Toon posts:

Help! Upgrade RAM & SDD Macbook Late 2008

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Mijn oude macbook begint te traag voor woorden te worden en ik wil 'm graag upgraden, aangezien ie verder nog steeds erg trouw is. Ik ben best wel nieuw met dit alles en kan dus wel wat hulp gebruiken bij mijn zoektocht om 'm sneller te maken.

Specs:
- 13 inch, Aluminum, Late 2008
- 2GHz Intel Core 2 Duo
- 2GB 1067 Mhz DDR3
- NVIDIA GeForce 9400M 256 MB

Ik heb gelezen dat een upgrade van de RAM en SDD goed kunnen werken, maar het lukt me niet om uit te vinden welke een goede keuze is voor mijn model. Klopt het dat 4GB mijn maximale RAM is? En is een 250gb SDD een goede keuze? Ik wil het liefste programma's van Adobe probleemloos kunnen draaien.. Gaat dat met zo'n upgrade lukken of kan ik toch beter beginnen te sparen voor een nieuwe laptop?

Daarnaast hoor ik heel graag of iemand een tip heeft voor een duidelijke handleiding van hoe ik dit zelf allemaal zou kunnen vervangen als ik eenmaal een aankoop heb gedaan.

Superdankbaar for any help:)

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-08-2017 17:28)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Als je in je "Over mijn Mac' kijkt, kan je zien of je harddisk een SATA-interface heeft.
Daarnaast kijk je op je harddisk hoeveel ruimte je nu gebruikt, dan weet je hoe groot de SSD moet worden (iets meer dan je nu in gebruik hebt).
Als je een SATA harddisk hebt, kan je elke SATA-SSD kopen en gebruiken.
Je vervangt dan de harddisk door de lege SSD en je installeert daarop via de internet aansluiting van de Macbook (wel opstarten met de juiste toetscombinatie, ik meen Option+R) het OS installeren.
Wel even vooraf opzoeken welk OS zich op jouw hardware laat installeren (Maverick? Sierra?).
Na de installatie van het OS op je SSD kan je je data van de harddisk overkopieren naar de SSD, als je de huidige harddisk in een USB-case aansluit op de Macbook.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Renault
Als je in je "Over mijn Mac' kijkt, kan je zien of je harddisk een SATA-interface heeft.
Daarnaast kijk je op je harddisk hoeveel ruimte je nu gebruikt, dan weet je hoe groot de SSD moet worden (iets meer dan je nu in gebruik hebt).
Als je een SATA harddisk hebt, kan je elke SATA-SSD kopen en gebruiken.
Je vervangt dan de harddisk door de lege SSD en je installeert daarop via de internet aansluiting van de Macbook (wel opstarten met de juiste toetscombinatie, ik meen Option+R) het OS installeren.
Wel even vooraf opzoeken welk OS zich op jouw hardware laat installeren (Maverick? Sierra?).
Na de installatie van het OS op je SSD kan je je data van de harddisk overkopieren naar de SSD, als je de huidige harddisk in een USB-case aansluit op de Macbook.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die Macbook kun je prima upgraden. Op ifixit.com staan goede handleidingen. Geheugen zal maximaal 8 GB zijn en welke SSD je neemt maakt niet uit, SATA is backwards compatible.

Adobe programma's draaien prima maar niet zo vlot als op een nieuwe machine uiteraard. Ik draai zelf Indesign en Audition regelmatig, zonder hele heftige bewerkingen. Soms duurt het even maar uiteindelijk heb je het zelfde resultaat.

Als ik me niet vergis zit aan de onderkant en handeltje. Haal die eens over en haal het kleine er eens af, je kunt dan met minimaal gereedschap de harde schijf en geheugen er uit halen.

Nog een tip van mijn kant : heb je in al die jaren de Macbook van binnen al eens schoon gemaakt? Ik heb die van mij al 2 keer gereinigd en voorzien van nieuwe koelpasta. Scheelt een boel warmte en lawaai van de ventilatoren.

