Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Build gamesysteem, 900-1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• BillSplate
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Een vriendin heeft mijn hulp gevraagd bij het aanschaffen van een nieuw gamesysteem. Ze heeft me gevraagd om advies voor het kopen van een reeds compleet systeem. Ik heb haar aangeraden om te overwegen om een systeem te (laten) bouwen. Hiermee heb ik me deze taak op mijn hals gehaald, wat ik natuurlijk ook wel leuk vind om te doen. :*)

Ik heb een aantal jaar terug mijn eigen systeem samengesteld en gebouwd. Hierdoor heb ik reeds enige ervaring met het zelf in elkaar zetten van een systeem. In de tussentijd heb ik de ontwikkelingen in componentenland niet op de voet gevolgd, vandaar dat ik graag jullie hulp vraag bij deze build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem is bedoeld voor gaming op 1080p, eventueel upgrade naar 1440p. Gebruikster speelt o.a. CS:GO, The Sims 4 en Overwatch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs was 900 euro. Gebruikster geeft wel aan het belangrijk te vinden dat ze nu games op hoge graph settings kan spelen met min 60 FPS. Met goede onderbouwing kan ik het oprekken naar 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD uit het oude systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Processor,
- Videokaart
- Intern geheugen
- MOBO
- SSD
- PSU
- Behuizing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezocht naar een AMD build i.v.m. de vriendelijke prijs en mijn eigen goede ervaringen met de FX8350.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem wordt gebruikt door iemand die weinig weet van de werking van verschillende componenten. Het systeem moet na het in elkaar zetten en installeren weinig onderhoud/tweaking nodig hebben.

Systeem moet zonder veel aanpassingen future-proof zijn.

Ga je overklokken?
Nee, eventueel eenmalig tweaken bij het installeren van het systeem.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf een selectie gemaakt van onderstaande onderdelen. Naast een algemene indruk, ben ik benieuwd naar het volgende:

- of de verschillende componenten bij elkaar passen qua prestaties, met name MOBO, CPU, GPU en RAM,
- waar er zich eventueel een bottleneck vormt,
- wat de gebruikster kan verwachten van deze build in dit budget,
- of deze pricerange geschikt is voor de eisen,
- of er op bepaalde componenten bespaard kan worden.

Zelf kom ik uit op de volgende build, met dank aan jullie input tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 207,50€ 207,50
1Asus Prime B350-Plus€ 94,50€ 94,50
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 326,70€ 326,70
1Corsair Carbide SPEC-04 Zwart/Rood€ 54,55€ 54,55
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,40€ 18,40
1Scythe Slip Stream 1600rpm, 120mm€ 6,51€ 6,51
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,49€ 53,49
1WD Blue SSD 2,5" 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 986,12

Ik kijk uit naar jullie input! _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door BillSplate op 07-08-2017 18:58 ]

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-10 12:50
Voeding vervangen voor een wat beter model pricewatch: Corsair CX450M gezien de CX430M niet echt bijzonder goed is.

Die RX 580 ga je helaas niet krijgen voor die prijs gezien ze overal uitverkocht zijn. Een alternatief zou zijn de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G 9Gbps deze zijn nog wel op veel plekken te verkrijgen en zit qua prestaties op ongeveer het zelfde niveau als de RX 580

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

De Cm tx 3 is niet perse nodig. Stock koeler doet het prima.

Gekozen case vind ik persoonlijk lomp groot. Dezelfde specs prop je hedendag in een kastje dat 3 a 4 maal kleiner is.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• BillSplate
Dank voor de reacties!
-Cn- schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:30:
Die RX 580 ga je helaas niet krijgen voor die prijs gezien ze overal uitverkocht zijn. Een alternatief zou zijn de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G 9Gbps deze zijn nog wel op veel plekken te verkrijgen en zit qua prestaties op ongeveer het zelfde niveau als de RX 580
Hoe is de compatibiliteit van een AMD processor met een NVIDIA GPU?
Switchie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:39:
De Cm tx 3 is niet perse nodig. Stock koeler doet het prima.
Goed om te horen, aangezien ik de CPU niet wil opschroeven ga ik geen onnodig geld uitgeven (vooral omdat het niet mijn eigen geld is :P )
Switchie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:39:Gekozen case vind ik persoonlijk lomp groot. Dezelfde specs prop je hedendag in een kastje dat 3 a 4 maal kleiner is.
Deze case is vooral gekozen op het oog. Zelf vind ik prestaties (koeling, kabelmanagement, installatie gemak) belangrijk, maar de gebruikster vind vooral rode lichtjes erg cool.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

