bellen naar azerty voor dit probleem.
Ik vrees inderdaad voor je videokaart dan. Laatste checks:
  • Heb je de kaart nieuw gekocht of is het een tweedehands exemplaar?
  • Heeft de kaart het wel gedaan? Zo ja, voor hoe lang?
  • Zijn de drivers up-to-date?
Inderdaad even contact opnemen met de webshop is altijd een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Richh schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:42:
[...]

Ik vrees inderdaad voor je videokaart dan. Laatste checks:
  • Heb je de kaart nieuw gekocht of is het een tweedehands exemplaar?
  • Heeft de kaart het wel gedaan? Zo ja, voor hoe lang?
  • Zijn de drivers up-to-date?
Inderdaad even contact opnemen met de webshop is altijd een goed idee!
De videokaart heb ik nieuw gekocht.
De kaart heeft het ruim een halfjaar gedaan.
Drivers zijn up-to-date

Het systeem wat ik heb gebouwd is echter een maand oud, maar ik heb nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:45:
[...]

De videokaart heb ik nieuw gekocht.
De kaart heeft het ruim een halfjaar gedaan.
Drivers zijn up-to-date

Het systeem wat ik heb gebouwd is echter een maand oud, maar ik heb nooit problemen gehad.
Is je BIOS up-to-date?

Ook na 1 maand is een gekke periode. Heb je een tweede systeem waarin je je kaart kan testen met Furmark? Anyhow; ik zou 'm ook RMA sturen naar de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:01

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gismo1979 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 07:20:
Is je geheugen compatible met de ryzen? Ik lees overal dat ryzen erg gevoelig is voor het soort geheugen.
Bv. reviews: AMD Ryzen 3 1200 en 1300X: het antwoord op Intels Core i3
Denk dat als memtestx86+ (en dan een nieuwe versie) zonder problemen draait dat er dan niks aan de hand is met het geheugen.

Heb je al geprobeert de alle Nvidia drivers weg te halen met DDU en daarna nieuwe drivers te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Richh schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Is je BIOS up-to-date?

Ook na 1 maand is een gekke periode. Heb je een tweede systeem waarin je je kaart kan testen met Furmark? Anyhow; ik zou 'm ook RMA sturen naar de webshop.
Als ik een nieuw versie (F7) download en deze wil uitvoeren krijg ik een melding dat ik het programma niet kan uitvoeren. Ik heb geen tweede systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:50:
[...]

Als ik een nieuw versie (F7) download en deze wil uitvoeren krijg ik een melding dat ik het programma niet kan uitvoeren. Ik heb geen tweede systeem.
Probeer je vanuit windows of vanuit de bios de update te downloaden en installeren? Het schijnt dat de verschillende handige tools om je bios te updaten nog wel eens gaar werken. Het beste is via windows te downloaden naar bijv: C:. En 'm dan via de bios te installeren. Wél de moeite waard om even te proberen.

Het begint wel te klinken als een hardware failure. Voeding onwaarschijnlijker dan video kaart omdat juist het gebruik van de video kaart de error triggered en niet bijvoorbeeld ook de cpu. Desalniettemin zijn software matige fouten nog niet geheel uitgesloten.

Trouwens, ik merk op dat je recentelijk mobo en cpu verwisseld hebt? Heb je toen een verse windows installatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
analogworm schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:09:
[...]

Probeer je vanuit windows of vanuit de bios de update te downloaden en installeren? Het schijnt dat de verschillende handige tools om je bios te updaten nog wel eens gaar werken. Het beste is via windows te downloaden naar bijv: C:. En 'm dan via de bios te installeren. Wél de moeite waard om even te proberen.

Het begint wel te klinken als een hardware failure. Voeding onwaarschijnlijker dan video kaart omdat juist het gebruik van de video kaart de error triggered en niet bijvoorbeeld ook de cpu. Desalniettemin zijn software matige fouten nog niet geheel uitgesloten.

Trouwens, ik merk op dat je recentelijk mobo en cpu verwisseld hebt? Heb je toen een verse windows installatie gedaan?
Ik wil de bios installeren vanuit windows, ik heb geen verse windows installatie gedaan.

[bUpdate: benchmark etc. werkt wel met andere videokaart erin.][/b]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Test jouw videokaart in een andere PC. Doet hij hetzelfde als in jouw pc -> videokaart defect en aanmelden voor RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

Ik wil de bios installeren vanuit windows, ik heb geen verse windows installatie gedaan.

