Werkplaats achter in de tuin maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Al tijdje heb ik in mijn hoofd een idee om achter in de tuin een werkplaats te maken.
Nu zit ik met 2 problemen.
Ik heb de kosten voor metselen bekeken en die zijn echt hoog. :( (kosten stenen en metselen)
Dus ik zoek een alternatief, iemand suggesties?

Verder heb ik vorig jaar ruzie met de buren gehad over een schutting die ik aan het bouwen was op mijn erf. Ze vonden deze niet "mooi", ze hadden liever een hardhouten schutting van 30 meter gemaakt door een profesioneel bedrijf volledig betaald door mij.... Het was mijn schutting dus ik moest maar regelen.
Dus nu staat er gewoon een nette geimpregneerde schutting zoals je overal ziet, volledig door mij betaald.
Nu zou je denken waarom dwing je niet dat ze de helft meebetalen zoals in de wet regeld, het probleem was dat de schutting gemetseld is tot 1 meter hoogte. En 30 meter gemetselde muur slopen incl fundering van halve meter, is meer werk dan een schutting....Daarnaast was de muur ook gewoon nog goed, en is het zo beter voor de schutting. Ze wonen er al 30 jaar, al goed kijk wat bonje met de buren afleveren en je begrijpt het wel.

De vraag is dus: Kunnen ze iets tegen een werkplaats doen, volgens de website van de overheid mag ik vergunningloos bouwen. Als ik de vergunning check doe moet ik echter wel een omgevings vergunning aanvragen. Hoe zit dat dan? De buren hebben een moestuin langs de plek waar ik wil gaan bouwen, echter staat er nu ook een 2 meter hoge schutting dus dat wordt dan 1 meter hoger. Er is geen terras dus last van uitzicht enzovoort hebben ze niet. Ze zullen wel licht wel gaan klagen dat de frambozen minder licht krijgen... |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Die schutting hadden ze ook niks te zeggen zolang hij maar op jouw erf stond en aan de wettelijke eisen voldeed (max 2 meter hoog bijvoorbeeld).

Wat betreft je werkplek of schuur ofzo, zolang hij op jouw erf staat hebben ze niks om over te zeiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Haas_nl schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:27:
Al tijdje heb ik in mijn hoofd een idee om achter in de tuin een werkplaats te maken.
Ik heb de kosten voor metselen bekeken en die zijn echt hoog. :( (kosten stenen en metselen)

Verder heb ik vorig jaar ruzie met de buren gehad over een schutting die ik aan het bouwen was op mijn erf. Ze vonden deze niet "mooi", ze hadden liever een hardhouten schutting van 30 meter gemaakt door een profesioneel bedrijf volledig betaald door mij.... Het was mijn schutting dus ik moest maar regelen.
Dus nu staat er gewoon een nette geimpregneerde schutting zoals je overal ziet, volledig door mij betaald.
Nu zou je denken waarom dwing je niet dat ze de helft meebetalen zoals in de wet regeld, het probleem was dat de schutting gemetseld is tot 1 meter hoogte. En 30 meter gemetselde muur slopen incl fundering van halve meter, is meer werk dan een schutting....Daarnaast was de muur ook gewoon nog goed, en is het zo beter voor de schutting. Ze wonen er al 30 jaar, al goed kijk wat bonje met de buren afleveren en je begrijpt het wel.

De vraag is dus: Kunnen ze iets tegen een werkplaats doen, volgens de website van de overheid mag ik vergunningloos bouwen. Als ik de vergunning check doe moet ik echter wel een omgevings vergunning aanvragen. Hoe zit dat dan? De buren hebben een moestuin langs de plek waar ik wil gaan bouwen, echter staat er nu ook een 2 meter hoge schutting dus dat wordt dan 1 meter hoger. Er is geen terras dus last van uitzicht enzovoort hebben ze niet. Ze zullen wel licht wel gaan klagen dat de frambozen minder licht krijgen... |:(
toon volledige bericht
Als je vergunningsplichtig gaat bouwen kunnen ze bezwaar maken tegen de vergunning. Verder kunnen ze, op zeuren na, helemaal niets.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
In het achtererfgebied mag heel veel. Wat precies je achtererf is kun je achterhalen bij de gemeente. Regels zijn landelijk, maar het beste is om gewoon eens te gaan praten met iemand van de gemeente. Persoonlijk contact is beter en als je jezelf positief/constructief opstelt en je treft ook nog eens de juiste persoon willen ze best meedenken.

