Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-08 10:10
Hoi Allemaal,

Het is helaas een lang verhaal.

Al jaren heb ik een klein thuisnetwerkje bestaande uit een oude Ziggo Ubee modem (modem-only), een Linksys E3000 router met wifi en daaraan een gedeelde harde schijf. Inmiddels is de boel behoorlijk gedateerd en een aantal maanden geleden hield de Ubee modem ermee op. Ondanks dat wij een kleiner Ziggo abonnement hebben (150 Mbps) besloot Ziggo ons daarop toch de nieuwe Connect Box ("CB" in de rest van mijn post) toe te sturen als vervanging van het Ubee modem. Sindsdien is het één bak ellende.

Ook al beschikt de CB over ingebouwde router, 2.4 Ghz en 5 Ghz wifi, de prestaties waren in elk opzicht minder dat die van de oude Ubee + Linksys waren. Het bereik was minder en waar ik eerst rustig 10 Mbps+ per device trok, viel dit nu terug naar rond de 2 Mbps. Het wijzigen van de wifi kanalen, het splitsen van de 2.4 Ghz en 5 Ghz banden over verschillende SSID's,.. niets hielp. Ik heb toen een Ubiquiti AP LR gekocht omdat ik vermoedde dat de radios van de CB gewoon ondermaats waren, maar ook dit leverde niets op.

Inmiddels zijn we een paar maanden verder (de Ubiquiti heb ik retour gestuurd), is iedereen in huis de wanhoop nabij en ben ik ervan overtuigd dat de CB gewoon prut is. Het probleem zit hem niet in de radios, hij kan het routen naar meer dan één volwaardig device (laptop of computer) gewoon niet aan. Er is bandbreedte genoeg en met een Speedtest haalt hij netjes 150 Mbps, maar zodra er meer dan één device aan trek zie je de downloadsnelheid slinken naar rond de 2 Mbps, zelfs bekabeld. Bovendien moet ik de CB enkele keren per week resetten om uberhaupt verbinding te 'houden'.

Ziggo ziet bij het uitlezen niets. Ze willen wel een monteur sturen, maar dan moet ik hem volgens het boekje aansluiten. Dat is hij nu niet, maar dat heb ik een tijdje terug zelf wel al geprobeerd, toen zag Ziggo ook niets aan het uitlezen en met de Ubee + Linksys heeft hij het ook altijd perfect gedaan in de niet-boekje opstelling. Ik kan mezelf dus weer extra werk op de hals halen om hem wéér volgens het boekje aan te sluiten, om vervolgens te horen dat Ziggo weer niets ziet. De monteur gaat vervolgens pok niets zien. Het is makkelijk te zien of iets het doet of niet, het is moeilijker te zien dat iets het wel doet maar zwaar ondermaats presteerd. In het slechtste geval sturen ze een rekening omdat de monteur niets ziet, in het beste geval krijg ik een nieuwe CB die verder exact hetzelfde is. Ik heb er dus, ook naar veelvuldig telefonisch contact met Ziggo, nul vertrouwen in dat Ziggo het probleem gaat oplossen. Overstappen naar een andere ISP is geen optie omdat wij nog vier analoog aangesloten televisies in huis hebben. Als ik daar allemaal een HD ontvanger aan wil hangen kost me dat een fiks bedrag per maand extra.

Nu wil ik dus eigenlijk de CB in bridge modus laten zetten er gebruik maken van een eigen router. Daar stuit ik om het eerste dilemma:

Ik heb online gelezen dat mensen slechte ervaringen hebben met een CB in bridge modus. Deze zou het signaal maar matig doorsturen.

Dan wat betreft de router wil ik eigenlijk een goede losse router zonder radio's, met daaraan één of twee access points. Die schijnen er voor consumenten niet veel te zijn. Ik kom al gauw weer uit bij Ubiquiti, met bijvoorbeeld een EdgeRouter PoE en twee AC Lites. Zie hier dilemma nummer twee:

Ik kan goed overweg met het hardware matig aansluiten van netwerkapparatuur en heb een redelijke basiskennis met betrekking tot het verdelen van radiokanalen, toewijzen van vaste IP adressen, etc., maar ben absoluut geen netwerk whizzkid.