[bUpdate: benchmark etc. werkt wel met andere videokaart erin.][/b]
Mijn aanpak zou in dit geval zijn:
- Bios update
- Windows verse install
- Beide videokaarten checken

Al zijn de eerste twee punten vooral good practice en sluit je er software matige fouten mee uit. Dat een tweede video kaart nu al het probleem op lijkt te lossen maakt de eerste video kaart hoogst verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Dit is wel heel raar... In een andere pc met andere voeding en cpu doet mijn gpu het wel gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:37:
Dit is wel heel raar... In een andere pc met andere voeding en cpu doet mijn gpu het wel gewoon!
Dat is vrij interessant inderdaad.. Dus hop, bios update verse windows install en testen maar!

Als het probleem aanhoudt is het volgende wat je kan checken de voeding van die andere pc in de jouwe, samen met de 'foute' GPU. Het kan namelijk zijn dat de voeding niet genoeg levert voor de ene GPU maar wel de andere.

[ Voor 26% gewijzigd door analogworm op 07-08-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
analogworm schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:44:
[...]

Dat is vrij interessant inderdaad.. Dus hop, bios update verse windows install en testen maar!

Als het probleem aanhoudt is het volgende wat je kan checken de voeding van die andere pc in de jouwe, samen met de 'foute' GPU. Het kan namelijk zijn dat de voeding niet genoeg levert voor de ene GPU maar wel de andere.
Ik heb nog een andere schijf met een verse windows erop, die erin zetten en andere schijf eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:47:
[...]

Ik heb nog een andere schijf met een verse windows erop, die erin zetten en andere schijf eruit?
Punt van een verse installatie is dat deze gedaan wordt met de hardware die je daadwerkelijk gebruikt zodat vanaf het begin de juiste drivers gebruikt worden. Met name voor CPU en moederbord is het belangrijk, al zou je niet de eerste zijn met problemen met niet volledig gedeinstalleerde gpu drivers bij een wissel van Nvidia naar AMD bijvoorbeeld... Een andere schijf uit een andere computer, met andere hardware helpt dus niet..

[ Voor 23% gewijzigd door analogworm op 07-08-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Ik denk dat het een voeding issue is. Ook al is het een unit van Corsair (een Delta voeding met een Corsair stickertje er op) is er altijd kans dat je een unit hebt dat minder goed is, ook al trekt je systeem in werkelijkheid iets van 200/250W of zoiets. Aangezien het lampje van je graka knippert en je een reboot-loop krijgt (te minste dat kan ik in het verhaal opmaken) en het alleen gebeurd als je een game opstart kan ik met 60% zeker zeggen dat het de voeding is indien het geen hitteprobleem is.

Echter heeft Corsair ook poep modellen, kan je vermelden om welke voeding het gaat?

Ik zou kijken of je ergens een voeding kan fixen en testen of dat het probleem is. Anders even een multimeter aan een molex stekkertje hangen of je voltage stabiel blijft (binnen 11,8 en 12,1 voor geel en 4,9/5,1 voor rood noem ik stabiel)

[ Voor 5% gewijzigd door rickboy333 op 07-08-2017 14:52 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
rickboy333 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:49:
Ik denk dat het een voeding issue is. Ook al is het een unit van Corsair (een Delta voeding met een Corsair stickertje er op) is er altijd kans dat je een unit hebt dat minder goed is, ook al trekt je systeem in werkelijkheid iets van 200/250W of zoiets. Aangezien het lampje van je graka knippert en je een reboot-loop krijgt (te minste dat kan ik in het verhaal opmaken) en het alleen gebeurd als je een game opstart kan ik met 60% zeker zeggen dat het de voeding is indien het geen hitteprobleem is.

Ik zou kijken of je ergens een voeding kan fixen en testen of dat het probleem is. Anders even een multimeter aan een molex stekkertje hangen of je voltage stabiel blijft (binnen 11,8 en 12,1 voor geel en 4,9/5,1 voor rood noem ik stabiel)
Dan ga ik dat nakijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Toppie, laat me weten wat het resultaat is.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
analogworm schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:49:
[...]

