cobbler pxe boot static ip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 21:47
Hallo,

Ik heb bijna een perfect, voor mij, werkende pxe boot server met cobbler. Echter is er nog 1 ding dat ik niet in orde krijg. Bij network --device dien ik de juiste naam mee te geven van de netwerkkaart. Anders krijg ik gewoon een dynamisch ip ipv een statisch. Dus voor mijn virtuele centos 7 machines is dat bv ens160.

Voor mijn intel nuc werkt het niet tenzij ik als device enp3s0 meegeef.

network --device enp3s0 --bootproto static --ip 192.168.0.x --netmask 255.255.255.0 --gateway 192.168.0.1 --nameserver 192.168.0.1 --hostname xxxxxx --noipv6

Iemand enig idee hoe ik dit kan instellen zodat ik dit niet meer hoe aan te passen ?

[ Voor 7% gewijzigd door Yarisken op 06-08-2017 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat gaat op die manier niet werken met iproute2 met consistent device naming. In het net-tools tijdperk was het vaak nog wel raak als je eth0 deed, maar nu dus niet meer. Kan je niet in de eerste instantie DHCP gebruiken en daarna een static adres via configuratie management of kickstart toewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
johnkeates schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:54:
Dat gaat op die manier niet werken met iproute2 met consistent device naming. In het net-tools tijdperk was het vaak nog wel raak als je eth0 deed, maar nu dus niet meer. Kan je niet in de eerste instantie DHCP gebruiken en daarna een static adres via configuratie management of kickstart toewijzen?
Ja maar ik wil zoveel mogelijk automatiseren. Ben een projectje thuis gestart om , met ansible, zoveel mogelijk automatisatie te voorzien.
Dus yml file om kickstart file aan te passen. Na deploy dan yml file voor updates, software etc.... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Maar DHCP is toch automatisch...

Als je intern DNS hebt draaien kan je ook beter DHCP gebruiken zodat die dynamisch DNS kan updaten. Gebruik je FreeIPA/IdM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
johnkeates schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:03:
Maar DHCP is toch automatisch...

Als je intern DNS hebt draaien kan je ook beter DHCP gebruiken zodat die dynamisch DNS kan updaten. Gebruik je FreeIPA/IdM?
Gebruik een mikrotik als dns.
Klopt dat voor thuis DHCP voldoende zou zijn maar ik wil een professionele omgeving nabootsen.
Het is mij niet te doen om het feit dat het werkt, het moet gewoon "perfect" werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Yarisken schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:07:
[...]

Gebruik een mikrotik als dns.
Klopt dat voor thuis DHCP voldoende zou zijn maar ik wil een professionele omgeving nabootsen.
Het is mij niet te doen om het feit dat het werkt, het moet gewoon "perfect" werken :-)
In een professionele omgeving gebruik je toch juist DHCP? Misschien dat je gateways of ignition servers static doet, maar verder doe je dat toch nergens? (Tenzij je misschien 1 colocated server hebt en verder niks, en die slechts 1 link heeft met static IPv4 o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom geen twee profiles maken voor je netwerk, 1x fysiek met enp3s0 en 1x virtueel met ens160.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Hero of Time schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:20:
Waarom geen twee profiles maken voor je netwerk, 1x fysiek met enp3s0 en 1x virtueel met ens160.
Ja inderdaad, als er geen andere oplossing is dan zal ik het zo moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik dacht dat er ook iets van een commando is om de interface naam te achterhalen, maar weet niet meer of dat nou tijdens boot is, of bij installatie. Die laatste is iig het belangrijkste.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Kun je de optie --device niet gewoon weglaten? (zodat hij gewoon de eerste interface configureert?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
d1ng schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:23:
Kun je de optie --device niet gewoon weglaten? (zodat hij gewoon de eerste interface configureert?)
Goeie tip, net is een test gestart.

Lol man het werkt :-). Het werkt gewoon :-).
Thx weer een handeling minder die ik dien te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Yarisken op 07-08-2017 19:28 ]

Pagina: 1