[DIY design]Automatische update blog.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:02

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Topicstarter
Goedendag mede-Tweakers,

Uit persoonlijke interesse ben ik begonnen met het aanleren van html/css. In eerste instantie wil ik een site/blog opzetten en ik moet zeggen dat ik me er erg vermaak met W3schools en Codecademy!

Voor het blog aspect wil ik graag een pagina die automatisch gedeeltes laat zien van de geschreven blogs (zoals nu op de Wordpress site in mijn tag). Tot nu toe kom ik alleen uit bij plug-ins voor Wordpress etc.

Kan iemand mij de juiste kant opsturen? Ik zoek geen voorgekauwd antwoord enkel welke taal of zoektermen moet ik me op moet richten. Dan kan ik weer lekker verder puzzelen :) .

Beste antwoord (via Sumerechny op 06-08-2017 16:19)

• sfeijen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-12-2023
Hey,
Heb je je blog directory al staan?

Zoals sypie al zegt zal je in ieder geval een database moeten koppelen. Je zal ook aan de slag moeten dan met PHP en SQL.

Persoonlijk zou ik dat nog even achterwegen laten als je nog bezig bent met het leren van html en css.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Automatisch? Dan zul je bezig moeten met een database achter je website waar je gerelateerde content uit haalt. Ik zit niet meer zo in de html maar volgens mij gaat dat met html alleen niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
sypie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:17:
Automatisch? Dan zul je bezig moeten met een database achter je website waar je gerelateerde content uit haalt. Ik zit niet meer zo in de html maar volgens mij gaat dat met html alleen niet lukken.
Ik vermoed dat html zelf ook niet toereikend is.

Wat ik in mijn hoofd heb is een post plaatsen in de blog directory waarna de blog page een deel van deze laat zien en de mogelijkheid geeft om door te linken. Ik weet alleen niet weke taal (of combinatie) ik hiervoor zou moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je post sowieso weinig over de gebruikte software voor je nieuwe blog.

"Hoe" zie jij het plaatsen van een post in de blog directory? Wat is een post? Wat is een directory?

Er zijn zat mogelijkheden om een dynamische index op te bouwen van daadwerkelijk files in een directory op een web-server maar dan heb je weinig tot geen referentie naar wanneer iets geplaatst is of hoe je het moet gaan linken/verwijzen/verspreiden.

Uiteindelijk is in Wordpress nog steeds elk artikel een referentie in je (MySQL-)database en aan de hand van tags, categories etc. kan je uittreksels (zoals display first 50 words) gewoon toevoegen aan je hoofd-pagina. En op basis van de tag/category, kan je er met CSS een ander kleurtje aan toewijzen ofzo.

Je hebt een site in Wordpress maar snapt Wordpress niet; dan wordt het wel erg lastig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sfeijen
Hey,

Zoals sypie al zegt zal je in ieder geval een database moeten koppelen. Je zal ook aan de slag moeten dan met PHP en SQL.

Persoonlijk zou ik dat nog even achterwegen laten als je nog bezig bent met het leren van html en css.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:52:
Je post sowieso weinig over de gebruikte software voor je nieuwe blog.

"Hoe" zie jij het plaatsen van een post in de blog directory? Wat is een post? Wat is een directory?

Er zijn zat mogelijkheden om een dynamische index op te bouwen van daadwerkelijk files in een directory op een web-server maar dan heb je weinig tot geen referentie naar wanneer iets geplaatst is of hoe je het moet gaan linken/verwijzen/verspreiden.

Uiteindelijk is in Wordpress nog steeds elk artikel een referentie in je (MySQL-)database en aan de hand van tags, categories etc. kan je uittreksels (zoals display first 50 words) gewoon toevoegen aan je hoofd-pagina. En op basis van de tag/category, kan je er met CSS een ander kleurtje aan toewijzen ofzo.

Je hebt een site in Wordpress maar snapt Wordpress niet; dan wordt het wel erg lastig.
Mijn streven is om meer te leren over coderen, ik heb gekozen om dit te doen door een site te bouwen. In eerste instantie had ik WP gebruikt maar uiteindelijk wil ik het zelf kunnen schrijven. De site is een middel geen doel :) .
sfeijen schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:54:
Hey,

Op dit moment heb ik nog niks online staan (buiten WP om). Opzich wel wijsheid om niet te hard van stapel te lopen inderdaad. Ik ga voorlopig in elk geval door met html/css en ondertussen een beetje verdiepen in PHP en SQL. Klopt het dat JavaScript hier ook nog iets in kan betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfeijen
Als je het gevoel hebt er aan toe te zijn, lekker doen en experimenteren.

Javascript zal niet direct iets betekenen voor de communicatie met de database maar is wel een veelgebruikte taal in web development. Dus ook de moeite waard om eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
Dank allen! Dan kan ik weer lekker verder spelen/leren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat je zoekt / bedoelt heet een excerpt;

Dat is een samenvatting van een post die samen met andere excerpts zichtbaar is op de overzichtspagina.

https://codex.wordpress.org/Excerpt

Als je meerdere pagina's hebt met excerpts, kan je via een pager / pagination door de overzichten bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:55

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als SQL nog een brug te ver is, kun je denken aan een PHP-scriptje dat een map uitleest. In die map sla je dan je hard-coded blogs op. Wat linkjes:

Zie de PHP-docs bij readdir, filemtime (zodat je automatisch een plaatsingsdatum kunt uitlezen) en include :)

Bedenk wel dat PHP serverside wordt uitgevoerd en je dus een webserver nodig hebt. Als je nu op je eigen PC wat HTML in elkaar draait, zul je dus een (lokale) webserver moeten installeren. Gelet op je nog ontwikkelende niveau, zou ik voor iets simpels als Winlamp gaan.

/edit: Weet iemand of Winlamp nog actueel is? Ik gebruikte het zelf 15 jaar geleden voor het laatst.
/edit2: Het is niet meer actueel :+ " The app is currently available in English and it was last updated on 2007-08-13."

[ Voor 14% gewijzigd door Thijsmans op 06-08-2017 22:21 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zou ook nog kunnen denken aan een static site generator. Dan heb je geen serverside taal nodig en hoef je alleen maar HTML en CSS naar je server up te loaden.

Zie bijvoorbeeld https://www.smashingmagaz...enerators-next-big-thing/

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deze is wel leuk voor je denk ik: http://www.elated.com/art...n-an-afternoon-php-mysql/

Redelijk toegankelijk voor een beginner en als je de basis eenmaal hebt nagemaakt kun je aanpassen wat je wilt.
Pagina: 1