Punt van een verse installatie is dat deze gedaan wordt met de hardware die je daadwerkelijk gebruikt zodat vanaf het begin de juiste drivers gebruikt worden. Met name voor CPU en moederbord is het belangrijk, al zou je niet de eerste zijn met problemen met niet volledig gedeinstalleerde gpu drivers bij een wissel van Nvidia naar AMD bijvoorbeeld... Een andere schijf uit een andere computer, met andere hardware helpt dus niet..
Ik heb altijd al een nvidea gpu gehad, eerst een 960, en alle pc detecteert alle drivers gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Ik heb geen idee of ik dit vooruitgang wil noemen of niet, met de nieuwe HDD in mijn pc gaat mijn pc niet uit als ik furmark gebruik! Wel crasht furmark na 3 secondes.

Edit:
Nadat furmark runde knalde mijn monitor, toetsenbord en muis er weer uit.

[ Voor 20% gewijzigd door JelleSt op 07-08-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 11:44
toevallig windows 10?

het is bij mij al een paar x voor gekomen dat windows 10 leuk drivers gaat downloaden.
en installeren en je kan doen wat je wil oude versies terug zetten maar op de 1 of andere manier blijft er altijd wat achter..

met games is het dan geheel willekeurig dat ik een bsod krijg en de pc uit valt. soms gaat het 10 minuten goed soms een uur en soms is het na starten al einde oefening

ik zou aanraden om een verse installatie te doen met up to date drivers (of laatst bekende drivers die werkten) heb je hierna nog problemen dan kun je het softwarematige gedeelte afvinken en je op de hardware focussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
eehbiertje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:19:
toevallig windows 10?

het is bij mij al een paar x voor gekomen dat windows 10 leuk drivers gaat downloaden.
en installeren en je kan doen wat je wil oude versies terug zetten maar op de 1 of andere manier blijft er altijd wat achter..

met games is het dan geheel willekeurig dat ik een bsod krijg en de pc uit valt. soms gaat het 10 minuten goed soms een uur en soms is het na starten al einde oefening

ik zou aanraden om een verse installatie te doen met up to date drivers (of laatst bekende drivers die werkten) heb je hierna nog problemen dan kun je het softwarematige gedeelte afvinken en je op de hardware focussen :)
Meestal krijg je een BSOD als het een driver issue is. Dat is ook het nut van een BSOD ;) Ik zou eerst uitzoeken of alles hardwarematig goed zit en als je 100% zeker weet dat alles goed is qua hardware het in de software hoek gaan zoeken.

Alles een voor een afstrepen en niet alles door elkaar doen, anders weet je het zelf ook niet meer. Heb je trouwens je issue al een keer gegoogled?

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 18:59
Ik heb ook zoiets gehad en toen was het mijn voeding. Ik had een cheapass merkloos PSU er in zitten en heeft het een lange tijd goed gedaan maar op den duur stopte de PC er mee. Als ik mijn PS open zette en een ventilator er op zetten ging hij wat langer mee, maar dat was op den duur niet meer voldoende. Ik vermoed dat het de voeding is.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Ik denk dat het aan de voeding ligt, toen alles weer ingestoken was en ik de pc wilde opstarten gebeurde er niks. Ik keek of alles aangesloten was en tikte een dikke kabel van de voeding die aangesloten was aan, en toen startte de pc wel opeens op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:13:
Ik denk dat het aan de voeding ligt, toen alles weer ingestoken was en ik de pc wilde opstarten gebeurde er niks. Ik keek of alles aangesloten was en tikte een dikke kabel van de voeding die aangesloten was aan, en toen startte de pc wel opeens op..
Dit is denk ik ook echt de boosdoener, zou toch proberen om tijdelijk een andere voeding in de computer te monteren en te kijken wat er dan gebeurd

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
Als het de voeding is, voedingen hebben vaak een lange geerantiperiode van 4/5 jaar. En anders op V&A eentje op de kop tikken. Maar zoals ik al eerder zei, ff de multimeter en aan hangen als je een game opstart (in een Molex stekkertje steken)

Bij een voeding altijd even googlen naar een uitgebreide review (dus geen flut reviewtje met bv ''hij doet het en hij is stil'' ook al is het van een ''bekend'' merk als EVGA, Corsair en Cooler Master. Dit soort bedrijven maken hun voedingen niet zelf maar laten dat doen door een zogenaamde OEM. Maar vaak zijn de voedingen die boven aan de pricewatch staan wel prima.

