Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 898843

Topicstarter
Momenteel studeer ik nog aan een MBO opleiding (ben 24) en wil ik graag een HBO opleiding volgen (Informatica). Als ik afstudeer ben ik 28 en heb ik een MBO en HBO opzak in het vak informatica. Tevens hoop ik dan ook wat projecten te hebben afgerond als freelancer naast de opleiding.

Is hier iemand met ongeveer dezelfde leeftijd? Ik maak me niet veel zorgen om mijn leeftijd, maar ik zou wel graag iemand met dezelfde leeftijd willen spreken hierover. Naar de ervaring etc. ben ik benieuwd. Ik ben tenslotte 5-7 jaar jonger dan de gemiddelde persoon (alhoewel ben ik vast serieuzer en heb ik een portfolio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:05
Mijn vrouw studeert geneeskunde maar is pas begonnen op haar 22ste. Tijdens de studie hebben we nog twee kinderen gekregen dus ze heeft nog een jaar vertraging opgelopen, er zit dus zo'n 5 jaar verschil tussen.

Ze merkt dat het verschil groot is, maar dat komt ook door de levensfase waarin wij zitten. Maar vooral ook qua kinderlijkheid, hoe groot sommige problemen worden gemaakt (niet per se leeftijd denk ik, vooral gebrek aan levenservaring).

Bij HBO is mijn ervaring geweest dat er meerdere MBO schoolverlaters bij zaten, toen ik zelf nog maar 18 was. De verhouding was denk ik 33% MBO/67% voortgezet onderwijs. Dus wellicht goed om eens bij de opleiding te informeren hoe dat daar is.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 898843 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:04:
Momenteel studeer ik nog aan een MBO opleiding (ben 24) en wil ik graag een HBO opleiding volgen (Informatica). Als ik afstudeer ben ik 28 en heb ik een MBO en HBO opzak in het vak informatica. Tevens hoop ik dan ook wat projecten te hebben afgerond als freelancer naast de opleiding.

Is hier iemand met ongeveer dezelfde leeftijd? Ik maak me niet veel zorgen om mijn leeftijd, maar ik zou wel graag iemand met dezelfde leeftijd willen spreken hierover. Naar de ervaring etc. ben ik benieuwd. Ik ben tenslotte 5-7 jaar jonger dan de gemiddelde persoon (alhoewel ben ik vast serieuzer en heb ik een portfolio).
Leeftijd is irrelevant. Zorg inderdaad voor een goed portfolio en een gezonde dosis (aantoonbare) kennis. Daar zul je uiteindelijk op geselecteerd worden

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 00:51
Ikzelf ben op mijn 28ste afgestudeerd aan de universiteit, maar daarvoor hbo gedaan(en daarvoor mbo, middelbaar school was.. lastig :X ) en altijd aardig wat parttime gewerkt en een jaartje tussendoor fulltime bij hetzelfde bedrijf. Echter is dit al met al niet echt veel fulltime jaren werkervaring, 1 jaar officieel.

Ik heb na mijn afstuderen ontslag genomen en ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe baan. Ik heb bij diverse clubs gesolliciteerd en overal een baan aangeboden gekregen, bij zowel kleine als grote clubs. Ik kon vervolgens binnen 3 jaar goed doorgroeien. In het begin verdiende ik minder dan mensen van dezelfde leeftijd en werk, later niet meer. Echter is dit natuurlijk wel bedrijfsafhankelijk hoe je gewaardeerd wordt.

TLDR; Oftewel, leeftijd maakt niet uit, ik heb oudere mensen gehad op werk die nog veel moesten leren en jongelui die nog veel moesten leren. Gaat om kennis/intelligentie/motivatie, goede bedrijven herkennen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:11:
[...]

Leeftijd is irrelevant. Zorg inderdaad voor een goed portfolio en een gezonde dosis (aantoonbare) kennis. Daar zul je uiteindelijk op geselecteerd worden
Inderdaad, daar begint het steeds meer op te gaan lijken.

