Richtingaanwijzer de weg kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 954435

Topicstarter
Beste forummers,

Ik heb een onderwerp waar ik mij al weken het hoofd over breek: Ik rijd met een Mercedes Vaneo waarvan de richtingaanwijzer vreemd gedrag vertoond:

Als ik de richtingaanwijzer aan het stuur naar rechts(/boven) aan zet, gaat dit goed.
Als ik de richtingaanwijzer naar links(/beneden) aan zet, gaan meestal de lampjes naar rechts aan ipv naar links.

Wanneer de richtingaanwijzer naar rechts gaat ipv links, is volstrekt onvoorspelbaar. Soms gaat het een ritje goed, andere ritten gaan de lichten naar links met geen mogelijkheid aan.

De garage heeft de complete richtingaanwijzerunit aan het stuur (dus incl. schakelaars voor licht, ruitenwissers, etc.) vervangen, maar dit heeft geen effect.
Bij bochten naar links treedt het omgekeerde fenomeen niet op.

Heeft iemand een suggstie waar te zoeken?
Het levert toch meer gevaarlijke situaties op dan je op het eerste gezicht verwacht.

Groet,
Henk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Auto starten, verlichting aan, richting aan naar links. Als het probleem zich voordoet, zie je dan ook de achterlichten dimmen in het tempo van de richtingaanwijzer?

Laat iemand op de rem trappen met de richtingaanwijzer aan (terwijl jij erachter staat), misschien zijn het de remlichten die in het tempo van de richtingaanwijzer knipperen.

Als bovenstaande het geval is, dan is er kortsluiting, meestal in de achterlichten. Je ziet het vooral veel bij oude Renault Kangoo's, Megane's, Clio's van dezelfde generatie.

Oh, nog iets, wat gebeurt er als je de alarmlichten aanzet?

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 05-08-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 17:38

Tens

let me drink about it

kortsluiting in de stekkerdoos voor de aanhanger?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alle combi's geprobeerd : met lichten aan/uit remlichten, alarmlichten erbij : alles strak en goed. Behalve het knipperlicht naar links.

Bij het testen ging incidenteel tijdens het knipperen het knipperlicht naar links soms 1 of 2 keer aan, maar dan onmiddellijk weer terug naar rechts.

Doet me dan toch denken aan een kortsluiting ergens, maar hoe vind je die...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 16:34
Dit in ongeveer hoe een knipperlicht zit aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://www.nsu4.nl/imagestechnic/1knipperautomaatschema-bimetaal.png
Er gaat iets knipperen. Dus je knipperlicht relais werkt.
Volgende verdachte is je L/R schakelaar (aan je stuur). Maar die is vervangen en dat loste niks op.
Bij een kortsluiting in je draad zou het effect beide kanten op gaan.

Dan blijft over een kortsluiting in je lampje of de aansluiting van je lampje.
Lampjes vervangen is een makkelijke test. die kosten een euro ofzo. Desnoods wissel je links en rechts even om.
Kortsluiting in de behuizing is lastiger, tenzij je de hele achterlampen assembly wilt vervangen. Je kan met een multimeter aan de slag. Of de + draad van je linker knipperlicht los maken en er zelf 12V op zetten. En kijken wat er gebeurt.

En dan ga ik er even vanuit dat je gewoon de door de fabriek voorgeschreven lampjes gebruikt overal. En er niet zelf LED ofzo hebt ingebouwd.

Edit: Is het trouwens alleen voor of achter, of beide?
Bij beide wordt het weer een stuk lastiger.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 06-08-2017 15:23 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Is wel een bekend probleem volgens AMT. Verschillende oplossingen mogelijk alleen kan ik ze niet inzien helaas.
Wat het misschien nog kan zijn; de gevarenlichtschakelaar is met een module verbonden, deze misschien eens losmaken of vervangen. Ik weet niet of dit alleen voor de gevarenlichten is of alles regelt, ben niet zo bekend met MB. Zijn er nog fouten op de CANBUS? Vaak krijg je wel een logerror, richtingaanwijzersignaal ongeldig o.i.d.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Is het niet een massa probleem ? Deze kunnen allerlei vreemde verschijnselen geven met de verlichting en andere electronica.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is zowel voor als achter (als aanhanger)
CAN bus uitlezer heb ik niet helaas.

Een beetje sjorren aan de bedrading had (tijdelijk) effect. Het trad heel de tijd op, nu terug naar 50%. Dus mogelijk zit daar wat.

Nb: alle lampjes gaan goed of fout: dashboard, voor, zij, achter en aanhanger.

Nb2: de schakeling zelf is heel simpel, maar uiteindelijk worden de lampjes meer geschakeld: alarmlichten, bij deursloten open/dicht etc. Als er een 'lek' is via een van deze circuits wordt het nog best lastig.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 954435 op 06-08-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De alamlicht-schakelaar zit er ook nog tussen, wellicht heeft die iets raars gedaan? Wellicht ff proberen die een paar keer in en uit te schakelen, kijken of dat wat oplost?

Topicstarter
Oorzaak nog niet gevonden. Nu wel een posting op een forum:
http://www.benzworld.org/...lecting-opposite-way.html

Hele instrumentpaneel vervangen vanwege een defecte richtingaanwijzer... da's toch prijzig....
Pagina: 1