BillSplate schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:11:
Deze case is vooral gekozen op het oog. Zelf vind ik prestaties (koeling, kabelmanagement, installatie gemak) belangrijk, maar de gebruikster vind vooral rode lichtjes erg cool.
Die eisen kun je met onderstaand kastje ook wel inwilligen hoor :)
pricewatch: Thermaltake Core V21

De rode lichtjes moet je er nog even bij verzinnen maar voor 10 euro koop je tegenwoordig een ledstripje met alle kleuren van de regenboog. Dat zal het probleem niet zijn

ps. moet toegeven dat de foto icm ondersteuning voor eatx mij deden vermoeden dat de kast veel groter was dan daadwerkelijk het geval lijkt. valt dus wel mee, kijkende naar de daadwerkelijke afmetingen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Switchie op 05-08-2017 21:34 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 09:21
BillSplate schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:11:
Dank voor de reacties!

Hoe is de compatibiliteit van een AMD processor met een NVIDIA GPU?

compatibiliteit is prima. Heb sinds deze week zelf een Ryzen 5 1600 met een Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G. Draait heerlijk en 0,0 problemen mee. Games als PUBG draai ik met gemak, zelfs als alles op Ultra staat.

Ik zag trouwens dat je aangeeft al een HDD te hebben, maar ik zie dat er vervolgens ook een HDD in je lijst staat. Is het de bedoeling dat je 2x een HDD hebt en een SSD? Vermoed namelijk dat 1 HDD meer dan genoeg is, en scheelt dan weer 50 euro ;)

met betrekking tot de case, ik ben zelf voor deze gegaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 46,-€ 46,-

Het is een prima case, ondersteunt ook het moederbord ( heb namelijk exact hetzelfde ;) ). Het moederbord zelf heeft rode verlichting wat oplicht, dimt en dit proces herhaalt. Je zou dan idd zoals Switch vermeld een extra led stripje kunnen kopen en in de case gooien.

Uiteindelijk was dit mijn gehele build:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM550x Zwart€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 965,17

Ik mis hier een SSD omdat ik deze nog had, maar in jouw geval zou dus de HDD eruit gehaald worden en een SSD toegevoegd worden. Dan zou je zo iets kunnen krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM550x Zwart€ 89,-€ 89,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,51€ 95,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 994,73

Er zit in dit geval geen extra fan bij, en in plaats van de Samsung 850 EVO 250GB versie die je in jouw lijst hebt staan, ben ik voor en Crucial mx300 275gb gegaan. Deze is welgeteld 3 euro meer, maar levert meteen 25gb extra. Ik weet niet helemaal hoe het zou zitten met betrekking tot de voeding, maar als je jouw voeding met die van mij zou switchen maak je ook weer zo'n 40 euro winst op de lijst. Maar nogmaals, weet niet of de voeding dan eventueel een probleem zou worden.

• BillSplate
Raxious schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:26:
[...]
Ik zag trouwens dat je aangeeft al een HDD te hebben, maar ik zie dat er vervolgens ook een HDD in je lijst staat. Is het de bedoeling dat je 2x een HDD hebt en een SSD? Vermoed namelijk dat 1 HDD meer dan genoeg is, en scheelt dan weer 50 euro ;)
Deze heb ik van de lijst geschrapt. De bedoeling is SSD voor het besturingssysteem en aantal games en de HDD voor de bestanden (vooral foto's 8)7 )

