PC opeens enorm traag

Pagina: 1
Acties:

• Mees789
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-01-2024
Goedendag, sinds kort is mijn PC ineens erg traag geworden. Het begon toen Rocket League ongewoon veel begon te laggen. Nooit lagg gehad en nu kan ik ineens bijna niets meer. Ik kan met veel moeite en wachten het internet op. Als ik een progamma gedownload heb moet ik zo'n 5 - 15 minuten wachten om de installer opgestart te krijgen. Ook is bestanden verplaatsen naar een andere drive of cloud vrijwel onmogelijk; vaak is de schrijfsnelheid 0 bytes.

Voor dit alles kon ik prima internetten, gamen (The Witcher 3, Rocket League, CS:GO) zonder lagg. Nu kan ik bijna niks meer. Ook de task manager bereiken is veel moeite. Ook gekeken of de CPU niet te heet werd, de temperaturen bleven hangen op 45 - 60 graden.

Specs:
i7-920
GTX 750 TI
12GB RAM
750GB 5400RPM HDD

Natuurlijk, een oudere processor, maar kan dat ervoor zorgen dat ik ineens niets meer kan?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
HDD defect? Zou je de S.M.A.R.T. gegeven uitgelezen via bijvoorbeeld Crystal Disk Info kunnen geven? En ook de schrijfsnelheid even kunnen meten met bijvoorbeeld HDTune?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OT, want CSL is geen problemenhonk.

• Mees789
-The_Mask- schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:42:
HDD defect? Zou je de S.M.A.R.T. gegeven uitgelezen via bijvoorbeeld Crystal Disk Info kunnen geven? En ook de schrijfsnelheid even kunnen meten met bijvoorbeeld HDTune?
Hier het resultaat van CrystalDisk (even met m'n telefoon, kan Tweakers niet bereiken op PC)
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/iSq1HF

Schrijfsnelheid staat op maximum 216 MB/s (door eerste seconden), maar speed blijft hangen op maximaal 50kb/s

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Linkje/plaatje doet het niet. Maar 50 kb/s klink niet erg snel en kan prima je problemen verklaren.

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
HDD heeft problemen

Gewijzigd Je hebt gelijk PilatuS

[ Voor 75% gewijzigd door quadrofource op 05-08-2017 17:56 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:20
Die disk is aan het overlijden/overleden. Ik zou als een haas een diskimage maken als dat nog gaat. Die kan je dan terugzetten op een nieuwe disk. Scheelt windows opnieuw installeren

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De HDD heeft problemen. Defect is ie nog niet.

Door de HDD een volledige format te geven verdwijnen de slechte sectoren en werkt de HDD weer goed. De vraag is of er snel weer nieuwe slechte sectoren bijkomen, maar heel veel zijn het er nu nog niet. De kans is best groot dat de HDD weer jaren goed werkt na een volledige format.

Zeggen dat ie defect is, is nogal kort door de bocht.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:54
Hoe zien jullie dat de drive defect is of defect aan het gaan is? De SMART waarden zitten overal toch nog ver boven hun thresholds?

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
De schijf heeft een groot aantal reported uncorrectable errors gehad en een veel kleiner aantal reallocated, uncorrectable en pending sectors als ik het goed zie

[ Voor 5% gewijzigd door quadrofource op 05-08-2017 17:59 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:44:
Linkje/plaatje doet het niet. Maar 50 kb/s klink niet erg snel en kan prima je problemen verklaren.
https://ibb.co/iSq1HF

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mees789
Dankjewel voor het meedenken iedereen.
Ik probeer nu een back-up te maken met back-up software, alleen ik ben bang dat het niet gaat werken door de schrijfsnelheid?
Wat kan ik het beste doen?

• PilatuS
  • Niet online
Mees789 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:19:
Dankjewel voor het meedenken iedereen.
Ik probeer nu een back-up te maken met back-up software, alleen ik ben bang dat het niet gaat werken door de schrijfsnelheid?
Wat kan ik het beste doen?
Bestanden backuppen. Niet met software, maar gewoon de losse bestanden overzetten. De HDD een lange format geven. Windows opnieuw installeren.

Of je stapt gelijk over naar een SSD :P

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 05-08-2017 19:38 ]

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04-2025
PilatuS schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:37:
[...]

Bestanden backuppen. Niet met software, maar gewoon de losse bestanden overzetten. De HDD een lange format geven. Windows opnieuw installeren.

Of je stapt gelijk over naar een SSD :P
Ik verklaar je voor gek als je deze hardeschijf gaat formatteren met als doel Windows er op te zetten en hem weer gaan gebruiken. Ding is overduidelijk defect. Vandaag sector x, morgen sector y.

Ik zou het risico niet lopen, daarbij, wat kosten schijven tegenwoordig? Mooi goedkoop ssd'tje erin en een hdd voor de data. Je kan hem proberen te clonen met acronis oid. doe ik meestal als ze aan het doodgaan zijn, scheelt weer een herinstallatie.

• PilatuS
  • Niet online
rtenklooster schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:49:
[...]

Ik verklaar je voor gek als je deze hardeschijf gaat formatteren met als doel Windows er op te zetten en hem weer gaan gebruiken. Ding is overduidelijk defect. Vandaag sector x, morgen sector y.
Dat ligt er helemaal aan hoeveel slechte sectoren een schijf heeft. Het is vrij normaal dat grote schijven een aantal slechte sectoren krijgen in hun leven. Wanneer een schijf er meer dan 100 heeft mag je er wel vanuit gaan dat er snel nieuwe bijkomen en dan is de schijf inderdaad niet meer betrouwbaar. Als een schijf 4 slechte sectoren heeft is het met een lange format gewoon op te lossen en is de schijf gewoon nog betrouwbaar.

