Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 742407

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn nieuwe SSD.

Ik heb zojuist een SSD 500GB aangeschaft om mijn SSD 120 GB te vervangen.

Nu vraag ik me echter af hoe ik dit ga overzetten en mijn windows ga laten draaien op de nieuwe SSD.

Ik heb in mijn huidige pc mijn SSD drive 120 gb zitten + een 2e harde schijf met allerlei bestanden etc.

Ik zou graag mijn oude SSD eruit willen halen, mijn nieuwe erin plaatsten en mijn 2e harde schijf laten zitten voor bestanden etc.

Echter hoe krijg ik dit voor elkaar? Moet ik mijn windows eerst overzetten op mijn 2e harde schijf en vervolgens daar c=vandaan opstarten, mijn oude SSD eruit halen, mijn nieuwe SSD erin pluggen en dan alles overzetten op de nieuwe SSD? Bovendien hoe kan ik dit aanpassen dat mijn computer dan opstart vanaf de 2e harde schijf in plaats van mijn SSD op dit moment?.

Ik heb zojuist al een backup van mijn huidige SSD gemaakt en op mijn 2e harde schijf gebackupt.

Ik vind het nogal lastig en kom er niet helemaal uit.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Dankjewel

groet

Luuk

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 742407 op 06-08-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 15:01

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Misschien helpt dit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Zelf deed ik het enkele maanden geleden:
a. een backupprogramma installeren (vb Paragon zoals WhateverSuitsU zei of - dit had mijn voorkeur: EaseUS backup en restore - freeware)
b. er een system backup mee maken (vb op een externe of op je tweede schijf als er genoeg plaats is)
c. met het programma die backup op je nieuwe schijf laten zetten (die dus in je computer in pluggen natuurlijk)
d. rebooten en in de bios je nieuwe schijf als bootschijf aangeven en verder opstarten

Net herlezen dat jij dus je backup al op je tweede schijf staan hebt.
Sluit dan je nieuwe ssd aan (eerst computer uitzetten en jezelf 'ontaarden' aan metaal van je radiator bv) en laat het backupprogramma die backup op je nieuwe ssd uitpakken.
Dan rest je nog alleen maar punt d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks! Maar start mijn computer gewoon op als ik een backup heb op mijn 2e harde schijf en mijn SSD eruit heb gehaald en heb vervangen door de nieuwe SSD?

Hoe ga ik dat backup programma uitpakken op mijn nieuwe SSD?

aangezien mijn oude SSD de OS is.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Enig idee waarom de backup maar 55gb is maar mijn huidige SSD 85gb groot is? wordt niet de gehel schijf gebackupt hierbij?

wanneer ik windows backup and restore gebruikt is het wel de volledige 85 gb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Nu online
Anoniem: 742407 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:06:Tanks! Maar start mijn computer gewoon op als ik een backup heb op mijn 2e harde schijf en mijn SSD eruit heb gehaald en heb vervangen door de nieuwe SSD?

Hoe ga ik dat backup programma uitpakken op mijn nieuwe SSD?
Lees eens wat ik je al vertelde? 8)
Anoniem: 742407 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:09:
Enig idee waarom de backup maar 55gb is maar mijn huidige SSD 85gb groot is?
Omdat een backup gecomprimeerd wordt. Mijn C: 87 Gig gebruikt, backup is 68 Gig groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry maar ik begrijp het eerste gedeelte toch niet helemaal.

Ik maak die backup op mijn 2e harde schijf (al gedaan)

Dan zet ik pc uit. haal mijn 120gb SSD eruit en plug mijn 500gb SSD erin.

zet de pc aan. en dan start de pc op via mijn 2e harde schijf automatisch?

en eenmaal opgestart het backup programma de backup weer uit laten pakken op mijn nieuwe SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat ging niet helemaal goed.

SSD verwisseld en opnieuw opgestart.

maar dan krijg ik een foutmelding en kan ik niet verder.

Ik moet dan aangeven waarvan die moet booten maar als ik mijn 2e schijf aanklik doet ie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Anoniem: 742407 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 18:57:
dat ging niet helemaal goed.

SSD verwisseld en opnieuw opgestart.

maar dan krijg ik een foutmelding en kan ik niet verder.

Ik moet dan aangeven waarvan die moet booten maar als ik mijn 2e schijf aanklik doet ie het niet.
Je probeert nu te booten van een lege hd?

Op de plek van de tweede hd prik je de nieuwe ssd, dan met een willekeurig clone programma de oude ssd "clonen" naar de nieuwe.
Nieuwe ssd op plek van de oude, tweede hd weer aansluiten en booten.
https://www.google.nl/sea...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 06-08-2017 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Nu online
[quote]Anoniem: 262853 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:22:
[...]Op de plek van de tweede hd prik je de nieuwe ssd, dan met een willekeurig clone programma de oude ssd "clonen" naar de nieuwe.
passer schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:41:
euh... zal niet gaan Gero71 gezien zijn backup op die hd staat.

c. met het programma die backup op je nieuwe schijf laten zetten (die dus in je computer in pluggen natuurlijk)
d. rebooten en in de bios je nieuwe schijf als bootschijf aangeven en verder opstarten
Punt C is duidelijk toch?

Maar ik zie het probleem al (denk ik):

je hebt je C en je D (= hd met die kloon, backup erop)

Dan heb je twee mogelijkheden:
1. je hangt je nieuwe SSD bij op je computer aan (heb je wel een slot + kabel voor nodig) en
2. je maakt een nieuwe backup/kloon, maar deze keer op een externe schijf

dan:
> zorg dat je oude ssd terug in je computer zit.
> start dan je computer op en ga naar je backupprogramma waar je deze keer kiest voor (iets als) Systeem terugplaatsen
daar kies je als Bron je schijf waar je backup op staat - en als Doel je nieuwe SSD
en je laat je backup op die manier op je nieuwe SSD zetten.

daarna punt d. uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

@passer Ik heb het over clonen van de oude ssd naar de nieuwe, daar heeft TS de backup image die op de tweede hd staat niet voor nodig. Dit gebeurt namelijk buiten het OS om via een bootable usb/cd.

@Anoniem: 742407 Als die backup image op de tweede hd een systeem image is gemaakt met Windows Backup, dan kan je ook nog het volgende doen.
Nieuwe ssd op de plek van de eerste, booten vanaf een Windows installatie medium, kiezen voor "herstellen" (i.p.v. installeren) en dan het systeem image herstellen op de nieuwe ssd.

Maar ik persoonlijk zou voor de clone optie gaan.
http://clonezilla.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@Anoniem: 262853

Lol. dat ging echt super easy. thanks.
Pagina: 1