Mijn vraag
Op mijn nieuwe 27" iMac 2017 wil ik graag de thuismap (althans de bestanden die daarop te vinden zijn) op een (externe) HDD draaien, naast de ingebouwde SSD (512 GB). Doel? Dat de SSD zo "vrij" mogelijk blijft voor de toekomst c.q. het snel draaien van applicaties
Relevante software en hardware die ik gebruik
Is hier terug te vinden: https://www.appletips.nl/...-op-verschillende-drives/
Eén aantekening: het lijkt mij slim om de thuismap op je SSD te laten staan (zie één van de laatste stappen in bovenstaande link), maar gewoon/niet beperkt te gebruiken. Scheelt opstart-gezeur bij crashes.
Het komt mij wat simpel over. Is het zó eenvoudig? Het roept wel wat vragen op:
Op mijn nieuwe 27" iMac 2017 wil ik graag de thuismap (althans de bestanden die daarop te vinden zijn) op een (externe) HDD draaien, naast de ingebouwde SSD (512 GB). Doel? Dat de SSD zo "vrij" mogelijk blijft voor de toekomst c.q. het snel draaien van applicaties
Relevante software en hardware die ik gebruik
- pricewatch: Apple iMac 27" Retina 5K (2017), Core i5 3,5GHz, 1TB sshd Fusion ...
- 512 GB SSD
- 16 GB RAM
- pricewatch: LaCie Porsche Design P'9220 1TB Aluminium
Is hier terug te vinden: https://www.appletips.nl/...-op-verschillende-drives/
Eén aantekening: het lijkt mij slim om de thuismap op je SSD te laten staan (zie één van de laatste stappen in bovenstaande link), maar gewoon/niet beperkt te gebruiken. Scheelt opstart-gezeur bij crashes.
Het komt mij wat simpel over. Is het zó eenvoudig? Het roept wel wat vragen op:
- Gaat die externe HDD "zomaar" mee in de TM-backup?
- Applicaties "staan" in de thuismap, die wil ik juist vanaf SSD draaien. Of zijn het slechts persoonlijke instellingen in mijn thuismap? (Ik vermoed het laatste)
- Mocht mijn vermoeden hierboven niet kloppen. Zou het dan mogelijk zijn alleen bepaalde mappen binnen de thuismap op de externe HDD te plaatsen (bijv. Afbeeldingen, Documenten, Films)?
- Andere users (mijn echtgenote) wil ik dezelfde behandeling geven. Lijkt me dat dit kan
- Hoe strak herkent macOS deze HDD? Als ik een duplicaat maak (bijv. omdat ik de toekomst meer opslag wens) is dat één op één te regelen of krijg ik dan een hoop gepiel (als in, bovenstaande weer helemaal opnieuw doen)?
“The greatest teacher, failure is”