Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 22:36
Mijn vraag:

Crosshair VI Hero gaat niet meer aan sinds ik van een r9 fury air en luchtgekoelde 1700x naar EK monoblok ben gegaan incl een msi 1080ti (met waterblok).

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
ASUS ROG Crosshair VI Hero
Corsair 2x 8gb DDR4-3200 CL16 geheugen; vóór dit issue het laatst volledig werkend op 3066MT/s
AMD R7 1700x
EK Crosshair VI Hero monoblock
MSi 1080ti EK X
Thermaltake Smart DPS G 750W voeding
EKWB pomp/reservoir
EKWB 240mm radiator

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- PSU jumper toegepast, hiermee ging 1x de pomp aan, maar leds bleven verder uit. Nadat ik de stroom eraf haalde en dit nog een keer probeerde, deed ook dit het niet meer
- RGB verlichting brandt, maar CPU ready LED is rood.
- Het losschroeven van het monoblock (zoals hier aangeraden) en het ietsje verplaatsen van het blok in m'n handen zorgt ervoor dat de cpu ready naar groen springt, maar ook hiermee geen boot mogelijk
- Tijdens het monteren van de slangen hoorde ik wat knarsen, omdat ik een te krappe bocht had en de slang van het monoblock af wilde trekken. Dit ging namelijk vrij moeizaam ivm het vacuüm zuigen van de slang op de fitting.
Omdat ik nu torq schroeven in de backplate heb ipv normale schroeven, heeft dit mogelijk schade veroorzaakt. De (factory) backplate heeft namelijk aan de bovenkant cq de onderkant speling
- Volledig clearen van CMOS helpt niet (aangeraden via deze link.)
- Power switch connectors op het mobo in beide orientaties gehad, maar ook dit biedt geen soelaas

Op basis van het bovenstaande vermoed ik dat ik door het monteren van de backplate té enthousiast was met de spanning via een torq sleutel, waardoor mogelijk de VRMs teveel druk op zich hebben gekregen, de backplate losser is geraakt en daarom de PC niet meer boot, wat betekent dat ik m'n mobo voor RMA kom op te sturen.

Mocht iemand nog een idee hebben, dan hoor ik dat graag. Zou natuurlijk zonde zijn als ik hiermee paar weken zonder mobo kom te zitten |:(

Tot slot plaatjes van de build, voor zover dat helpt:
---

De build vóór de troubleshoot
De build vóór de troubleshoot

Vooraanzicht incl RGB van 't mobo
Vooraanzicht, RGB van 't mobo

Bovenaanzicht, CPU ready LED rood
Bovenaanzicht, CPU ready LED rood

Zijaanzicht bovenste VRMs

Zijaanzicht bovenste VRMs (2)

Backplate, linkerzijaanzicht
Backplate, linkerzijaanzicht

Backplate, rechterzijaanzicht
Backplate, rechterzijaanzicht

[ Voor 27% gewijzigd door DragonSupremacy op 06-08-2017 18:03 . Reden: Extra plaatjes toegevoegd ]

Ryzen 9 3900x | Crosshair VI Hero | 16GB DDR4-3200C14 | Asus 2080 Ti

Beste antwoord (via DragonSupremacy op 12-08-2017 11:57)

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Oke, het probleem is dus de pinnen op de cpu lijkt het in eerste instantie.

Iets anders wat bij mij vraagtekens oproept is het feit dat de pomp niet meer aan wil met de jumper, dit heeft namelijk niets met het moederbord van doen, aangezien die niet eens powered is op het moment dat je een jumper gebruikt.

Ik zal zeker oppassen met je PSU, die kan gewoon kapot zijn en iets anders hebben opgeblazen.

🇺🇦

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik kan je niet direct helpen met het probleem. Maar waarom ga je pomp/res. GPU. Rad. CPU.

En niet pomp/res. GPU(pak de bovenuitgang) CPU. Rad?

Tevens is 240radiator wel wat klein voor een setup zoals deze.

En hou er rekening mee dat dit onder gebruikers schade zal vallen. En je zelf de boel moet betalen mocht het kapot zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 06-08-2017 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Hi Loki,

Ik snap je punt. Loop is in principe dus andersom, dus pomp > gpu > rad > cpu > pomp ipv cpu eerst. 'in' op de pomp is waar het de pomp 'in' gaat, dus dat heb ik op een 'ongebruikelijke' manier gelust.

Wat de radiator betreft: Ik ben bij het monteren er helaas achter moeten komen dat mijn kast te weinig ruimte biedt voor zowel een 120mm als een 240mm radiator. Ik heb wel al een NZXT H440 op het oog, maar dat moet nog een 2 weken wachten tot m'n salaris er weer op staat.

En ja, ik heb me er al bij neergelegd dat ik waarschijnlijk de boel gesloopt heb, dus dat ik een dure vergissing heb begaan door teveel kracht op de backplate te zetten. In het ergste geval betekent het dat ik een paar weken zonder pc zit, maar daar is ook wel (uiteindelijk) mee te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik zou mono block eraf halen. En alle koelers etc er weer op plaatsen. En even de CPU los maken om te kijken of het Mobo verbogen pinnetjes heeft.( die zijn 9/10 keer redelijk goedkoper te laten repareren/zelf doen) Mochten alle pinnetjes Goed zitten. Kijken of hij met de stock koeler wel aan gaat.(uiteraard kan je dit prima Zonder GPU doen).

