Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoepap
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04-2022
Ik heb een windows tablet (Onda Obook 11 pro) met USB-C poort om de tablet op te laden. USB C poort verwacht 12V, 3A dus 36Watt.

Ik heb me een Xiaomi ZMI QB820 aangeschaft om de tablet op te kunnen laden tijdens mijn lange vliegtuig vluchten, doch ik merk nu dat de laptop de powerbank probeert op te laden in plaats van andersom!

In Android krijg je mooi een popup met de vraag in welke richting het laden dient te gebeuren, doch in Windows gebeurt dit precies niet?
Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat ik zo 1,2,3 kan vinden:

USB-C port of QB820 supports USB HUB and two-way power function,
that corresponding to PD standard. The USB HUB function is manually
activated.
1. Charge your computer, phone, and other devices

USB HUB mode is activated by double pressing the charge check button,
after which the blue indicator lights up.
To exit the USB HUB mode, press the charge check button once.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoepap
ja die USB hub modus kan ik inderdaad aanzetten, maar dat verandert de laadrichting niet.
Ook kunnen enkel kleinere apparaten opgeladen worden in USB hub modus zoals smartwatches etc... niet apparaten die de volle kracht van de powerbank nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sjoepap schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 03:29:
ja die USB hub modus kan ik inderdaad aanzetten, maar dat verandert de laadrichting niet.
Ook kunnen enkel kleinere apparaten opgeladen worden in USB hub modus zoals smartwatches etc... niet apparaten die de volle kracht van de powerbank nodig hebben
Weet je zeker dat de Onda Obook USB PD (power delivery) ondersteunt?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoepap
De power adapter die met de tablet kwam is een USB-C power adapter (36 watts, 12v, 3A) en deze werkt perfect via de USB C poort (er is geen andere stroom poort op deze tablet).
Dus ik leid daaruit af dat de tablet dus perfect via USB C kan opgeladen worden en USB PD ondersteund wordt en de powerbank ook zou moeten werken, of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Sjoepap schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 03:55:
De power adapter die met de tablet kwam is een USB-C power adapter (36 watts, 12v, 3A) en deze werkt perfect via de USB C poort (er is geen andere stroom poort op deze tablet).
Dus ik leid daaruit af dat de tablet dus perfect via USB C kan opgeladen worden en USB PD ondersteund wordt en de powerbank ook zou moeten werken, of vergis ik me daarin?
De "USB C" is puur een aansluiting en zegt verder niets over comptabiliteit. Je zou bij wijze van een USB C poort op een USB 1.0 device kunnen plakken.

Ben overigens al met je mee aan het zoeken maar kan zo 1,2,3 niet zoveel vinden over jouw specifieke tablet.
Vrees overigens wel het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoepap
akkoord, maar het feit dat de tablet zelf via USB C oplaadt, bewijst dat niet dat hij USB-C power delivery ondersteunt?

Raar dat mijn powerbank dan niet werkt, alhoewel deze ook in staat is dezelfde wattages te leveren als de officiele power adapter. Mijn gok is dat het puur een "power direction" probleem is, waarbij de powerbank niet door heeft dat hij stroom dient te leveren aan de tablet in plaats van stroom af te nemen van de tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Gezien het allebei china meuk is heb je best wel kans dat het gewoon zo slecht geimplementeerd is dat het niet gaat werken. In theorie zou je de laadrichting ook aan de andere kant moeten kunnen instellen, maar aan de plaatjes te zien is daar niet eens een interfaces voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de laptop niet helemaal conform specs is. In de zin dat deze niks met USB PD doet, maar gewoon gaat laden wanneer er via een USB poort stroom op wordt gezet. De eigen adapter zal gewoon stroom op de poort zetten, en de laptop gaat ermee aan de slag. Dit in tegenstelling tot de powerbank die wacht op een signaaltje vanuit de laptop dat er stroom geleverd mag worden (PD), welke nooit zal komen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:27

PeaceNlove

Deugleuter

Hoe heb je de powerbank aangesloten? Op de middelste poort of op een van de usbpoorten links of rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoepap
PeaceNlove schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:08:
Hoe heb je de powerbank aangesloten? Op de middelste poort of op een van de usbpoorten links of rechts?
op de middelste usb-c poort door middel van de USB-C naar USB-C kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:03
Bij een powerbank is het van belang of je eerst de powerbank aanzet, en dan aansluit of eerst aansluit, en dan aanzet. (bij usb-c, waarbij het beide kan).
Ik denk dat je in dit geval het eerst moet aanzetten, maar probeer beide eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoepap
goede suggestie, heb het net geprobeerd doch zonder success :( De powerbank denkt nog steeds dat hij stroom krijgt in plaats van dat hij stroom moet leveren.

Potverdikke
Pagina: 1