Ik ga maandag samen met haar kijken naar wat kasten, waarbij zij let op de looks en ik op de praktische kant.
Raxious schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:26:
[...]Ik weet niet helemaal hoe het zou zitten met betrekking tot de voeding, maar als je jouw voeding met die van mij zou switchen maak je ook weer zo'n 40 euro winst op de lijst. Maar nogmaals, weet niet of de voeding dan eventueel een probleem zou worden.
Ik zie dat de voeding die je noemt 550W levert. Ik heb middels verschillende PSU calculators een berekening gemaakt waarbij de uitkomst steeds ruim onder de 400W blijft. Ik ging er van uit dat ik met een 450W voeding genoeg headroom heb aangezien ik niet ga overclocken.

Ik zie ook dat jij hebt gekozen voor het 3000MHz geheugen. Uit verschillende tests en reviews hier op Tweakers las ik dat de Ryzen veel baat heeft bij het snelle geheugen. Ik heb geïnterpreteerd dat het dus loont om er 3200 reepjes in te plaatsen. Wat zijn jouw ervaringen hier mee?

[ Voor 10% gewijzigd door BillSplate op 06-08-2017 12:21 ]

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 09:21
BillSplate schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:17:
[...]

Deze heb ik van de lijst geschrapt. De bedoeling is SSD voor het besturingssysteem en aantal games en de HDD voor de bestanden (vooral foto's 8)7 )

Ik ga maandag samen met haar kijken naar wat kasten, waarbij zij let op de looks en ik op de praktische kant.

[...]

Ik zie dat de voeding die je noemt 550W levert. Ik heb middels verschillende PSU calculators een berekening gemaakt waarbij de uitkomst steeds ruim onder de 400W blijft. Ik ging er van uit dat ik met een 450W voeding genoeg headroom heb aangezien ik niet ga overclocken.

Ik zie ook dat jij hebt gekozen voor het 3000MHz geheugen. Uit verschillende tests en reviews hier op Tweakers las ik dat de Ryzen veel baat heeft bij het snelle geheugen. Ik heb geïnterpreteerd dat het dus loont om er 3200 reepjes in te plaatsen. Wat zijn jouw ervaringen hier mee?
ik heb voor 3000Mhz gekozen omdat het mij werd aangeraden. Wat ik wel weet is dat het atm maar op 2133Mhz draait. Dit omdat het Asus moederbord wat issues heeft atm met het maximaal draaien van RAM. Let wel dat ik soortgelijke issues lees bij MSI, Gigabyte etc. Het idee is dat deze over tijd verholpen worden via BIOS updates. Maar atm heb ik verder geen issues. Systeem staat hier nu sinds donderdag min of meer in maximaal gebruik en alles draait soepel. Volgens mij is het verschil tussen de 3200Mhz en de 3000Mhz versie sowieso niet heel bijzonder.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Dat probleem komt mij niet bekend voor, bij mijn pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 draait het geheugen gewoon op 2933 (volgens mij kan exact 3000 niet).

Hogere snelheid scheelt wel bij Ryzen.
https://www.eteknix.com/m...impact-ryzen-performance/

Overigens misschien ook een leuk bord voor TS, gezien de dame in kwestie van led houdt.

• BillSplate
TheBrut3 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:20:
Dat probleem komt mij niet bekend voor, bij mijn pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 draait het geheugen gewoon op 2933 (volgens mij kan exact 3000 niet).

Overigens misschien ook een leuk bord voor TS, gezien de dame in kwestie van led houdt.
Prachtig MOBO! Denk dat het in dit geval niet optimaal gebruikt gaat worden. Hierdoor toch de keuze voor een meer eenvoudige (en goedkopere) variant. Maar dank voor de suggestie!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Verwijderd

Neem als voeding een be quiet! Pure Power 10 400w. Kwalitatief iets beter en vooral veel stiller dan de CX450M. 400w is meer dan genoeg. Het systeem zal nauwelijks 250w verbruiken.

• BillSplate
Naar aanleiding van al jullie hulp, waarvoor mijn grote dank, ben samen met de gebruikster tot de bovenstaande set-up gekomen.

Dank!
Pagina: 1