Deze had je waarschijnlijk zelf ook al gevonden: http://www.watmagikbouwen...nningvrij-bouwen-2015.pdf
Wat leesvoer voordat je in gesprek gaat.

Wil je meer vrijheid, bouw een soortement van woonwagen, in ieder geval iets met wielen. Eigenlijk bouw je dan een caravan en die parkeer je 'tijdelijk' in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Heb je al eens overwogen om zelf te gaan metselen? Ik snap dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan maar het valt echt wel reuze mee. Je zult er wel wat langer overdoen dan een metselaar maar who cares?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 14:05

Jiffy

God, you're ugly!

Als je nog nooit hebt gemetseld lijkt het me nou niet echt een briljant idee om aan TS voor te stellen maar even een complete werkplaats te gaan metselen als eerste project. Een tuinmuurtje: ok, maar een complete werkplaats lijkt me een beetje erg enthousiast... :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jiffy schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:11:
Als je nog nooit hebt gemetseld lijkt het me nou niet echt een briljant idee om aan TS voor te stellen maar even een complete werkplaats te gaan metselen als eerste project. Een tuinmuurtje: ok, maar een complete werkplaats lijkt me een beetje erg enthousiast... :)
Dit dus.

Een muurtje op de erfscheiding metselen is heel wat anders dan een constructie die ook een dak moet dragen met deuren en ramen erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:48
Bij mijn ouders hadden we destijds een houten blokhut in de tuin geplaatst met daarin een werkplaats. Is een stuk goedkoper dan een gemetselde kan ik mij voorstellen. Zou wel adviseren voor 28 mm wanddikte te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 14:24
Je kunt een tuinhuis kopen/bouwen. Wellicht moet je wel wat (geluids)isolatie monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:20
Sandwich panelen gebruiken als geraamte. Stevig genoeg om zelfs kozijnen in te plaatsen en het is direct geisoleerd.
Is ook gewoon te bekleden met hout als afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 14:43
Wat voor werkplek? Lassen in een blokhut lijkt me niet ideaal. Dus wat voor klussen ga je er doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

DoeEensGek schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:19:
Wat voor werkplek? Lassen in een blokhut lijkt me niet ideaal. Dus wat voor klussen ga je er doen?
Mwoah, met gipsplaat aan de binnenkant en een stenen vloer valt dat best mee lijkt me. Zeker als de hut niet al te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Bedankt voor de feedback allemaal.
Heb zelf inderdaad ook zitten denken om te gaan metselen. Mijn vader heeft hetzelfde een keer gedaan. Alleen wat hij gemetseld heeft zat niet in het zicht dus of dat scheef gemetseld was maakte niet zoveel uit, en mijn schuur staat achter in de tuin recht in het zicht.
Maarja, metselen is mooier maar niet als het dadelijk mislukt... Dan ben ik hoop geld kwijt en heb ik nog een lelijke schuur.
De bouwruimte is 6x6meter (36m2) dus redelijk groot. Volgens de vergunning mag ik rond de 68m2 vergunningsvrij bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
Haas_nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:07:
Maarja, metselen is mooier maar niet als het dadelijk mislukt... Dan ben ik hoop geld kwijt en heb ik nog een lelijke schuur.
Ach, zal wel loslopen, en anders kun je het altijd nog (laten :P ) potdekselen of pleisteren ;) Gewoon aan de achterkant beginnen, dan heb je tegen de tijd dat je aan de zichtmuur toe bent al wat ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Als ik lees hoe de TS overkomt dan zou ik hem niet adviseren een 6x6m schuur zelf te gaan bouwen. Dat doe je alleen als je van jezelf weet dat dat geen probleem gaat worden.

Mijn advies voor een relatief goedkope oplossing: prefab.

iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Even terug naar de basis om ellende te voorkomen.

Je hebt het over een geimpregneerde schutting, maar ook over een gemetselde muur van een meter hoog. Staat die schutting op het muurtje?
Als je zonder overleg zoiets plaatst, kun je wel aan alle eisen en regelgeving voldoen, maar heb je nu wel een probleem met je buren. Nu wil je een werkplaats neerzetten, precies tegen hun moestuin. En het mogelijke argument "dat neemt licht weg" is hier al aangevoerd, hetgeen ook nog eens een terecht argument is tenzij jouw werkplaats ten noorden van de moestuin ligt. Dit zou geen probleem zijn als de schuur niet meer dan 2 meter hoog zou zijn, omdat je schutting het uitzicht en mogelijk licht op die hoogte al wegneemt. Maar nu wordt het geheel nog eens een meter hoger. Dus daar kunnen je buren bezwaar tegen maken. Niet dan het veel helpt als je volgens de gemeente vergunningvrij mag bouwen, maar om je relatie met de buren op peil te houden, is het handig om eerst met hun te overleggen wat zij er van vinden.
Andere overweging: moet hij per se aan hun erfgrens gebouwd worden?

