Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samengestelde desktop - slechte performance met gamen

Pagina: 1
Acties:

• sirbastian
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-11-2020
Mijn situatie:

In 2014 heb ik een selfbuild pc in elkaar gezet. Deze voldeed toentertijd aan de normen om intensief te kunnen gamen op high graphics. Eén van de games die ik tot op heden nog steeds regelmatig speel is GuildWars 2. Sinds de expansion van GW2 merkte ik dat de GPU het niet meer trok op high graphics. Hierdoor moest ik vaak de graphics aanpassen op low. Ik heb de verandering van graphics altijd neergelegd bij de verhoging van de GPU eisen bij GW2, maar de laatste maand merk ik dat zelfs bij games die niet veel eisen van de GPU deze ook zelfs op low graphics gezet moeten worden. In dit geval praat ik over Runescape 3, die ik sinds ’n maand weer speel. Van een low graphic game zoals Runescape 3 verwacht je eigenlijk dat je alles op high/ultra graphics kan spelen, maar dit bleek dus niet het geval. Zodra ik op high/ultra probeerde te spelen, haperde de graphics gigantisch en speel je gemiddeld op 5 FPS. Zoals jullie begrijpen wekt het irritaties op als zelfs een simpele game niet op high graphics gespeeld kan worden.

De hardware van de desktop was sinds 2014 als volgt:
Samsung 840 Pro Serie MZ-7PD256
Corsair Hydro Series H80i Extreme performance Liquid CPU Cooler
Corsair Vengeance Pro Series - DDR3 2x 4G 1600MHz
Corsair RM Series RM850 - Voeding (intern)
Intel Core i7 4470k - 3.5 GHz
Asus Maximus VI Extreme
MSI Geforce GTX 780Ti Gaming 3G

Afgelopen week besloot ik, vanwege de ergernissen, om de GPU te veranderen naar de MSI Geforce GTX 1080 X 8G. Hiermee dacht ik dat ik de graphic problemen kon oplossen. Dit bleek niet het geval te zijn. De prestaties van de games, of dit nou RS3 of GW2 is, zijn nog steeds hetzelfde sinds de 1080 erin zit. RS3 zit op high graphics nog steeds op gemiddeld 5 FPS, GW2 zit gemiddeld op 15 FPS (waar een 1050m in een soortgelijk systeem op minimaal 30 FPS zit). Kortom: de 1080 levert niet de prestaties die het zou moeten geven.

Een kennis van mij die in de IT werkt heeft afgelopen avond het een en ander bekeken in de desktop. Eerst bleek dat de driver van de GPU niet goed geïnstalleerd was, maar na de installatie was het nog steeds niet opgelost.
We hebben ook in de NVIDIA configuratie gezeten en hebben de 3D-instellingen zo optimaal mogelijk aangepast.
Daarnaast blijkt dat games zoals GW2 standaard op de onboard GPU draaien en niet op de aangesloten GPU. Door middel van de NVIDIA Settings konden we per toepassing instellen of dit op de GPU moest draaien. Dit hebben we dus ook gedaan met GW2, dit loste alleen het probleem niet op.
Het moederbord bleek niet goed up to date te zijn, ook deze is geflasht met de laatste versie. De BIOS staat momenteel op “optimal system performance”. Dit heeft het probleem niet opgelost.
Vervolgens kwam hij tot de conclusie dat Windows misschien het probleem kon zijn, dit omdat Windows erg traag was bij het gebruik van verschillende programma’s zoals de Unpark-CPU-App. We hebben een volledige clean install gedaan van Windows 10 Pro, maar ook dit heeft het probleem niet opgelost.

De laatste oorzaak zou de veroudering van de hardware kunnen zijn. Maar voordat ik überhaupt beslis om een hoop geld uit te geven naast de GTX 1080, wil ik eerst alle opties uitsluiten die de problemen kunnen veroorzaken.

Kortom:
- De GPU levert niet wat hij hoort te leveren tijdens het gamen.
Hebben jullie een idee waardoor dit zou kunnen komen?

