Waarom tweede router achter bestaande router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600543

Topicstarter
Regelmatig lees ik berichten van mensen die een tweede router achter hun bestaande modem/router (meestal van KPN/Ziggo) zetten. Ik vraag me af waarom.

Nu kan ik me voorstellen dat je hele specifieke eisen hebt op het gebied van een firewall of wifi (hoewel er bij dat laatste wel goedkopere oplossingen zijn), maar verder eigenlijk niet.

Dus waarom zou je een tweede router achter je bestaande router zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je eigen netwerk in een studentenhuis bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:36
Sneller, beter, stabieler, meer functies, zelf te beheren, andere firmware, betere wifi. Zo zijn er nog wel wat dingetjes waarom mensen kiezen voor andere hardware.

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 06-08-2017 20:29 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
Plus meer/snellere poorten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Omdat je die al had, en een accespoint wil maken.

Of inderdaad meer vrijheid in configuratie, wat bij Ziggo makkelijker is ( bridge ) dan bij KPN xDSL ( je moet toch met een dubbele NAT gaan werken dan )
Ik had bij KPN achter de experia een mikrotik als main router, al het verkeer werd via DMZ naar de mikrotik router gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:36

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een tweede router omdat de wifi ontvangst van mijn Ziggo router te wensen overlaat. Met name op zolder is er geen goede ontvangst. De tweede router heb ik met een kabel in de eerste geprikt en dient eigenlijk alleen als een extra accesspoint

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600543

Topicstarter
Ik snap het nog niet helemaal.
Downloader_NL schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:28:
Sneller, beter, stabieler, meer functies, zelf te beheren, andere firmware, betere wifi. Zo zijn er nog wel wat dingetjes waarom mensen kiezen voor andere hardware.
Als je oorspronkelijke router als niet stabiel is, is die met de tweede router dat ook niet. Zelf beheren lukt ook me een modem van KPN/Ziggo. En over wat voor meer functies praten we?

En betere wifi snap ik echt niet. Een access point o.i.d. is toch veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-05 09:03
Anoniem: 600543 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:03:

[...]

Als je oorspronkelijke router als niet stabiel is, is die met de tweede router dat ook niet. Zelf beheren lukt ook me een modem van KPN/Ziggo. En over wat voor meer functies praten we?

En betere wifi snap ik echt niet. Een access point o.i.d. is toch veel goedkoper?
Aangezien de secundaire router aangesloten wordt via de kabel, maakt het niet veel uit. De oorspronkelijke router zal dan eerder dienen als doorvoer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:46
Router met uitgeschakelde DCHP is een acces point. En als je hem al hebt liggen....

Zelf mijn WiFi verbeterd met 2 in het huis opgestelde TP-link AC-750 routers. Lagen in de aanbieding voor €37 bij de Mediamarkt en waren goedkoper dan een accespoint.

En vele mensen hebben meer dan 4 kabels nodig dan diegene die standaard op een modem van de provider zitten. Dan kan je wel een switch kopen maar voor die paar tientjes meer krijg je wat meer mogelijkheden erbij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Bijvoorbeeld als je meerdere netwerken met verschillende regels wil gebruiken, of DNS wil filteren. Of misschien wil je andere DHCP scopes maken, of misschien wil je een apparaat waar de provider niet in kan.

Stel dat het ding van de provider perfect werkt, dan is er natuurlijk geen reden voor een vervangend of extra apparaat. Maar dat is in veel gevallen dus niet zo. Voor de ISP is het belangrijk dat het ding zo min mogelijk telefoontjes naar de klantenservice veroorzaakt, en dat wordt deels gedaan door zo min mogelijk instellingen beschikbaar te maken voor de eindgebruiker. Stel dat je die instellingen wel wil veranderen, dan kan je dus niet het apparaat van de provider gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11

Felyrion

goodgoan!

(jarig!)
De routers die geleverd worden door de providers zijn historisch gezien zacht gezegd niet de meest geweldige. Met name gebrek aan functies of controle.

Zoals johnkeates hierboven ook al aangeeft, de provider heeft de minste kosten en problemen als hoogste prioriteit en niet wat voor de klant het meest zinvol is.

Tegenwoordig is mijn ervaring dat ze redelijk voldoen, maar wil je het onderste uit de kan qua controle en mogelijkheden dan zet je gewoon je eigen router neer.