Hopelijk heb ik tegen die tijd een hele goeie portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 898843 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:25:
[...]

Inderdaad, daar begint het steeds meer op te gaan lijken.

Hopelijk heb ik tegen die tijd een hele goeie portfolio.
Je hebt het geluk dat je in een sector zit waar iedere Nederlander dagelijks mee te maken heeft maar 99% het verschil tussen een ssd en GPU niet kent. :p Een degelijk portfolio lijkt me niet al te moeilijk. Af en toe eens een leuke persoonlijke uitdaging aangrijpen voor de lokale voetbalclub en je bouwt een portfolio en leert tegelijkertijd. En met een beetje geluk gratis bier in de 3e helft :p

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op mijn 29e begonnen aan een voltijdse omscholing en op mijn 35e HBO afgestudeerd.
Als je de goede richting kiest maakt leeftijd niks meer uit, ik heb bouwkunde gedaan en daar is de vraag erg hoog op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:36:
Op mijn 29e begonnen aan een voltijdse omscholing en op mijn 35e HBO afgestudeerd.
Als je de goede richting kiest maakt leeftijd niks meer uit, ik heb bouwkunde gedaan en daar is de vraag erg hoog op dit moment.
Nice!

Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik mijn weg kon vinden en gemotiveerd verder kon.

Als jij op je 35e je HBO haalde, moet ik niet klagen met m'n dan 28ste.

In de programmeer sector is de vraag ook heel veel. In iedere geval succes verder!

Wat deed je voor je omscholing als ik vragen mag? Had je al een diploma? En werkte je al?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 898843 op 05-08-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:31:
[...]

Je hebt het geluk dat je in een sector zit waar iedere Nederlander dagelijks mee te maken heeft maar 99% het verschil tussen een ssd en GPU niet kent. :p Een degelijk portfolio lijkt me niet al te moeilijk. Af en toe eens een leuke persoonlijke uitdaging aangrijpen voor de lokale voetbalclub en je bouwt een portfolio en leert tegelijkertijd. En met een beetje geluk gratis bier in de 3e helft :p
Er zijn heel veel projecten die open staan op freelancer.com en soortgelijke websites. Er is een enorm tekort in de programmeerwereld vooral de technische kant ervan..

Als jij toevalig iemand kent die een website wilt, dan kan ik dat gratis voor je regelen :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 16:44
Op mijn 28ste ben ik gestopt met de universiteit, waardoor mijn hoogst behaalde opleiding HBO is. Dit was net in de crisis tijd en heb wel het idee gehad dat mensen met ervaring voor gingen ten opzichte van mij. Dit kan zeker door de tijd komen, maar uiteindelijk toch prima aan het werk gekomen.

Ik heb mezelf niet uit de markt geprijst door hoog in te zetten in salaris. Opzich zit er niet zoveel verschil tussen iemand van 22 of iemand van 28, behalve als je een vrouw bent.

Kleine sidenote: ik woon in het oosten van het land waar het toch heel anders gaat dan in de randsteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 898843 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:44:
[...]

Er zijn heel veel projecten die open staan op freelancer.com en soortgelijke websites. Er is een enorm tekort in de programmeerwereld vooral de technische kant ervan..

Als jij toevalig iemand kent die een website wilt, dan kan ik dat gratis voor je regelen :)!
Tijd voor een Switchie Fansite! *O* *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:09

Nikeo

Jawelles

Ik was ook 28 toen ik afstudeerde. Ik had juist voordeel van mijn hogere leeftijd.

Wat mijn voordeel was: Mijn huidige werkgever (wat ook mijn stageadres was) zocht iemand met wat meer levenservaring en mensenkennis. Geen blanco karakterloos blad dat vers van de opleiding kwam. Iemand die ook een beetje stressbestendig was. Maar iemand die nog wel net zo jong is dat je nog een beetje plooibaar bent in de zin dat je wel dingen moet aannemen zoals het je verteld wordt. Als je té oud bent dan hebben sommige mensen nog wel eens de neiging om eigenwijs te zijn ;) Zo heeft mijn baas het in ieder geval aan me verteld. Niet dat ik hier als een robot instructies opvolg maar de hiërarchie in een ziekenhuis is een beetje een bijzondere arbeidscultuur.

