DixxyJS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:27:
Het viel mij ook al op dat TS al een boel draadjes is gestart met eigenlijk min of meer dezelfde vragen.
@TS:
Ik denkt dat je jezelf een beetje voorbij gaat lopen op deze manier met zo veel vooruit plannen.
Natuurlijk is het gezond als je globaal een idee hebt waar je over een aantal jaar wilt staan maar probeer niet te verdrinken in je eigen enthousiasme en plannen.
Aan jouw reacties te zien heb je in ieder geval een goede dosis motivatie en dat is heel belangrijk.
Een baas zal dat waarderen en jou de kans geven om jezelf te ontwikkelen maar dat kan niet in één dag.
Dat je graag als ZZPér aan de slag wilt gaan is ook geen slecht idee maar je zou toch eerst goed beslagen ten ijs moeten komen.
Bovendien komt daar ook nog het e.e.a. bij kijken en die tijd kun je beter aan je studie spenderen.
Je moet zakelijk ingesteld zijn en dat bereik je niet met gratis websites te gaan bouwen(bedankt voor je aanbod trouwens!).
Je kunt natuurlijk wel wat kleine zelfstandige projectjes doen voor bekenden bijvoorbeeld, daar leer je ook weer van.
Realiseer je dat als je echt voor klanten een opdracht gaat doen dat jij ook alle verantwoordelijk moet gaan dragen en daar ben je misschien, gelet jouw ervaring, nog niet aan toe.
Zoals de meeste al aangeven, ga eerst wat jaren ervaring op doen en laat titels als JR, MR en SR gewoon even links liggen.
Je zult merken dat je in de praktijk vanzelf wel de skills gaat leren maar daar moet JIJ jezelf de tijd voor gunnen.
Stel je voor dat je een opdracht gaat scoren en het blijkt dat je gewoon te weinig skills hebt, dan is dat niet al te best voor je visitekaartje en ook niet voor je motivatie.
Een volgende opdracht wordt moeilijker om te vinden want je bouwt op die manier een negatieve reputatie op.
Als je dan merkt dat het steeds moeilijker gaat worden zal je op termijn misschien wel voor een baas willen gaan werken maar dan heb je ook last van de opgebouwde reputatie.
Probeer bij het begin te beginnen en ga pas als freelancer aan de slag als je daar klaar voor bent, alles op z'n tijd.
Probeer plezier te beleven aan je opleiding en werk en probeer daar de focus op te leggen.
En wat betreft jouw vraag of je als front-end dev of back-end dev moet/wilt gaan werken:
Ga allebei doen, maak hobby projecten in Java, Node, Angular of whatever.
In de praktijk zul je merken dat je snel met meerdere technieken, talen en frameworks moet gaan werken.
En wat betreft jouw leeftijd valt dat nog wel mee hoor.
Ik ben zelf pas op mijn 32e begonnen met studeren en ik ben nu 36.
Als ik het zo inschat ben ik pas op mijn 40e klaar omdat ik de studie naast een full-time job doe.