De vraag is dus hoe moeilijk het precies is voor een aardige leek, om een Ubiquiti router te configuren, wat de alternatieven zijn en hoe zinvol het is om de CB in bridgemodus te laten zetten.

Alvast bedankt voor de tips en comments,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Polyprobatos schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:31:
[...]

Ik heb online gelezen dat mensen slechte ervaringen hebben met een CB in bridge modus. Deze zou het signaal maar matig doorsturen.
Hoeveel klok en klepel kun je in één uitspraak steken 8)7

Degene die dit beweert heeft werkelijk geen benul waar hij het over heeft :o

Of dat ding in bridge danwel NAT-router mode staat, de modem erin blijft hetzelfde doen: het analoge signaal over de coaxkabel demoduleren en de data die eruit gehaald wordt richting je LAN gooien. Het signaal wordt dus - terecht - nooit doorgestuurd. Als dat wel gebeurde zou je het een coax splitter noemen en zou je er andere modems achter hangen :')

Je geeft niet aan welke "Connectbox" je hebt. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het een Compal CH7465LG is. Zo ja heb ik er ook een hangen. In bridge mode. Werkt prima. Overigens is mijn reden voor bridge mode vrij simpel: we hebben een uitpandige meterkast. Die CH7465LG heeft erg goede WiFi (beter dan een UAP AC LR, zeker in de 5GHz :o ) maar daar heb je weinig aan als het achter een betonmuur buiten je huis zit. En als we toch intern met AP's bezig moesten gaan heb ik maar een wat zwaardere half-zelfbouwrouter erachter gehangen om tegelijk dingen als OpenVPN en Radius server (en to do: Ubiquiti UniFi controller) te kunnen draaien. Als je dat soort ding wilt doen heb je meer nodig dan de default router in de CH7465LG, maar ik lees nergens dat je dat doet.
Dan wat betreft de router wil ik eigenlijk een goede losse router zonder radio's, met daaraan één of twee access points. Die schijnen er voor consumenten niet veel te zijn. Ik kom al gauw weer uit bij Ubiquiti, met bijvoorbeeld een EdgeRouter PoE en twee AC Lites. Zie hier dilemma nummer twee:

Ik kan goed overweg met het hardware matig aansluiten van netwerkapparatuur en heb een redelijke basiskennis met betrekking tot het verdelen van radiokanalen, toewijzen van vaste IP adressen, etc., maar ben absoluut geen netwerk whizzkid.

De vraag is dus hoe moeilijk het precies is voor een aardige leek, om een Ubiquiti router te configuren, wat de alternatieven zijn en hoe zinvol het is om de CB in bridgemodus te laten zetten.

Alvast bedankt voor de tips en comments,
Als je gaat voor twee UniFi UAP AC Lites zou ik veel eerder een UniFi Secure Gateway aanraden dan een EdgeRouter. De EdgeRouter Lite en USG hebben nagenoeg zelfde specs, maar de UniFi is - zoals de naam aangeeft - vanuit dezelfde UniFi managementomgeving te beheren als de AP's. De EdgeRouter heeft z'n eigen omgeving die op zich prima functioneel is, maar door velen als lastiger beschouwd wordt.

Dat gezegd, ik zou eerst paar stappen terug doen. Jouw netwerksetup doet raar. Erg raar. Je ervaart problemen met die (vermoedelijke) CH7465LG die ik in ieder geval niet herken met zelfde apparaat. Vervolgens heb je het over niet 'volgens het boekje aansluiten' zonder uit te wijden over wat dat exact inhoudt. De problemen zijn voor jou begonnen voor een modemwissel van een (ook al niet exact aangegeven) Ubee modem naar deze nieuwe, maar behalve dat gegeven is nog totaal niet duidelijk wat het probleem dan exact is. Het lijkt me erg verstandig eerst gedegen troubleshooting te doen voordat je geld uitgeeft zonder te weten of dat het probleem gaat oplossen :o

Begin eens met:
- exacte type modem op te zoeken.
- leg uit hoe de boel aangesloten is bij jou en waarom dat niet volgens boekje zou zijn.
- je zegt dat het probleem niet in de WiFi zit maar de router niet naar meerdere apparaten zou kunnen routeren. Hoe heb je dat uitgesloten? Heb je hetzelfde probleem met meerdere apparaten bedraad?
- als het klopt dat ook bedraad het mis gaat met meerdere apparaten eraan, wat gebeurt er dan als je die oude E3000 ertussen hangt (ja, NAT achter NAT is niet goed, maar om even eea uit te sluiten prima middel) en dan meerdere apparaten daarop aansluit?
- wat voor network services draaien op de apparaten die je in huis hebt?