Nu terug naar het gebouwtje zelf.
Ik zou een goede fundering (laten) leggen en daarop een houten skelet. De buitenkant kun je dan afwerken met verschillende materialen: hout, kunststof panelen, potdekselen, etc, zelfs materiaal wat je buren mogelijk mooi vinden.

Kortom:
Ze kunnen waarschijnlijk weinig er tegen doen (er zijn uitspraken over de bouw van een megastal waar neits tegen te doen valt), maar om vervelende situaties te vermijden (tenzij je graag op tv wilt in de rijdende rechter), zou ik maar eerst gaan overleggen met gemeente en buren.

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 07:57
Vraag 1, wat wil je precies? Een klushok waar het ongeveer droog is en waar vooral fietsen staan, of een plek voor geavanceerde electronica ontwikkeling? Het geeft volledig andere eisen aan je 'hok'.
Vraag 2: wat is je budget? hoeveel wil je uitgeven, en wat is je upper limit?
Vraag 3: Wat voor kwaliteit wil je bouwen? Moet het 10 of 30 jaar meegaan, en hoeveel onderhoud ben je bereid te plegen?
Ik heb heel erg het gevoel alsof het project financieel te beperkt is voor je wensen. Schep duidelijkheid voor jezelf én voor je buren. Nu zomaar iets roepen naar hen geeft waarschijnlijk alleen maar ellende: roep alleen dingen die je kunt waar maken.
Volgende stap: zo snel je een solide plan hebt, stap naar je buren toe. "the element of surprise" zal niet in je voordeel werken: dit geeft vooral ellende. Ze kunnen het er prima niet mee eens zijn: zolang jij zonder vergunning kan bouwen stoppen ze je niet, maar je neemt ze i.i.g. wel serieus.
Conclusie: stop met dromen en start met plannen! (oh, en mocht je antwoorden op deze vragen hebben, zet ze even in je topic start post, zodat je er verder geen vragen meer over krijgt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je al het voorwerk (fundering uitgraven en aanleggen, na afloop alles opruimen etc) zelf doet en je vraagt via werkspot eens om een prijsopgave?
Heb je daar al eens aan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddevil750
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Heb je al eens gekeken naar prefab beton bouw?

Bijvoorbeeld http://www.a-en-b.nl/

Maar er zijn meer van dit soort bedrijven.

Bij mij gaan ze volgende week een schuur van 10x4 bouwen met schuin dak. laag 2,2m en hoog 3,2
in 3 dagen klaar, zelf alleen zorgen voor een zandbed van 30 cm.

Was bij mij ook vergunnings vrij, als je een meter van de erf grens afblijft. Ik wilde hem op de grens dus heb ik omgevings vergunning aangevraagd.

[ Voor 20% gewijzigd door ddevil750 op 07-08-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37
ddevil750 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:48:
Heb je al eens gekeken naar prefab beton bouw?

Bijvoorbeeld http://www.a-en-b.nl/

Maar er zijn meer van dit soort bedrijven.

Bij mij gaan ze volgende week een schuur van 10x4 bouwen met schuin dak. laag 2,2m en hoog 3,2
in 3 dagen klaar, zelf alleen zorgen voor een zandbed van 30 cm
kosten?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik denk dat er hier tal van oplossing voor zijn :

- Ytong blokken -> tegelijk geisoleerd en deze worden gelijmd, dus je moet al veel doen om schot en scheef uit te komen.
- Binnenmuren zelf metsen en afwerken met sidings ?
- Houtskeletbouw
- ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ga mee in de vraag 'wat wil je er precies mee doen'. Als je bijvoorbeeld aan een auto of motor wil sleutelen dan moet je er rekening mee houden dat je ook stromend water en riolering nodig hebt, en dat je dan verplicht bent om een smeerput te graven.

