Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Lightroom CC (2017). Nu gebruikt die software nogal wat directories waarvan ik me afvraag waar ze voor dienen.

Zelf heb ik de volgende directories aangemaakt:
  • C:\Users\Mark\Documents\Foto's: hier staan mijn foto's
  • C:\Users\Mark\Documents\Lightroom backup: hier staan de backups van Lightroom
Van deze directories weet ik dus waar ze voor dienen.

Echter, Lightroom maak zelf nogal wat directories aan in Pictures:
  • Camera Roll (deze is leeg)
  • Lightroom Mark (zo heet ik en is mijn login-naam)
  • Lightroom Mark Previews.lrdata
  • Lightroom Mark Smart Previews.lrdata
  • Saved Pictures (deze is leeg)
Van al deze directories heb ik geen idee waar ze voor dienen. Iemand die dat wel weet?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Camera Roll en Saved Pictures klinken alsof ze door de synchronisatie met Lightroom Mobile worden gemaakt.

Lightroom <Catalogus Naam>.lrcat is je catalogus. Die moet je goed bewaren :)
Lightroom <Catalogus Naam> Previews.lrdata bevat alle previews. Die kun je rustig verwijderen om al dan niet tijdelijk ruimte te besparen.
Lightroom <Catalogus Naam> Smart Previews.lrdata bevat alle smart previews. Iets geavanceerdere previews ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
tip: zoek en lees een lightroom boek en leer hoe lightroom precies met je foto's om gaat.

Lightroom maakt voor elke foto een layer aan die het elke keer opnieuw toepast alsje de foto in lightroom opent. In de foto zelf gebeurt niets, totdat je kiest om te exporteren. Dan krijg je een nieuwe foto (jpeg) waar de bewerkingen zijn doorgevoerd.

In de map 'lightroom' wordt het laagje opgeslagen dat iedere keer over je foto's heen wordt gezet. De andere mapjes (previews) maken dat als je door de foto's heen scrollt ze direct (met bewerking) getoond worden. Zoals hierboven beschreven kan je deze prima 'opschonen' , maar het werken in lightroom kan er w wat trager van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zou de mappen verplaatsen naar een duidelijke data schijf.
En zorg voor backups...
De lrcat is jouw database waarin alles opgeslagen wordt (oa de lagen en zo waar over geschrven werd).
Dus de gouden tip is al gegeven.. een boek over LR...

PS: als je heel veel bewerkingen doet moet je ca elk half jaar of jaar (afh van hoeveel je doet) een nieuwe databse aanmaken anders wordt het een stuk trager...
En het backupppen van al die lrcat files duurt vaak lang (heel veel kleine bestanden....) dus doe dat vanaf het begin (backuppen!)

PS: een persoon heeft hier al 6 TB aan foto's/lrcat etc als backup staan in zijn nog relatief korte carriere (muziek fotos).... (1x 2TB + 1x 3TB disk deels vol).
Een raw file als basis neemt al heel wat ruimte in....
En raw blijft RAW, LR icm de database laat dat bestand onveranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

route99 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:52:
Ik zou de mappen verplaatsen naar een duidelijke data schijf.
En zorg voor backups...
De lrcat is jouw database waarin alles opgeslagen wordt (oa de lagen en zo waar over geschrven werd).
Dus de gouden tip is al gegeven.. een boek over LR...

PS: als je heel veel bewerkingen doet moet je ca elk half jaar of jaar (afh van hoeveel je doet) een nieuwe databse aanmaken anders wordt het een stuk trager...
En het backupppen van al die lrcat files duurt vaak lang (heel veel kleine bestanden....) dus doe dat vanaf het begin (backuppen!)

PS: een persoon heeft hier al 6 TB aan foto's/lrcat etc als backup staan in zijn nog relatief korte carriere (muziek fotos).... (1x 2TB + 1x 3TB disk deels vol).
Een raw file als basis neemt al heel wat ruimte in....
En raw blijft RAW, LR icm de database laat dat bestand onveranderd.
Een LRCAT bestand is één bestand, het backuppen daarvan duurt dan ook niet lang omdat je schijf sequentieel kan lezen en schrijven. De LRPREV map is daadwerkelijk een map met een hele structuur van kleine bestanden, dat duurt lang om te backuppen maar is ook niet nodig. Zorg dus dat je deze overslaat wanneer je backup software gebruikt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je hebt gelijk... het was die map...
Maar niet backuppen? Hier gebeurt dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:51
route99 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:26:
Je hebt gelijk... het was die map...
Maar niet backuppen? Hier gebeurt dat wel...
Nope, enkel de catalogus en settings. Daar staan de bewerkingen en alle custom dingen in. (en nog op tig andere onhandige plaatsen..c:users/adobe/roaming/... Oid)

Die preview folders.. Tsja naja.. Maakt lightroom maar lekker opnieuw als ik een backup terug moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de informatie, heren! Overigens heb ik een boek over Lightroom, maar het concept van lagen enzo wordt niet uitgelegd daarin.
route99 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:52:
Thanks. Dat lijkt me de belangrijkste tip :) .

Dit snap ik niet zo goed. Leuk dat hij 6 TB aan backups heeft, maar het is toch voldoende als je de laatste of laatste 2 lrcat's backupt? Dat kost bij mij in elk geval nauwelijks tijd.

En kun je vertellen hoe ik een nieuwe database maak (niet een nieuwe backup)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Een nieuwe database maak je net als bij alle andere programmas via het menu.
https://helpx.adobe.com/n...help/create-catalogs.html
Meer schrijf ik er niet over want via F1 kom je zo bij de HELP (of via internet) en daar kun je alles opzoeken.
Pas als dat niet lukt kom je met een specifieke vraag hier, anders zijn wij de HELP van LR aan het overtypen/copyen... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 07-08-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Via het menu ;) Bestand -> Nieuwe catalogus oid ;)

Overigens hebben we het steeds over lagen.. maar die moet je niet zien als lagen. Het is je bewerkingshistorie, stappen die je gemaakt hebt dus. Die stappen worden niet gebruikt en zijn puur voor je zelf zodat je terug kan naar een vorige bewerking. Van lagen is dus geen sprake.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wederom dank.

Nog 1 vraagje: dienen de backup-bestanden puur als backup, dus als bestanden om terug te zetten in geval van nood? Of worden ze ook nog voor iets anders gebruikt?

Ik vraag dit omdat ik uit sommige mails hierboven het idee kreeg dat ze misschien ook gebruikt worden om "lagen" (bewerkingshistorie) in op te slaan die je nog wel in operationele situaties wilt gebruiken.

Ik heb nl. inmiddels heel veel backup-bestanden en vroeg me af of ik de oudere daarvan niet gewoon weg kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een backup is een (volledige) backup. Gewoon weg mieteren ;)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1