Hierbij zet ik een aantal screenshots neer van de CPU en GPU settings, zodat jullie een beter beeld erbij hebben. Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/Rq9Jr

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
Jouwn geheugen draait op 1333mhz, dat kan sneller, Waarschijnlijk kwestie van XMP profiel activeren, En is je cpu niet te heet dat die terug klokt toevallig?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:16:
Daarnaast blijkt dat games zoals GW2 standaard op de onboard GPU draaien en niet op de aangesloten GPU.
Zit de kabel van de monitor dan wel in de gpu en niet in het moederbord?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat screenshot van CPU-Z, is dat genomen onder load? Je CPU draait maar op 800MHz, als hij dat ook doet onder load, dan kan je videokaart wel wat goedmaken, maar lang niet alles.

• sirbastian
popie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:24:
Jouwn geheugen draait op 1333mhz, dat kan sneller, Waarschijnlijk kwestie van XMP profiel activeren, En is je cpu niet te heet dat die terug klokt toevallig?
Dankjewel voor je reactie. Ik heb zojuist het XMP profiel geactiveerd in de BIOS. Verder alles op Auto laten staan. Het enige dat nu veranderd is in CPU-Z is in het tabblad memory :
DRAM Frequency naar 799,9 MHz
FSB:DRAM naar 1:6
Row Refresh Cycle Time (tRFC) naar 128 clocks

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Op hoeveel ghz loopt je cpu onder maximale belasting? Dit kun je eenvoudig testen door prime95 gratis te downloaden en aan te zetten en vervolgens te kijken in taakbeheer bij prestaties op hoeveel ghz de cpu loopt.

• sirbastian
McFastFood schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:53:
Op hoeveel ghz loopt je cpu onder maximale belasting? Dit kun je eenvoudig testen door prime95 gratis te downloaden en aan te zetten en vervolgens te kijken in taakbeheer bij prestaties op hoeveel ghz de cpu loopt.
Dankjewel voor je reactie. Dit doet de cpu onder maximale belasting (in dit geval een bossfight in een erg drukke map van GW2).

http://imgur.com/a/4gH5M

• sirbastian
TERW_DAN schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:33:
Dat screenshot van CPU-Z, is dat genomen onder load? Je CPU draait maar op 800MHz, als hij dat ook doet onder load, dan kan je videokaart wel wat goedmaken, maar lang niet alles.
De screenshot uit de eerste post was niet genomen onder load, onderstaande screenshot wel.

http://imgur.com/a/4gH5M

• sirbastian
haarbal schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Zit de kabel van de monitor dan wel in de gpu en niet in het moederbord?
Ofcourse zit de kabel in de gpu en niet in het moederbord. :)

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-11 16:50
Je post 2x dezelfde afbeelding. Daarnaast is ook op degene zonder load te zien dat hij 20% belast is. Een pc zonder load is 0% of misschien 1% belast. En als dit een screenshot is dat de pc belast, dan wordt hij niet optimaal belast, want 22% load is 1 CPU.

Met die insteek wil ik je eens laten kijken of je moederbord drivers wel up2date zijn of dat deze uberhaupt wel zijn geinstalleerd.

[edit]
Overigens vind ik 800 mhz voor een 4e generatie i7 ook niet echt correct. Het lijkt erop alsof die teruggeklokt wordt of in safe-mode draait oid.

Naar mijn idee is dit meer zoals het behoort te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Juic4NI

[ Voor 24% gewijzigd door _reboot_ op 06-08-2017 14:20 ]

• haarbal
windows powerplan op max performance zetten helpt ook wel eens.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe zijn je temperaturen, en dan vooral die van de CPU?

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 06-08-2017 14:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• _reboot_
D4NG3R schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:20:
Hoe zijn je temperaturen, en dan vooral die van de CPU?
Dat verklaart niet waarom het wél goed heeft gefunctioneerd. :)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

_reboot_ schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:21:
[...]