Je werkplaats zal dan ook hoger moeten worden als je onder de auto wil werken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je buren er wellicht niet blij mee zijn zou ik niet exact langs de erfgrens bouwen. Je wilt wellicht ook wel eens wat onderhoud aan je loods doen en dat gaat makkelijker als je niet iedere keer eerst een blafbrief moet sturen om toegang via hun grond te krijgen. Bouw dus een meter of zo van de erfgrens, heb je altijd toegang via eigen grond.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[niet relevant]

Vang twee vliegen in een klap: een houten (of prefab) tuinhuisje is vergunningsvrij en hoeft niet brak gemetseld te worden :+
mark-k schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:45:
Wat betreft je werkplek of schuur ofzo, zolang hij op jouw erf staat hebben ze niks om over te zeiken.
Het kan geen kwaad om even het burenrecht te checken, voordat je met adviezen van dit niveau komt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Thijsmans schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:19:
[...]

Vang twee vliegen in een klap: een houten (of prefab) tuinhuisje is vergunningsvrij en hoeft niet brak gemetseld te worden :+
[...]

Het kan geen kwaad om even het burenrecht te checken, voordat je met adviezen van dit niveau komt.
Ja je mag natuurlijk geen flatgebouw van 12 verdiepingen neerplempen op de erfgrens, maar als jij gewoon ergens in je tuin een schuurtje neerzet die daar vergunningsvrij gezet mag worden ga je daar echt niet het burenrecht mee overtreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Werkplaats wordt geen garage met olie enzo, het wordt meer een "hobbie"schuur. Wil er mijn 3D printer neer zetten en een hobby CNC en liefst nog een draai/frees combi dingus. Huidige schuur passen net de fietsen die is 4x3.
Daarnaast is de tuin 30mtr diep en de laatste 6 meter tja wat moet je er mee. Ik denk dat ook 70% van alle mensen in de straat daar een huisje hebben, al zijn die vaak wel via de achterkant bereikbaar wat jammer genoeg bij mij niet kan. Er zit namelijk een bedrijfspand achter.

Verder 1 meter van de erfgrens bouwen.. Ja lekker dan verlies je wel erg veel terein(tuin is dus 6 meter breed) daarnaast heb je z'n dood steegje waar je niks mee kan. Maar maak me inderdaad wel druk over dat ik niet kan voegen zonder op hun terrein te komen.
En verder @TunderNerd ik ben nu juist aan het orienteren voor een plan en wat de mogelijkheden zijn, budget is er nog niet. Maar als ik zie dat het niet goedkoper kan, betekend dat het wel licht een jaar later er komt. Wat ik niet wil doen is de hypotheek verhogen wat volgens mij ook nog maar amper mogelijk is. Maar ik denk ook na over eventuele verkoop van de woning als het dan wat meer opleverd dan het gekost heeft is natuulijk wel leuk. Maar 30k een bedrag wat ik vaak hoor om het uit te besteden, en om een of andere reden hoor ik dat bedrag op mijn werk ook altijd als ik een project wil uitbesteden aan zzp'rs kennelijk komt men daarvoor pas hun bed uit. kan ik niet opbrengen. Zou graag onder de 10k blijven.

En als je serieus denkt dat je met mijn buren kan praten dan heb je het mis, met de schutting heb ik alles van te voren verteld een mooie computer render van het plan laten zien en alles was OK. Dan heb je alles besteld ben je aan de eerste schutting zuil begonnen begint men ineens te klagen dat het niet mooi is en dat het niet sterk genoeg is het zou bij de eerste storm omwaaien (we zijn nu 1 jaar verder.... niks omgewaaid). Heb je dus 2000 euro aan hout liggen, vragen ze of je even wilt stoppen want het is niet helemaal zoals wij willen. Terwijl het niet eens hun schutting was.... Frustraties borrelen weer op...

[ Voor 6% gewijzigd door Haas_nl op 07-08-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mark-k schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Ja je mag natuurlijk geen flatgebouw van 12 verdiepingen neerplempen op de erfgrens, maar als jij gewoon ergens in je tuin een schuurtje neerzet die daar vergunningsvrij gezet mag worden ga je daar echt niet het burenrecht mee overtreden.
En jij zou er wel blij mee zijn als je buren een gebouw van 3m hoog op de erfgrens zet? Zonder het ooit zelf uitgezocht te hebben, ben ik toch wel erg skeptisch of dat zomaar toegestaan is. En los van hoe irritant die buren vroeger zijn geweest, en misschien dus sowieso wel gaan klagen, maar ik ben het met die buren eens dat je het niet kan maken om een 3m hoge muur op de erfgrens neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Sissors schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

