Zoals elke werkgever vroeg het uitzendbureau waar ik voor werk om een kopie van mijn paspoort. Daarop heb ik geschreven "Kopie voor (naam uitzendbureau), plaats, dd-mm-jjjj" Dit om identiteitsfraude moeilijker te maken.
De tekst is niet geschreven op de pasfoto, documentnummer en BSN. Want op https://www.rijksoverheid...an-de-identificatieplicht staat:
Ik heb een mail naar rijksoverheid.nl gestuurd of de werkgever het bij het rechte eind heeft. Rijksoverheid.nl heeft mij doorverwezen naar de belastingdienst. Daar heb ik naar gebeld, en ik ben doorverbonden naar de backoffice, daar gaven ze mij de informatie die hierboven staat en die ik al wist. De backoffice kon mij niet vertellen waar de claim van het onbeschreven afschrift vandaan komt.
Mijn vraag is nu of het kopie van mijn paspoort terecht geweigerd is? Volgens mij niet want de wet op loonbelasting zegt niets over een onbeschreven afschrift, maar ik kan iets over het hoofd zien.
En waar is het statement op gebaseerd dat een afschrift een 'onbeschreven kopie van het document' is, zoals het uitzendbureau zegt.
De tekst is niet geschreven op de pasfoto, documentnummer en BSN. Want op https://www.rijksoverheid...an-de-identificatieplicht staat:
Na een halve week gewerkt te hebben voor het uitzendbureau kreeg ik deze mail:Bewaarplicht identiteitsbewijs
U [als werkgever] moet een duidelijke kopie maken van het identiteitsbewijs. Documentnummer, pasfoto en burgerservicenummer (BSN) moeten goed leesbaar zijn. U bewaart deze kopie in uw administratie voor eventuele controles, bijvoorbeeld door de Inspectie SZW. U moet de kopie bewaren tot minstens 5 jaar na het kalenderjaar waarin de werknemer uit dienst is gegaan.
Dit druist in tegen wat de overheid zegt. Deze heeft zelfs een kopieID app gemaakt om identiteitsfraude tegen te gaan, ze zegt:Ons hoofdkantoor keurt de kopie van jouw paspoort af, omdat er doorheen geschreven is. Zie hieronder wat ik van ons hoofdkantoor door kijg:
Als werkgever dienen wij te voldoen aan de Wet op Loonbelasting. Conform artikel 28, lid f, dienen wij een afschrift te bewaren van het identificatiedocument. Een afschrift is een onbeschreven kopie van het document. Wat uiteraard wel mag is dat de uitzendkracht op onze kopie, boven of onder het identificatiedocument, de tekst opschrijft die nu op het identificatiedocument is genoteerd.
In de app zelf zegt de overheid:Een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt u met de KopieID app. Met de KopieID app kunt u identiteitsgegevens afdekken of doorstrepen. Bijvoorbeeld uw Burgerservicenummer middenin het document en in de cijferreeks onderaan. Met de app zet u ook ontvanger, doel en datum in de kopie. Zo staat u niet meer persoonsgegevens af dan strikt nodig. Komt de kopie ooit in handen van fraudeurs, bijvoorbeeld door een hack? Dan is het dankzij de KopieID app moeilijker om ermee te frauderen.
Dus ook voor werkgevers mag er een "watermerk" staan op het kopie van het ID-document.Organisaties mogen een kopie van uw identiteitsbewijs maken als dat wettelijk is bepaald. Hierbij gebruiken ze het BSN voor het uitvoeren van hun werkzaamheden.
Dit geldt bijvoorbeeld voor overheidsorganisaties, werkgevers, [...]
Voor die organisaties moet het BSN dus zichtbaar blijven op de kopie van uw identiteitsbewijs.
Ik heb een mail naar rijksoverheid.nl gestuurd of de werkgever het bij het rechte eind heeft. Rijksoverheid.nl heeft mij doorverwezen naar de belastingdienst. Daar heb ik naar gebeld, en ik ben doorverbonden naar de backoffice, daar gaven ze mij de informatie die hierboven staat en die ik al wist. De backoffice kon mij niet vertellen waar de claim van het onbeschreven afschrift vandaan komt.
Mijn vraag is nu of het kopie van mijn paspoort terecht geweigerd is? Volgens mij niet want de wet op loonbelasting zegt niets over een onbeschreven afschrift, maar ik kan iets over het hoofd zien.
En waar is het statement op gebaseerd dat een afschrift een 'onbeschreven kopie van het document' is, zoals het uitzendbureau zegt.