Tegenover mijn veel jongere klasgenoten heb ik daar wel veel voordeel uit gehaald bij sollicitaties. Maak je niet druk. Veel succes!

[ Voor 8% gewijzigd door Nikeo op 05-08-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nikeo schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:54:
Ik was ook 28 toen ik afstudeerde. Ik had juist voordeel van mijn hogere leeftijd.

Wat mijn voordeel was: Mijn huidige werkgever (wat ook mijn stageadres was) zocht iemand met wat meer levenservaring en mensenkennis. Geen blanco karakterloos blad dat vers van de opleiding kwam. Iemand die ook een beetje stressbestendig was. Maar iemand die nog wel net zo jong is dat je nog een beetje plooibaar bent in de zin dat je wel dingen moet aannemen zoals het je verteld wordt. Als je té oud bent dan hebben sommige mensen nog wel eens de neiging om eigenwijs te zijn ;) Zo heeft mijn baas het in ieder geval aan me verteld. Niet dat ik hier als een robot instructies opvolg maar de hiërarchie in een ziekenhuis is een beetje een bijzondere arbeidscultuur.

Tegenover mijn veel jongere klasgenoten heb ik daar wel veel voordeel uit gehaald bij sollicitaties. Maak je niet druk. Veel succes!
Thanks, ik heb inderdaad niet zo veel moeite daarmee. En inderdaad, het brengt ook voordelen mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik ben vorig jaar afgestudeerd, op m'n 27e. Had nogal wat issues in de bachelorfase waardoor ik daar 5 jaar over gedaan heb. Bij de Master gelukkig beperkt tot een half jaar vertraging, maar al met al toch aardig lang bezig geweest. Net begonnen met het werkende leven, nu bijna een jaar in dienst. Veel collega's zijn jonger dan ik, die van mijn leeftijd veel verder dan ik, maar dat maakt me weinig uit. Ik had dan maar wat meer tijd nodig, so what? Nu heb ik wel de ervaring en volwassenheid die gewaardeerd wordt, terwijl sommige van mijn collega's dat niet hebben. Iedereen heeft z'n goede en slechte punten, focus op de goede en je zal zien dat het helemaal niet zo erg is om laat af te studeren. Je zal altijd waarde bieden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:40
Ik ben op m'n 23ste begonnen met werken en ben toen twee jaar lang de jongste werknemer van het bedrijf geweest. Ben nu 28 en werk ondertussen op een andere plaats en ben wederom de jongste. :')

Dus ja, zeker geen ramp, maar als je met een bijbaan of freelance wat ervaring op kunt doen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Succes in elk geval en maak je niet al te druk. En geniet nog even extra van je studententijd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Anoniem: 898843 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:44:
[...]

Doe mij dan maar zo'n gratis website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Corrit schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:41:
Ik ben op m'n 23ste begonnen met werken en ben toen twee jaar lang de jongste werknemer van het bedrijf geweest. Ben nu 28 en werk ondertussen op een andere plaats en ben wederom de jongste. :')

Dus ja, zeker geen ramp, maar als je met een bijbaan of freelance wat ervaring op kunt doen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Succes in elk geval en maak je niet al te druk. En geniet nog even extra van je studententijd! ;)
Ja ik wil graag ook 2 jaar ervaring hebben als freelancer als ik zo afstudeer hopelijk op mijn 28ste.

Thanks, jij ook veel succes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DixxyJS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:49:
[...]

Doe mij dan maar zo'n gratis website.
Kan je mij een pm geven met het idee van de website :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
Ik was 27 toen ik klaar was met m'n HBO-studie en ben toen pas voor het eerst fulltime gaan werken. Was totaal geen probleem. Gewoon doen.