Misschien wil je 5Ghz wifi terwijl je geleverde router maar 2.4Ghz ondersteund. Stabiliteit was vaak een dingetje. Mijn vorige router toen ik nog Ziggo had die liep eens in de zoveel dagen in de soep omdat hij niet zo goed tegen veel connections kon. Dat is nogal balen als je net in een online game bezig bent.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Anoniem: 600543 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:03:

[...]

Beiden niet (perse) waar. Als je provider een instabiele router levert, kun je die in passthroug mode zetten. Dan passeer je de ingebouwde router en accesspoint. Puur de modem functionaliteit is meestal wel stabiel, dat is niet zo'n zwaar proces. Dat maakt al een goede usecase voor een eigen router.

En tegenwoordig zijn er ook veel goeie access points op de markt, maar niet heel lang geleden waren accessoires met AC, dfs, etc. moeilijk te vinden of duurder dan veel wireless routers. Plus dat je aan een router veel meer kunt managen en deze ook als switch bruikbaar is. Dus ook om puur als AP te gebruiken zijn/waren er goede usecases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:22
__R__ schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:08:
Router met uitgeschakelde DCHP is een acces point. En als je hem al hebt liggen....
Nou, nee. Zakelijk staat in 99% van de gevallen op de router DHCP uit, maar is het wel de router richting internet.

En als je extra poorten nodig hebt gebruik je er een switch voor.
Routers achter elkaar zetten kunnen dubbel natten, wat voor rare problemen kan zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:44
Is het hier werkelijk router achter router, dan is het vaak onwetendheid (dit zorgt vaak juist voor problemen met programma's). Er zijn vrijwel geen redenen te bedenken waarom je dit zou willen. Een netwerk scheiden kun je beter op een andere manier oplossen door bv 2 bridges ertussen te zetten.

Is het een router achter een modem (router ingesteld als bridge) dan is het vaak omdat de functionaliteit van provider's modem/router niet naar wens is. Dit kan instabiliteit zijn, maar ook beperkingen qua poorten forwarden of firewall.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,

Aanleiding na mijn topic?

Ik heb er twee vanwege draadloos internet, de sterkte is op zolder bijna verwaarloosbaar. Dus reden om op zolder ook een te plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 06-08-2017 22:56 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft weinig met (overige) computerhardware te maken. Voor netwerken hebben we... Netwerken.

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-05 11:53
Anoniem: 600543 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:25:
Regelmatig lees ik berichten van mensen die een tweede router achter hun bestaande modem/router (meestal van KPN/Ziggo) zetten. Ik vraag me af waarom.

Nu kan ik me voorstellen dat je hele specifieke eisen hebt op het gebied van een firewall of wifi (hoewel er bij dat laatste wel goedkopere oplossingen zijn), maar verder eigenlijk niet.

Ik heb mijn ziggo modem/router in bridge laten zetten om 2 redenen:

1. Slecht wifi ontvangst omdat de aansluiting in de meterkast zit, nu heb ik een router achter de kast in de woonkamer en heb ik overal een goeie verbinding.

2. Raspberry Pi met Pi-Hole aangesloten op mijn router die werkt voor alle apparaten die in mijn netwerk zitten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:47

MsG

Forumzwerver

Een router is vaak goedkoper dan een specifieke oplossing als een access point, terwijl een router in potentie dingen kan die een access point niet kan, zoals routeren. Zodoende heb ik liever een router met dhcp uit als access point om de dekking uit te breiden van m'n netwerk. De originele provider router laat ik vrijwel altijd een router zijn en reduceer ik niet tot modem (bridge modus) dit o.a. omdat de ingebouwde switch dan niet meer werkt en je meteen al 3 lan-poorten weggooit.
Idanue schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:10:
[...]

Ik heb mijn ziggo modem/router in bridge laten zetten om 2 redenen:

1. Slecht wifi ontvangst omdat de aansluiting in de meterkast zit, nu heb ik een router achter de kast in de woonkamer en heb ik overal een goeie verbinding.

2. Raspberry Pi met Pi-Hole aangesloten op mijn router die werkt voor alle apparaten die in mijn netwerk zitten. _/-\o_
Ik mis in dit soort scenario's de meerwaarde van bridge mode. Waarom de 2e router niet instellen als access point? Zo hou je hotspots en je kan alle poorten van de Ziggo router blijven gebruiken. Of is het omdat je de DNS server niet kon wijzigen in je Ziggo router?

[ Voor 43% gewijzigd door MsG op 07-08-2017 08:19 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 15:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je router is basically het apparaat dat al het verkeer op je netwerk in goede banen leidt. Goeikope routers kunnen al eens overbelast geraken, en gaan dan pakketjes droppen of worden heel traag (en dan moet je hem herstarten). Daarnaast is vaak het zend/ontvangbereik niet al te best.