Dat verklaart niet waarom het wél goed heeft gefunctioneerd. :)
Dat doet het dus juist wel? De TS heeft z'n GPU uitgewisseld en OS opnieuw geinstalleerd, wat blijft er over? De CPU, en gezien het plaatje draait die op 800Mhz, iets wat vrij abnormaal is.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 06-08-2017 14:22 ]

• _reboot_
Ja, maar het verhaal dat er stond over het stickertje niet ;)
Ik ben het met je eens dat er met de CPU hier iets abnormaals aan de hand is.

[ Voor 39% gewijzigd door _reboot_ op 06-08-2017 14:23 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

_reboot_ schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:23:
Ja, maar het verhaal dat er stond over het stickertje niet ;)
Dat had ik al weggehaald voordat je quote. :>

* D4NG3R rent.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 06-08-2017 14:24 ]

• McFastFood
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:52:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Ik heb zojuist het XMP profiel geactiveerd in de BIOS. Verder alles op Auto laten staan. Het enige dat nu veranderd is in CPU-Z is in het tabblad memory :
DRAM Frequency naar 799,9 MHz
FSB:DRAM naar 1:6
Row Refresh Cycle Time (tRFC) naar 128 clocks
Ja duidelijk, je cpu loopt onder volle belasting maar op 0,77 ghz terwijl die 3,5 ghz hoort te lopen dit verklaart dan ook indirect je slechte performance. Dit heb ik eerder gezien en vaak was dit probleem opgelost als ik het moederbord vervangen had. Dus wanneer heb je alles precies aangeschaft? Ik zou als ik jou was contact opnemen met de reseller en/of fabrikant voor garantie (indien er nog garantie opzit).

• sirbastian
_reboot_ schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:17:
Je post 2x dezelfde afbeelding. Daarnaast is ook op degene zonder load te zien dat hij 20% belast is. Een pc zonder load is 0% of misschien 1% belast. En als dit een screenshot is dat de pc belast, dan wordt hij niet optimaal belast, want 22% load is 1 CPU.

Met die insteek wil ik je eens laten kijken of je moederbord drivers wel up2date zijn of dat deze uberhaupt wel zijn geinstalleerd.

[edit]
Overigens vind ik 800 mhz voor een 4e generatie i7 ook niet echt correct. Het lijkt erop alsof die teruggeklokt wordt of in safe-mode draait oid.

Naar mijn idee is dit meer zoals het behoort te zijn:

[afbeelding]
De BIOS van het moederbord is up to date. Deze is gisteren geflasht naar de laatste versie.

Als de processor volgens jou is teruggeklokt of in safe-mode oid staat, hoe zou dit dan gefixt kunnen worden? Zoals je ziet op mijn screenshot zijn alle cores stabiel op 22%, terwijl jouw screenshot laat zien dat iedere core fluctueert en de percentages veel hoger liggen. Hierdoor krijg ik het idee dat het probleem bij de processor moet liggen. Ik heb de driver zojuist proberen te installeren van de processor, maar hij geen constant aan dat 'Deze computer niet voldoet aan de minimale vereisten voor de installatie van de software', wat gek is omdat ik de juiste versie heb gekozen en zat geheugen heb.

• sirbastian
McFastFood schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Ja duidelijk, je cpu loopt onder volle belasting maar op 0,77 ghx terwijl die 3,5 ghz hoort te lopen dit verklaart dan ook indirect je slechte performance. Dit heb ik eerder gezien en vaak was dit probleem opgelost als ik het moederbord vervangen had. Dus wanneer heb je alles precies aangeschaft? Ik zou als ik jou was contact opnemen met de reseller en/of fabrikant voor garantie (indien er nog garantie opzit).
Alles is aangeschaft op 27 maart 2014. Ik denk dat alles helaas net buiten de garantie valt :/ . Maar als ik het goed begrijp zal de processor een slechte performance geven als er iets mis is met het moederbord? (Dus het probleem ligt niet bij de processor)

• McFastFood
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:59:
[...]