Ik snap alleen niet helemaal waarom je hier mensen gratis websites aan het geven bent :? Waarom zou je dat doen?

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 12-08-2017 13:57 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Het viel mij ook al op dat TS al een boel draadjes is gestart met eigenlijk min of meer dezelfde vragen.

@TS:
Ik denkt dat je jezelf een beetje voorbij gaat lopen op deze manier met zo veel vooruit plannen.
Natuurlijk is het gezond als je globaal een idee hebt waar je over een aantal jaar wilt staan maar probeer niet te verdrinken in je eigen enthousiasme en plannen.
Aan jouw reacties te zien heb je in ieder geval een goede dosis motivatie en dat is heel belangrijk.
Een baas zal dat waarderen en jou de kans geven om jezelf te ontwikkelen maar dat kan niet in één dag.

Dat je graag als ZZPér aan de slag wilt gaan is ook geen slecht idee maar je zou toch eerst goed beslagen ten ijs moeten komen.
Bovendien komt daar ook nog het e.e.a. bij kijken en die tijd kun je beter aan je studie spenderen.
Je moet zakelijk ingesteld zijn en dat bereik je niet met gratis websites te gaan bouwen(bedankt voor je aanbod trouwens!).
Je kunt natuurlijk wel wat kleine zelfstandige projectjes doen voor bekenden bijvoorbeeld, daar leer je ook weer van.
Realiseer je dat als je echt voor klanten een opdracht gaat doen dat jij ook alle verantwoordelijk moet gaan dragen en daar ben je misschien, gelet jouw ervaring, nog niet aan toe.

Zoals de meeste al aangeven, ga eerst wat jaren ervaring op doen en laat titels als JR, MR en SR gewoon even links liggen.
Je zult merken dat je in de praktijk vanzelf wel de skills gaat leren maar daar moet JIJ jezelf de tijd voor gunnen.

Stel je voor dat je een opdracht gaat scoren en het blijkt dat je gewoon te weinig skills hebt, dan is dat niet al te best voor je visitekaartje en ook niet voor je motivatie.
Een volgende opdracht wordt moeilijker om te vinden want je bouwt op die manier een negatieve reputatie op.
Als je dan merkt dat het steeds moeilijker gaat worden zal je op termijn misschien wel voor een baas willen gaan werken maar dan heb je ook last van de opgebouwde reputatie.

Probeer bij het begin te beginnen en ga pas als freelancer aan de slag als je daar klaar voor bent, alles op z'n tijd.
Probeer plezier te beleven aan je opleiding en werk en probeer daar de focus op te leggen.
En wat betreft jouw vraag of je als front-end dev of back-end dev moet/wilt gaan werken:
Ga allebei doen, maak hobby projecten in Java, Node, Angular of whatever.
In de praktijk zul je merken dat je snel met meerdere technieken, talen en frameworks moet gaan werken.

En wat betreft jouw leeftijd valt dat nog wel mee hoor.
Ik ben zelf pas op mijn 32e begonnen met studeren en ik ben nu 36.
Als ik het zo inschat ben ik pas op mijn 40e klaar omdat ik de studie naast een full-time job doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06

Dido

heforshe

Ik was iets jonger (26) toen ik als universiteits-dropout de arbeidsmarkt opkwam en als programmeur aan de slag ging. Nu is mijn carrierepad allesbehalve standaard en zeker nu (17 jaar later) niet zomaar te volgen, maar ervaring gaat ten alle tijden boven een papiertje (behalve bij mensenschuivers waar certificaten de enige verkoopargumenten zijn...).

De vraag naar goede IT-ers is groot genoeg om de kans te krijgen om jezelf te bewijzen, op zijn minst in een gesprek. Misschien niet overal - er zijn bedrijven die nog steeds vooral naar papiertjes kijken - maar er zit genoeg vis in de zee.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

Zenix

BOE!

