Windows reservatie partitie erg groot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:51
Hoi,

Onlangs kreeg ik de melding dat er erg weinig ruimte op m'n schijf is en dit klopt. Gek genoeg had ik dit niet verwacht omdat ik over het algemeen weinig installeer. Nou zie ik tot mijn verbazing dat de Windows reservatie 541GB is... (klik voor foto)

Ik zag het ook bij m'n partities.. (Klik voor foto) Hier nog een foto van Deze PC..

Hebben jullie een idee? Ik kan me niet echt iets verzinnen behalve een herinstallatie waar ik niet zo op zit te wachten aangezien ik vrij recent een herinstallatie heb gedaan.

Ik hoor het graag! Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Die partitie van 500GB+ is niet eens bruikbaar door Windows. Ik zou eerst proberen die te formatteren naar een normaal bestandssysteem (is nu RAW, dus onleesbaar) zoals NTFS en even een schijfletter toekennen.

Als dat niet lukt kan het een probleem in je partitietabel zijn of simpelweg een semi-overleden schijf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij is er niks aan de hand. Gewoon een ongeformatteerde partitie. Even formatteren dus. Het zal alleen het probleem met gebrek aan schijfruimte niet oplossen want je kunt die ruimte niet zomaar toevoegen aan de C partitie vanwege die Herstelpartitie die ertussen zit.

Degene die die PC heeft ingericht is gewoon heel onhandig bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met @downtime
Met een partition manager kan je die herstelpartitie verwijderen, die 450MB bevat geen schadelijke delen, en dan de boel vergroten naar gewenste oppervlak

Mijn idee is dat je het beste de laatste windowsversie ophaalt bij MS ( mediacreation tool )
Je files veiligstelt die je wilt behouden, en dan dmv de windows install de schijf helemaal legen, en opnieuw installeren zoals windows dat 'wil'
Dan krijg je een 500MB partitie, voor de bootfiles, en de hoofd partitie ( de rest van je schijf )

( https://www.tenforums.com...install-windows-10-a.html )

Afbeeldingslocatie: https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/23420d1436124824-clean-install-windows-10-a-uefi.jpg

Delete alles schijf 0
en selecteer dan schijf 0 voor install ( je hoeft geen partities aan te maken )

[ Voor 31% gewijzigd door FreshMaker op 05-08-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Bedankt voor de reacties heren! Hier kan ik wat mee.

Ik heb zelf al tientallen keren Windows geïnstalleerd maar wat ik hier nou precies heb gedaan of geprobeerd is mij een vraag.

@downtime

Kan ik de partitie niet formatteren, opnieuw toekennen en een letter geven en dan vervolgens gewoon van de huidige volle partitie wat bestanden overzetten? Voor de rest kan ik dan voor programma's e.d. de nieuwe partitie gewoon gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:24
Ik zou de data allemaal op een 2de fysieke hardeschijf zetten hdd/ssd, en idd zoals downtime zegt; als je alle data op de 2de schijf(schijf 1) zet, kan je windows op 1 aparte schijf zetten.
Dan komt het zo eruit te zien als je windows op 1 schijf zet (schijf 0)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F4gDSRVoEkF5oSCt31WQslI7/medium.jpg
Hapkoek schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:15:

@downtime

Kan ik de partitie niet formatteren, opnieuw toekennen en een letter geven en dan vervolgens gewoon van de huidige volle partitie wat bestanden overzetten? Voor de rest kan ik dan voor programma's e.d. de nieuwe partitie gewoon gebruik.
Dat kan je ook doen. Maar als je schijf stuk gaat , dan alles stuk.

[ Voor 37% gewijzigd door Mel33 op 05-08-2017 13:37 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hapkoek schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:15:
Natuurlijk kun je er gewoon een schijfletter aan toekennen en dan daar je bestanden op zetten. Als dat ook voldoende ruimte op C: oplevert dan is het geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hapkoek
Bedankt, dat is in principe wat ik moest weten. :) Het is me nog steeds een vraag hoe dit zo is gekomen.. Ik denk dat ik misschien een aparte partitie voor programma's etc. wilde maken en Windows los daarvan?