Alles is aangeschaft op 27 maart 2014. Ik denk dat alles helaas net buiten de garantie valt :/ . Maar als ik het goed begrijp zal de processor een slechte performance geven als er iets mis is met het moederbord? (Dus het probleem ligt niet bij de processor)
Correct, ik heb dit vaker meegemaakt op mijn werk en de keren dat ik het heb gehad was het moederbord vervangen de enigste oplossing. Je zou nog contact kunnen opnemen met Asus voor eventuele coulance maar geen idee of ze daar aan mee willen werken.

• sirbastian
McFastFood schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:01:
[...]

Correct, ik heb dit vaker meegemaakt op mijn werk en de keren dat ik het heb gehad was het moederbord vervangen de enigste oplossing. Je zou nog contact kunnen opnemen met Asus voor eventuele coulance maar geen idee of ze daar aan mee willen werken.
Beetje jammer dat de garantie net 5 maanden voorbij is. :/ Ik kan wel even contact opnemen met Asus, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze mee zullen werken.

• popie
Heb je nu al eens je cpu temperatuur bekeken dan? installeer eens hwmonitor.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

5 maanden garantie? Niet in BE/NL dat is 2 jaar op onderdelen.

In ieder geval wat is de temperatuur van je cpu onder load? Gebruik coretemp ofzo

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
McFastFood schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Ja duidelijk, je cpu loopt onder volle belasting maar op 0,77 ghz terwijl die 3,5 ghz hoort te lopen dit verklaart dan ook indirect je slechte performance. Dit heb ik eerder gezien en vaak was dit probleem opgelost als ik het moederbord vervangen had. Dus wanneer heb je alles precies aangeschaft? Ik zou als ik jou was contact opnemen met de reseller en/of fabrikant voor garantie (indien er nog garantie opzit).
Gelijk het moederbord vervangen is een nogal drastische maatregel, vind je niet?

@sirbastian Ik vind de vraag van @popie ook wel een goede. Wellicht is de pomp van je Corsair koeler stuk en throttled de CPU keihard terug, zou ook niet de eerste keer zijn. Voel je een lichte trilling/geratel bij het pompje?

Andere optie, minder waarschijnlijk maar toch de moeite om even te checken, is een bios reset doen. Bij het flashen van de bios worden de settings meestal gerest, maar wellicht dat hij toch een vage instelling heeft overgenomen.

• sirbastian
popie schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:25:
Heb je nu al eens je cpu temperatuur bekeken dan? installeer eens hwmonitor.
http://imgur.com/a/PPUaq in deze link staan de temperaturen van de cpu dmv hwmonitor.

• sirbastian
Damic schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:08:
5 maanden garantie? Niet in BE/NL dat is 2 jaar op onderdelen.

In ieder geval wat is de temperatuur van je cpu onder load? Gebruik coretemp ofzo
Er staat dat mijn garantie 5 maanden over datum is.

http://imgur.com/a/PPUaq Dit zijn de temperaturen van de cpu onder load.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow ja sorry, niet goed gelezen. Temperaturen zijn goed waarom staat ie dan op 0.8GHz

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03
Je cpu blijft hangen in power save state, probeer je bios eens hard te resetten.

• McFastFood
analogworm schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:16:
[...]

Gelijk het moederbord vervangen is een nogal drastische maatregel, vind je niet?

@sirbastian Ik vind de vraag van @popie ook wel een goede. Wellicht is de pomp van je Corsair koeler stuk en throttled de CPU keihard terug, zou ook niet de eerste keer zijn. Voel je een lichte trilling/geratel bij het pompje?

Andere optie, minder waarschijnlijk maar toch de moeite om even te checken, is een bios reset doen. Bij het flashen van de bios worden de settings meestal gerest, maar wellicht dat hij toch een vage instelling heeft overgenomen.
Uit ervaring weet ik dat dat de 99% zeker de oplossing bied. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt zowel op mijn werk als prive anders had ik die conclusie ook niet getrokken. Maar hey, do your thing. :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:09
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:06:
[...]