En jij zou er wel blij mee zijn als je buren een gebouw van 3m hoog op de erfgrens zet? Zonder het ooit zelf uitgezocht te hebben, ben ik toch wel erg skeptisch of dat zomaar toegestaan is. En los van hoe irritant die buren vroeger zijn geweest, en misschien dus sowieso wel gaan klagen, maar ik ben het met die buren eens dat je het niet kan maken om een 3m hoge muur op de erfgrens neer te zetten.
Een 3 meter hoge muur voldoet niet aan de wettelijke eisen van een erfafscheiding aangezien die maar maximaal 2 meter mag zijn, dus dat is geen argument. Een gebouw van 3 meter hoog plaatsen mag inderdaad wel gewoon en daar heb je dan wettelijk gezien ook niks over te klagen volgens mij. Of je er geheel blij mee gaat zijn als buren is een ander verhaal.

Wij hebben trouwens ook gewoon 2 schuurtjes op het einde van het perceel staan, een kleine en een grote, de grote zal over de 3 meter gaan gok ik.

[ Voor 7% gewijzigd door mark-k op 07-08-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21
Dit is wel heel gemakkelijk zelf te doen, goedkoop en snel:
http://store.blokhuttengo...500-cm-x-500-cm-70cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Haas_nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:33:
Verder 1 meter van de erfgrens bouwen.. Ja lekker dan verlies je wel erg veel terein(tuin is dus 6 meter breed) daarnaast heb je z'n dood steegje waar je niks mee kan. Maar maak me inderdaad wel druk over dat ik niet kan voegen zonder op hun terrein te komen.
Als je zonder instemming van de buren het wilt doen, zul je toch echt die 1m afstand moeten houden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nou ja, de buren moeten in ieder geval toegang verlenen maar je wilt dat niet iedere keer moeten afdwingen. Dus bouw je een stukje van de erfgrens zodat je vanaf eigen terrein onderhoud kunt plegen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Een kennis van me heeft een reparatie-bedrijfje (electronika) en doet dit
al jaren vanuit zo'n houten blokhut in de achtertuin. Hij heeft zo'n blokhut:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9LiBDhT.jpg

Het opbouwen was echt een peuleschil, met 3 man om 09:00 begonnen
(alles was al uitgepakt toen) en om 17:00 uur ging de BBQ aan want we
waren klaar. Ding heeft 1 grote en 2 kleine kamertjes en is iets van 5x5m.
Was echt supermakkelijk, ook al had geen van ons ooit zoiets gebouwd.

Moet wel zeggen dat we het tussenwandje tussen de 2 kleine kamertjes
niet hebben gemonteert hij hij heeft nu 1 grote werkruimte en 1 soort van
ontvangstruimte. Volgens mij was hij iets van €4k~€4.5k kwijt incl alles.
(de blokhut zelf was goedkoper, maar hij heeft nog isolatie e.d. toegevoegd)

[ Voor 5% gewijzigd door Sinner op 07-08-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 15:16

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Even informeren betreffende de vergunning bij de instanties. Niets is zo min als er later achterkomen dat er een vergunning moest komen.

Vervolgens de vergunning aanvragen wanneer de buren op vakantie zijn, bouwen net zo.

Persoonlijk zou ik hout adviseren met eventueel een stenen onderlaag ivm vocht. Mocht je later je huis eens willen verkopen dan zou je het ook nog mee kunnen nemen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
@Sinner Is wel een punt gewoon z'n huisje neer kwakken en klaar geen gedoe met metselaars enzovoort.
Zal er eens nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
M a r c o schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:11:
[...]

Als je zonder instemming van de buren het wilt doen, zul je toch echt die 1m afstand moeten houden vrees ik.
Moet niet, maakt het wel wat makkelijker. Er is geen minimale erfgrens afstand voor gebouwen.
En natuurlijk niet recht voor hun terras bouwen, maar zoals ik al zei er zit een moesttuin langs.