Wat denk je dat WD of Seagate doet als een schijf terugkomt met 2 slechte sectoren ? Dat ding gaat echt niet in de prullenbak hoor. Daar word de schijf ook gewoon weer klaar gemaakt om verkocht te worden als een refurbished schijf.

Het is gewoon niet zo dat een schijf met een aantal slechte sectoren gelijk afgeschreven is. Iets als 1 of 2 pending bad sectors is vrij normaal voor een grote schijf.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
Schijf zeker niet opnieuw gebruiken.
Deze schijf is nog van de generatie waarin seagate problemen had, die schijven zijn gewoon onbetrouwbaar.
Ik zou gewoon een 120GB ssd voor je software en een 1TB hdd voor overige bestanden pakken.

SSD Afhankelijk van je budget:
pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

HDD:
pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB

@PilatuS
Een hele goede reden om nooit een refurbished of "recertified" schijf in te zetten.

Bad (pending) sectors zijn voor mij een reden op de schijf door de shredder te halen. Ik ga voor die paar tientjes niet het risico lopen dat ik met corrupte data te maken krijg vanwege zoiets simpels als een slechte schijf.

• rtenklooster
PilatuS schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:55:
[...]

Dat ligt er helemaal aan hoeveel slechte sectoren een schijf heeft. Het is vrij normaal dat grote schijven een aantal slechte sectoren krijgen in hun leven. Wanneer een schijf er meer dan 100 heeft mag je er wel vanuit gaan dat er snel nieuwe bijkomen en dan is de schijf inderdaad niet meer betrouwbaar. Als een schijf 4 slechte sectoren heeft is het met een lange format gewoon op te lossen en is de schijf gewoon nog betrouwbaar.

Wat denk je dat WD of Seagate doet als een schijf terugkomt met 2 slechte sectoren ? Dat ding gaat echt niet in de prullenbak hoor. Daar word de schijf ook gewoon weer klaar gemaakt om verkocht te worden als een refurbished schijf.

Het is gewoon niet zo dat een schijf met een aantal slechte sectoren gelijk afgeschreven is. Iets als 1 of 2 pending bad sectors is vrij normaal voor een grote schijf.
Daarom koop ik ook geen refubrished schijven. Als je voor 53 euro https://tweakers.net/pricewatch/328664/hgst-7k1000-1tb.html een nieuwe 1tb hgst hebt, ga je toch niet rootzooien met zo'n oude schijf, formatteren herinstalleren en dan (mogelijk) volgende week weer?

Misschien ben ik wat radicaal en ja, je hebt gelijk dat slechte sectoren geen probleem hoeven te zijn... maar mijn ervaring is dat ze niet "alleen" komen..

• rtenklooster
eltweako schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:01:
Schijf zeker niet opnieuw gebruiken.
Deze schijf is nog van de generatie waarin seagate problemen had, die schijven zijn gewoon onbetrouwbaar.
Ik zou gewoon een 120GB ssd voor je software en een 1TB hdd voor overige bestanden pakken.

SSD Afhankelijk van je budget:
pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

HDD:
pricewatch: Toshiba DT01ACA100, 1TB

@PilatuS
Een hele goede reden om nooit een refurbished of "recertified" schijf in te zetten.

Bad (pending) sectors zijn voor mij een reden op de schijf door de shredder te halen. Ik ga voor die paar tientjes niet het risico lopen dat ik met corrupte data te maken krijg vanwege zoiets simpels als een slechte schijf.
Twee zielen één gedachte!
Amen.

• PilatuS
  • Niet online
eltweako schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:01:

@PilatuS

Zo'n refurbished schijf kan je ook gewoon krijgen als je een schijf met 2 slechte sectoren opstuurt voor RMA. Dan kan je prima een schijf terug krijgen die er 3 gehad heeft.

Het is punt is dat het vaak genoeg voorkomt dat een schijf 2 slechte sectoren heeft. Daarna geef je de schijf een volledige format en werkt ie weer 3 jaar prima. Dat je dit liever niet wil snap ik wel.
rtenklooster schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:02:
[...]

Daarom koop ik ook geen refubrished schijven. Als je voor 53 euro https://tweakers.net/pricewatch/328664/hgst-7k1000-1tb.html een nieuwe 1tb hgst hebt, ga je toch niet rootzooien met zo'n oude schijf, formatteren herinstalleren en dan (mogelijk) volgende week weer?

Misschien ben ik wat radicaal en ja, je hebt gelijk dat slechte sectoren geen probleem hoeven te zijn... maar mijn ervaring is dat ze niet "alleen" komen..
Een schijf die je krijgt vanuit RMA kan dus ook prima zo'n schijf zijn.

Ik snap het wel hoor, alleen om een schijf af te schrijven die 2 slechte sectoren heeft is wat overdreven. Het is ook zeker niet altijd zo dat 2 slechte sectoren gelijk betekend dat er 200 aan zitten te komen.

• Mees789
Dank voor het meedenken iederen :)

Ik ben toch maar voor het woord van PilatuS gegaan. Alles is geformateerd en hij draait weer zonder problemen en vlot! Ondertussen kijk ik naar opties voor een SSD :p
Pagina: 1