Beetje jammer dat de garantie net 5 maanden voorbij is. :/ Ik kan wel even contact opnemen met Asus, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze mee zullen werken.
In Nederland heb je GEEN vaste garantie termijn(dat willen winkel wel graag laten geloven). Dus even met de verkoper Bellen en je kan zomaar een deel terug krijgen(blijk het defect te zijn). En zijn alle onderdelen bij 1 winkel gekocht dan is het vast mogelijk dat je samen met de winkel kan kijken wat er mis is. En met Asus heb je geen overeenkomst. En ben je afhankelijk van coulance. De Verkoper is gewoon verplicht te helpen.

/edit zo heb ik 50% vergoeding gekregen voor mijn 4 jaar oude SSD gekregen als ik bij hun een nieuwe bestelde of 30% in Contant.

[ Voor 16% gewijzigd door loki504 op 06-08-2017 16:44 ]

• sirbastian
TRAXION schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:23:
Je cpu blijft hangen in power save state, probeer je bios eens hard te resetten.
Ik weet niet zo goed hoe ik de bios hard moet resetten. Ik heb een beetje rond gezocht, maar ik heb het niet gevonden.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:54

TommieW

Numa numa.

BIOS resetten op meerdere manieren. Even in de manual kijken. Meestal zijn het twee pinnetjes op je moederbord die je met elkaar moet verbinden. (Bijvoorbeeld met een schroevendraaier.)

Een paar punten vanuit mijn optiek:
1. Zet in Windows het power plan eens op "High Performance". Misschien dat dit al de oplossing is.
2. Als je voor de grap eens een benchmark met Cinebench doet, welke score krijg je dan?
3. Tijdens die benchmark, welke frequentie geeft CPU-Z dan aan? En welke temperaturen?

Verder ben ik van mening dat het advies om het moederbord te vervangen véél te vroeg is. We hebben nog te weinig informatie om die conclusie te trekken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Als je in het bios bent de default settings laden, save & exit.

• sirbastian
TommieW schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:49:
BIOS resetten op meerdere manieren. Even in de manual kijken. Meestal zijn het twee pinnetjes op je moederbord die je met elkaar moet verbinden. (Bijvoorbeeld met een schroevendraaier.)

Een paar punten vanuit mijn optiek:
1. Zet in Windows het power plan eens op "High Performance". Misschien dat dit al de oplossing is.
2. Als je voor de grap eens een benchmark met Cinebench doet, welke score krijg je dan?
3. Tijdens die benchmark, welke frequentie geeft CPU-Z dan aan? En welke temperaturen?

Verder ben ik van mening dat het advies om het moederbord te vervangen véél te vroeg is. We hebben nog te weinig informatie om die conclusie te trekken.
De processor in het taakbeheer lijkt alsof de limiet 22% (0,77 GHz) is. Hij piekt niet hoger dan die 22% uit. Het powerplan stond op gebalanceerd, deze staat nu op high performance. Het heeft geen verschil gemaakt.

Ik krijg als benchmark score 50.
http://imgur.com/a/wgD07 Dit is de link met screenshots van de score en wat op dat moment de frequentie bij CPU-Z was en de temperaturen waren.

Edit: Dit is allemaal terwijl ik de BIOS nog niet heb gereset.
Edit 2.0: OpenGL geeft 15.02 fps aan in Cinebench.

[ Voor 4% gewijzigd door sirbastian op 06-08-2017 17:20 ]

• popie
heb je ook niet wat kromme pinnetjes in de socket van de cpu?, Dan kan je dit ook nog wel eens krijgen als je net de verkeerde pennetjes krom hebt.

• haarbal
Sommige op hard overclocken gerichte borden hebben een "LN2" switch waarmee je de clock laag kan houden tot je je run gaat doen.

Misschien even checken of jouw bord ook zoiets heeft en of die niet per ongeluk een keer is ingedrukt.