Je gaat ervan uit dat die paar Mbps gevolg zijn van een bottleneck. Tenzij je zulk raar verkeer hebt dat de packet processor van de router er niks mee kan en het in CPU afgehandeld moet worden (lijkt me sterk...) is het erg onwaarschijnlijk dat hier sprake is van een bottleneck, je vermoedelijk eerder last van packetloss. Als dat zo is, is het zaak om te achterhalen waar het fout gaat. Dan weet je gelijk welke actie nodig is om het op te lossen. Het kan zo simpel zijn als een kabeltje vervangen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:04
Ook hier geen problemen met die CH7465LG. Om een paar dingen uit te sluiten zou ik twee laptops o.i.d. in je meterkast bedraad aansluiten op die Compal. 10 tegen 1 dat dat goed werkt. Dan rustig aan devices (per stuk!) er bij gaan plaatsen zodat je weet wat je het laatst gedaan hebt als het misgaat. Dat is een beetje de basis van foutzoeken, zo simpel mogelijk testen en dan stuk voor stuk terug naar de bedoelde situatie tot het misgaat. Dan kan je makkelijk dingen uitsluiten wat het in ieder geval NIET is.

Als ik het zo lees verwacht ik meer iets met dubbel uitgegeven IP adressen, een routeringsissue in je netwerk of iets met torrents wat erg veel sessie tegelijk opzet. 2Mbps is ongeveer 200KBps aan dataverkeer, dat trekt de Compal met twee vingers in de neus, met vele devices tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-08 10:10
Ik had bewust bepaalde informatie uit de OP weggelaten omdat het al zo'n lang verhaal was, met name met betrekking tot de huidige niet-boekje setup, maar ik kan daar best nog over uitwijden.
dion_b schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:14:
[...]
Begin eens met:
- exacte type modem op te zoeken.
- leg uit hoe de boel aangesloten is bij jou en waarom dat niet volgens boekje zou zijn.
- je zegt dat het probleem niet in de WiFi zit maar de router niet naar meerdere apparaten zou kunnen routeren. Hoe heb je dat uitgesloten? Heb je hetzelfde probleem met meerdere apparaten bedraad?
- als het klopt dat ook bedraad het mis gaat met meerdere apparaten eraan, wat gebeurt er dan als je die oude E3000 ertussen hangt (ja, NAT achter NAT is niet goed, maar om even eea uit te sluiten prima middel) en dan meerdere apparaten daarop aansluit?
- wat voor network services draaien op de apparaten die je in huis hebt?
- Het typenummer van de Ubee kan ik helaas niet meer opzoeken. Volgens mij heb ik dat ding weggegooid omdat hij tóch kaduuk was. De CB is inderdaad een CH7465LG-ZG.

Het verhaal dat hij goede wifi heeft snap ik echt niet, maar misschien is dat omdat er thuis meer gebruik wordt gemaakt van de 2.4Ghz dan de 5Ghz. Op de 2.4Ghz is het bereik aanzienlijk minder dan van de Linksys E3000. Op de 5Ghz komt het signaal amper het trapgat door naar de hal een etage lager, maar dat valt te verwachten.

- De COAX aansluiting zit bij ons thuis in de woonkamer, niet de meterkast. Dit is niet verlegd, hij komt daadwerkelijk daar binnen. De PC en laptops, danwel bedraad of per wifi aangesloten, staan normaliter twee etages hoger. Daarom gaat de COAX eerst in een signaalversterker. Daarna gaat het naar de verschillende TV's en het modem dat boven staat. De signaalversterker heeft mijn vader toentertijd geinstalleerd, toen hij zelf bij toen nog Casema werkte. De signaalversterker was op een gegeven ogenblik ook gedateerd, een oude maat van mijn vader heeft hem toen vervangen voor een nieuw Ziggo-compatible model.