In dat geval kan een nieuwe/extra router een goeie oplossing zijn.

Om het bereik een boost te geven is een accesspoint eigenlijk de oplossing die je zoekt, maar een router met ingebouwd AP is ook een goeie optie.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:58
De router van de provider is:
  • helaas verplicht. Anders verlies je telefonie.
  • vergeetachtig. Een paar keer per jaar vergeet hij de configuratie.
  • ondersteund geen DMZ. Je kunt het wel aanzetten, maar dan gaat er geen DNS meer doorheen.
  • ondersteund geen MAC address filter in de firewall.
Dus er zit een pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac achter.
Je kunt met VLAN's spelen, maar dan moet je dus nog meer apparatuur aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 07-08-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

MsG schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:16:

Ik mis in dit soort scenario's de meerwaarde van bridge mode. Waarom de 2e router niet instellen als access point? Zo hou je hotspots en je kan alle poorten van de Ziggo router blijven gebruiken. Of is het omdat je de DNS server niet kon wijzigen in je Ziggo router?
DNS server kan je prima wijzigen met ziggo (Ubee)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:47

MsG

Forumzwerver

Niet bij elke Ziggo router. Bijvoorbeeld de connectbox kan dat niet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:28
MedionAkoya schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:56:
Hoi,

Ik heb er twee vanwege draadloos internet, de sterkte is op zolder bijna verwaarloosbaar. Dus reden om op zolder ook een te plaatsen.
Dit heb ik ook.

Had eerst internet via powerline adapter van beneden naar zolder direct me computer in. Dit werkte op me computer perfect, echter had ik mijn internetbundel op me telefoon (6gb) binnen anderhalve week leeg omdat ik op zolder geen WiFi verbinding had.

Vervolgens aangepast van powerline -> router -> computer en werkt net zo goed als powerline -> computer. Echter heb ik nu wel top WiFi op me zolderkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:46
Zoals hierboven genoemd b.v. beperkte mogelijkheden van geleverde router/modem door leverancier.
Ikzelf heb mijn Ziggo (ubee) modem in bridge mode staan omdat ik niet tevreden was over Wi-Fi coverage en toch geen gebruik maakte van ziggo hotspots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
Je hoeft natuurlijk geen extra router te kopen.
Vaak wordt dit gedaan om sneller of beter wifi te krijgen.
Of meer instellingen.

Als je bijv een pfsense router maakt,
hier kun je heel veel mee, je kunt ongeveer alles instellen wat er mogelijk is.(en is moeilijk in te stellen, kost veel tijd om te leren).
Je kunt veel filteren van je netwerk verkeer.
sex blokkeren, virusscan, hacks, scripts etc kan worden tegen gehouden, of bekeken worden, bepaalde aanvallen van websites wordt de website geblokkeerd, wordt ook elke dag geupdate, zodat nieuwe ook gezien worden.(en een virusscanner op windows is ook nog nodig).

Je kunt je wifi apart houden van de rest van je netwerk.
Je kunt een gast netwerk maken, voor personen die op bezoek zijn, ipv gewoon op je wifi laten met een pc/telefoon vol met virussen.
Je kunt je apparaten, die niet updaten of die onveilig zijn, op een aparte netwerk zetten, zodat je veilige hardware niet vol met virussen besmet raakt.

Je kunt ook werken met 3 goedkope routers die minder onderhoud vergen.
1 internet router, hier alleen de 2 andere routers op verbinden,
2 router, waar je veilige hardware aan komt,
3 router, onveilige hardware, die bijv niet ge-update wordt.
Zoek met google op "3 dum routers"

Dit met verschillende netwerk maken gaat in de toekomst meer komen, omdat nu het zeer onveilig is, tav bijv webcam die niet ge-update wordt, tablet die niet geupdate wordt, lamp die niet geupdate wordt, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 07-08-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-05 11:53
MsG schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:16:

Hotspots gebruik ik niet en behalve mijn gamepc is alles wireless aangesloten dus veel poorten heb ik niet nodig.
Ik kon idd de DNS niet wijzigen in mijn connect box van ziggo.
mrc4nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:22:
[...]

