Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 15:47
Beste Tweakers,

Mijn laptop kreeg gisteren uit het niets allemaal strepen op het beeldscherm, vervolgens flikkerde het beeldscherm een paar keer en hierna werd het beeld zwart. Ik heb toen de laptop maar uit gedrukt, omdat het beeld ook niet meer terug kwam.

Bij het opnieuw opstarten van de laptop kwam helaas het beeld ook niet meer terug. De ledjes op het toetsenbord enzo branden wel en ook de ventilatoren blazen wel, maar helaas geen beeld. Ik heb de laptop een paar keer opnieuw opgestart, maar helaas het hielp niks.

Ik heb geprobeerd om beeld te krijgen door een extern beeldscherm aan te sluiten op de laptop, Helaas gaf deze ook geen beeld, maar gaf aan "geen signaal".

De hardeschijf heb ik inmiddels in mijn oude laptop gedrukt om in ieder geval mijn bestanden veilig te stellen. Dit ging prima, de laptop startte gewoon windows op vanaf de hardeschijf inclusief al mijn bestanden :).

Mijn vraag is nu wat het probleem kan zijn en of het rendabel is om dit nog te herstellen. Ik zelf zit te denken aan de videokaart, maar ik heb er weinig verstand van. De laptop betreft een HP Elitebook 8560w.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB want CSL is geen problemenhonk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

fifa4ever schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:41:

Ik heb geprobeerd om beeld te krijgen door een extern beeldscherm aan te sluiten op de laptop, Helaas gaf deze ook geen beeld, maar gaf aan "geen signaal".
Heb je de toetsencombinatie fn+F4 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:36

Nemesizz

Untouchable

HP Elitebook 8560w
Weet je misschien ook welke variant? er zijn meerdere modellen van de Elitebook 8560 (modellen met een nVidia Quadro, en modellen met een AMD Firepro).

De videokaart is als het goed is een MXM (losse kaart zeg maar, niet gesoldeerd op het moederbord), weet niet precies of er makkelijk bij te komen is, maar die zou je er eventueel uit kunnen halen in de hoop dat de laptop dan automatisch overschakelt naar de IGP (videochip) in de CPU.

Als ik op afbeeldingen zoek, zit de videokaart onder het toetsenbord verstopt...das jammer, kost namelijk veel meer moeite om bij te komen. Sommige laptops hebben ook zo'n handig service luikje achterop, maar daar kom je bij deze dus niet bij de koeling/videokaart helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

De HP EliteBook's hebben voor zover ik weet minimaal drie jaar garantie. Heb je al contact opgenomen met de helpdesk van HP?

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
Sinner schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:01:
[...]Heb je de toetsencombinatie fn+F4 gebruikt?
Nee heb ik niet gedaan, zal dit vanavond eens proberen! Maar ik denk dat het niet helpt, omdat hij normaal ook altijd automatisch het 2e scherm liet zien.
Nemesizz schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:20:
[...]

Weet je misschien ook welke variant? er zijn meerdere modellen van de Elitebook 8560 (modellen met een nVidia Quadro, en modellen met een AMD Firepro).

De videokaart is als het goed is een MXM (losse kaart zeg maar, niet gesoldeerd op het moederbord), weet niet precies of er makkelijk bij te komen is, maar die zou je er eventueel uit kunnen halen in de hoop dat de laptop dan automatisch overschakelt naar de IGP (videochip) in de CPU.

Als ik op afbeeldingen zoek, zit de videokaart onder het toetsenbord verstopt...das jammer, kost namelijk veel meer moeite om bij te komen. Sommige laptops hebben ook zo'n handig service luikje achterop, maar daar kom je bij deze dus niet bij de koeling/videokaart helaas.
Bedankt voor de tip! Heb idd een firepro erin zitten. Het is helaas wel veel werk en zou mij even goed moeten inlezen hoe dit moet, maar kan het altijd proberen als laatste optie. Ik gebruik mijn laptop toch amper, dus zonder externe videokaart is hij nog redelijk te gebruiken waarschijnlijk?
Tyrian schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:35:
De HP EliteBook's hebben voor zover ik weet minimaal drie jaar garantie. Heb je al contact opgenomen met de helpdesk van HP?
Ik had hem gekocht op de uni met 5 jaar garantie. Helaas, is hij al een dikke 6 jaar oud (ja ik weet het hij is oud, maar voor mijn doeleinden nog prima ;) ) Toch bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@fifa4ever ALS (nadruk dus op 'als' ) het werkt dat die inderdaad overschakelt naar de IGP, dan heb je in elk geval weer beeld (beeld is altijd beter dan geen beeld :P ).

Geweldig zijn die IGP's niet, maar voor niet-renderwerk ( dus geen games, 3d renderen enz) zijn die IGP's prima.

• fifa4ever
Nemesizz schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:10:
@fifa4ever ALS (nadruk dus op 'als' ) het werkt dat die inderdaad overschakelt naar de IGP, dan heb je in elk geval weer beeld (beeld is altijd beter dan geen beeld :P ).

Geweldig zijn die IGP's niet, maar voor niet-renderwerk ( dus geen games, 3d renderen enz) zijn die IGP's prima.
Helaas, na het verwijderen van de externe videokaart startte de laptop nog niet op. Alle symptomen waren nog hetzelfde, alleen één klein verschil wat ik kon merken. Toen de videokaart er nog in zat, startte de laptop dus niet op en kon ik hem uitdrukken door 1x op de "aan/uit knop" te drukken. Zonder videokaart startte hij ook niet op, maar moest ik perse de "aan/uit knop" inhouden om hem uit te krijgen. Weet niet of dit wat uit maakt maar het was een verschil :P

Verder merk ik dat ik na ongeveer 20x op een random toets te hebben gedrukt, dat de computer dan gaat piepen bij iedere knop die ik daarna nog in druk.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Hmm, lijkt er dan op dat de IGP niet is aangesloten op de video uitgangen (sommige fabrikanten kiezen daarvoor, dat de outputs alleen werken op de dedicated MXM videokaart).

Dat je de power knop langer moet vast houden geeft wel aan dat het systeem min of meer nog wel leeft (althans, het heeft er alle schijn van), dat is de 'soft off' functie, de piepjes na veelvuldig om toetsenbord meppen bevestigen dat (keyboard error, of 'key stuck' error).

Probleem is nu dus;
- je kan de gok wagen een een MXM videokaart proberen te vinden, echter zijn die vrijwel altijd 2e hands ( vaak uit laptops die defect zijn, en zeg dan maar of het aan die MXM kaart lag of iets anders), vaak erg prijzig (dat icm onbekende werking, en je weet niet of het je probleem daadwerkelijk oplost), en last but not least, zijn ze soms vendor locked.

Bepaalde fabrikanten zetten een verdor lock in de videobios of systeem BIOS, zodat er alleen kaarten in werken van hun merk (ja het is een nVidia of AMD GPU, maar het is dan wel merk branded, DELL, HP, Sony, enz). Onderling zijn die dan vaak niet uitwisselbaar, ookal is het dezelfde videokaart (al kon je soms wel DELL en Alienware de GPU uitwisselen, zijn immers van dezelfde maker, DELL).
Niet alle merken hebben zo'n vendor lock, maar is wel iets om rekening mee te houden.

Al met al is het dus de vraag of het de moeite, geld en risico's waard zijn om te proberen de laptop op te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 08:18
Hoi,
Soms kan reflowen van de kaart helpen. Zie mijn reply hier jevo in "Videokaart HP Elitebook 8560w kapot?"
Pagina: 1