Echter, ik heb zoals vermeld allang geprobeerd de modem wel direct op de uitgang in de woonkamer aan te sluiten en daar twee laptops bedraad aan te hangen. Dit maakt totaal geen verschil, de exact zelfde problemen blijven bestaan. Voorheen met de Ubee stonden deze en de Linksys router ook op de 2e etage na de signaalversterker en waren er géén problemen. Sterker nog, omdat ik de hele zwik al naar beneden had geplaatst toen de Ubee overleed, om uit te sluiten dat er iets mis ging vóór het modem, was de wél-boekje aansluiting van de CB beneden de eerste die ik heb geprobeerd. Ik heb hem pas later weer naar boven gehaald omdat het toch niets uitmaakte. Op basis van deze twee observaties: geen verschil aansluiting wél/niet-boekje CB en goede performance niet-boekje Ubee, heb ik uitgesloten dat het probleem in de wijze van aansluiten zit.

- Ja verschillende apparaten hebben dezelfde problemen en hadden deze voorheen, pre-CB, niet. Verder zie bovenstaand.

- Dat is misschien nog het proberen waard. Vind het ook ronduit irritant dat de CB niet door de gebruiker zelf in bridge modus te zetten is, anders had ik hier allang mee geëxperimenteerd.

- Alle PC's en laptops, bedraad of op wifi aangesloten, draaien op Windows 10 met standaard instellingen. Verder hangen er wat Android smartphones aan.
Houtenklaas schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:27:
Ook hier geen problemen met die CH7465LG. Om een paar dingen uit te sluiten zou ik twee laptops o.i.d. in je meterkast bedraad aansluiten op die Compal. 10 tegen 1 dat dat goed werkt. Dan rustig aan devices (per stuk!) er bij gaan plaatsen zodat je weet wat je het laatst gedaan hebt als het misgaat. Dat is een beetje de basis van foutzoeken, zo simpel mogelijk testen en dan stuk voor stuk terug naar de bedoelde situatie tot het misgaat. Dan kan je makkelijk dingen uitsluiten wat het in ieder geval NIET is.

Als ik het zo lees verwacht ik meer iets met dubbel uitgegeven IP adressen, een routeringsissue in je netwerk of iets met torrents wat erg veel sessie tegelijk opzet. 2Mbps is ongeveer 200KBps aan dataverkeer, dat trekt de Compal met twee vingers in de neus, met vele devices tegelijk.
Helaas, de bedrade aansluiting uit de "meterkast" werkt dus ook niet goed. Verder zie bovenstaand.

Het verhaal van de dubbel uitgegeven IP adressen is interessant. Ik heb namelijk gemerkt dat twee laptops, bedraad aangesloten, geen verbinding met elkaar kunnen maken in LAN applicaties. Trek je bij één laptop de UTP eruit en laat je die op wifi, dan vinden ze elkaar soms wel, soms niet. Wifi & wifi vind elkaar ook soms wel en soms niet, waarbij het dan vaak weer helpt de CB te resetten. Zou echter niet weten waar dit vandaan komt; de CB staat op standaard instellingen wat betreft IP toekenning en de laptops staan, zowel bedraad als op wifi, op standaard Windows 10 instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:04
Als het modem direct aangesloten op de AOP (Abonnee Overname Punt) met twee aangesloten laptops niet goed werkt, wordt het tijd Ziggo te bellen. Ik zou het modem overigens altijd zo dicht mogelijk bij die AOP plaatsen en met UTP verder je huis ingaan, elke meter coax is extra verlies die je met UTP niet hebt.

Als je met die laptops LAN issues hebt zou ik daar eerst even naar kijken. De beste truc? De netwerkkaart even verwijderen en laten vinden door W10, dan staan ze default in DHCP client mode en zou dat verder goed moeten gaan. Eventuele VPN clients die weleens virtuele drivers installeren zou ik ook even weghalen voor de zekerheid. In een dos/cmd venster kan je met "ipconfig" makkelijk zien welke IP nummers jouw laptop gebruikt. Let ook op of het netmask identiek is (meestal 255.255.255.0 in een thuissituatie)