• Renault
En niet te vergeten: zo'n 13 inch Macbook krijgt een hele nieuwe look and feel met en SSD: hij is dan retesnel in het normale gebruik (opstarten/werken/afsluiten) en een plezier om mee te werken, méér dan met een HD. Zorg wel dat je accu nog iets doet, als de accu helemaal niets meer doet krijg je datum-problemen bij de herinstallatie van het OS, die je alleen heel omslachtig via de Terminal kunt oplossen.

Ik heb een jaar geleden 13 inch Macbook met een defecte accu en niet werkend WIFI voorzien van een nieuwe accu en Sierra (bij dat model kon dat). Het resultaat was een weer prima werkende en snelle Macbook zonder Wifiproblemen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks guys!

@Renault Ik kon niets vinden over mn SATA maar ik heb zo'n test gedaan via Crucial.com en volgens die is mn mac compatible met SATA SDD.
Renault schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:26:
Ik heb nu 10.9.5 (Mavericks?) Hoe weet ik of ik wel of niet Sierra kan draaien? En over mn accu, die is best wel slecht (valt na ongeveer een halfuur zonder stroom uit).. Ik vind dat op zich wel prima in gebruik, maar moet ik die per se vervangen als ik naar SDD ga? Wat voor datumproblemen bedoel je? Dankje voor de hulp!

@sypie Thanks voor de tips, schoonmaken ga ik ook eens proberen:)

• sypie
  • Niet online
In dat geval doet je accu het nog aardig. Wat bedoeld wordt is de batterij op het logic board. Die houdt de datum en tijd bij. Dit kun een je testen door je accu er een half uurtje uit te halen en geen spanning aan te sluiten. Als na het terugplaatsen de datum en tijd nog goed staan is er niks aan de hand.

Volgens mij is het laatste wat die Macbook doet El Capitan.

Accu hoef je niet te vervangen bij een upgraden, sterker nog, ze zijn niet meer nieuw te krijgen bij Apple.

• Renault
Er zijn online tabellen te vinden welk Apple model op welk OS kan draaien. Dat moet je vooraf opzoeken, of je raadpleegt de Applestore. Voorbeeld: https://www.icreatemagazi...-mac-macos-sierra-aankan/

De accu maakt niet uit, zolang die het nog doet. Als de accu helemaal niets meer doet, weet de Macbook direct na opstarten niet meer wat zijn hardwaregegevens zijn (de accu functioneert tevens als BIOS batterij.
Als die spanning er niet is direct na opstarten, springt de datum terug naar 1990 of zo en dan lukt de toegang tot de Applestore niet, terwijl je daar bij een onlineinstallatie het installatiebestand moet gaan halen.
Als je accu nog wat stroom geeft heb je wat dat betreft geen problemen.

Een accu vind je online voor pakweg 50 Euro. Hij zit vast met speciale driehoekschroeven, maar met "de juiste maat 'gewone platte horlogemaker schroevendraaiers" krijg je ze vaak gewoon los.
Je kan dat uitproberen voordat je de nieuwe accu bestelt. Vervangen is dan na aankomst van de nieuwe accu zo gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 06-08-2017 18:08 ]

• sypie
  • Niet online
De 2008 modellen kunnen accu's wisselen zonder gereedschap...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verwijderd https://www.onemorething....et-patch-op-ook-oude-mac/

Volgens mij moet je dan wel je airport kaart vervangen.

Dat staat weer hier:
http://lowendmac.com/2016/macos-sierra-on-low-end-macs/

Verwijderd

Topicstarter
Thanks guys! De SSD is gelukt! RAM wordt mn volgende stap, maar daar voel ik me nu al iets zekerder over:)

• sypie
  • Niet online
@Verwijderd Ook meteen de de hele ook onderplaat er af gehaald om schoon te maken?
Pagina: 1