Voedingen van bijvoorbeeld Seasonic, Super Flower en Be Quit maken wel zelf hun voedingen en met deze merken kan je nooit de mist in.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Ik heb altijd al een nvidea gpu gehad, eerst een 960, en alle pc detecteert alle drivers gewoon.
Gefeliciteerd en veel succes! Als je het probleem niet systematisch aanpakt blijft het gissen en geluk hebben om het op te lossen.

[ Voor 16% gewijzigd door analogworm op 07-08-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft voedingen, het klopt dat alle merken ook slechte modellen hebben maar daarnaast kan je ook bij goede modellen een miskoop hebben, bijvoobeeld omdat de voeding in elkaar is gezet door iemand die weinig ervaring heeft en een foutje maakte of door iemand die zijn dag niet had. Voedingen worden nog voor een groot deel met de hand gemaakt, dan gaat er wel eens het een en ander mis.
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:20:
[...]

Deze waren in het laadscherm, op idl is temp gpu ~37 en cpu ~50
Erg warm voor idle. :)
Onder load (overwatch) is de temp meestal rond 66 graden (gpu).
Dat is hoogst waarschijnlijk niet wat onder load wordt verstaan. :)
Met hoeveel % wordt de GPU belast wanneer jij Overwatch speelt? Ik speculeer dat het ver onder de 100% is.

Doe bijvoorbeeld eens een CPU stresstest voor een half uur of zo, haal een voor een de RAM-modules eruit, wissel eens de videokaart, doe eens een clean install etc.
Beetje bij beetje een voor een elk stuk hardware en de software uitsluiten. De voeding is het lastigste om na te gaan.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Niet online
rickboy333 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:49:

Echter heeft Corsair ook poep modellen, kan je vermelden om welke voeding het gaat?

Hij schrijft dat hij de corsair RM550x heeft. Nu kan deze inderdaad ook defect zijn, maar dit is geloof ik toch een van de betere modellen van corsair (https://nl.hardware.info/...iew-sterke-middenklassers).

Deze wordt ook gebruikt in veel pc adviezen op tweakers en hardware.info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Ondertussen is mijn SSD ook nog kapot gegaan en kan ik daar niet meer op.. ik denk dat ik Alternate maar ga contacteren voor mijn voeding aangezien mij gpu en cpu het wel fatsoenlijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
rickboy333 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:05:
Als het de voeding is, voedingen hebben vaak een lange geerantiperiode van 4/5 jaar. En anders op V&A eentje op de kop tikken. Maar zoals ik al eerder zei, ff de multimeter en aan hangen als je een game opstart (in een Molex stekkertje steken)

Bij een voeding altijd even googlen naar een uitgebreide review (dus geen flut reviewtje met bv ''hij doet het en hij is stil'' ook al is het van een ''bekend'' merk als EVGA, Corsair en Cooler Master. Dit soort bedrijven maken hun voedingen niet zelf maar laten dat doen door een zogenaamde OEM. Maar vaak zijn de voedingen die boven aan de pricewatch staan wel prima.

Voedingen van bijvoorbeeld Seasonic, Super Flower en Be Quit maken wel zelf hun voedingen en met deze merken kan je nooit de mist in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
JelleSt schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:45:
[...]

Je Molex kabel is volledig zwart neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.overclock.net/1/11/11488426_ideconnector.jpeg

Kwestie van multimeter pakken op 12 volt zetten en de rode probe in het gele gat stoppen en de zwarte in een van de 2 zwarte. En dan tijdens het gamen kijken wat de voltages doen. Als die naar de 12,5 gaan weet je dat je voeding het niet goed doet.

Echter lees ik dat je SSD kapot is? Kan je helemaal niet meer op de SSD? Dan zou je even een BIOS reset kunnen uitvoeren (via de jumper op je moederbord) als je weet hoe je je BIOS moet instellen, als dat niet werkt en je wil het toch zelf oplossen kan je even kijken via een andere PC of de file format van die SSD wel goed staat (dus niet op RAW), eventueel via Powershell een handmatige TRIM uitvoeren wil ook nog wel eens lukken om een SSD te unbricken.

Echter denk ik dat het voor jezelf beter is om naar Alternate te gaan.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleSt
Na een heel hoop gedoe met postnl etc. werkt mijn pc weer! Nieuwe voeding erin en hij werkt!
Pagina: 1