• popie
Die schakelaar is ook belangrijk inderdaad.

https://www.technic3d.com...Maximus_VI_Extreme_12.jpg

• sirbastian
haarbal schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:25:
Sommige op hard overclocken gerichte borden hebben een "LN2" switch waarmee je de clock laag kan houden tot je je run gaat doen.

Misschien even checken of jouw bord ook zoiets heeft en of die niet per ongeluk een keer is ingedrukt.
Die switch zit niet op het bord, maar is wel een optie die in de BIOS aangezet kan worden. Naar mijn weten staat die standaard uit.

• sirbastian
Aha, ik dacht heel even dat ik die helemaal niet op mijn bord had. Dat ga ik dan even checken!

Edit: Ik heb niet de indruk dat het überhaupt ingedrukt kan worden. Hoe weet ik zeker of de knop ooit perongeluk ingedrukt is geweest?

[ Voor 17% gewijzigd door sirbastian op 06-08-2017 17:39 ]

• haarbal
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:35:
[...]

Aha, ik dacht heel even dat ik die helemaal niet op mijn bord had. Dat ga ik dan even checken!

Edit: Ik heb niet de indruk dat het überhaupt ingedrukt kan worden. Hoe weet ik zeker of de knop ooit perongeluk ingedrukt is geweest?
de "slow mode" switch, dus geen drukknop. Maar die staat op off?

• sirbastian
haarbal schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:46:
[...]

de "slow mode" switch, dus geen drukknop. Maar die staat op off?
Ja, die staat op off.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:09
Ik zag het zo snel niet voorbij komen. Maar hoe staat je CPU snelheid/multiplyer?
En eventueel auto OC aan?

• sirbastian
loki504 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:50:
Ik zag het zo snel niet voorbij komen. Maar hoe staat je CPU snelheid/multiplyer?
En eventueel auto OC aan?
Ik heb de setting (in de BIOS onder de tab Extreme Tweaker) "Xtreme Tweaking" Enabled. Omdat het mij logisch leek dat de XMP anders niet zou werken. XMP valt namelijk onder de tab Extreme Tweaker. Echter heeft dit het probleem niet opgelost.

Een aantal foto's van de BIOS settings
http://imgur.com/a/w2lDi
http://imgur.com/a/J3fK3

Prestatie van de GPU-Z zonder load (nogmaals)
http://imgur.com/a/C4Hl3

Prestatie van de GPU-Z met load (nogmaals)
http://imgur.com/a/7CIUd

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:30:
[...]

Ik heb de setting (in de BIOS onder de tab Extreme Tweaker) "Xtreme Tweaking" Enabled. Omdat het mij logisch leek dat de XMP anders niet zou werken. XMP valt namelijk onder de tab Extreme Tweaker. Echter heeft dit het probleem niet opgelost.

Een aantal foto's van de BIOS settings
http://imgur.com/a/w2lDi
http://imgur.com/a/J3fK3

Prestatie van de GPU-Z zonder load (nogmaals)
http://imgur.com/a/C4Hl3

Prestatie van de GPU-Z met load (nogmaals)
http://imgur.com/a/7CIUd
Maak is een foto van de Extreem tweaker en dan onder CPU

• analogworm
  • Nu online
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:15:
[...]

...

Edit: Dit is allemaal terwijl ik de BIOS nog niet heb gereset.
...
Mare... al gedaan?

En ik snap niet waarom je bij je pc onder load telkens het memory tab van CPU-Z er bij zet? Dat veranderd namelijk toch niet. Interessanter is het tabje CPU.. Al verwacht ik dat ook daar niets veranderd, want dat is het probleem nou juist :P

• popie
wel zuinig zo op 800mhz, Maar kan wel lastig probleem worden, zou ook toch maar eens je socket inspecteren op kromme pinnen, Met de default bios settings moet die normaal gesproken dit gedrag niet geven zo.

