GPT partitie verdwijnt.

Pagina: 1
Acties:

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:51
Ik heb een pc met de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5Q Premium€ 0,-€ 0,-
4Toshiba X300 (bulk), 6TB€ 186,64€ 746,56
1WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,56

De 6TB schijven zijn een upgrade voor de 2TB schijven. De nieuwe 6TB schijven zijn GPT geformateerd. Ik gebruik Total commander met verify om de oude data te kopieren.
Nu kreeg ik vorige week het volgende probleem, Na meer als +-2TB op geeft Total Commander een foutmelding dat een van de files niet overeenkomt. Dit blijft zo ook na nog eens kopieren. Na een restart van de PC is de hele 6TB schijf weg en is de partitie RAW. Iemand enig idee hoe dit komt en/of hoe ik de schijf kan recoveren? Het is reeds met 3 van de 4 schijven gebeurd. :( SMART geeft geen errors.

Als er meer informatie nodig is zal ik de post updaten.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:37
Het lijkt toch alsof je op één of andere manier tegen de 2 TB grens aanloopt, dus geen GPT schijf.
Alles SATA aangesloten, en niet usb?

Persoonlijk zou ik voor dit soort acties naar kloonsoftware kijken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• General_Snuss
Alles is met Sata aangesloten op de rode poorten. (intel).

Ik wil de disk niet klonen, alleen de data kopieren.

• Tens
Eh, je hebt toch 6 intel en 4 silicon image sata poorten en 8 schijven?

Je geeft aan dat het met 3 van de 4 schijven gebeurt; de vierde keer ging dus goed?
De 2TB schijven zijn dus 100% vol?
Als je maar één 2TB en één 6TB aansluit werkt het dan wel?

Probeer toch eens met kloonsoftware, je sluit dan Windows en TC uit als mogelijke oorzaak van jouw probleem.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• General_Snuss
Ik heb 4x 6TB en de 2TB wordt er 1 voor 1 ingehangen en gekopieerd, ze zijn zo goed als 100% vol .De silicon image worden niet gebruikt, die hebben alleen raidmodi 0 en 1.

• Tens
Waarom is die raid relevant, of probeer je handmatig raidschijven te kopiëren?

• General_Snuss
die raid is niet relevant, die poorten kan je alleen in die modi gebruiken, dus die gebruik ik niet.

Ik denk trouwens dat het aan de driver voor de chipset ligt. Er is geen nieuwere, maar als ik het volume op 1 van die schijven weggooi dan zie ik nog maar 1.5TB als size van de drive.

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Dus je probleem is niet zozeer dat je partitie verdwijnt, maar dat je 6TB schijf niet wordt herkend als 6TB. Dit schijnt vaak te gebeuren ivm driver problemen.

Probeer de Intel management software te uninstallen en reboot?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• General_Snuss
Zo even een update. Ik heb zo goed als alle recoveryprogramma's over de schijven heengehaald, geen van allen kon er iets nuttigs met de weggeschreven data. Dit duurde ongeveer +-18 uur per schijf per keer. Dus vandaar dat ik mij even niet gemeld heb. Ik ga geen verdere tijd steken in data recovery, maar haal het van mijn off-site backup. Wat nog langer gaat duren.

Het was idd een driverprobleem, nadeel was dat er geen nieuwe driver was voor Windows 7. Ik heb nu Windows 10 en daar doet het probleem zich niet voor.
Pagina: 1