Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yailen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-08 18:14
Mijn vraag:

Ik wil graag 2 ventilatoren toevoegen aan de PC waar ik dit moederbord in gebruik. Is dit mogelijk?
Zo ja, is er ook een mogelijkheid om deze (door het moederbord) aan te (laten) sturen?

In de specificaties van Tweakers zie ik dat dit moederbord 1 4-pins stekker heeft. Op deze stekker is de afzuigende ventilator aan de achterkant aangesloten. Ik wil graag nog 2 ventilatoren toevoegen aan de voorzijde (hier zit ook een stoffilter). Het idee is dat ik op deze manier een positieve luchtstroom creëer en stof in mijn kast minimaliseer.

bvd!

*edit: bij deze een link naar mijn kast: pricewatch: Thermaltake Versa H15 Window

[ Voor 13% gewijzigd door Yailen op 06-08-2017 00:19 . Reden: Toevoegen link naar mijn kast ]

Beste antwoord (via Yailen op 06-08-2017 22:19)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Zit maar 1 chassis fan header op idd. Je kan een pwm splitter gebruiken voor twee fans en anders moet je een fan controller gaan halen.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die kast heb ik ook en heb de casefan aan de voorkant gemonteerd. Resultaat is hetzelfde nl. positieve druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yailen
Verwijderd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 00:24:
Die kast heb ik ook en heb de casefan aan de voorkant gemonteerd. Resultaat is hetzelfde nl. positieve druk.
Ja, dat is ook een idee. Dan komt in ieder geval de lucht binnen door het filter dus dat is wel een pluspunt.
Hoe is jouw ervaring met de temperatuur in de kast? Is het nodig om een 2de en/of 3de ventilator toe te voegen?

Ik gebruik een Ryzen 1400 en RX 570, zonder overclocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit vrij oude hardware in mijn kast. Athlon X2 280 overklokt naar 4 GHz en een HD7790. Temperatuur is een paar graden lager dan wanneer de casefan achterin zit. Maximaal 200w uit het stopcontact alles full load. CPU 60 graden, videokaart 58 met één casefan.
De casefan heb ik zo laag mogelijk gemonteerd en de hdd kooi heb ik eruit gehaald. De ssd zit tegen de zijkant net onder de externe 5,25" bay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Yailen schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 00:35:
Is het nodig om een 2de en/of 3de ventilator toe te voegen?

Ik gebruik een Ryzen 1400 en RX 570, zonder overclocken.
Dat hangt van jouw temps af, niet van die van @Verwijderd ;)
Welke temperaturen behaal je momenteel onder full load?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

In de kast zitten 6 fan posities voor het plaatsen van ventilatoren.
Je hebt 4 pwm-fan aansluitingen op je moederbord waarvan 1 voor de cpu, dus je zou nog drie 4-pins aansluitingen vrij hebben die via het moederbord gestuurd kunnen worden.
Dus plek zat en voldoende aansluitingen vrij, of het toevoegen van twee extra ventilatoren het verwachte succes zullen leveren is van een aantal factoren van belang natuurlijk.
Allereerst is de grootte van de fan van belang, hoeveel luchtverplaatsing levert de fan, het aantal dbA's voor het geluid, waar worden deze geplaatst, hoe worden deze geplaatst ? (in of uit) en krijg je dan een goede luchtstroom in de kast. ;)
Gewoon proberen ..

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yailen
Bedankt allen,

@Switchie Ik heb de PC net, dus ik heb nog niets getest onder full load. Maar ik heb de ventilatoren liggen dus ik wil die er gewoon inzetten. Dan kan het Moederbord ermee doen wat ie wilt.

@Just me ! Ja, dat dacht ik ook. Op de site staat onder "geoptimaliseerde koeling" dat er 4x 3pin PWM/DC support zit op het bord. https://www.asus.com/nl/Motherboards/PRIME-B350M-A/
Dat gaf mij de indruk dat er nog meer ventilatoren aangesloten kunnen worden.. maar als ik op het moederbord kijk zie ik de stekkertjes hiervoor niet. Daarnaast vind ik het ook niet terug in de manual.
http://dlcdnet.asus.com/p...3975-765158677.1502003975

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Zit maar 1 chassis fan header op idd. Je kan een pwm splitter gebruiken voor twee fans en anders moet je een fan controller gaan halen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:32
Yailen schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:35:
Bedankt allen,

@Switchie Ik heb de PC net, dus ik heb nog niets getest onder full load. Maar ik heb de ventilatoren liggen dus ik wil die er gewoon inzetten. Dan kan het Moederbord ermee doen wat ie wilt.

@Just me ! Ja, dat dacht ik ook. Op de site staat onder "geoptimaliseerde koeling" dat er 4x 3pin PWM/DC support zit op het bord. https://www.asus.com/nl/Motherboards/PRIME-B350M-A/
Dat gaf mij de indruk dat er nog meer ventilatoren aangesloten kunnen worden.. maar als ik op het moederbord kijk zie ik de stekkertjes hiervoor niet. Daarnaast vind ik het ook niet terug in de manual.
http://dlcdnet.asus.com/p...3975-765158677.1502003975
Op je moederbord zit maar 1 chassis fan header deze is geschikt voor een 4 pins of 3 pins case fan.
Staat een beetje krom in de handleiding: 4&3 pin PWM .
Je zal dus zoals nelizmastr zegt een splitter moeten gaan gebruiken om er meer dan 1 case fan bij te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yailen
Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen! Ik ga een PWM splitter halen zodat ik voor en achter een fan heb.
Pagina: 1