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Voordat hij zijn moederbord gaat slopen kan hij denk ik beter een linux stickje proberen te starten. Zo weet je direct of het een soft of hardware probleem is.

De computer uit elkaar trekken kan altijd nog.

• sirbastian
MichaelvD2203 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:38:
[...]

Maak is een foto van de Extreem tweaker en dan onder CPU
http://imgur.com/a/E3Uk1

• analogworm
  • Nu online
@sirbastian Ik heb even doorgelezen. Je bent niet de enige die dit probleem heeft gehad.

- Deze thread op de Asus Rog forums geeft een aardig stappen plan om even na te lopen. Dat zou ik ook zeker eerst even doen als ik jou was.
- Een volgende thread op hetzelfde forum geeft aan dat zo'n slow mode schakelaar ook op het extra OC paneel zit. Daar blijkt voor meerderen de oplossing te zitten.
- Een paar links verder komt men tot de conclusie dat het een defecte sensor betreft in het mobo. Een beetje in lijn met wat @McFastFood zei. De geboden oplossing is een rauw dauwer door gewoon thermal throttling 'uit te zetten' dmv een programma genaamd Throttlestop.

Dus, succes.. }:O

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 06-08-2017 23:46 . Reden: extra linkje toegevoegd ]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:41
Misschien staat hier nog iets interessants tussen? Volgens mij hetzelde mobo.
https://rog.asus.com/foru...matter-what-I-do-it-seems

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• sirbastian
Wonder boven wonder heb ik gevonden waar het probleem ligt dankzij de post van Analogworm.
Het moederbord wordt standaard geleverd met de OC panel. In de OC panel zaten twee switchen op ON, namelijk de Slow-Mode switch (die gelijk staat aan de Slow-mode switch op het moederbord) en de Pause Switch. Ik heb beide op off gezet en dit was het resultaat:

http://imgur.com/a/bySuS
http://imgur.com/a/5jVWd

Echter, zoals je ziet loop ik nu tegen een ander probleem aan, namelijk de temperatuur.
Ik neem aan dat 100 graden celcius niet de juiste temperatuur is voor een CPU :').
Kan het nu soms zijn dat de koeling niet naar behoren werkt?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-11 11:03
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:58:
Wonder boven wonder heb ik gevonden waar het probleem ligt dankzij de post van Analogworm.
Het moederbord wordt standaard geleverd met de OC panel. In de OC panel zaten twee switchen op ON, namelijk de Slow-Mode switch (die gelijk staat aan de Slow-mode switch op het moederbord) en de Pause Switch. Ik heb beide op off gezet en dit was het resultaat:

http://imgur.com/a/bySuS
http://imgur.com/a/5jVWd

Echter, zoals je ziet loop ik nu tegen een ander probleem aan, namelijk de temperatuur.
Ik neem aan dat 100 graden celcius niet de juiste temperatuur is voor een CPU :').
Kan het nu soms zijn dat de koeling niet naar behoren werkt?
Check de koelpasta en daarna als er nog problemen zijn je waterkoeler.

Top dat het eerste iig is opgelost

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• sirbastian
Stef87 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:10:
[...]

Check de koelpasta en daarna als er nog problemen zijn je waterkoeler.

Top dat het eerste iig is opgelost
Daar ga ik even naar opzoek. Thanks!
Wat zijn de gemiddelde temperaturen voor een systeem als je er inprincipe niks op doet vs stress level?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-11 11:03
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:14:
[...]

Wat zijn de gemiddelde temperaturen voor een systeem als je er inprincipe niks op doet vs stress level?
Grof gezegd is alles t/m 85 graden wel ok. (Weet het even niet uit mijn hoofd)

Gezien je een redelijke waterkoeler hebt zou je zonder overklok waarschijnlijk rond de 50graden oid komen onder load. Maar dit is afhankelijk van een hoop dingen (airflow, ventilatoren, voltage)

Als de cpu 100graden word klokt die zichzelf terug (bescherming) en dan heb je framerate drops/stotters.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• analogworm
  • Nu online
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:14:
[...]