[ Voor 21% gewijzigd door Haas_nl op 07-08-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Haas_nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:56:
@Sinner Is wel een punt gewoon z'n huisje neer kwakken en klaar geen gedoe met metselaars enzovoort.
Zal er eens nachtje over slapen.
Wellicht zijn ze nu nog wel goedkoper te vinden hoor, dit was 6 jaar geleden.
Maarja, hij zit er nu nogsteeds in en er is nog niks rot, krom of ingestort. :P

Daarnaast ziet het er echt heel mooi uit, vond het na de opbouw jammer dat ik er zelf geen ruimte voor had.
De kosten waren uiteindelijk een flink stuk hoger uitgevallen omdat hij alles nog een keer flink heeft geisoleert
en een of andere speciale aansluiteningen heeft moeten installeren. Dat was al iets van €1500, dus die blokhut
zelf zou dan waarschijnlijk iets van €2.5k~€3k hebben gekost. Gewoon bij een of ander tuincentrum gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Sinner op 07-08-2017 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 18:00
Ik zou hoe dan ook bij de gemeente je plannen voorleggen. Hebben wij vorig jaar gedaan voor onze uitbouw aan de woning. Ookal is het vergunningsvrij, het kan geen kwaad om ze te informeren en mee te laten kijken.
Om een klein voorbeeld te geven: vergunningsvrij mag je tot 4m uitbouwen (als het gaat om "woongenot", bergruimte nog meer). Ons woonhuis is 9,00m diep, en het bouwvlak 12,00m diep. De uitbouw mag dus maar 3m diep worden.

Qua bouwstijl, als je gaat voor een budget oplossing, dan zou ik voor een houten blokhut gaan. Zijn mooie systemen die makkelijk te bouwen zijn.

Wil je een wat solidere oplossing, dan houtskeletbouw. Buitenbekleding kan met kunststof delen, zoals Keralit. Al is dat wel één van de duurdere oplossingen. Het duivenhok van mijn vader hebben we met 4cm antraciet sandwichpanelen bekleden. Ziet er strak en modern uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 11:37

macnerd

No Apples please :-)

Wat betreft de schutting, als die helemaal op eigen grond staat dan hebben buren er niks over te zeggen. Ik zou zelf die schutting gewoon hebben geplaatst, met de opmerking dat ze zelf ook een schuttibg kunnen zetten, of anders hun kant van de schutting aankleden. Zat voor te vinden bij het tuincentrum.

Wat betreft je werkruimte:
Als het grondwater niet te dicht aan de oppervlakte zit, kan er misschien een deel grond worden afgegraven. Dan kan je nog steeds 3 meter de hoogte in, maar steekt het minder uit.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59

Wokschotel

Op 6 wielen

I'm ga ook een vergelijkbaar bouwwerk maken. 6x4 meter en daaraan vast een luifel/veranda. Ik ben al begonnen met uitgraven, bekisting eromheen. Vervolgens komt eerst drukvaste isolatie in (extra zand niet nodig ondergrond is hard genoeg), dan plastic, betonstenen met wapening erop. Langs de randen graaf ik een vorstrand uit tot 60 cm diep. Vervolgens beton storten en dan in houtskeletbouw de muren (onderregel geïmpregneerd op folie). Alleen het dak ben ik nog even aan het kijk of ik dat schuin doe of plat.

Ik zal wel eens wat foto's en schetsen posten.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:21

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je hier aan begint, en je hebt buren die graag klagen, zorg dan dat je een goed (geluids)geïsoleerde werkplaats bouwt. Dat voorkomt een heleboel gezeur achteraf....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:22
Buiten de discussie of dit wel of niet mag zonder vegunning, en of je je buren te vriend wil houden, raad ik je aan om even in je kadastrale documenten van je huis te checken of je perceel niet is belast met erfdienstbaarheden en andere zaken omtrent bebouwing en erfafscheiding.

Voorbeeld: In een kadastraal document kan staan dat 'vroegah' is afgesproken dat de erfafscheiding alleen mag bestaan uit levend groen. Dat er geen bomen binnen 50cm van de erfafscheiding mogen worden geplant. Dat het perceel niet bebouwd mag worden.

Check dit eerst, dit word heel erg vaak vergeten en kan ertoe leiden dat je de hele zooi mag afbreken (en een optionele boete kan betalen) als de buren kwaad willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Haas_nl Los van wat je gaat doen rondom een je werkplek. Denk je wel om geluidsoverlast aangaande de werkzaamheden die je gaat verrichten?

Mocht ik dit doen (eigenlijk een soort Mancave ;)) dan zou ik het goed warmteisoleren (goed voor je apparatuur) en geluidsisolatie toepassen.

Ook over nagedacht hoe je stroom richting je werkplek gaat krijgen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 07:57
Falcon schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:45:
@Haas_nl Los van wat je gaat doen rondom een je werkplek. Denk je wel om geluidsoverlast aangaande de werkzaamheden die je gaat verrichten?

Mocht ik dit doen (eigenlijk een soort Mancave ;)) dan zou ik het goed warmteisoleren (goed voor je apparatuur) en geluidsisolatie toepassen.