DNS server kan je prima wijzigen met ziggo (Ubee)
Bij de ubee misschien wel maar het wil niet als je een connect box hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

KPN doet remote management op hun apparatuur, maar ook op netwerkapparatuur die zij verkopen zoals powerlines. Zij doen dit via TR-069. Je kan dit niet uitzetten in de modem al is KPN wel [url="https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/onbekende-port-forwarding-tcp-poort-9000-430437/index4.html"]actief aan het meedenken[/url aan een oplossing of workaround]. Een tweede router kan in dit geval de poort waar TR-069 op staat ingeschakeld via de firewall blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 600543 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:25:

Bij mij staat er een router achter om de simpele reden dat het modem van ziggo niet te managen is. Dus die staat in bridge mode en ik manage alles via mijn eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MedionAkoya schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:56:
Hoi,

Dat hoeft dus niet per se een router te zijn. Dat levert met port forwards problemen op, of dubbel werk, omdat je poorten twee keer moet forwarden. Verstandiger was dan geweest om een accesspoint op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 11:32
MsG schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:24:
Niet bij elke Ziggo router. Bijvoorbeeld de connectbox kan dat niet.
Connectbox werkt sowieso niet zo lekker in mijn ervaring.. Ben er nu 2 tegengekomen en alle twee kwam ik niet verder dan de pagina om het wachtwoord in te voeren... (1 kon ik in na een herstart, 2e niet) Kan op volgende drukken maar gebeurt niets.

Hoop dat ze hem nog wat verbeteren d.m.v. updates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03 13:42
CH40S schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:51:
[...]
Dat hoeft dus niet per se een router te zijn. Dat levert met port forwards problemen op, of dubbel werk, omdat je poorten twee keer moet forwarden. Verstandiger was dan geweest om een accesspoint op te hangen.
Juistem. Je ziet wel vaker dat een wireless router alleen wordt gebruikt als access point. Dat geeft dus in principe extra werk (router functionaliteit er zoveel mogelijk uit slopen dus meestal meer configuratie).

Het eerste wat ik gedaan heb was het (Ziggo) modem in bridge te laten zetten. Niet eens zozeer om de al dan niet aanwezige functionaliteit van het apparaat, maar omdat ik graag zelf de volledige controle heb over het punt waar mijn netwerk aan het grote boze internet hangt (call me paranoid ;) )

Achter de bridge staat een ASA 5505, deze gaat naar een (managed) switch van waar het hele huis bediend wordt. Voor de wifi een ubiquiti AP (kan ook een guest netwerk aan) en ik ben helemaal tevreden.

Zo kan dus iedereen een eigen reden hebben voor een tweede router/device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 19:39
Telenet (BE) heeft volledige controle over de settings van zijn router. Heb liever dat ze van mijn firewall met hun fikken afblijven. Bovendien geeft het mij ook extra mogelijkheden om e.g. een vpn te runnen op mijn router. Ik moet toegeven dat de wifi modem/router van telenet + eigen wel miserie geeft met ipv6, daarom heb ik nu ook een modem only, kan je gewoon om vragen bij telenet. Verwacht wel geen configuratie support dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 08:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Net nieuwe Ziggo Modem/router gekregen. In verband met verhuizing. Prima ding, maar aangezien ik een Apple ecosysteem heb. Heb ik toch liever mijn eigen Airport TimeCapsule en Extreme's draaien. Zijn deze beter? Niet naar gekeken, maar voor mij persoonlijk wel makkelijker te beheren etc... En alles is al geconficureerd naar onze wens.

Hier draait dan de Ziggo modem/router in bridge mode en gebruik ik mijn eigen Airports ;-)
Als alles na behoren werkt en je mist niks aan functionaliteit. Dan lekker zo laten zoals het is. Dan voegt een eigen router negen van de tien keer niks toe? ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 08:49
Ik gebruik zelf een eigen router achter het Ziggo modem(bridged mode) om meerdere redenen. Het begon ooit omdat mijn internet niet stabiel was. Zowel bedraad als draadloos. Na het aanschaffen van een extra router die ik als AP had ingesteld was het nog steeds zo instabiel als wat. Toen maar gekozen voor bridged mode.

Tegenwoordig heb ik ook een apart gastenwi-fi netwerk. Dit zodat alleen ik en mijn familie de domotica(Sonos, Hue, Chromecast etc) kunnen bedienen. Anders krijg je van die situaties dat bij een feestje iedereen maar loopt aan te rommelen met de Sonos. Vervolgens heb je elke 10 seconden een nieuw nummer, je kent het wel. Met de router van de ISP kon ik dit niet realiseren.

Zoals je ziet hoeven je eisen dus niet eens zo heel groot te zijn m.b.t. router functies om een eigen router achter je ISP modem/router te plaatsen te kunnen verklaren.
Pagina: 1