Top dat de geboden oplossing werkt, wat je met een beetje google-fu wel niet vinden kan O-)

Mijn 6700k wordt met lucht 65 graden onder load, volgens mij is dat redelijk normaal. met 50, 55, doe je het erg goed. Waar je overigens nog naar kan kijken in de bios is de 'standaard overclock'. Asus heeft er een handje van standaard een all core turbo te gebruiken met vrij hoge voltages.
Oftewel we willen nieuwe screenshots van GPU-Z en bijv HWmonitor zien onder load (voltages, clocks en temperaturen..)

Maarrr, dan nog is 100 graden aan de hete kant, 85 is wat ik dan zou verwachten. Duss, nog even bovenstaand advies volgen om je koeler te checken..
Misschien heb je naast dat je cpu al een half jaar op zijn sloffen loopt nog wel meer gemist :X

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 06-08-2017 23:53 ]

• sirbastian
analogworm schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:44:
[...]

Top dat de geboden oplossing werkt, wat je met een beetje google-fu wel niet vinden kan O-)

Mijn 6700k wordt met lucht 65 graden onder load, volgens mij is dat redelijk normaal. met 50, 55, doe je het erg goed. Waar je overigens nog naar kan kijken in de bios is de 'standaard overclock'. Asus heeft er een handje van standaard een all core turbo te gebruiken met vrij hoge voltages. Maarrr, dan nog is 100 graden aan de hete kant, 85 is wat ik dan zou verwachten. Duss, nog even bovenstaand advies volgen om je koeler te checken..

Misschien heb je naast dat je cpu al een half jaar op zijn sloffen loopt nog wel meer gemist :X
Nadat ik de post had gemaakt over de temperatuur kwam ik al snel na enige Google research erachter dat de voltages in de bios waarschijnlijk te hoog zouden staan. Deze heb ik veranderd en sindsdien is de temperatuur 45 graden bij simpele handelingen. Als ik Guildwars op high graphics ga spelen in een high populated gebied (denkend aan een bossfight) staat de temperatuur op gemiddeld 75 graden.

Ik zal morgen even de koeler nakijken.

Het is wel bizar dat het systeem ooit naar behoren gewerkt heeft, en opeens de OC panel de boosdoener is. Wel prettig dat alles nu een heel stuk soepeler verloopt dan voorheen.
Wellicht ooit een upgrade van de cpu en evt RAM om de toekomstige games bij te houden.

• analogworm
  • Nu online
sirbastian schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:58:
[...]

Nadat ik de post had gemaakt over de temperatuur kwam ik al snel na enige Google research erachter dat de voltages in de bios waarschijnlijk te hoog zouden staan. Deze heb ik veranderd en sindsdien is de temperatuur 45 graden bij simpele handelingen. Als ik Guildwars op high graphics ga spelen in een high populated gebied (denkend aan een bossfight) staat de temperatuur op gemiddeld 75 graden.

Ik zal morgen even de koeler nakijken.

Het is wel bizar dat het systeem ooit naar behoren gewerkt heeft, en opeens de OC panel de boosdoener is. Wel prettig dat alles nu een heel stuk soepeler verloopt dan voorheen.
Wellicht ooit een upgrade van de cpu en evt RAM om de toekomstige games bij te houden.
Ja dat is inderdaad apart. Maar goed, als je de temperaturen onder controle krijgt dmv voltages enzo dan lijkt mij het prima. Er is hier ergens nog een heel topic voor het overclocken van jouw cpu generatie. Daar staat ongetwijfeld nog wat nuttigs in. Misschien dat 45/75 normaal is voor jouw cpu maar volgens mij kan en hoort het nog iets lager.

Je screenshot van corsair link geeft keurig rpm voor de pomp enzo weer zie ik nu. Dat lijkt dus allemaal goed te werken. Je zou kunnen overwegen de koelpasta te kunnen vervangen, dat wil soms nog wel eens wat schelen.
Pagina: 1