Ook over nagedacht hoe je stroom richting je werkplek gaat krijgen?
2 vliegen in een klap: warmte isolatie is doorgaans direct geluidsisolatie (en andersom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
Over die schutting die stond er al toen ik het huis kocht, alleen het hout gedeelte was helemaal weg gerot, dus de muur er onder daar heb ik niks mee gedaan. behalve even schoon gespoten. Verder heb ik inderdaad geopperd dat ze zelf maar hun eigen schutting moeten bouwen. Sterker nog toen ze zaten de dreigen dat ik het moest afbreken heb ik gezegd dat we een eventuele compleet nieuwe schutting beide moeten betalen, zoals in de wet staat. Maar dat vonden ze ook niet.

Ze hebben zelfs de gemeente erbij gehaald, de politie is langs gekomen omdat ik op hun terrein was (met toestemming). Er is een constructeur (Kennis van hun) langs gekomen. En ze hebben gedreigd dat ze de schutting gingen om trekken. De gemeente zag de schutting en vond er niks mis mee, en gingen weer weg na te zeggen dat de buurman er niks over te zeggen had.... De politie had medelijden met me en begonnen mij te helpen om de buurman te overtuigen dat het allemaal nergens op sloeg. De contructeur zei dat het maar een schutting was en gezien die op mijn terrein stond het hun ook niks aan ging hoe ik die bouwde. Dus dit samen met het feit dat de schutting 1 jaar later nog top fijn eruit ziet en vele herfststormen zonder problemen overleefd heeft. En dat hun een gratis schutting hebben gekregen a 2000 euro.
Vermoed ik een beetje dat ze niet zo zin hebben om nog met mij te praten.... Want je !##$%#$% excuses aanbieden is kennelijk te lastig.

Een CNC machine maakt inderdaad veel herrie, dus die krijg zijn eigen omkisting, want daar heb ik zelf ook last van als ik aan de slag ga.
Stroom wordt nog lastig, ik kan aftappen van de schuur daar gaat een kabel naar buiten voor de buiten verlichting. Gezien de stop waar de schuur alleen nog belast wordt met een lamp. Zou dit niet geen probleem moeten zijn.
Wat ideaal zal zijn is een 380 stroom kabel trekken van de meter kast, maar dan moet ik de hele stoep open breken, daarnaast zijn die kabels ook niet echt heel goedkoop..

Ik zal nog wel even de kadastrale afspraken checken. bedankt voor die tip.
Maar ik neem aan als ik een blokhut plaats dat dit niet van toepassing is gezien ik net een tuinhuisje weg gehaald heb. (al was dat een factor 3 kleiner en net zo rot als de oude schutting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:22
Haas_nl schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:18:
Ik zal nog wel even de kadastrale afspraken checken. bedankt voor die tip.
Maar ik neem aan als ik een blokhut plaats dat dit niet van toepassing is gezien ik net een tuinhuisje weg gehaald heb. (al was dat een factor 3 kleiner en net zo rot als de oude schutting)
Wie zegt dat dat tuinhuisje daar mocht staan? Misschien puur geluk dat er nooit iemand over gezeurd heeft. :)

Gewoon even checken, dan heb je zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
Als me het lukt om het zo te maken ben ik een tevreden man. Alleen die deuren kosten al bijna 2k per stuk...
render tuinhuisje
disclaimer: ontwerp is niet af
Schutting die je ziet is trouwens wel in real-life hetzelfde.

[ Voor 13% gewijzigd door Haas_nl op 08-08-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:20
Een meter of 50 5x6m2 kabel valt wel mee in vergelijking met je schutting ;). Dat is 7~8 euro de meter.

Ik zou in ieder geval willen adviseren dat te doen, in plaats van een buitenlampje af te tappen. Dan heb je een volledige groep voor je hobbyhok, wat het gemak alleen maar ten goede komt.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:16

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Je zou bijvoorbeeld hiernaar kunnen kijken:

http://www.rodenburgbouw....-staalbouwwereld-voorgoed

Ideaal spulom snel zo'n werkplek mee te realiseren

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 22:08
Een familielid van mij heeft ook zo'n soort combi gedaan:
Fundering gestort en daarop een betonnen vloer.
Daar ong 40 cm hoogte opgemetseld en daar bovenop een standaard prefab tuinhuisje die hijzelf ook nog heeft geïsoleerd.