Anyway, ik begrijp de tip van een 2e HDD/SSD maar ik heb al een back-up systeem via m'n NAS dus dat zit wel goed.

Dan ga ik nu even de partities aanpassen.

Edit: Geregeld, geheugen is weer beschikbaar. Bedankt heren!

[ Voor 7% gewijzigd door Hapkoek op 05-08-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
FreshMaker schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:19:
Met @downtime
Met een partition manager kan je die herstelpartitie verwijderen, die 450MB bevat geen schadelijke delen, en dan de boel vergroten naar gewenste oppervlak

Mijn idee is dat je het beste de laatste windowsversie ophaalt bij MS ( mediacreation tool )
Je files veiligstelt die je wilt behouden, en dan dmv de windows install de schijf helemaal legen, en opnieuw installeren zoals windows dat 'wil'
Dan krijg je een 500MB partitie, voor de bootfiles, en de hoofd partitie ( de rest van je schijf )

Delete alles schijf 0
en selecteer dan schijf 0 voor install ( je hoeft geen partities aan te maken )
Volgens mij is dit geen goed advies. Volgens mij gebruikt bitlocker deze partitie, dus misschien kan hij na verwijderen niet meer opstarten.

Ook is het onnodig om alles opnieuw te installeren. Kwestie van een bazooka gebruiken om van een mug af te komen. Sommige gidsen raden aan om de WinRe partitie achter C te doen zoals OP dat heeft.

Zelf kies ik vaak gewoon een grote C zonder data partitie.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jayvol09 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:47:
[...]

Volgens mij is dit geen goed advies. Volgens mij gebruikt bitlocker deze partitie, dus misschien kan hij na verwijderen niet meer opstarten...
Waar zie jij bitlocker?
Een bitlocked drive wordt weergegeven als "NTFS (bitlocker encrypted)".
in de plaatjes van de ts is daar geen sprake van

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@jayvol09
Zoveel mensen, zoveel wensen ..
TS stelt een vraag, mijn antwoord is mijn antwoord, ik vertaalde zijn vraag in "hoe zou ik het kunnen oplossen"

in mijn structuur is een nieuwe, schone installatie dan het beste, omdat er dan de beste mogelijkheid is om het allemaal optimaal in te regelen.
Dat is een keuze, ik dwing hem er toch niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brahiewahiewa schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:03:
[...]

Waar zie jij bitlocker?
Een bitlocked drive wordt weergegeven als "NTFS (bitlocker encrypted)".
in de plaatjes van de ts is daar geen sprake van
De Bitlocker partitie (hij wordt anders genoemd maar kan er even niet opkomen) is zelf niet encrypted. Het is een kleine partitie met bootbestanden, die van een Bitlocker encrypted volume kunnen lezen, zodat de C: drive met Bitlocker ge-encrypt kan worden. En die partitie wordt altijd aangemaakt in recente Windows versies, ook als je geen Bitlocker gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
downtime schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 14:23:
[...]

De Bitlocker partitie (hij wordt anders genoemd maar kan er even niet opkomen) is zelf niet encrypted. Het is een kleine partitie met bootbestanden, die van een Bitlocker encrypted volume kunnen lezen, zodat de C: drive met Bitlocker ge-encrypt kan worden. En die partitie wordt altijd aangemaakt in recente Windows versies, ook als je geen Bitlocker gebruikt.
Ik denk meer dat hij bedoelde dat OP momenteel geen gebruik maakt van bitlocker, want dat zou te zien zijn in de metadata op het plaatje van z'n bestaande partities.

Aangezien dat men niet kan aannemen dat OP nooit bitlocker zal gebruiken vind ik alsnog dat het advies om die partitie te verwijderen nare gevolgen kan hebben.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Pagina: 1