En de volgorde maakt bij den loopt niet uit. En moet je gaan voor de mooiste/makkelijkste manier gaan. Zoals een 90 graden fitting tussen je GPU en CPU. Zodat je weinig spanning op de slangen hebt. Dat oogt het mooist. En de h440 is een mooie kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Ik was er inderdaad nog over aan het denken of de luchtkoeler hierbij gaat helpen, Even naar een 'known good' teruggaan en kijken of dat helpt, omdat de LED zo'n beetje aangeeft dat het probleem bij het CPU gedeelte moet worden gezocht. Goede tip, ik zal er eens mee aan de slag gaan :)

----

ik heb het monoblock eraf gehaald, maar weet niet of dit zo gezond uit ziet. CPU blok leek wel vastgeplakt te zitten aan het blok, maar die is nu redelijk naast het contactpunt gegleden. Over de socket ben ik minder te spreken:

Monoblok + CPU:
Monoblock + CPU

Socket
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zQZKsLwNpQCaJ2MQYaihENQA/thumb.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door DragonSupremacy op 06-08-2017 21:02 . Reden: Bevindingen toegevoegd onder de --- ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:58

CaDje

Framedrops for life

Dat is wel een flinke dot thermal paste, sowieso veel minder gaan gebruiken, meestal is thermal paste ter grote van een erwt voldoende.

Ik kan voor de rest niet heel veel aan je socket zien? Heb je nog kunnen testen of het met je oude koeler werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Heb ik nog niet getest. Socket is tov een stock photo identiek, dus die lijkt niet beschadigd te zijn, maar er zijn een paar pinnen gebogen op de CPU, dus die zou ik eerst moeten rechtbuigen op de een of andere manier. Had gezien dat ik dat met n metalen pen kan doen, maar de grotere vraag is hoe ik daar aan kom.

Verder lijkt de hendel van de socket niet goed te werken, aangezien die op de 'dicht' stand was, maar de cpu alsnog met blok en al er vanaf kwam. Waarschijnlijk was het knarsen dus de buigende cpu pins

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Oke, het probleem is dus de pinnen op de cpu lijkt het in eerste instantie.

Iets anders wat bij mij vraagtekens oproept is het feit dat de pomp niet meer aan wil met de jumper, dit heeft namelijk niets met het moederbord van doen, aangezien die niet eens powered is op het moment dat je een jumper gebruikt.

Ik zal zeker oppassen met je PSU, die kan gewoon kapot zijn en iets anders hebben opgeblazen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Thanks voor de tip. Hopelijk is inderdaad de PSU ook nog goed, anders kom ik een andere Thermaltake te bestellen. Heb namelijk net custom kabels bij CableMod besteld dus ben daar redelijk vendor-locked in op 't moment. Ik ga zometeen even naar een lokale computerboer, eens kijken of zij m'n pinnen nog kunnen rechttrekken, aangezien een reguliere pen te dik is en een pinpas ook veel te dik is.

Andere tips om smalle pinnetjes mee te kunnen grijpen op een afstand van enkele mm zijn natuurlijk welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Potloodpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Thanks, ik ben naar de lokale computerboer geweest die met een dun stanleymes een deel van de pinnen heeft rechtgebogen. Ik zie er nog een paar, dus ik zal even voor een potloodpen kijken of bij de Action een stanleymes halen om heel voorzichtig te redden wat er te redden valt. To be continued..

[ Voor 2% gewijzigd door DragonSupremacy op 07-08-2017 15:10 . Reden: hoop -> deel van de pinnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Sterkte, wees maar blij dat het geen pinnetjes in een socket zijn, die zijn net wat fragieler
Wel "leuk" om te zien dat mensen heel voorzichtig zijn met het hendeltje en dan niet doorhebben dat de cpu er net niet goed in ligt.

Helaas hebben bouten de "nare" eigenschap om met een beetje draaien al enorme druk uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Ja, die torq schroeven oefenen idd behoorlijk wat druk uit. De processor zat er overigens voorheen gewoon goed in toen ie nog luchtgekoeld was, maar blijkbaar met het monteren van het monoblock is er toch e.e.a. kunnen buigen. Ik heb 't tussen 't werk door niet gered om nog 'n stanleymes te halen, dus dat zal morgen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Update: Pinnetjes zijn rechtgebogen, echter de vergrendeling van de CPU op het socket lijkt dood te zijn. De pinnen verplaatsen zich nog goed, dus de CPU past er nu gewoon goed in, echter kan ik de CPU ook nadat de hendel weer omlaag is gelijk weer eruit halen. Zal bij m'n lunchpauze over 2 uur testen of ik alsnog het monoblok op de processor vastgezet krijg én een groen CPU ready ledje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSupremacy
Na een rebuild in een NZXT H440 boot de pc weer. Tijd om de NVIDIA drivers te installeren :)

Pagina: 1