Rookmelders in verbinding

Pagina: 1
Acties:

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 12:40
In het huis wil ik rookmelders ophangen. Het gaat om 3 verdiepingen inclusief zolder.

Nu kwam ik rookmelders tegen die met elkaar in verbinding staan. Om precies te zijn de Smartwares RM174RF. Deze verbinden via RF met elkaar.
Omdat ik niet zo dol ben op draadloze straling, ook al is niet veel over de slechtheid ervan bewezen, vraag ik mij af of deze constant verbinding hebben of alleen uitstralen als het alarm afgaat.
Logischerwijs zou je het laatste verwachten. Ten eerste omdat anders de 3 AA batterijen wel erg snel zouden zijn, maar ten tweede heeft RF niet de mogelijkheid om constant met elkaar te praten als ik het goed heb?

Ik wil graag even zeker weten of het klopt wat ik zeg, vandaar dat ik jullie hulp vraag.

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-12-2025

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

http://www.homesafety.honeywell.com/x+series+family
Is ook een interessant product

Ter info ik dacht dat er in Belgie een wetgeving was dat een batterij van een rookmelder 10jaar zijn werk moet doen

[ Voor 41% gewijzigd door MorosMyrddin op 05-08-2017 16:37 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:29
Woon je dan ook in een huis ingepakt in aluminium folie om de straling van je buren en buiten tegen te gaan ?

Lijkt mij dat die dingen een signaal uitzenden als ze afgaan en de andere dat kan oppikken.

Cloud ☁️

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JvdHoudt schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:24:
In het huis wil ik rookmelders ophangen. Het gaat om 3 verdiepingen inclusief zolder.

Nu kwam ik rookmelders tegen die met elkaar in verbinding staan. Om precies te zijn de Smartwares RM174RF. Deze verbinden via RF met elkaar.
Omdat ik niet zo dol ben op draadloze straling, ook al is niet veel over de slechtheid ervan bewezen, vraag ik mij af of deze constant verbinding hebben of alleen uitstralen als het alarm afgaat.
Logischerwijs zou je het laatste verwachten. Ten eerste omdat anders de 3 AA batterijen wel erg snel zouden zijn, maar ten tweede heeft RF niet de mogelijkheid om constant met elkaar te praten als ik het goed heb?

Ik wil graag even zeker weten of het klopt wat ik zeg, vandaar dat ik jullie hulp vraag.
Verbruik valt wel mee. Wat ik zo snel kan vinden is het verbruik < 0.5w

RF heeft uiteraard wel de mogelijkheid om constant met elkaar te praten. De term verklapt het eigenlijk al een beetje Radio frequency. Jouw favoriete radiostation maakt dus gebruik van eenzelfde techniek.
Overigens zorgt datzelfde radiostation waarschijnlijk direct voor 1000 x meer straling dan zo'n brandmelder

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 12:40
Downloader_NL schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:38:
Woon je dan ook in een huis ingepakt in aluminium folie om de straling van je buren en buiten tegen te gaan ?

Lijkt mij dat die dingen een signaal uitzenden als ze afgaan en de andere dat kan oppikken.
Denk dat je daar het antwoord wel op weet, niet? :P Voorkomen kun je niet, beperken uiteraard wel. Dat is wat ik probeer.
Switchie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:45:
[...]

Verbruik valt wel mee. Wat ik zo snel kan vinden is het verbruik < 0.5w

RF heeft uiteraard wel de mogelijkheid om constant met elkaar te praten. De term verklapt het eigenlijk al een beetje Radio frequency. Jouw favoriete radiostation maakt dus gebruik van eenzelfde techniek.
Overigens zorgt datzelfde radiostation waarschijnlijk direct voor 1000 x meer straling dan zo'n brandmelder
Duidelijke uitleg, maar een radiostation kiest er ook voor om constant uit te zenden omdat ze de toestellen willen bereiken waarop mensen het signaal van het radiostation willen ontvangen. Dan heb je daadwerkelijk een continu signaal nodig.

Zou mij vrij nutteloos lijken van de rookmelders om een constant signaal met elkaar open te houden en om pas iets mee te doen wanneer er daadwerkelijk brand is. De ontvanger zou echter wel constant aan moeten staan om iets op te kunnen vangen... misschien dat dit mijn vraag iets preciezer maakt?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JvdHoudt schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:21:
Duidelijke uitleg, maar een radiostation kiest er ook voor om constant uit te zenden omdat ze de toestellen willen bereiken waarop mensen het signaal van het radiostation willen ontvangen. Dan heb je daadwerkelijk een continu signaal nodig.
Ik reageerde dan ook op deze stelling:
"maar ten tweede heeft RF niet de mogelijkheid om constant met elkaar te praten als ik het goed heb?"

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ze zullen niet continue staan zenden als er geen brand is.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Wat ik ervan begrepen heb met dergelijke rookmelders (met RF ondersteuning) is dat ze om de X tijd (meerdere keren per uur) met elkaar communiceren om te bepalen of er nog een "netwerk" aanwezig is.
Zodra er geen signaal meer is beginnen ze met een soort pieptoon (afhankelijk welke melders natuurlijk) omdat bv. een batterij leeg is, bij het ene type alleen de lege batterij, bij de ander beginnen ze allemaal te piepen. 8)7

In geval van rook/brand moet overal het alarm afgaan dus sturen ze de signalen rond ;)

In de huidige nieuwbouw is het verplicht de melders met een aparte draad aan elkaar te verbinden (ook op 1 licht-groep in de MK), en ze moeten een backup batterij hebben. Zodra ergens rook gedetecteerd wordt gaat alles af ;)
Meestal wordt voor dergelijke verbindingen 1,5mm2 draad gebruikt in de oranje of rode kleur.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1