Random bonkende Sub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:16
Mijn vraag
Ongeveer 6 jaar terug heb via jullie een Audioengine 5 gekocht. Deze werkte gewoon goed.
Maar ik heb de laatste tijd wat issues met mijn audioengine 5.
Ik had daar een sub 6 van klipsch aanhangen (enkele jaren). Maar omdat hij random begon te bonken, leek hij mij stuk.
Dus heb via MP een bijna nieuwe klipsch R12-SW gekocht.
Het leek eerst goed, maar deze bonk ook af en toe. Wellis waar minder dan de vorige (zowel volume als frequentie/hoeveelheid), maar wel aanwezig..
Dus dat klinkt niet goed.
Het vreemde is, dat het random is. Dus gebeurd niet op het zelfde stukje muziek bijvoorbeeld.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Xonar DX
Audioengine 5
Klipsch Sub 6
Klipsch R-12SW

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

IK heb de versterker van de Audioengine even uit de speaker gehaald, maar kon hier geen rare dingen aan zien. Behalve dat iets van een stekker er zwart uitziet, maar denk eerder dat het lijmresten zijn. Maar misschien handig om even een paar extra ogen er naar kijken:

https://afbeelding.im/pDiXTbwE

https://afbeelding.im/DdS7XWa7

Overigens de subkabel al in de andere aansluiting gedaan, maar geen effect.
Andere kabel nog niet geprobeerd, omdat die ik niet naast die van HC die keurig weggewerkt is...

Hopelijk hebben jullie een idee wat dit kan zijn.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Beste antwoord (via Renegade666 op 11-08-2017 19:18)

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:21

InFamous

excommunicado

De klipsch is een actieve subwoofer, je kan bij wijze van test je Audioengine uitsluiten door je sub direct op de Xonar Dx aan te sluiten.

Formerly known as Ragdoll

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Gebeurt het enkel tijdens muziek of ook als de sub aanstaat zonder geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Het gebeurd bij muziek of gewoon game geluid.
Niet als er geen geluid word gemaakt vanuit de pc.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

De klipsch is een actieve subwoofer, je kan bij wijze van test je Audioengine uitsluiten door je sub direct op de Xonar Dx aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dat is een goeie, zal alleen even een kabel moeten bestellen, omdat ik geen 3.5mm naar RCA heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Trouwens staat de sub op de auto of op de on stand?

Auto gebruikt sense en daarvoor moet het ingangsignaal hoog genoeg zijn. Als de sub in bepaalde passages in standby schiet en er weer uit, dan kan je inderdaad bonken of ploppen horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:14
Heb je de sub misschien ook eens verplaatst? Staande golven kunnen zich ook uiten als bonken. Probeer eens zo'n frequency sweep filmpje op YouTube. Als je het telkens rond een bepaalde frequentie hoort, lijkt het me een staande golf. Ter verificatie kun je de set eens buiten zetten (niet te dicht bij muren) en hetzelfde doen, als het dan niet bonkt, weet je het vrij zeker.

Oplossing is dan om een betere plek voor de sub te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@LA-384 Maar dan zou het te reproduceren zijn en de TS geeft aan.
Het vreemde is, dat het random is. Dus gebeurd niet op het zelfde stukje muziek bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:14
Daar heb ik overheen gelezen, excuus. Dan gaat mijn verhaal idd niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb in mijn archief nog een 3.5mm naar RCA gevonden. Die is nu via de Xonar aangesloten.
Helaas ondersteund de DX geen 2.1 of 2.0 met sub, dus moet het naar 5.1. Straks even kijken wat hoe doet met games..

Het knopje op de oude en nieuwe stond op auto ( nu op on gezet). Maar het random bonken komt gewoon terwijl hij op dat moment geluid van de muziek produceert.

Vorige sub was niet verplaatst, stond al enkele jaren op het zelfde plekje.

Zal nu even testen als de huidige aanpassing nu verschilt. Laat het wel even weten.

Edit:

Via de xonar heb ik vanmiddag geen enkele random herrie gehoord. Dus lijkt goed :)
Geluidtechnisch is het ook goed.

Nu weer even terug gezet via de audioengine. En kijken dat auto/on verschil maakt.

Edit 2:
Geen verschil, bonk nog steeds. Dus zit echt in de audioengine.
Vanochtend ook een mailtje naar audioengine.nl (waar ze ook wegkomen) gestuurd.
Misschien die iets weten. Zit helaas geen garantie meer op (6 jaar), maar wie weet.

[ Voor 29% gewijzigd door Renegade666 op 06-08-2017 19:36 . Reden: last post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Helaas nog niks van Audioengine gehoord.

Maar ondertussen werkt hij prima via de geluidskaart.
Al heb ik de Klipsch R-12SW weer te koop. Overkill voor hier:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Mooi om te horen!

Pagina: 1