Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-07 22:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste Tweakers,

Thuis heb ik twee routers van Telfort achter elkaar gekoppeld. Een Arcadyan V8 (in de woonkamer) en de bovengenoemde Zyxel (op zolder). Dus er gaat een ethernetkabel van 20 meter van de woonkamer naar zolder.

De V8 wordt vanwege de twee digitale TV-aansluitingen (dus twee ethernet voor internet en twee voor TV) als een modem gebruikt en de Zyxel wordt gebruikt als router voor andere bedraadde apparaten zoals Xbox 360 en een desktop.
Van poort Ethernet 2 (V8) gaat de kabel naar poort Ethernet 1 (Zyxel) en niet van poort Ethernet 2 (V8) naar poort WAN (Zyxel). Dit heb ik toentertijd zo aangesloten omdat ik anders geen internet op mijn Zyxel kreeg.

Sinds vandaag heb ik geen wi-fi van de Zyxel, maar gelukkig wel nog bedraad internet. Ik heb diverse reset uitgeprobeerd maar ik merk niet dat de fabrieksinstellingen terugkeren op de Zyxel. Dus instellingen blijven zoals voorheen. Als ik de blauwe WLAN knop indruk, brand de WLAN ( groen constant lampje) pas naar 1 minuut of het schiet gelijk in de WPS-mode (oranje blinkerende lampje)
Blijkbaar doe ik toch iets verkeerds.

Bij stap 1 staat "Controleer of alle kabels nog correct zijn aangesloten".
Maar ik wijk blijkbaar van de situatie af (zie link).
Ik kan helaas niet de V8 tussenuithalen omdat ie van mijn ouders is. :'(

https://www.telfort.nl/pe...op-een-ander-apparaat.htm

De interne pagina van de Zyxel http://192.168.1.254/ is niet bereikbaar. :X
Maar wel van de V8 , maar dat is hier niet van toepassing.
Dus ik kan niet bij de instellingen van de Zyxel komen.

Weet iemand hier hoe je toch draadloos internet op Zyxel krijg?
Resetten werkt blijkbaar niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 06-08-2017 21:17 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Resetten werkt waarschijnlijk wel, maar dan moet je wel stilstaan bij exact wat je doet.

De beide genoemde apparaten zijn hier modem, router (incl DHCP server), switch en access point ineen. De Experiabox v8 doet daadwerkelijk al die functies, jij gebruikt de Zyxel boven enkel als switch en access point.

Om dat te laten werken moet je een paar instellingen wijzigen. Dat heb je in het verleden gedaan. Maar door de factory reset zijn die instellingen verloren gegaan. En twee routers met hetzelfde LAN IP-adres en DHCP-server aan via LAN-poorten met elkaar verbinden gaat niet goed. Het is een wonder dat iemand bij jou thuis nog werkende internetverbinding heeft :o

Dit is wat je nodig hebt:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Kort door de bocht:
- koppel de Zyxel los van de v8.
- verbind nu (bedraad) met de Zyxel. Als het goed is krijg je een IP-adres erdoor uitgedeeld en kun je in de webUI komen
- zet de DHCP-server uit, en stel het LAN-IP ervan in op een IP-adres binnen het subnet van de v8, maar buiten de DHCP pool (zoek dus eerst uit welk subnet dat ding gebruikt en wat z'n pool is).
- nu kun je de Zyxel via LAN-poort verbinden met de v8 en zal de webUI benaderbaar blijven.
- dan naar hartelust WiFi settings instellen/wijzigen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Terug naar fabrieksinstellingen is de resetknop ca 30 dec ingedrukt houden. Sluit dan enkel een pc of laptop aan op je zyxel. De zyxel zou nu een ip aan je pc/laptop moeten geven.

Login de zyxel en confgureer je wifi. Als je een dekkend netwerk wil kan je hetzelfde ssid als de arcadyan gebruiken, ander kanaal (1 6 en 11 zijn niet overlappend). Gebruik ook dezelfde beveiligingsinstellingen. Save, zet dan dhcp uit voor lan en zet het lan ip hetzelfde subnet als de arcadyan en gebruik hiervoor een adres buiten de dhcp pool van de arcadyan. Check even wat er gebruikt wordt om zeker te zijn :). Save en na herstart router uitzetten, utpstekker van arcadyan op een van de lanpoorten van je zyxel, evt andere wired clients en weer aanxetten.

Je zyxel krijgt zijn ipadressen van de arcadyan net als.je wifi clients. Geen dubbele NAT op deze manier. Zou moeten werken. Ik heb het een keer gehad dat de voeding van de zyxel zorgde voor on onstabiele verbinding op wifi en dat was op te lossen met een vervangende adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-07 22:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Ok, ik ben op de interne pagina. Gelijk word er om een nieuw wachtwoord gevraagd. Ik vul gewoon mijn oude in. Geen 1234...
Ik zie wel hoe ver ik kom.

Nog geen draadloos internet. :'(
Enige wat ik bereik heb is, dat ik nu poort Ethernet 3 en Ethernet 4 ook kan gebruiken. :D
Hopelijk blijft het zo.

Verder werd er een ander SSID en wachtwoord weergegeven in de webUI. :?
Maar nog geen draadloos internet. :/
Toegang tot webUI van Zyxel ben ik nu ook kwijt. Alleen de webUI van V8 is nog zichtbaar.
Ik zal de exacte subnet en IP van de V8 moeten opzoeken.

[ Voor 64% gewijzigd door MedionAkoya op 06-08-2017 23:08 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Volgens mij gebruikt de Arcadyan hetzelfde IP-adres als je Zyxel. Ik zou inderdaad je DHCP pool opzoeken en desnodds verkleinen zodat je je Zyxel hiervan gebruik kan laten maken van een adres dat dan vrijkomt. Let erop dat je het default IP van de Zyxel (192.168.1.254) aanpast als je Arcadyan hier dus ook gebruik van maakt. Dit zal je moeten doen voordat je de Zyxel weer op de UTP kabel van je Arcardyan aansluit.

Als je Arcadyan op 192.168.1.254 luistert, config de zyxel dan op 192.168.1.253. De DHCP pool kan de lopen tot 192.168.1.252. Ik zou deze dan configureren tot .250 zodat je nog wat IP-adressen over hebt buiten je pool voor de toekomst. Als je dit werkend hebt kan je daarna je Wi-fi via de webUI instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
MedionAkoya schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:39:
Ok, ik ben op de interne pagina. Gelijk word er om een nieuw wachtwoord gevraagd. Ik vul gewoon mijn oude in. Geen 1234...
Ik zie wel hoe ver ik kom.
-knip-

Grrrr. Net wakker. Geheel nutteloos, verkeerd gelezen.

[ Voor 14% gewijzigd door sp.boot op 07-08-2017 11:23 ]

Pagina: 1