Ik ben nu 29 en ga ook net beginnen met fulltime werken. Paar jaar later begonnen vanwege ziekte. Ik heb klasgenoten die ouder zijn dan ik en die ook net zijn begonnen. Zijn best veel mensen die verkeerde studiekeuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mijn vriendin was 29 toen zij klaar was met haar HBO. Wat haar tegenviel was het leeftijdsverschil op het HBO. Niet iedereen had dezelfde studiehouding en verantwoordelijkheidsgevoel. Haar meeste medestudenten waren toch minstens 5 jaar jonger en zij merkte dat voornamelijk bij groepsopdrachten. Dat ging haar het aan het eind wel erg irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:52
Mijn broertje ging aan het werk na zijn MBO opleiding. 3 jaar verder en wat kleine stapjes gemaakt te hebben, heeft hij toch erg veel weerstand ondervonden. Ondanks zijn bekwaamheid had hij toch meer moeite om door te groeien dan iemand met alleen een HBO diploma op zak. Terwijl hij meer werk en verantwoordelijkheid had. Om die reden heeft hij ook ontslag genomen en is begonnen aan een HBO studie.

Wat de rest inderdaad ook verteld heeft, als je op je 24e met wat jaren werkervaring en weet hoe de volwassen wereld in elkaar zit, om dan tussen allemaal 17-18 jarigen te zitten, kan wel eens irritatie opleveren bij groepsopdrachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 13:19

Hokkie

Hello

6 september start ik met een 3-jarige deeltijd HBO BKM, eind deze maand hoop ik 37 jaar te worden.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:56:
Ik was 27 toen ik klaar was met m'n HBO-studie en ben toen pas voor het eerst fulltime gaan werken. Was totaal geen probleem. Gewoon doen.

Ik snap alleen niet helemaal waarom je hier mensen gratis websites aan het geven bent :? Waarom zou je dat doen?
Ik wil werkervaring opdoen. Als ik een portfolio heb met wat gratis websites, is het makkelijker om straks geld te vragen voor het bouwen van een web app.

Het is dus voor werkervaring. Niet iedereen wilt een web app laten bouwen door iemand met weinig portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 898843 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:07:
[...]

Ik wil werkervaring opdoen. Als ik een portfolio heb met wat gratis websites, is het makkelijker om straks geld te vragen voor het bouwen van een web app.

Het is dus voor werkervaring. Niet iedereen wilt een web app laten bouwen door iemand met weinig portfolio.
Ik vind het heel goed dat je ervaring op wilt doen, maar door dingen gratis weg te gaan geven schiet je als je het mij vraagt een beetje jezelf in de voet. Ik zou dan eerder kiezen voor wat hobbyprojecten of sites voor een klein prijsje aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DixxyJS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:27:
Het viel mij ook al op dat TS al een boel draadjes is gestart met eigenlijk min of meer dezelfde vragen.

@TS:
Ik denkt dat je jezelf een beetje voorbij gaat lopen op deze manier met zo veel vooruit plannen.
Natuurlijk is het gezond als je globaal een idee hebt waar je over een aantal jaar wilt staan maar probeer niet te verdrinken in je eigen enthousiasme en plannen.
Aan jouw reacties te zien heb je in ieder geval een goede dosis motivatie en dat is heel belangrijk.
Een baas zal dat waarderen en jou de kans geven om jezelf te ontwikkelen maar dat kan niet in één dag.

Dat je graag als ZZPér aan de slag wilt gaan is ook geen slecht idee maar je zou toch eerst goed beslagen ten ijs moeten komen.
Bovendien komt daar ook nog het e.e.a. bij kijken en die tijd kun je beter aan je studie spenderen.
Je moet zakelijk ingesteld zijn en dat bereik je niet met gratis websites te gaan bouwen(bedankt voor je aanbod trouwens!).
Je kunt natuurlijk wel wat kleine zelfstandige projectjes doen voor bekenden bijvoorbeeld, daar leer je ook weer van.
Realiseer je dat als je echt voor klanten een opdracht gaat doen dat jij ook alle verantwoordelijk moet gaan dragen en daar ben je misschien, gelet jouw ervaring, nog niet aan toe.