M.b.t. je stroom e.d. zou ik direct vanaf huis een ruime mantelbuis neerleggen (b.v. standaard regenpijp), daar kan je later evt altijd nog iets bij Door krijgen, en je kan dab evt wat geld besparen op je kabel doordat je geen echte grondkabel nodig bent dan. ;)
Zo kan je evt ook altijd nog water/gas/utp oid erbij doorhalen.

Weet verder niet hoe zwaar je cnc frees en overige gereedschap is maar denk evt ook na over een onderverdeler in je schuurtje.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:27
Ik lees even mee, aangezien ik voor ons nieuwe huis ook op zoek ben naar een garage/hobbyplek. Ik heb gisteren even lopen berekenen wat mij een halfsteens schuurtje kost, maar dat gaat ook al richting de 10000 euro. Toen kwam ik dit tegen, beton systeembouw. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar misschien is dat ook wel wat?

http://www.sbnbouw.nl/nl/...otief-structuur/c112_p16/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Regenpijp is wel goede, ik heb goede kabel die ook als grondkabel gebruikt mag worden, behalve dat je die moet afschermen. Omdat deze geen stalen buitenmantel heeft.
De CNC blijft gewoon 240v z'n alie express dingus:
https://www.google.nl/sea...AUICigB&biw=1080&bih=1827
En ik zou dan ook nog zoiets erbij willen doen:
http://www.vynckier.biz/images/photolib/396087.jpg
Beetje standaard makerspace inriching :)

Ik zie wel dat mijn grootste probleem is op de erf grens bouwen, 1 met de buren en de achterburen daar staat grote heg, en kan ik ook zo goed als niet bij.
Daarnaast kan ik geen standaard huisje of prefab kopen als ik de schutting laat staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Haas_nl op 09-08-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 14:05

Jiffy

God, you're ugly!

Simpelste oplossing is dus niet op de erfgrens bouwen. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Jiffy schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:07:
Simpelste oplossing is dus niet op de erfgrens bouwen. :)
Of sloop de schutting waar het huisje komt en ga voor de pre-fab beton :)
Hier trouwens ook hoop voorbeelden:
http://www.abs-bouwsystemen.nl/referenties/
Alleen dat betonsysteem lijkt mij gewoon standaard beton blokken met hout er tegen.

[ Voor 29% gewijzigd door Haas_nl op 09-08-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Haas_nl schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:50:
Ik zie wel dat mijn grootste probleem is op de erf grens bouwen, 1 met de buren en de achterburen daar staat grote heg, en kan ik ook zo goed als niet bij.
Daarnaast kan ik geen standaard huisje of prefab kopen als ik de schutting laat staan.
Als het nodig is, kunnen de delen toch over je huis worden getild met een kraan? Ik neem aan dat een prefab-boer wel vaker met dat bijltje hakt. Als je iets interessants ziet, zou ik de leverancier gewoon eens opbellen om te vragen hoe ze het je tuin in denken te krijgen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Thijsmans schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:41:
[...]

Als het nodig is, kunnen de delen toch over je huis worden getild met een kraan? Ik neem aan dat een prefab-boer wel vaker met dat bijltje hakt. Als je iets interessants ziet, zou ik de leverancier gewoon eens opbellen om te vragen hoe ze het je tuin in denken te krijgen.
nou het probleem heb je inderdaad niet bij prefab, althans zolang je niks onder vast hoeft te zetten aan de achterkant, bij metselen zou je de voegen willen afwerken, en dat wordt wel lastig.
Al die prefab boeren zijn trouwens allemaal dicht. ivm vakantie. Maar als ik die foto's zie dan zou ik het eerder zelf ontwerpen want beton blokken leggen dat is niet zo lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door Haas_nl op 09-08-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Laatst online: 08-06 18:00
Annuk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:58:
[...](b.v. standaard regenpijp), daar kan je later evt altijd nog iets bij Door krijgen, en je kan dab evt wat geld besparen op je kabel doordat je geen echte grondkabel nodig bent dan. ;)
Haas_nl schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:50:
Regenpijp is wel goede, ik heb goede kabel die ook als grondkabel gebruikt mag worden, behalve dat je die moet afschermen. Omdat deze geen stalen buitenmantel heeft.
[mierenneukmodus]
Een hwa buis heeft maar een wanddikte van max. 1,5mm, die zou ik niet in de grond leggen, kans op beschadiging bij belasting is te groot.
Daarvoor beter een pvc buis nemen zonder KOMO certificaat. Deze hebben ze bij de Wildkamp.
Pagina: 1