Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:15
Goedendag,

Ik heb hier een (oude) laptop(acer aspire v3 772G) staan met windows 10. Ik meende hem gekocht te hebben met windows vista of windows 7.

Echter speelt het nu al een langere tijd dat de laptop sloom reageert. En als ik via taskmanger kijk zie ik dat ""schijf"" op 99% staat. Als ik dan wil weten hoe dit komt zie ik maar een paar programma's van windows zelf die iets van 0.6mb/s gebruiken.

Ik heb vandaag een nieuwe HDD erbij ingeplaatst en daarop windows geinstalleert etc. Ook heb ik een nieuw 4gb ram erbij in geplaatst (de laptop bezit nu dus 12gb)

Heeft iemand hier nog een idee wat het kan zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 17:53
Gebeurt het nog steeds met de nieuwe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ETHART schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:41:
Gebeurt het nog steeds met de nieuwe schijf?
Ja. Via speedtest net tests gedaan en daar zie ik ook regelmatig dat core0 en core1 in brand vliegen en daarna weer terug naar 40 graden zakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt het eerst over de schijf en nu vliegt de cpu in brand. Leg duidelijk uit wat het probleem is desnoods met screenshots van taakbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Verwijderd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:44:
Je hebt het eerst over de schijf en nu vliegt de cpu in brand. Leg duidelijk uit wat het probleem is desnoods met screenshots van taakbeheer.
Ik weet juist totaal niet wat het probleem is. Als ik dat wist had ik het mogelijk zelf kunnen oplossen.

Het begon met de schijf. Taskmanger gaf steeds aan dat de schijf op 99%/100% zat. Ik heb dus vandaag een nieuwe Hardeschijf erin gedaan maar ook extra 4GB ram. Maar zelfs dit lost het probleem niet op.

vervolgens las ik op internet dat speedfan mogelijk helpt bij het detecteren van het probleem en die resultaat gaf ik er dus net bij. Dus misschien heeft dit allemaal met elkaar te maken en blijkt er iets met de cpu aan de hand te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de cpu te heet wordt kan zijn dat de koeling vervuild is met stof of de koelpasta uitgedroogd. Schoonmaken en nieuwe koelpasta tussen heatsink en cpu moet dat oplossen.

Een mechanische hdd is eigenlijk altijd bezig en dat levert een vertraging op zeker als er updates worden geïnstalleerd. Het was veel beter geweest als je een ssd had gekocht. Een ssd laat een oud systeem weer lekker vlot aanvoelen door de lage toegangstijden en hoge lees- en schrijfsnelheden.

Extra ram plaatsen lijkt mij in eerst opzicht een nutteloze upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je moet niet op Task Manager vertrouwen of je geeft te weinig info.

Klik eens door naar Resource Monitor vanuit Task Manager of gebruikt Process Explorer en DiskMon.

De enige reden dat ik me kan voorstellen dat de laptop niet goed reageert (by design vooralsnog) is dat er geen correcte drivers zijn voor deze machine met Windows 10 aangezien de laatste set van 2015 is en amper 3 maanden na de release van Windows 10.

Grote kans dat er sinds die tijd updates in Windows 10 zijn gekomen die niet (meer) goed overweg kunnen op driver-niveau en dus, mogelijk, raar gedrag veroorzaken. Heb je al een Restore Point geprobeerd van voordat de problemen optraden?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 06-08-2017 22:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Verwijderd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:57:
Dat de cpu te heet wordt kan zijn dat de koeling vervuild is met stof of de koelpasta uitgedroogd. Schoonmaken en nieuwe koelpasta tussen heatsink en cpu moet dat oplossen.

Een mechanische hdd is eigenlijk altijd bezig en dat levert een vertraging op zeker als er updates worden geïnstalleerd. Het was veel beter geweest als je een ssd had gekocht. Een ssd laat een oud systeem weer lekker vlot aanvoelen door de lage toegangstijden en hoge lees- en schrijfsnelheden.

Extra ram plaatsen lijkt mij in eerst opzicht een nutteloze upgrade.
Dit dus.

Een hdd is echt niet meer van deze tijd. Ze zijn ook relatief kwetsbaar in een laptop. Een ssd is de grootste versneller in de afgelopen 10 jaar.

Het kan zijn dat de oude installatie niet meer goed was (ook bv updaten van Windows 7/Vista is altijd wat minder dan een schone install.). Of de oude schijf was gewoon stuk.

Nu met de nieuwe schijf + Windows moet Windows de schijf nog indexeren en vaak een hoop updates in de achtergrond doen. Dat is over een dagje wel over.

Ik heb even gekeken, maar het kan zijn dat die Acer tot 2 drivebays en een m2-slot heeft. Daar zou je ook een combi met een ssd mee kunnen maken. Dat ligt natuurlijk ook aan budget en hoeveel opslag je nodig hebt.
Pagina: 1