Zoals de meeste al aangeven, ga eerst wat jaren ervaring op doen en laat titels als JR, MR en SR gewoon even links liggen.
Je zult merken dat je in de praktijk vanzelf wel de skills gaat leren maar daar moet JIJ jezelf de tijd voor gunnen.

Stel je voor dat je een opdracht gaat scoren en het blijkt dat je gewoon te weinig skills hebt, dan is dat niet al te best voor je visitekaartje en ook niet voor je motivatie.
Een volgende opdracht wordt moeilijker om te vinden want je bouwt op die manier een negatieve reputatie op.
Als je dan merkt dat het steeds moeilijker gaat worden zal je op termijn misschien wel voor een baas willen gaan werken maar dan heb je ook last van de opgebouwde reputatie.

Probeer bij het begin te beginnen en ga pas als freelancer aan de slag als je daar klaar voor bent, alles op z'n tijd.
Probeer plezier te beleven aan je opleiding en werk en probeer daar de focus op te leggen.
En wat betreft jouw vraag of je als front-end dev of back-end dev moet/wilt gaan werken:
Ga allebei doen, maak hobby projecten in Java, Node, Angular of whatever.
In de praktijk zul je merken dat je snel met meerdere technieken, talen en frameworks moet gaan werken.

En wat betreft jouw leeftijd valt dat nog wel mee hoor.
Ik ben zelf pas op mijn 32e begonnen met studeren en ik ben nu 36.
Als ik het zo inschat ben ik pas op mijn 40e klaar omdat ik de studie naast een full-time job doe.
Inderdaad, ik neem mijn tijd. Ik studeer al 3 jaar aan de MBO opleiding applicatie ontwikkeling. Ik wil pas na het eerste jaar HBO Informatica gaan freelancen.

4 jaar studie is opzich genoeg om te starten als freelancer met wat makkelijkere opdrachten. Ik heb veel vrije tijd dat is het juist.

In iedere geval bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 898843 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Inderdaad, ik neem mijn tijd. Ik studeer al 3 jaar aan de MBO opleiding applicatie ontwikkeling. Ik wil pas na het eerste jaar HBO Informatica gaan freelancen.
Waarom na een jaar?
4 jaar studie is opzich genoeg om te starten als freelancer met wat makkelijkere opdrachten. Ik heb veel vrije tijd dat is het juist.
Waarom is 4 jaar 'genoeg'? Waarom niet 2 jaar? Of 6 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hokkie schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:26:
6 september start ik met een 3-jarige deeltijd HBO BKM, eind deze maand hoop ik 37 jaar te worden.
Nice! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:11:
[...]
Waarom na een jaar?

[...]
Waarom is 4 jaar 'genoeg'? Waarom niet 2 jaar? Of 6 jaar?
Omdat ik probeer mijn niveau te peilen en zo ongeveer weet wat ik wel en niet aan kan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 898843 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Omdat ik probeer mijn niveau te peilen en zo ongeveer weet wat ik wel en niet aan kan :).
Dat weet je pas als je daadwerkelijk gaat werken. 4 jaar lang studeren zegt niks over wat je daadwerkelijk in het echte werkleven voor elkaar gaat krijgen.

Dus ik zou zeggen, begin zo vroeg mogelijk met freelancen. Leer je des te meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:15:
[...]
Dat weet je pas als je daadwerkelijk gaat werken. 4 jaar lang studeren zegt niks over wat je daadwerkelijk in het echte werkleven voor elkaar gaat krijgen.

Dus ik zou zeggen, begin zo vroeg mogelijk met freelancen. Leer je des te meer van.
Ja, ik ben nu die stap aan het maken naar het freelancen.

Ik heb best veel geleerd van 2 stages, hoe bepaalde developers werken, met wat ze werken etc.

In iedere geval bedankt allemaal voor jullie input. Het motiveerd zeker. Ik moet maar eens gauw druk bezig zijn met het programmeren inplaats van te jammeren over mijn leeftijd.
Pagina: 1