Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 18:09
Mijn vraag
Op mijn nieuwe 27" iMac 2017 wil ik graag de thuismap (althans de bestanden die daarop te vinden zijn) op een (externe) HDD draaien, naast de ingebouwde SSD (512 GB). Doel? Dat de SSD zo "vrij" mogelijk blijft voor de toekomst c.q. het snel draaien van applicaties

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
Is hier terug te vinden: https://www.appletips.nl/...-op-verschillende-drives/

Eén aantekening: het lijkt mij slim om de thuismap op je SSD te laten staan (zie één van de laatste stappen in bovenstaande link), maar gewoon/niet beperkt te gebruiken. Scheelt opstart-gezeur bij crashes.

Het komt mij wat simpel over. Is het zó eenvoudig? Het roept wel wat vragen op:
  1. Gaat die externe HDD "zomaar" mee in de TM-backup?
  2. Applicaties "staan" in de thuismap, die wil ik juist vanaf SSD draaien. Of zijn het slechts persoonlijke instellingen in mijn thuismap? (Ik vermoed het laatste)
  3. Mocht mijn vermoeden hierboven niet kloppen. Zou het dan mogelijk zijn alleen bepaalde mappen binnen de thuismap op de externe HDD te plaatsen (bijv. Afbeeldingen, Documenten, Films)?
  4. Andere users (mijn echtgenote) wil ik dezelfde behandeling geven. Lijkt me dat dit kan
  5. Hoe strak herkent macOS deze HDD? Als ik een duplicaat maak (bijv. omdat ik de toekomst meer opslag wens) is dat één op één te regelen of krijg ik dan een hoop gepiel (als in, bovenstaande weer helemaal opnieuw doen)?

“The greatest teacher, failure is”

Beste antwoord (via ralphilosophy op 05-08-2017 19:03)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ralphilosophy
  1. In de TimeMachine Backup instellingen kan je bij de paden kiezen welke mappen/schijven je wilt backup-en.
  2. Als je MacOS installeert op de SSD staan ook de applicaties daarop, gewoon zo laten.
  3. Op de externe HDD kan je gewoon mappen aanmaken en daarin muziek,fotos,films enz plaatsen. Ik zie het probleem niet. Het enige wat standaard in de map afbeeldingen komt is de "Photos bibliotheek". maar de rest van de mappen zijn bij mij standaard leeg omdat ik dergelijke bestanden op mijn NAS zet.
  4. Zelfde proces volgen, mappen aanmaken op de externe HDD.
  5. Ik snap niet precies wat je bedoelt. Een externe HDD werkt gewoon onder MacOS. Als je helemaal geen Windows gebruikt wellicht handig om HFS te formateren d.m.v. disk utility. Is 1 TB anno 2017 niet wat weinig?

Verder spreek je over een SSD, maar heb je in de Pricewatch de Fusion Drive geselecteerd, dit zijn wel 2 totaal verschillende producten en praktijervaringen, omdat bij een Fushion Drive de software bepaald welke vaak gebruikte bestanden/applicaties op het "SSD gedeelte" van de schijf komen te staan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ralphilosophy
  1. In de TimeMachine Backup instellingen kan je bij de paden kiezen welke mappen/schijven je wilt backup-en.
  2. Als je MacOS installeert op de SSD staan ook de applicaties daarop, gewoon zo laten.
  3. Op de externe HDD kan je gewoon mappen aanmaken en daarin muziek,fotos,films enz plaatsen. Ik zie het probleem niet. Het enige wat standaard in de map afbeeldingen komt is de "Photos bibliotheek". maar de rest van de mappen zijn bij mij standaard leeg omdat ik dergelijke bestanden op mijn NAS zet.
  5. Ik snap niet precies wat je bedoelt. Een externe HDD werkt gewoon onder MacOS. Als je helemaal geen Windows gebruikt wellicht handig om HFS te formateren d.m.v. disk utility. Is 1 TB anno 2017 niet wat weinig?

Verder spreek je over een SSD, maar heb je in de Pricewatch de Fusion Drive geselecteerd, dit zijn wel 2 totaal verschillende producten en praktijervaringen, omdat bij een Fushion Drive de software bepaald welke vaak gebruikte bestanden/applicaties op het "SSD gedeelte" van de schijf komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Unidentified schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:58:
@ralphilosophy

In essentie zie ik macOS graag in Finder de "thuismap" weergeven (wel handig, vooral met oog op laatst-geopende bestanden) ongeacht op welke schijf die zich bevindt. Dat is mijn hele doel, veel vragen heb je dan ook zeker kunnen ophelderen voor me.

Vanuit bovenstaande gedachte zal ook een harde schijf X (ik formateur hem ook HFS) dit doel gaan dienen. Voor nu lijk 1 TB nog acceptabel (ik wil in de toekomst wel een grotere schijf, maar wacht tot de USB 3.1 gen 2-standaard (via USB-C) ook meer standaard wordt... en wat vriendelijke geprijsd) en red ik het wel mits de bestanden daar blijven en applicaties op de HD draaien. Dat heb je voor me opgehelderd.

Overigens heb je gelijk betreft de fusion drive, maar gek genoeg (anno 2017) neemt de Pricewatch een standaard-model en zelfs de meest geavanceerde iMac 2017 heeft dan een Fusion Drive i.p.v. SSD 8)7
Ik heb de vrijheid genomen mezelf een upgrade te geven naar een SSD van 512 GB in plaats 1 TB Fusion (dan maar een 1 TB externe HDD eraan hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ralphilosophy Ik heb zelf de externe mappen op mijn NAS toegevoegd aan de Finder kolom als favorieten.
Op die manier ben ik ook met 1 klik op de juiste locatie.

Laatst geopende bestanden gebruik ik doorgaans vanuit de applicatie zelf of met de shortcut CMD + Spatie en dan het bestandsnaam invullen.

Verstandige keuze betreft de SSD, de Lacie is natuurlijk eye candy, had vroeger ook een Externe HDD aan me iMac hangen, maar een paar jaar terug ingeruild voor een Synology Nas omdat het veel efficienter is als je meerdere gebruikers en apparaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Unidentified schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:24:
@ralphilosophy...

Laatst geopende bestanden gebruik ik doorgaans vanuit de applicatie zelf of met de shortcut CMD + Spatie en dan het bestandsnaam invullen.

...
Ergo, de bestanden van de externe HDD's zal ik niet terug gaan zien in "al mijn bestanden"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Unidentified schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 16:58:
@ralphilosophy

Nog even ten aanzien van je derde punt: ik ben er nu achter dat macOS standaard externe schijven pas start ná user-login. Dit is (via automount) aan te passen, maar ik tref enkel beschrijvingen voor Mountain Lion. Hoe fix ik het dat de iMac mijn (of in elk geval: deze) HDD opstart met het aanzetten van de computer i.p.v. inloggen?

EDIT: sudo defaults write /Library/Preferences/SystemConfiguration/autodiskmount AutomountDisksWithoutUserLogin -bool true

[ Voor 3% gewijzigd door ralphilosophy op 09-08-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ralphilosophy "Al mijn bestanden" is een van de dingen die ik uit mijn favorietenbalk heb gehaald, dus dat weet ik helaas niet.

Ik ben erg georganiseerd dus alle mappen die ik gebruik staan in de zijbalk. (Documenten, Fotografie, Films, Series etc. Waar gebruik je het eigenlijk voor als ik vragen mag?

Daarnaast staat mijn iMac eigenlijk 24/7 aan i.v.m. Plex (uiteraard wel in sluimerstand als ik van huis ben), ook hier benieuwd waarom je de HDD direct aan wilt hebben, wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Ik ben ook zeer georganiseerd, misschien is dat het...

Ik gebruik "al mijn bestanden" om bijvoorbeeld veelgebruikte exemplaren, i.h.b. van een type waar ik weinig mee doe (spreadsheets, presentaties) toch snel te kunnen vinden. Via de apps zelf of tags kan het uiteraard ook.

Het verschil is bijvoorbeeld het laden van mijn achtergronden die op de HDD staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Achtergronden worden volgens mij in een cache opgeslagen.

Heb wel eens een achtergrond toegekend van een foto die op het bureaublad stond, vervolgens de foto verwijderd, maar volgens mij had dit geen impact.

Verder nog een bewuste keuze om je iMac uit te zetten i.p.v. sluimerstand?

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Unidentified schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:18:
Achtergronden worden volgens mij in een cache opgeslagen.

Heb wel eens een achtergrond toegekend van een foto die op het bureaublad stond, vervolgens de foto verwijderd, maar volgens mij had dit geen impact.

Verder nog een bewuste keuze om je iMac uit te zetten i.p.v. sluimerstand?
Oh nee, hij gaat zelden uit en herstart meestal alleen bij updates die daarom vragen. Punt is dat mijn vrouw hem soms ook wel eens gebruikt en uitloggen is al genoeg...

Pagina: 1